Paulo Santiago, OCDE: Curriculumul nu poate fi impus de sus, implementat în izolare, ci trebuie dezvoltat continuu și asumat de profesorii care îl pun în practică zilnic în clase

233 de vizualizări
Foto: © Media Whalestock | Dreamstime.com
„Curriculumul nu poate fi impus de sus, implementat în izolare, ci trebuie dezvoltat continuu, rafinat și asumat de cei care îl pun în practică zilnic în clase”, a declarat Paulo Santiago, Head of Policy Advice and Implementation Division, Directorate for Education and Skills, OCDE, în cadrul consultărilor dintr-un proiect prin care Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) va acorda asistență în domeniul reformei curriculare din România, desfășurate astăzi, 26 martie, în București.

În acest sens, „trebuie să trecem dincolo de transmiterea rigidă de conținuturi, învățarea mecanică și testele scrise tradiționale, să învățăm „cum să învățăm”, să dezvoltăm abilitățile sociale și emoționale ale tinerilor și metode creative și interactive de predare și învățare”, a adăugat Paulo Santiago.

Reprezentantul OCDE a atras atenția că monitorizarea și evaluarea sunt esențiale în cadrul reformei curriculumului: 

„Fără acestea, riscăm să implementăm un plan fără să știm dacă ne atingem obiectivele. Monitorizarea ne ajută să urmărim progresul, să înțelegem ce funcționează și să identificăm unde este nevoie de sprijin suplimentar. Evaluarea ne permite să reflectăm asupra impactului reformelor, să învățăm din succese și provocări și să construim curricula adaptată nevoilor viitorului”.

  • Proiectul „Consolidarea capacității Bulgariei și României de a concepe și implementa reforme curriculare și de a îmbunătăți rezultatele învățării elevilor” este derulat de OCDE și direcția pentru reforme structurale a Comisiei Europene – DG Reform. La consultări iau parte reprezentanți ai organizației internaționale, ai MEC, ai altor instituții din domeniul educației.
  • Proiectul internațional are două ținte: un set de recomandări, pe baza unei diagnoze tehnice, pentru sistemele educaționale din România și Bulgaria, respectiv realizarea unor seminarii care să determine formarea unor instrumente, politici și capacități în sprijinul reformei curriculare din cele două țări.
Declarațiile reprezentantului OCDE Paulo Santiago:

„Prin proiectul „Consolidarea capacității Bulgariei și României de a concepe și implementa reforme curriculare și de a îmbunătăți rezultatele învățării elevilor”, pornim într-o călătorie care să asigure tuturor elevilor dezvoltarea cunoștințelor, abilităților și atitudinilor necesare pentru a reuși într-o lume tot mai complexă.

De-a lungul istoriei, educația a urmat adesea o abordare rigidă și segmentată, împărțind cunoștințele în discipline distincte, simplificând problemele complexe în părți ușor gestionabile și transmițând informații în fragmente izolate.

Cunoașterea specifică fiecărei discipline rămâne esențială, însă în lumea de astăzi, adevărata valoare și inovație vin din perspective integrate și transdisciplinare, din conexiuni între idei și aplicarea unei serii largi de competențe pentru a rezolva provocări

Pentru a pregăti elevii pentru această realitate, curricula trebuie să evolueze. Trebuie să trecem dincolo de transmiterea rigidă de conținuturi, învățarea mecanică și testele scrise tradiționale, să învățăm „cum să învățăm”, să dezvoltăm abilitățile sociale și emoționale ale tinerilor și metode creative și interactive de predare și învățare. Educația nu trebuie doar să informeze tinerii, ci să le dea competențe să se adapteze la societatea digitalizată care evoluează rapid.

Acest workshop vine într-un moment oportun și marchează o etapă importantă în reforma curriculumului din România și Bulgaria. În ultimul deceniu am asistat la o schimbare profundă în sistemele educaționale din Europa. Țările trec de la curriculum tradițional bazat pe conținut, la învățarea bazată pe competențe, care prioritizează gândirea critică, rezolvarea de probleme, creativitatea și reziliența. România și Bulgaria au făcut pași curajoși în această direcție, aliniindu-și reformele curriculare la tendințele observate în țările OCDE și UE.

