Ministrul Daniel David spune că i-a fost cerută de la Cotroceni o analiză de impact pentru a vedea „ce măsuri s-ar putea atenua de anul viitor”. Într-un interviu la Radio România Iași, ministrul Educației a spus că după discuția sindicatelor de la Cotroceni, în ziua protestului amplu al profesorilor, Președinția i-a cerut un raport de impact pe măsurile din legea 141/2025 privind Educația. Miercuri seara, președintele Nicușor Dan a spus că „vom evalua cu toate cifrele pe masă peste 2 luni”.
- În ziua amplului protest, pe 8 septembrie, ministrul a spus că „dacă situația bugetară se stabilizează, poți să te gândești la unele lucruri pentru următoarele module din acest an școlar”, asta deși tot el le-a transmis profesorilor că „e nerealist” să se aștepte la o schimbare în măsurile fiscal-bugetare.
Ministrul Educației Daniel David spune că „după discuția de la Cotroceni cu sindicatele, înțeleg că și sindicatele își fac propria analiză pentru a vedea ce impact există, ce măsuri s-ar putea atenua anul viitor. Și Președinția mi-a cerut și mie același lucru. Eu spun în public înainte și cred că de aceea mi-au și cerut acest lucru, să vadă și ei ce intenții avem„.
Ministrul a făcut declarația în contextul în care a spus de mai multe ori în ultima perioadă că anumite măsuri din pachetul fiscal sunt temporare, dar niciodată nu a spus despre care ar fi vorba: majorarea normei, comasarea școlilor. A spus însă recent că poate ar trebui regândită plata cu ora, pentru zonele rurale dezavantajate, în condițiile în care acum, prin legea 141/2025 a fost tăiată la jumătate valoarea unei ore.
Daniel David a spus că deja așteaptă la discuții liderii de sindicat și elevii pentru a discuta despre cum s-ar putea „atenua” măsurile din legea 141/2025.
„Sigur, întâi le voi discuta cu premierul și la nivel de Guvern și după aceea le voi prezenta și președintelui,” a mai spus David.
Redăm răspunsul integral al ministrului Educației
Radio România Iași: Există intenția de a reveni asupra acestor măsuri în bugetul pentru 2026. Aveți un calendar clar?
Daniel David, ministrul Educației: Intenția mea există. Să știți că după discuția de la Cotroceni cu sindicatele înțeleg că și sindicatele își fac propria analiză pentru a vedea ce impact există, ce măsuri s-ar putea atenua anul viitor. Și Președinția mi-a cerut și mie același lucru. Eu spun în public înainte și cred că de aceea mi-au și cerut acest lucru, să vadă și ei ce intenții avem. Toate măsurile pe care le-ați văzut sau care au apărut în spațiul public sunt măsuri temporare, sigur, unele pe o perioadă mai lungă, altele pe o perioadă mai scurtă, dar putem începe să din aceste măsuri cu anul școlar în viitor sau de ce nu, chiar cu începutul de an sau cu prima parte a anului viitor. Dar pentru asta trebuie să facem aceste analize. Eu am invitat și o să invit pentru această analiză și sindicate, elevii, studenții, profesorii, dacă vor dori să participe, să facem împreună aceste proiecții și să gândim aceste măsuri, m-aș bucura. Altfel, Ministerul oricum trebuie să le fac eu, pentru că le aveam în intenție, indiferent că le cerea sau nu Președinția, acum cu atât mai mult, trebuie să le fac, pentru că ne cere și Președinția. Sigur, întâi le voi discuta cu premierul și la nivel de Guvern și după aceea le voi prezenta și președintelui.
Moderator: Cam când credeți că vor începe aceste discuții?
Daniel David: Eu deja am început să invit… Noi trebuie să ne apucăm de lucru, fiindcă termenul e destul de scurt, o lună, două, trebuie să avem această viziune. De asemenea, premierul probabil va începe discuțiile în curând despre bugetul pe anul 2026. Așa că toate lucrurile se întâmplă, ca să spun așa.
Principalele prevederi din Legea 141/2025, care afectează Educația: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă
- Comasările de școli au avut loc după reguli stabilite de Ministerul Educației până pe 9 august, cu o lună înainte de prima zi de școală / Ministrul anunța că circa 900 de directori vor rămâne fără posturi, iar echipele de management la fel
- Crește numărul de elevi în clasă de la 1 septembrie 2025. Modificările se fac pentru toate clasele pe fiecare ciclu școlar: într-o clasă de liceu pot fi din nou 34 de elevi, față de 26 în prezent
- Fondul de burse al studenților este redus cu 40% de la 1 august, până în 2028. Reducerea la transportul cu trenul se acordă și în 2026 doar între domiciliu și facultate
- Norma didactică pentru toți profesorii din România crește de la 1 septembrie 2025, pentru prima dată în ultimii 30 de ani, prin Legea 141 din 2025
- Indemnizația de hrană va fi acordată doar angajaților cu salarii de 6.000 lei net sau mai mici și rămâne plafonată la 347 de lei pe lună
- Directorii de școli rămași pe post după comasări au interdicție să mai ia plata cu ora sau cumul, iar obligația de predare crește până la 40 de ore pe lună pentru toți / Regulile de aplicare trebuie decise până pe 25 august, cu două săptămâni înainte de începerea cursurilor
- Plata cu ora 2025 în învățământ – tariful brut pe ora suplimentară sau vacantă tăiat cu 50% pentru toți profesorii din România / Exemplu de calcul
Informații de context
Impactul real al tăierilor din educație operate prin Legea Bolojan este marginal pentru bugetul României – doar 0,02% din PIB în 2025 și 0,20% în 2026, arată analiza Romanian Economic Monitor (RoEM), proiect al Facultății de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor (FSEGA) din cadrul Universității Babeș-Bolyai (UBB).
Analiștii RoEM se bazează pe estimările Consiliului Fiscal, care a calculat anterior că măsurile aplicate în educație vor aduce o economie de aproximativ 0,02% din PIB, ceea ce reprezintă 378 de milioane de lei, adică 0,6% din bugetul Ministerului Educației alocat pentru acest an.
Despre această analiză ministrul a spus pe 11 septembrie, la Radio România Iași, că „datele sunt reale dar trebuie interpretate corect”.
Ministrul Daniel David a spus pe 8 septembrie, când aproape 20 de mii de profesori erau în stradă, că lucrurile s-ar putea schimba chiar și în timpul acestui an școlar, dacă situația fiscală bugetară se stabilizează, deși „normele au fost făcute, rețeaua e organizată”, așa cum a recunoscut chiar ministrul.
„Anul școlar a început deja, rețeaua școlară este organizată, normele sunt făcute, n-ai ce să modifici pe parcursul acestui an școlar, dar poți să gândești unele lucruri începând de anul școlar viitor sau chiar pe parcursul anului, de ce nu, dacă situația fiscală bugetară se stabilizează pentru următoarele module sau următoarele semestre la nivel universitar”, a spus David.
Cu câteva minute înainte le transmisese profesorilor care protestau în stradă că „e complet nerealist să te aștepți ca în această perioadă se vor întâmpla modificări în legea bugetar- fiscală”.
