„La nivel de sistem, foarte puțină valoare adăugată este produsă de școlile private”, iar școlile publice au rezultate mai bune în ansamblu – Andreas Schleicher, expert OCDE, pe baza rezultatelor testării internaționale PISA 2022

4.360 de vizualizări
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
Școlile private produc „foarte puțină valoare adăugată” la nivel de sistem educațional, iar dacă sunt eliminate elementele socio-economice școlile publice au rezultate finale mai bune, a apreciat, în dezbaterea „PISA 2022 – fața necosmetizată a școlii”, Andreas Scheicher, directorul pentru educație al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), cea care derulează programul internațional de evaluare PISA.

Întrebat dacă rezultatele acestei testări internaționale relevă date semnificative despre diferențele dintre școlile private și cele publice, Andreas Schleicher a arătat, în dezbaterea organizată de Edupedu.ro, că „dacă elimini din calcul contextul socio-economic al școlilor, lucru necesar pentru a face o comparație corectă, de fapt școlile publice au rezultate mai bune decât cele private”. 

Și aceasta, chiar dacă, atunci când „te uiți la rezultatul net, școlile private au adesea o performanță mai bună decât cea a școlilor publice”.

Comentariul lui Andreas Schleicher pe tema școlilor publice/private, în cadrul dezbaterii organizate de Edupedu.ro:

  • „În cazul școlilor particulare, situația este interesantă. Dacă te uiți la rezultatul net, școlile private au adesea o performanță mai bună decât cea a școlilor publice. Apoi, dacă elimini din calcul contextul socio-economic al școlilor, lucru necesar pentru a face o comparație corectă, de fapt școlile publice au rezultate mai bune decât cele private.  Depinde cum privești problema. Dacă te gândești ca părinte, probabil vei vedea un avantaj ușor în cazul școlilor private. Dacă te uiți la nivel de sistem, foarte puțină valoare adăugată este produsă de școlile private. Dacă nu ne raportăm la contextul social, rezultatul final nu este mai bun în cazul școlilor private.”  

Analiza privind rezultatele PISA în contextul pandemiei (Volumul II PISA 2022) arată că elevii din școli private au avut rezultate ușor mai bune decât cei din școli publice, la Matematică, atunci când școala avea un profil socio-economic mai scăzut. Raportul se inversa, în favoarea elevilor din școlile publice, în cazul școlilor cu profil socio-economic mai ridicat.

Sursa: OCDE-PISA 2022 Vol. II

Comentariile lui Andreas Schleicher pe această temă – de la min. 1:05:45 în înregistrarea dezbaterii:

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
VIDEO TEXT Dezbatere online: PISA 2022 – fața necosmetizată a școlii / Directorul OCDE pentru Educație, Andreas Schleicher: Diferențele sociale relevate de PISA sunt o provocare imensă pentru România / Ce spun fostul ministru Mircea Miclea, cercetători, profesori și reprezentanți ai mediului de afaceri despre rezultatele și opțiunile României
EXCLUSIV Andreas Schleicher, directorul OCDE pentru Educație: Elevii români sunt adesea foarte buni să-și amintească matematica așa cum sunt învățați, dar întâmpină dificultăți când trebuie să aplice ce au învățat


1 comment
  1. La școlile private, singura valoare adăugată sunt banii, iar la școlile publice, unicul câștig e statutul pe care îl au oamenii aflați în sistem, precum și salariile, indiferent de cuantum, cu atât mai mult cu cât, aceștia aveau și au o cu totul altă agendă profesională zilnică…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorii continuă protestele față de creșterea normei didactice de predare, mărirea numărului de elevi la clasă, reducerea tarifului pentru plata cu ora, anunță FSLI: Premierul Ilie Bolojan și ministrul Daniel David continuă să ignore problemele generate de măsurile din Legea nr. 141/2025. Calendarul protestelor

Profesorii vor protesta marți, 17 octombrie, în fața Ministerului Educației și sunt anunțate noi acțiuni de protest la Ministerul Educației și Cercetării, potrivit unui informări a Federației Sindicatelor Libera din…
Vezi articolul

O medalie de aur, una de argint și două de bronz, obținute de lotul României, format din patru eleve de la un liceu privat din București, la EGMO 2025 – Olimpiada Europeană de Matematică pentru Fete / Subiectele primite

Petru medalii pentru lotul României, la Olimpiada Europeană de Matematică pentru Fete 2025 (EGMO 2025) desfășurată în perioada 11-17 aprilie 2025 la Priștina, în Kosovo, anunță Ministerul Educației și Cercetării.…
Vezi articolul

Profesorii cercetați pentru violență fizică sau verbală împotriva elevilor sau colegilor din cancelarie nu vor mai putea să intre la clasă în timpul anchetei disciplinare, dar vor primi salariu – proiectul legii Educației / Profesorii sancționați nu vor mai putea profesa timp de 10 ani în nici o altă școală

Profesorii care sunt cercetați pentru violență verbală sau fizică împotriva elevilor sau colegilor nu vor mai putea preda pe perioada desfășurării cercetării disciplinare, dar vor primi salariu, potrivit proiectului legii…
Vezi articolul

Mircea Miclea, despre rotirea elevilor în bănci, recomandată de Ministerul Educației: Această abordare este aberantă. Dacă copilul își schimbă des colegul, subminezi ideea de a avea relații coezive, în care-l cunoști pe celălalt, în care te înțelegi cu el

Profesorul universitar Mircea Miclea a vorbit despre rotirea periodică a elevilor în bănci, recomandată în proiectul de metodologie pentru prevenirea şi combaterea segregării şcolare în învăţământul preuniversitar. Din perspectiva sa, această…
Vezi articolul