Norma didactică de predare de 20 de ore. Simion Hăncescu, FSLI: Am date concrete. S-a completat norma în mediul urban cu ore din altă specialitate. Vi se pare firesc să spună copilul că «fac ora de informatică cu profesorul de desen»?

Foto: Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu

Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a vorbit despre efectele creșterii normei didactice de predare la 20 de ore. „Am la mine date concrete. S-a completat norma în mediul urban, atenție, în rural se întâmpla și până acum, cu ore din altă specialitate, ca să ajungă la 20 de ore”, a spus liderul sindical, la emisiunea Educația la putere de la TVR 2.

Președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) a anunțat că pe 8 noiembrie va merge la Cotroceni și reprezentanții profesorilor vor prezenta președintelui Nicușor Dan un raport despre efectele Legii Bolojan: „Pe 8 noiembrie o să mergem la Cotroceni și vreau să-i prezentăm președintelui României – și premierului, și opiniei publice – adevărul. Am la mine date concrete.”

„Haideți să vedeți cum s-a ajuns la această completare până la 20 ore a normei, pentru că au fost profesori care aveau 16 ore, iarăși vorbesc de țări normale, profesorii care au vechime au diminuarea normei de predare, pentru că este vorba de o uzură psihică foarte accentuată. Și sunt oameni cu experiență care îi pot îndruma pe cei tineri.”, a precizat Simion Hăncescu.

Monica Ghiurco, moderatoare: Până la urmă care este media europeană, domnule Hăncescu?

Simion Hăncescu: „Este undeva la …”

Monica Ghiurco, moderatoare: 20?

Simion Hăncescu: „18 ore, acolo unde eram noi. Deci, noi eram la 18 ore. Acum am ajuns la 20. La toată lumea. Nu mai contează că ai 40 de ani de muncă, că ești debutant, 20 de ore, ceea ce nu este în regulă. (…)

Apropo de aberațiile care au apărut în momentul de față. Fiind un părinte în studio, l-aș întreba direct dacă i se pare firesc, când vine copilul acasă, să-i spună că «eu fac ora de informatică cu profesorul de desen sau ora de biologie cu cel de fizică, sau ora de biologie cu cel de sport». Am „n” cazuri. Deci, noi facem un studiu la nivel național, pentru că, așa cum am promis, în data de 8 septembrie am avut discuția cu președintele României, în urma acelui protest uriaș, pe 8 noiembrie o să mergem la Cotroceni și vreau să-i prezentăm președintelui României – și premierului, și opiniei publice – adevărul. Am la mine date concrete. S-a completat norma în mediul urban, atenție, în rural se întâmpla și până acum, cu ore din altă specialitate, ca să ajungă la 20 de ore. Să dea bine, că așa a zis premierul. Da, toată lumea a ajuns la 20 de ore.”

Monica Ghiurco, moderatoare: Patul lui Procust financiar.

Simion Hăncescu: „Predai orice. Asta nu este educație, iertat să fiu, este bătaie de joc.”

Monica Ghiurco, moderatoare: Domnule Nan, un răspuns la întrebarea domnului Hăncescu.

Cătălin Nan, președintele Federației Naționale a Părinților din România: „Bineînțeles că nu este normal. Este o întrebare retorică și firească. Dar să știți că nu este normal nici ca profesorul de informatică, cu catedră de informatică, să-l pună pe copil să deseneze în clasa a VII-a tastatura. Asta a pățit-o chiar una dintre fetele mele. Adică putem să ne uităm și la reversul celălalt al medaliei, pentru că sunt și mulți profesori care, deși, cum să spun, sunt la catedra care ar trebui, nu putem să spunem că și își fac neapărat treaba. Și noi, la fel, avem sute și mii de cazuri, doar că eu mereu am încercat și noi mereu încercăm să fim pozitivi, să ne uităm la partea plină a paharului, la profesorii și la dascălii care chiar își fac treaba. Și, slavă Domnului, încă mai avem suficiente exemple de foarte bună practică.”

Sindicatele profesorilor au cerut organizațiilor sindicale afiliate date referitoare la numărul profesorilor afectați de prevederile Legii Bolojan, potrivit unui document consultat de Edupedu.ro. Solicitarea vine în contextul în care pe 8 septembrie s-a stabilit ca reprezentanții profesorilor să prezinte, în noiembrie, președintelui României un raport legat de consecințele aplicării Legii nr. 141/2025, cunoscută drept Legea Bolojan.

