Planuri-cadru liceu 2025. La vocațional, reducerea orelor afectează semnificativ normele didactice, cu scăderi estimate de până la 50% la unele discipline, semnalează într-un newsletter sindicatele FSLI ale profesorilor 

Foto: © Zorandim | Dreamstime.com

Reducerea orelor afectează semnificativ normele didactice, cu scăderi estimate de până la 50% la unele discipline, referitor la proiectele cu noile planuri-cadru 2025, potrivit unei informări a Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI). Acest lucru amenință stabilitatea locurilor de muncă ale profesorilor, după cum se arată în document.

Referitor la proiectele cu planurile-cadru pentru liceu 2025, filiera vocațională, aspectele semnalate de reprezentanții profesorilor sunt următoarele, conform documentului FSLI:

Conform unui document al Ministerului Educației și Cercetării, la filiera vocațională, diminuarea de norme este încadrabilă între 0,32 și aproximativ 60 de norme, reprezentând un procentaj cuprins între 0,01% și 1,61% (valori raportate la situația actuală, maxim/minim).

La sfârșitul lunii februarie, Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, la prezentarea raportului săptămânal, că numărul de norme didactice va crește prin noile planuri-cadru 2025. „Conform legii pe care o avem în domeniu, norma didactică nu este stabilită doar prin ore de predare. Pot fi și alte activități de consolidare, remediale sau alte activități pe care le permite legea”, a spus ministrul.

Gina Müller, profesoară de matematică la Colegiul Economic „Costin C. