Florentina Sâmihăian, profesoară la Universitatea din București, Facultatea de Litere: Profesorii au multe căi de a deschide textul către cititor. Un fragment din „Moromeții” poate deveni un pretext pentru o reflecție despre libertate sau despre criza comunicării în familie

254 de vizualizări
Florentina Sâmihăian / Foto: Teach for Romania
Florentina Sâmihăian, profesoară la Facultatea de Litere, la Universitatea din București remarcă faptul că este foarte important modul în care autorii, chiar și cei canonici, sunt predați la clasă: „A umaniza canonul înseamnă a-l readuce în dialog cu prezentul. O pagină din «Ion» poate deschide o discuție despre statutul social și nevoia de apartenență, despre diferența dintre «a avea» și «a fi»”, spune profesoara, într-un articol publicat în Dilema.
  • De menționat, coordonatoarea grupului celor 30 de profesori care au lucrat la programă este Oana Fotache Dubălaru, decan al Facultății de LItere.

Florentina Sâmihăian, profesoară la Facultatea de Litere, la Universitatea din București, remarcă importanța modului în care textele literare sunt predate.

„Poate că adulții, în loc să se lanseze în reproșuri, ar trebui să se întrebe dacă felul în care le deschidem drumul către lectură e cel mai potrivit: cu liste de autori „canonici”, cu texte „obligatorii” și mult mai puțin cu încercarea de a trezi bucuria lecturii”, spune profesoara.

În articolul din publicația Dilema, profesoara Florentina Sâmihăian de la Facultatea de Litere mai subliniază importanța dialogului la clasă pe marginea unui text:

„«Doamnă, chiar trebuie să-l citim pe Rebreanu? E așa… despre pământ și moarte.» Întrebarea vine de undeva din spatele clasei, cu un amestec de revoltă și sinceritate. În jur, câteva zâmbete complice, câțiva ochi aruncați spre mobil sau spre fereastră. Oare în câte clase de liceu s-au auzit întrebări asemănătoare? În felul ei, întrebarea e onestă: elevii întreabă pentru că nu înțeleg de ce să citească ceva ce li se pare atât de puțin legat de preocupările lor.

Toți am auzit profesori și părinți oftând când vorbesc despre „noile generații”, acești „nativi digitali”, care nu mai citesc. „N-au răbdare”, „nu pot urmări un text”, „nu mai înțeleg subtilitățile limbajului” – sunt refrene bine-cunoscute. Dar poate că problema nu e doar la ei. Poate că adulții, în loc să se lanseze în reproșuri, ar trebui să se întrebe dacă felul în care le deschidem drumul către lectură e cel mai potrivit: cu liste de autori „canonici”, cu texte „obligatorii” și mult mai puțin cu încercarea de a trezi bucuria lecturii.

Unii profesori, convinși că se luptă cu morile de vânt, că acești elevi sunt „irecuperabili”,  abandonează lupta. Bifează conținuturile din programă, livrează comentarii, pun note, îi pregătesc pe elevi pentru Bac, într-un cuvânt consideră că își fac treaba și totul pare sub control. Dar sunt și profesorii ceilalți – poate nu încă la fel de mulți, dar din ce în ce mai vizibili –, pentru care literatura nu e o listă de nume, ci, cum spune Kundera în Arta romanului, un tărâm divers al existenței și al posibilităților umane. Pentru ei, ora de literatură este un spațiu al dialogului, în care construiesc punți între text și lumea cititorului de azi, ajutându-i, astfel, să ajungă la o înțelegere mai profundă, mai nuanțată a omului și a lumii.  

Aceste idei devin vii și autentice atunci când profesorul le traduce în gesturi mici, concrete, care aduc operele canonice în orizontul de înțelegere și de interes al elevilor. De fapt, a umaniza canonul înseamnă a-l readuce în dialog cu prezentul. O pagină din Ion poate deschide o discuție despre statutul social și nevoia de apartenență, despre diferența dintre „a avea” și „a fi”. Un fragment din Moromeții poate deveni un pretext pentru o reflecție despre libertate sau despre criza comunicării în familie. Baltagul poate fi citit prin lentile critice diverse: morală, feministă, spirituală, arhetipală. Profesorii au multe căi de a deschide textul către cititor: adnotarea textului, realizarea de conexiuni text-text, text-sine, text-lume, pătrunderea gradată în miezul/esența textului, prin întrebări bine gândite, punerea operelor literare în dialog cu alte arte (muzică, cinematografie, teatru, pictură etc.)”.

