Învățătorii trebuie să completeze rapoarte de evaluare pe 49 de puncte distincte pentru elevii din clasa pregătitoare în anul școlar 2024-2025, care începe în septembrie / Model de raport pentru evaluarea de la finalul clasei

20.417 vizualizări
Învățătorii trebuie să completeze rapoarte descriptive de evaluare într-o aplicație informatică dedicată pentru elevii care vor intra în clasa pregătitoare în anul școlar 2024-2025, conform proiectului de ordin pentru aprobarea Metodologiei privind întocmirea raportului descriptiv de evaluare, pus în dezbatere publică de Ministerul Educației. Anul școlar începe la 1 septembrie 2024 și se încheie la 31 august 2025, în timp ce cursurile școlare încep pe 9 septembrie 2024 și se încheie pe 20 iunie 2025, conform calendarului școlar.

Rapoartele de evaluare se completează pentru toţi elevii din clasele pregătitoare, respectiv din clasele I din cadrul unităţilor de învăţământ de stat sau privat acreditat și vor face face parte din portofoliul educațional al elevului, care intră în vigoare tot din acest an școlar.

Ce sunt rapoartele de evaluare –  Rapoartele de evaluare sunt documente-tip, în care se consemnează nivelurile de dezvoltare fizică, socio-emoțională, cognitivă, a limbajului și a comunicării, precum și a dezvoltării capacităților și atitudinilor de învățare ale elevilor aflați la finalul clasei pregătitoare, pe baza dezvoltării competențelor generale, respectiv a competențelor specifice asociate acestora, conform curriculumului național.

Cum pot fi utilizate rapoartele – Rapoartele pot fi folosite pentru remediere, consolidare sau optimizare, precum și a dezvoltării planurilor individualizate de învățare.

Cine va completa raportul – Vor fi completate de către cadrul didactic care predă la clasa respectivă, împreună cu profesorul-logoped, psihologul școlar, consilierul școlar, după caz, urmărind modelul stabilit de CNPEE şi instrucţiunile din Ghidul de completare şi de valorificare a raportului de evaluare, postate pe website-ul instituției.

Cine va fi responsabil de aplicația informatică unde se vor încarca rapoartele – Centrul Naţional de Politici și Evaluare în Educație încarcă tipizatul Rapoartelor de evaluare într-o aplicație dedicată, până la data de 31 mai a anului şcolar în care se desfăşoară evaluarea si va elabora o procedură specifică.

Prevederi din Metodologia de completare şi valorificare a rapoartelor descriptive de evaluare

Metodologia reglementează completarea şi valorificarea rapoartelor descriptive de evaluare a dezvoltării fizice, socio-emoționale, cognitive, a limbajului și a comunicării, precum și a dezvoltării capacităților și atitudinilor de învățare, pentru clasa pregătitoare, respectiv pentru clasa I.

Scopul întocmirii Rapoartelor de evaluare îl reprezintă orientarea şi optimizarea procesului educativ, în vederea pregătirii elevilor pentru a răspunde solicitărilor de tip şcolar.

Formatul Raportului de evaluare pentru clasa pregătitoare este prezentat în anexa nr. 1.
Formatul Raportului de evaluare pentru clasa I este prezentat în anexa nr. 2.

Procesul de evaluare a elevilor din clasa pregătitoare, respectiv din clasa I se desfășoară pe tot parcursul anului școlar prin aplicarea de metode, tehnici, proceduri, instrumente de evaluare în conformitate cu prevederile programelor școlare corespunzătoare în vigoare şi se finalizează în luna mai a anului școlar respectiv prin completarea Rapoartelor de evaluare aferente.

Rapoartele de evaluare sunt completate de către cadrul didactic care predă la clasa respectivă, împreună cu profesorul-logoped, psihologul școlar, consilierul școlar, după caz.

Evaluarea are ca scop identificarea nivelurilor competențelor specifice dobândite de elevii aflați la finalul clasei pregătitoare, prevăzute în programele școlare în vigoare pentru clasa pregătitoare.

