Ministrul Educației spune că știe că mai multe posturi ar putea fi viabile pentru titularizare. Școlile, “mai ales din zonele considerate greu atractive”, nu le scot la concurs de teamă că se ocupă și apoi acei profesori pleacă: Aici avem o problemă de sistem

16.695 de vizualizări
Foto: Simion Mechno/Agerpres Foto
Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat într-un interviu pentru Edupedu.ro că școlile nu scot posturile titularizabile de teamă că, după ce se ocupă în ședințele publice, oamenii vor pleca la începutul anului școlar: „Există o temere în sistem, mai ales în zonele considerate greu atractive pentru cadrele didactice, să le scoată la concurs, pentru că, după aceea, se ocupă în ședințele publice de repartizare și, la începutul anului școlar, oamenii pleacă”. „Aici avem o problemă de sistem, pe care trebuie să putem să o remediem”, a continuat Deca.

„Cred că trebuie să găsim o modalitate prin care mai multe posturi, de care noi știm că ar putea fi viabile, să fie date în acest mod în școlile care au nevoie de ele”, a spus Ligia Deca pentru Edupedu.ro.

În prezent, titularizarea este angajarea într-o școală, pe o perioadă nedeterminată. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – candidații trebuie să obţină minimum nota 7 (şapte) la proba scrisă. Pentru angajarea pe perioadă determinată (suplinire), candidaţii trebuie să obţină minimum nota 5 (cinci) la proba scrisă.

Redăm declarația ministrului Educației despre posturile titularizabile:

Ligia Deca: „În anul acesta am avut 127 de candidați cu nota 10, iar peste nota 7, aproape jumătate dintre candidați. Deci, în primul rând, scopul examenului de titularizare este obținerea unei poziții stabile în sistem. Pentru a putea să ocupe un post după rezultatul de la examenul de titularizare, este nevoie ca acel post să fie viabil. Aceasta e prima, ca să poți să te încadrezi pe un post. Chiar dacă ai dat examenul de titularizare și ai luat notă bună, trebuie să existe un post viabil pe care să-l consideri potrivit. Dacă aceste condiții sunt îndeplinite, atunci postul este ocupat. Cred că trebuie să găsim o modalitate prin care mai multe posturi, de care noi știm că ar putea fi viabile, să fie date în acest mod în școlile care au nevoie de ele.

Există o temere în sistem, mai ales în zonele considerate greu atractive pentru cadrele didactice, să le scoată la concurs, pentru că, după aceea, se ocupă în ședințele publice de repartizare și, la începutul anului școlar, oamenii pleacă. Aici avem o problemă de sistem, pe care trebuie să putem să o remediem. Vorbim de modul în care se scot posturile la titularizare, deci că avem și un alt punct de vedere în afară de cel al directorului de școală. Vorbim de inspectorat, aici vorbim despre modul în care agreăm situațiile.”

Informații de context

În acest an, doar proba teoretică s-a susținut la Titularizare 2023, ceea ce face ca această testare să fie cea mai importantă probă de angajare.

Potrivit Ministerului Educației, au fost înregistrate 5.261 de contestații (5.083 în anul 2022 și 6.248 în anul 2021). În cazul a 5.076 de contestații (96,48%), notele au fost modificate astfel: pentru 3.179 de lucrări notele inițiale au fost mărite, în timp ce pentru 1.897 de lucrări notele inițiale au fost micșorate.

O analiză Edupedu.ro a arătat că sunt cele mai multe posturi netitularizabile din ultimii 11 ani, potrivit datelor Ministerului Educației. Sunt peste 65.800 de posturi pe perioadă determinată. Concret, din 2012 și până în prezent sunt cele mai multe posturi. Acest lucru înseamnă că România se confruntă cu un deficit de cadre didactice. O posibilă explicație a faptului că sunt atâtea posturi netitularizabile poate fi generată de plecarea profesorilor din sistem. O altă cauză ar putea fi mascarea posturilor titularizabile de către directorii de școli, ceea ce este o corupție.

O altă analiză Edupedu.ro a arătat că există o scădere a numărului de candidați la Titularizare 2023, față de anii trecuți – din 2021 până în prezent. În plus, sunt sub 1.000 de posturi pentru profesorii din centrele și cabinetele psihopedagogice, deși Ligia Deca anunța că a repartizat în județe mai multe posturi.

Peste 2.600 de candidați prezenți la concursul de Titularizare 2023 s-au retras după ce au văzut subiectele, iar 26 au fost eliminați pentru fraudă sau tentativă de fraudă. Rata de participare a fost de peste 83%, a anunțat Ministerul Educației.