Citește articolul integral în Dilema


2 comments
  1. ,,Umanizarea canonului” … Se rostogoleste in fiecare an aceasi discutie: Cum sa facem sa scapam de ,,autorii canonici”. Discutia-i dusa permanent in aceasta directie cand de fapt este despre ce scoala sa mai face astazi. Cine mai citeste astazi, fiind in epoca vitezei? Cand evaluarile la clasa si-n examene se fac pe tocit ,,comentarii de pe net”. Pe nimeni nu mai intereseaza ce mai inteleg elevii si ne trezim cu ei la terminarea liceului majoritari analfabeti functional. Si cum sunt cu bac-ul luat, fac si o facultate in care se intra pe baza notelor de la bac si se iese fara examene de licenta.

  2. ”Moromeții” avea 3 volume în versiunea pe care am citit-o eu, să scoți un fragment de acolo ca să deschizi discuții psihologice e ca și cum eu ar trebui să le explic elevilor cum arată oceanul bazându-mă pe un bol în care se află un peștișor.

    Contextul duce la discuții critice, nu doar textul.

    Iar ”Moromeții”, ”Ion”, ”Baltagul” etc încă sunt oarecum accesibile – cine ”umanizează” Letopisețul? – să fim serioși! Oamenii aceia nu scriau literatură, ei scriau despre istorie.

    PS Să discuți despre iubire și pământ, totuși, în epoca în care practic generațiile ce vin vor trăi de pe o zi pe alta, închiriind și nefiind niciodată proprietari pe o locuință a lor, mereu în fugă pentru un ban în plus, într-o lume în care nimeni, dar practic nimeni nu va mai face agricultură ca acum 100 de ani… deja e ridicol. Nu se leagă de nimic din experiența lor de viață și nici în viitor nu va mai avea relevanță. Dar de, orgoliile sunt orgolii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
interzicerea fondului clasei și școlii

Aproape 27% din profesorii respondenți nu sunt pregătiți pentru trecerea în scenariile galben sau roșu/Peste 30% au fost nevoiți să cheltuiască peste 1.000 de lei din resurse proprii pentru materiale didactice – SONDAJ

26,7% din repondenții unui sondaj realizat de Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” spun că nu sunt pregătiți pentru trecerea în scenariul hibrid/roșu, iar 73,3% din unitățile de învățământ nu…
Vezi articolul
Tichete educaționale 2024

Alte 25 de ordine de ministru și hotărâri de guvern care să aplice noile legi ale Educației întârzie să apară, deși au avut termen 1 ianuarie 2024. Printre ele, regulamentul pentru liceele pedagogice și noul format al actelor de studii

Peste 20 de ordine de ministru (OME) și hotărâri de guvern (HG) care să pună în aplicare prevederile din legile educației 198/2023 și 199/2023 nu au apărut marți, 2 ianuarie,…
Vezi articolul

Casele de Cultură ale studenților și direcțiile județene de familie și tineret vor trece „în regim de urgență” de la Ministerul Muncii în subordinea primăriilor sau a consiliilor județene – proiect de lege

Casele de Cultură ale studenților (CCS) vor fi cedate către administrația publică locală, propune un proiect de lege elaborat de Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale (MMFTSS). Proiectul vizează…
Vezi articolul

Nicușor Dan compară situația CV-ului fostului ministru Moșteanu cu nivelul corupției din imobiliare: Intensitatea cu care în spațiul public se blamează diferite fapte nu este niciodată proporțională cu faptele / Prin PUZ-urile de sector s-au favorizat persoane fizice și juridice cu sute de milioane de euro. Cred că sute de milioane de euro e mai corupt decât o diplomă

Președintele Nicușor Dan a declarat, miercuri, referindu-se la scandalul care a dus la demisia ministrului Apărării, Ionuț Moșteanu (USR), că „intensitatea cu care în spațiul public se blamează diferite fapte…
Vezi articolul

INTERVIU Elev de clasa a XI-a, în prima zi de școală, după mai bine de un an: Am simțit o apropiere umană de care am dus lipsă. Am vorbit ca între oameni, nu ca între elev și profesor. Despre școala online: Am realizat că cel mai important în viață este să fii autodidact

Ștefan este elev în clasa a XI-a la o școală din Suceava și astăzi, 19 mai, a fost pentru prima dată într-un an și două luni când și-a revăzut toți…
Vezi articolul

După doi ani de pauză, la Romexpo începe miercuri, 7 decembrie, târgul de carte Gaudeamus / Printre prezentări, cele mai noi volume semnate de Mircea Cărtărescu, Gabriel Liiceanu, Horia Roman-Patapievici și Michel Houellebecq

Prezentări ale celor mai noi volume semnate de Mircea Cărtărescu, Gabriel Liiceanu, Horia Roman-Patapievici și Michel Houellebecq, dar şi ale unor cărți pentru copii, albume sau reviste, evenimente diverse –…
Vezi articolul