Gabriel Ispas, despre anularea BAC-ului: Să nu fim naivi. Următorul pas va fi valorificarea diplomelor în studii universitare și am rezonabile dubii în privința seriozității

Gabriel Ispas / Foto: Inquam Photos - George Calin

“Dacă Bacalaureatul, prin absurd, s-ar echivala, am ajunge la o multiplă discriminare. Discriminarea primă este între generația de anul acesta și generațiile trecute care au susținut și luat Bacalaureatul. A doua discriminare este între generația de anul acesta care nu ar fi lăsată să-și probeze știința și absolvenții generațiilor anterioare care nu au diplomă de BAC luată. Și a treia discriminare este între colegii din generațiile trecute. Unii au muncit să învețe, alții ar primi un cadou administrativ”, a declarat pentru Edupedu.ro fostul secretar de stat în Ministerul Educației Gabriel Ispas.

Membru Pro România și fost director al direcției juridice din Ministerul Educației, Gabriel Ispas a afirmat că nu li s-ar putea interzice celor care au picat examenul anii trecuți să-și echivaleze acum Bacalaureat-ul, pentru că BAC-ul este organizat pentru absolvenții de liceu, indiferent de anul când au absolvit. Statutul de absolvent este același, indiferent de anul finalizării studiilor liceale.

Generația actuală este o generație care vrea să probeze. Probarea ar fi imposibilă în contextul în care pe lângă ei, ca generație, ar apărea brusc mulți și s-ar crea o aparență de an neserios, ceea ce nu e cazul“, a precizat Ispas.

În ceea ce privește motivul pentru care am văzut o susținere atât de largă a ipotezei anulării examenelor naționale, Gabriel Ispas a declarat, pentru Edupedu.ro: “Eu aș vrea să nu fim naivi. Oamenii responsabili, oamenii care vor binele României și al educației, vor susține întotdeauna măsuri coerente și logice. Cei care se gândesc exclusiv la interese personale sau de grup, cei care stimulează emoția negativă a copiilor nu le vor binele. Pentru că după Bacalaureat, următorul pas va fi în modalitatea în care se vor valorifica diplomele în studii universitare. Și aici personal am rezonabile dubii în privința seriozității tuturor celor care organizează proces educațional“.

Întrebat ce procent estimează că ar deveni profesori, dintre cei care au picat anii trecuți Bacalaureatul dar și-ar lua diploma anul acesta prin echivalare, Ispas a declarat: “între 1 și 3%“.

Eu cred că dincolo de dezbaterile de natură politică, de dezbaterile doctrinare, trebuie să avem un moment T0 în educație și cred că putem folosi acest moment pentru a ne asuma ca politică de stat nu un procent din PIB pentru educație, ci un principiu: educației i se vor aloca toți banii de care are nevoie pentru a se organiza un proces educațional onest, competitiv și eficient. În același timp, poate a venit momentul ca în mod real să depolitizăm funcția de conducere din învățământul preuniversitar și să recredibilizăm funcția didactică. În învățământ, trebuie să predea cei care au vocație, iar salariul să fie corespunzător muncii depuse, nu oameni care nu-și găsesc un alt serviciu pe piață. Mai mult, cred că ar trebui să terminăm pentru 2 ani cu festivismele locale și zilele comunelor și orașelor și banii să-i dăm pentru echipamente informatice în școli“, a continuat acesta.

“Îndemn Ministerul Educației să reia proiectul privind informatizarea-pilot a județului Buzău și să termine cu megalomanicele și inaplicabilele proiecte de Wi Fi campus și catalog școlar“, a declarat Gabriel Ispas, pentru Edupedu.ro.

Amintim că ministrul Educației, Monica Anisie, a declarat luni în Parlament, la dezbaterea moțiunii împotriva sa depusă de Pro România și PSD: “Unde vă sunt proiectele mărețe de digitalizare, unde este faimosul proiect de digitalizare a județului Buzău?” (detalii aici)

“Cu acel proiect ajunsesem până la a se depune la fostul Minister al Comunicațiilor pentru finanțare. După plecarea mea din minister, în decembrie 2017, el a fost îngropat. Dacă astăzi aveam acel proiect implementat, am fi putut pe baza unei bune-practici existente să cerem bani Comisiei Europene pentru informatizarea completă a educației preuniversitare din România. Proiectul prevedea că de la clasa I până la a XII-a și în învățământul profesional să se cumpere pentru fiecare clasă tablete, cu încărcătoare în sala de clasă. Cu video-proiectoare pentru fiecare clasă și imprimante 3D pentru învățământul profesional și tehnic. El trebuia să fie pe fonduri europene”, a precizat Ispas.

Fostul secretar de stat a afirmat că “toată dezbaterea despre organizarea examenelor naționale, respectiv despre echivalarea Bacalaureatului reprezintă o discuție a formelor fără fond. În primul rând, România nu este extrem de expusă la pandemie”.

“În al doilea rând, măsurile pot fi luate în așa fel încât să ne asigurăm că sunt în siguranță copiii în săli. În al treilea rând, aceștia au învățat timp de 3 ani și 7 luni în mod normal, în sălile de clasă, beneficiind de toate facilitățile pe care sistemul românesc le pune astăzi la dispoziție. Și în al patrulea rând, o generație care vrea să-și arate performanța nu poate fi împiedicată prin mecanisme birocratice, populiste să ajungă la visul său”, a declarat Ispas.

Foto: Inquam Photos – George Calin
Citește și:

 

Exit mobile version