Citește și:
INTERVIU Ministrul Educației, Ligia Deca: În viitor, titularizarea vine după licențierea în profesie și după noul masterat cu 80% practică, pe care îl introducem prin noua lege a Educației
Titularizare 2023. Lista posturilor a fost actualizată. Catedrele vacante/rezervate pe fiecare județ în parte
Rezultate finale Titularizare 2023. Aproape 3.180 de note au fost mărite după contestații / Numărul notelor de 10 a rămas neschimbat
Candidații de la Titularizare 2023 pot solicita să își vadă lucrarea. Nota nu poate fi modificată și nu este permisă fotografierea lucrării, potrivit metodologiei
ULTIMA ORĂ Rezultate finale Titularizare 2023. Notele după contestații au fost publicate de Ministerul Educației
Probleme de 40 de puncte date la Titularizare 2022 au fost primite de către profesorii care au susținut examenul de Definitivat 2023 la Mecanică. Cerințele lor au fost aproape identice
La Fizică, un singur candidat din Alba s-a înscris la Titularizare 2023 și a luat sub nota 3. Șeful inspectoratului școlar: Atât timp cât sunt oameni care sunt la pensie și vor să predea, vor preda aceia. Tinerii nu prea vin
INTERVIU Radu Alexandru Dincă, profesor de 10 la Titularizare, dar fără post: Este nevoie ca toată lumea să fie testată la un moment dat, în mod egal, și să nu mai existe permanență în sistem
Petiție pentru titularizarea pe normă și desființarea repetării examenului de titularizare semnată de peste 2.000 de profesori, adresată Ligiei Deca

14 comments
  1. Ar trebui interzise prin lege transferurile si detasarile. Astea sa se faca numai prin retitularizare adica sa mearga din nou la concurs in iulie cu toti. Prea viteji se dau titularii, pai ia sa va vedem la concurs ce bine stiti materia. Sau va e frica?? Sa ziceti mersi ca inca nu dati toti obligatoriu la 4 ani concurs, asa cum sunt si mandatele de primari presedinti parlamentari si altele. Cum va permiteti voi sa va tot plimbati intre scoli? cum sa-ti permiti sa iei postul titularizabil la o scoala si sa te detasezi in secunda 2? sa nici sa nu predai acolo niciodata? cata jignire si injosire sa fie din partea voastra ptr acea scoala si acea comunitate? pana la urma e si vina voastra ca e deficit de cadre. Nu-mi place acolo, nu ma duc, ca e departe, ca nu e langa blocul unde stau, ca nu e in buricul targului, ca nu e liceu sau gimnaziu de fitze. Asa ziceti.

    Nu e vorba de ascuns posturi in zone greu accesibile, e vorba de posturi din orase.

    Si au dreptate si aia de la tara. De ce sa iti vina un titular care sa plece imediat si tu sa te chinui mai departe sa cauti suplinitor? adica doar sa profite de tine.

    Iar tu ala cu burlacia din brasov si bucuresti spune-o pe asta la o multinationala, ca te dau aia cu sut in fund imediat afara. Invatamantul a devenit casa de binefacere ptr unii pe bani publici? cum e posibil?

  2. Greșit! In zonele mai puțin dorite, in mediul rural, se scot posturi! nu toți le scot la concurs , dar tot se publică aceste posturi în ședința publică. problema o reprezintă posturile la școlile din orașe. De ani buni, in special in anumite județe, orele in orașe sunt “pitite”,date pe sub mana proștilor care nu iau nici nota de trecere la acest concurs național și se bat cu pumnii în piept că nu e relevant pentru activitatea la catedră. Să nu mai vorbesc despre detașările in interesul învățământului și pretransferul pe posturi unde școlile impun condiții specifice. Sunt perfect legale, din păcate, dar mai toți știu cum se fac acestea. Despre aceste practici nu se vorbește, nu se iau măsuri, nimeni nu face nimic. Loviți tot în cei care nu au nicio vină: în școlile din mediile defavorizate, din localități greu navetabile și în acei profesori care se titularizeaza la peste 100km de casa, cu note foarte mari, care merita acel post, dar care nu au pile să se titularizeze la ei acasă!

  3. Da sint multe scoli unde profi suplinitori au ore supl.la gramada nici nu-i intereseaza ca nu sint titulari chiar daca nu au specializare pe materia respectiva iar profi. cu tit . si specializare nu primesc ore supl.ca asa vre seful.Deca ar trebui sa faca niste controale.

  4. Ar trebui URGENT o Hotărâre de Guvern prin care posturile ocupate prin concurs și la care nu se prezintă cadrul didactic din alte motive decât cele medicale sau CIC sa fie vacantate DE URGENȚĂ și sa fie ocupate chiar și după începerea anului școlar cu titulari care vor să lucreze acolo.
    Este și cazul posturilor din București, ocupate formal de candidați din provincie, care nu se prezintă la post, dar fac transfer anul următor. Sau…. când “prind” ceva în localitatea de domiciliu. Pai candidezi pentru București? Îți asumi că nu încurci oamenii care au și ei niște așteptări….

  5. despre posturile titularizabile, în școli atractive, care sunt ținute pentru persoane cu dedicație, doamna ministru nu știe?

  6. Completați legea cu un contract ferm ca profesorul care a obținut titularizarea să nu poată fi detașat sau transferat timp de 5 ( cinci) ani școlari! ! După semnarea contractului , profesorul va primi o primă de instalare consistenta ( de cinci salarii nete) !