Scopul completării, pentru fiecare elev, a Rapoartelor de evaluare, îl reprezintă identificarea eventualelor dificultăți de învățare și adoptarea măsurilor de remediere necesare valorificării potențialului individual al fiecărui elev pentru a răspunde cu succes solicitărilor de tip școlar.

Conținutul rapoartelor de evaluare de la finalul clasei pregătitoare și clasei I

Rapoartele de evaluare structurează următoarele categorii de informații:

a) Date de identificare ale elevului în contextul său școlar: unitate de învățământ, localitate, județ, codul elevului din Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România – SIIIR;

b) Domenii de dezvoltare: dezvoltarea limbajului și a comunicării; dezvoltarea cognitivă; dezvoltarea socio-emoțională, a capacităților și atitudinilor de învățare; dezvoltarea fizică și motrică; aprecieri și recomandări finale (puncte tari și aspecte care necesită remediere / aprofundare;

c) Principalele aspecte vizate, asociate fiecărui domeniu de dezvoltare şi susținute prin competențele specifice prevăzute în programele școlare în vigoare pentru clasa pregătitoare, în dreptul cărora cadrul didactic responsabil consemnează, nivelul achiziției: „nerealizată”, „realizată cu sprijin”, „realizată independent”, după caz.

Formatul rapoartelor de evaluare

Intocmirea/revizuirea/actualizarea formatului Rapoartelor de evaluare este asigurată de Ministerul Educatiei, prin Centrul Naţional de Politici și Evaluare în Educație, CNPEE.

CNPEE are următoarele responsabilități:

a) organizează procesul de selecție a membrilor grupului de lucru pentru întocmirea/ revizuirea/ actualizarea formatului Raportului de evaluare;

b) organizează sesiuni de instruire specifice pentru membrii grupului de lucru;

c) propune formatul Rapoartelor de evaluare şi Ghidul de completare şi de valorificare a Rapoartelor de evaluare;

d) încarcă tipizatul Rapoartelor de evaluare într-o aplicație dedicată, până la data de 31 mai a anului şcolar în care se desfăşoară evaluarea;

e) centralizează rezultatele încărcării Rapoartelor de evaluare, în vederea prelucrării, interpretării şi efectuării unor analize de sistem prin aplicația informatică dedicată, în baza unei proceduri elaborate de CNPEE şi comunicate ulterior inspectoratelor şcolare/unităţilor de învăţământ.

f) colectează punctele de vedere ale cadrelor didactice referitoare la formatul Rapoartelor de evaluare şi face demersurile necesare pentru eventuala revizuire/actualizare a acestora.

Completarea rapoartelor de evaluare se face în luna mai

Completarea Rapoartelor de evaluare se realizează la finalul clasei pregătitoare, respectiv la finalul clasei I, în luna mai a anului şcolar corespunzător, în urma observării şi evaluării elevilor desfăşurate de către fiecare cadru didactic responsabil, pe tot parcursul anului şcolar.

Cadrul didactic asigură completarea Rapoartelor în format electronic, utilizând aplicația informatică dedicată.

Un exemplar al Raportului de evaluare este tipărit, semnat de cadrul didactic şi predat directorului unităţii de învăţământ.

Rapoartele de evaluare individuale sunt comunicate părinților/responsabililor legali de către cadrul didactic responsabil, în mod confidențial, până la finalizarea anului școlar în curs.

Rezultatele individuale obţinute de elevi nu pot fi făcute publice.

Cum vor fi folosite rapoartele de evaluare de la finalul clasei pregătitoare și clasei I

Rapoartele de evaluare fac parte integrantă din portofoliul educațional al elevului.

Rapoartele de evaluare sunt valorificate pentru optimizarea procesului educativ în ansamblul său şi pentru fundamentarea deciziilor de orientare şi consiliere educațională și stau la baza întocmirii/ actualizării planului individualizat de învăţare pentru elevi, respectiv a planului educațional personalizat în cazul elevilor cu cerințe educaționale speciale.

