Ministrul Educației spune că știe că mai multe posturi ar putea fi viabile pentru titularizare. Școlile, “mai ales din zonele considerate greu atractive”, nu le scot la concurs de teamă că se ocupă și apoi acei profesori pleacă: Aici avem o problemă de sistem

Foto: Simion Mechno/Agerpres Foto

Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat într-un interviu pentru Edupedu.ro că școlile nu scot posturile titularizabile de teamă că, după ce se ocupă în ședințele publice, oamenii vor pleca la începutul anului școlar: „Există o temere în sistem, mai ales în zonele considerate greu atractive pentru cadrele didactice, să le scoată la concurs, pentru că, după aceea, se ocupă în ședințele publice de repartizare și, la începutul anului școlar, oamenii pleacă”. „Aici avem o problemă de sistem, pe care trebuie să putem să o remediem”, a continuat Deca.

„Cred că trebuie să găsim o modalitate prin care mai multe posturi, de care noi știm că ar putea fi viabile, să fie date în acest mod în școlile care au nevoie de ele”, a spus Ligia Deca pentru Edupedu.ro.

În prezent, titularizarea este angajarea într-o școală, pe o perioadă nedeterminată. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – candidații trebuie să obţină minimum nota 7 (şapte) la proba scrisă. Pentru angajarea pe perioadă determinată (suplinire), candidaţii trebuie să obţină minimum nota 5 (cinci) la proba scrisă.

Redăm declarația ministrului Educației despre posturile titularizabile:

Ligia Deca: „În anul acesta am avut 127 de candidați cu nota 10, iar peste nota 7, aproape jumătate dintre candidați. Deci, în primul rând, scopul examenului de titularizare este obținerea unei poziții stabile în sistem. Pentru a putea să ocupe un post după rezultatul de la examenul de titularizare, este nevoie ca acel post să fie viabil. Aceasta e prima, ca să poți să te încadrezi pe un post. Chiar dacă ai dat examenul de titularizare și ai luat notă bună, trebuie să existe un post viabil pe care să-l consideri potrivit. Dacă aceste condiții sunt îndeplinite, atunci postul este ocupat. Cred că trebuie să găsim o modalitate prin care mai multe posturi, de care noi știm că ar putea fi viabile, să fie date în acest mod în școlile care au nevoie de ele.

Există o temere în sistem, mai ales în zonele considerate greu atractive pentru cadrele didactice, să le scoată la concurs, pentru că, după aceea, se ocupă în ședințele publice de repartizare și, la începutul anului școlar, oamenii pleacă. Aici avem o problemă de sistem, pe care trebuie să putem să o remediem. Vorbim de modul în care se scot posturile la titularizare, deci că avem și un alt punct de vedere în afară de cel al directorului de școală. Vorbim de inspectorat, aici vorbim despre modul în care agreăm situațiile.”

Informații de context

În acest an, doar proba teoretică s-a susținut la Titularizare 2023, ceea ce face ca această testare să fie cea mai importantă probă de angajare.

Potrivit Ministerului Educației, au fost înregistrate 5.261 de contestații (5.083 în anul 2022 și 6.248 în anul 2021). În cazul a 5.076 de contestații (96,48%), notele au fost modificate astfel: pentru 3.179 de lucrări notele inițiale au fost mărite, în timp ce pentru 1.897 de lucrări notele inițiale au fost micșorate.

O analiză Edupedu.ro a arătat că sunt cele mai multe posturi netitularizabile din ultimii 11 ani, potrivit datelor Ministerului Educației. Sunt peste 65.800 de posturi pe perioadă determinată. Concret, din 2012 și până în prezent sunt cele mai multe posturi. Acest lucru înseamnă că România se confruntă cu un deficit de cadre didactice. O posibilă explicație a faptului că sunt atâtea posturi netitularizabile poate fi generată de plecarea profesorilor din sistem. O altă cauză ar putea fi mascarea posturilor titularizabile de către directorii de școli, ceea ce este o corupție.

O altă analiză Edupedu.ro a arătat că există o scădere a numărului de candidați la Titularizare 2023, față de anii trecuți – din 2021 până în prezent. În plus, sunt sub 1.000 de posturi pentru profesorii din centrele și cabinetele psihopedagogice, deși Ligia Deca anunța că a repartizat în județe mai multe posturi.

Peste 2.600 de candidați prezenți la concursul de Titularizare 2023 s-au retras după ce au văzut subiectele, iar 26 au fost eliminați pentru fraudă sau tentativă de fraudă. Rata de participare a fost de peste 83%, a anunțat Ministerul Educației.

Citește și:
INTERVIU Ministrul Educației, Ligia Deca: În viitor, titularizarea vine după licențierea în profesie și după noul masterat cu 80% practică, pe care îl introducem prin noua lege a Educației
Titularizare 2023. Lista posturilor a fost actualizată. Catedrele vacante/rezervate pe fiecare județ în parte
Rezultate finale Titularizare 2023. Aproape 3.180 de note au fost mărite după contestații / Numărul notelor de 10 a rămas neschimbat
Candidații de la Titularizare 2023 pot solicita să își vadă lucrarea. Nota nu poate fi modificată și nu este permisă fotografierea lucrării, potrivit metodologiei
ULTIMA ORĂ Rezultate finale Titularizare 2023. Notele după contestații au fost publicate de Ministerul Educației
Probleme de 40 de puncte date la Titularizare 2022 au fost primite de către profesorii care au susținut examenul de Definitivat 2023 la Mecanică. Cerințele lor au fost aproape identice
La Fizică, un singur candidat din Alba s-a înscris la Titularizare 2023 și a luat sub nota 3. Șeful inspectoratului școlar: Atât timp cât sunt oameni care sunt la pensie și vor să predea, vor preda aceia. Tinerii nu prea vin
INTERVIU Radu Alexandru Dincă, profesor de 10 la Titularizare, dar fără post: Este nevoie ca toată lumea să fie testată la un moment dat, în mod egal, și să nu mai existe permanență în sistem
Petiție pentru titularizarea pe normă și desființarea repetării examenului de titularizare semnată de peste 2.000 de profesori, adresată Ligiei Deca
Exit mobile version