    1. Esti tampita? Se ingradeste dreptul la munca. Cum adica? Daca omul s-a insurat cu una din Bucuresti, el fiind din Brasov trebuie sa stea in burlacie, sa nu-si mai faca familie, copii ca tu nu vrei detasare? Eu sunt titular in invatamant, nu PE SCOALA. Mi-am castigat acest drept prin examen. Daca imi schimb domiciliul, dupa mintea ta eu trebuie sa fiu lasat fara titularizare sau sa astept 5 ani sa ma insor, nu? Invatamant e oriunde in tara. Nu ma intereseaza de titularii intr-o anumita scoala. Sunt TITULAR IN INVATAMANTTTTT!!!

      1. Titularizarea asta e cea mai mare farsă.
        Unii se prevalează de asta și nu-i mai mișcă nimeni de-acolo pe vecie. Eu cred că cea mai bună soluție e să se dea examen la școala unde vrei să lucrezi și dacă ești capabil, față de alți concurenți, poți încheia un contract de muncă pe perioadă nedeterminată.

        1. Toți oamenii directorului…

          S-a încercat asta în 2012, în școli ”selectate”. A intrat cine a trebuit, nu cei care erau cei mai buni. în dulcele stil clasic.

        2. Daca ai ajuns sa spui ca dupa ce am muncit sa iau titularizarea in invatamant eu trebuie sa o mai dau inca o data intr-o scoala, inseamna ca nu esti intreg la minte. Ca sa nu mai zic cine “ia” examenul daca e pe scoala. Sa ne amintim cine face parte din CA. PS: Sunt profesor fara nicio alta sursa de venit, fara conturi in banca, fara firma, fara rude sau pile in CA sau Consiliul Local. Sunt un om simplu cu o mapa in care imi tin actele de studii si atat. Si am luat titularizarea in invatamant cu 9,68. Este ca am primul sanse, nu? Numai penibili comentati pe aici.

    2. Da, în acest caz, soluția este condiționarea celui care primește repartizare în locuri incomode ( ca să zicem așa); adică, dat fiind că va avea o primă de instalare în localitățile rurale, și eventual dacă primește o casă cu o chirie de stat, poate fi condiționat cu un contract obligatoriu de 5 ani școlari.

    3. Titularizarea nu este nicio farsă – este un examen la nivel național pentru ocuparea unui post pe perioadă nedeterminată după ani absolviți(facultate)!
      Examenul la nivel de școală poate fi interpretat o farsă, deoarece în comisie se aleg oamenii speciali, iar rezultatul la concurs va fi obținut de cine trebuie!
      Și așa sunt atâtea la nivel de școală, nu le mai încărcați activitatea directorilor!
      A fost titularizarea în școală și s-a dovedit un eșec!
      Adică contestăm un examen la nivel național cum că n-ar fi corect sau mai știu eu ce, însă la nivel de școală ar fi excepțional!
      V-ați gândit mult, ați folosit toți neuronii!
      Mulți dintre directori n-au dat ei titularizarea, s-au fixat pe Leg 253,alții sunt partizanii politicii!

  7. Și cumătra unde mai lucrează?Aceste posturi întregi sau parțiale sunt ocupate an de an de persoane cu note sub 5 la titularizare care la concursul județean sau local devin experți.Sa va povestesca cei care aleg aceste posturi cum sunt primiți în scoli.

  8. nici din zone atractive nu scot posturi…cate ore in plus ar pierde ACELEASI persoane…poveste veche asta!:) – de ce sa declaram 10 sau 14 ore libere cand le impartim intre noi? 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

EXCLUSIV Salariile personalului nedidactic din școli și grădinițe nu au fost majorate conform modificării legii obținute în timpul grevei generale din Educație. Sunt vizați 55 de mii de angajați / Marius Nistor: Așteptăm un răspuns din partea Ministerului Muncii

Personalul nedidactic din școli și grădinițe nu a primit majorarea de 9%, conform Ordonanței de Urgență nr. 45/2023, astfel încât să ajungă la maximul grilei din Legea salarizării nr. 153…
Vezi articolul

Ministrul Educației anunță cu două săptămâni întârziere publicarea raportului de la testarea standardizată privată, făcută în iunie, fără să scoată în evidență niciun rezultat din acesta. Folosește prilejul pentru a promova din nou „propria Bancă de instrumente de evaluare standardizată” a ministerului, care ar fi gata peste doi ani

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, anunță vineri seara publicarea raportului de la testarea standardizată privată, făcută în iunie, în peste 500 de școli și licee. Oficialul semnează un comunicat de presă…
Vezi articolul

Creșele rămase la primării sunt unități de învățământ cu personalitate juridică. După un an, Ministerul Muncii propune Guvernului eliminarea creșelor din lista serviciilor sociale, deși ar fi trebuit să facă acest lucru în octombrie 2021

Creșele care au rămas în administrarea autorităților locale și nu au fost preluate de Ministerul Educației sunt unități de învățământ cu personalitate juridică, potrivit unui răspuns al Ministerului Muncii transmis…
Vezi articolul