Profesorul pentru învățământ primar/institutorul/învățătorul care predă la clasa respectivă prezintă părinţilor/reprezentanţilor legali ai elevilor clasei pregătitoare, în mod individual, conținutul Raportului de evaluare, până la încheierea anului şcolar, cu scopul de a- i implica pe aceștia în activitatea educativă, prin prezentarea rezultatelor pozitive ale activității elevilor, respectiv a rezultatelor care urmează să fie ameliorate prin intervenții educaționale ulterioare, în vederea evidențierii progresului școlar.

DOCUMENT Proiect Ordin privind aprobarea Metodologiei de completare şi valorificare a rapoartelor descriptive de evaluare a dezvoltării fizice, socio-emoționale, cognitive, a limbajului și a comunicării, precum și a dezvoltării capacităților și atitudinilor de învățare la finalul clasei pregătitoare şi al clasei I


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
prima didactică

DOCUMENT Ordinea etapelor de mobilitate în învățământ 2024. Noutăți: Profesorii care se titularizează în 2024 vor preda obligatoriu un an în școala în care sunt repartizați, inspectoratele școlare decid viabilitatea posturilor

Metodologia pentru mobilitatea personalului didactic de predare pentru anul școlar 2024-2025, care reglementează condițiile de ocupare a posturilor didactice/ catedrelor vacante/ rezervate în învățământul preuniversitar, a fost publicată în Monitorul…
Vezi articolul
Inspecția specială

DOCUMENT Inspecția specială și susținerea lucrării pentru gradul didactic I se realizează online, potrivit Ministerului Educației. Celelalte precizări pentru definitivat și gradul II / Criteriile generale pentru selecția profesorilor metodiști

Inspecția specială și susținerea lucrării metodico-științifice pentru obținerea gradului didactic I se realizează online, potrivit unei adrese a Ministerului Educației către inspectoratele școlare. Inspecțiile pentru obținerea definitivatului și pentru gradului…
Vezi articolul

DOCUMENT Inspecții în licee pentru „monitorizarea implementării curriculumului la clasa a IX-a și a modului în care profesorii îl vor aplica”, impuse de Ministerul Educației prin inspectorate

Inspecții în licee pentru „monitorizarea implementării curriculumului la clasa a IX-a și a modului în care profesorii îl vor aplica”, sunt impuse de Ministerul Educației prin inspectorate, potrivit unei adrese…
Vezi articolul
Concursul de directori la București

Profesorii primesc vaccinare gratuită și un set de analize medicale, plus două salarii minime brute, 4.460 de lei în acest an, pentru cursuri de formare și materiale didactice – Lege aprobată de Senat, trimisă la promulgare

Profesorii primesc anual două salarii minime brute, echivalentul sumei de 4.460 de lei în anul 2020, bani destinați cursurilor de formare și materialelor didactice, asta revede legea de aprobare a…
Vezi articolul

Daniel David, către cei care ar trebui să modifice programa de Română, clasa a IX-a: Analizați foarte serios, sugestiile bune trebuie integrate, vreau o variantă mai flexibilă care să nu polarizeze oamenii de valoare din domeniu și până la urmă gândiți pentru copii!

Ministrul Educației, Daniel David, a explicat într-un interviu acordat publicației Cultura la dubă ce le-a cerut membrilor grupului de lucru care elaborează programa de Limba și literatura română pentru clasa…
Vezi articolul

Elevilor nu le este benefică această ”vacanță”, o soluție putea fi revenirea la școala online, spune profesoara Loredana Prunean, care a continuat să facă lecții online și în vacanță, benevol, cu elevii săi: Am simțit că au nevoie de susținere, de ajutor și de încurajare

„Copiii au nevoie de modele și de aceea o atitudine corectă, un sistem de valori, principiile în care credem sunt cele care-l vor forma ca adolescent și îl vor pregăti…
Vezi articolul