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a fost întrebat cum este posibil ca profesorul de engleză să predea desen și franceză. Răspunsul ministrului a fost că „sunt absolut de acord că a ieși din aria curriculară parcă nu este în regulă”. Daniel David a afirmat că „nu este un mecanism adus de aceste măsuri fiscal-bugetare. Este un mecanism care exista și înainte, doar că acum se vede”. Declarațiile au fost făcute în luna septembrie, la Radio Guerrilla.

Informații de context

Profesorii din liceele și școlile profesionale din mediul rural își pot completa norma de predare cu până la un sfert din ore la discipline din aceeași arie curriculară, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial. Este vorba despre Ordinul ministrului educației nr. 5.198/2025 pentru aprobarea Procedurii privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, an școlar 2025-2026.

Ministrul Daniel David a anunțat încă din 22 iulie că profesorii vor putea preda mai multe discipline din aceeași arie curriculară, în contextul creșterii normei didactice. Acesta dorește ca România să se adapteze la practicile din țări precum Statele Unite și Finlanda: „Da, vom crea această posibilitate [n. red. ca profesorii să poată preda mai multe discipline din aceeași arie curriculară]. Îi rog pe profesori să înțeleagă. Referitor la problema fragmentării, caut soluții să o controlăm. Dar da, vom deschide spre disciplinele din aceeași arie curriculară. Nu vă supărați, te uiți la sistemul vestic. Și în Statele Unite și în Finlanda, în țările nordice, ai arii curriculare largi. Numai la noi e hiperspecializare, exact pe discipline”.

Marius Lobază, profesor la Colegiul Naţional Bănăţean Timişoara, a declarat că „acea poveste spusă de așa-zisul ministru că li se dau profesorilor ore din aceeași arie curriculară e o tâmpenie”. Referitor la creșterea normei didactice de predare, acesta a afirmat că înseamnă, de fapt, „mii de cadre didactice care, probabil, vor fi șoferi de taxi sau vânzători pe la buticuri”.

De asemenea, o completare de normă la un profesor care are o anumită specialitate cu ore dintr-o altă specialitate nu face bine copiilor, atrage atenția un alt cadru didactic: „Degeaba facem austeritate, dacă noi pe viitor nu vom avea specialiști”, a spus el.

Despre protestul sindicatelor din 8 septembrie

Potrivit sindicatelor, luni, 8 septembrie, peste 20.000 de profesori au fost în marș de la Guvern la Palatul Cotroceni. Au protestat față de prevederile din Legea Bolojan și au cerut demisia ministrului Daniel David.

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, după întâlnirea cu Nicușor Dan, că „președintele a luat act de solicitările noastre.” Referitor la anularea măsurilor din Legea Bolojan, „domnia sa a propus o altă întâlnire cam peste cel mult 2 luni, ocazie cu care se va putea veni cu niște cifre exacte vizavi de impactul măsurilor asumate de guvernarea Bolojan”, a spus Marius Nistor.

Tot după întâlnirea cu Nicușor Dan, Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a transmis că protestele profesorilor vor continua: „Având în vedere că nu este nimic concret, în zilele următoare vom stabili calendarul de proteste. Protestele vom continua, chiar dacă avem promisiunea ca în două luni de zile să ne întâlnim.”

Despre norma didactică

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Citește și:
Profesorii nu sunt niște simple obiecte de inventar, spune liderul sindical Simion Hăncescu: Nu poți să-ți bați joc de ei. Profesorul din România este implicat în activități care n-au nicio treabă cu procesul didactic, tot felul de situații pe care Ministerul le cere, tot felul de comisii
DOCUMENT Sindicatele din Învățământ cer în teritoriu date despre profesorii afectați de măsurile din Legea Bolojan. În noiembrie, reprezentanții profesorilor vor prezenta președintelui Nicușor Dan un raport despre consecințele aplicării Legii nr. 141/2025
Cum e posibil ca profesorul de engleză să predea desen și franceză? Ministrul Daniel David: Sunt de acord că a ieși din aria curriculară parcă nu este în regulă. Este un mecanism care exista și înainte, doar că acum se vede
O completare de normă la un profesor care are o anumită specialitate cu ore dintr-o altă specialitate nu face bine copiilor, atrage atenția un cadru didactic: Degeaba facem austeritate, dacă noi pe viitor nu vom avea specialiști
Profesorul Marius Lobază: Acea poveste spusă de așa-zisul ministru că li se dau profesorilor ore din aceeași arie curriculară e o tâmpenie. Această majorare a normei înseamnă câteva mii de cadre didactice care, probabil, vor fi șoferi de taxi sau vânzători pe la buticuri
OFICIAL Profesorii de la liceele și școlile profesionale din mediul rural își vor putea completa până la 1/4 din ore cu discipline din aceeași arie curriculară – procedura pentru încadrarea profesorilor în anul școlar 2025-2026
Exit mobile version