Însă, după cum știm, conceperea unui nou curriculum este doar începutul. Adevărata provocare și oportunitate constau în traducerea acestor reforme ambițioase în schimbări reale în clasă. Aici ne vom concentra eforturile. Curriculum-ul își poate îndeplini misiunea doar când este implementat eficient și continuu, rafinat pe baza experiențelor reale din clasă.

Monitorizarea și evaluarea sunt esențiale. Fără acestea, riscăm să implementăm un plan fără să știm dacă ne atingem obiectivele. Monitorizarea ne ajută să urmărim progresul, să înțelegem ce funcționează și să identificăm unde este nevoie de sprijin suplimentar. Evaluarea ne permite să reflectăm asupra impactului reformelor, să învățăm din succese și provocări și să construim curricula adaptată nevoilor viitorului.

Adesea, monitorizarea și evaluarea sunt percepute ca instrumente de conformitate, moduri de verificare a respectării regulilor de către elevi și profesori. Însă, utilizate eficient, ele devin instrumente de împuternicire și dezvoltare. Monitorizarea solidă oferă educatorilor date valoroase pentru alegeri informate, iar decidenților politici o imagine clară asupra realității din clase.

Acest proiect este posibil prin colaborarea OCDE cu Comisia Europeană, în special cu Task Force-ul pentru Reformă și Investiții  (SG REFORM), precum și cu Ministerele Educației din România și Bulgaria, dar succesul real al proiectului depinde de expertiza și angajamentul tuturor celor prezenți astăzi aici.

Curriculumul nu poate fi impus de sus, implementat în izolare, ci trebuie dezvoltat continuu, rafinat și asumat de cei care îl pun în practică zilnic în clase. Suntem aici să ascultăm, să învățăm unii de la alții și să construim împreună o înțelegere comună despre ce funcționează și ce nu și de ce este nevoie și cum putem colabora.

Unul dintre punctele forte ale acestui proiect este caracterul său multinațional. România și Bulgaria pot accelera progresul prin învățarea reciprocă, una dintre cele mai puternice metode în reforma educațională.”

Foto: © Media Whalestock | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Diagnosticul sistemului de educație ce va fi prezentat de ministrul Educației în mai va include datele puse la dispoziție de OCDE, inclusiv în zona curriculară / „Avem aceeași filosofie” pentru educație bazată pe dovezi, spune Daniel David


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

SURSE Examenul de definitivat, în forma actuală, se organizează până în 2027 inclusiv, prevede proiectul Legii învățământului preuniversitar. Acesta va fi înlocuit cu examenul național de licențiere în cariera didactică / Sunt scose inspecțiile la clasă

Examenul de definitivat se va mai organiza până în anul 2027 inclusiv, în condițiile stabilite de Legea 1/2011, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar, document obținut pe surse de…
Vezi articolul

„Pachet pentru Educație” destinat întăririi competențelor de bază și sprijinului pentru profesori – pe agenda de lucru a Comisiei Europene în 2026, anunță vicepreședinta CE, Roxana Mînzatu

Un „Pachet pentru educație” se numără printre cele patru direcții de acțiune pentru vicepreședintele Comisiei Europene responsabil cu educația, Roxana Mînzatu, în anul 2026, potrivit unui anunț făcut de aceasta…
Vezi articolul

Profesoara Carmen Beraru cere reguli pentru profesorii mentori și denunță „denigrarea și sabotajul din partea colegilor cu experiență” în cadrul dezbaterii publice organizate de Ministerul Educației: Acești profesori trebuie sa le ofere debutanților nu doar cunoștințe, ci și sprijin emoțional și moral

Regulamentul de organizare și funcționare al școlilor ar trebui să le impună profesorilor mentori să aibă un comportament adecvat față de debutanți – este propunerea profesoarei debutante Carmen Beraru, de…
Vezi articolul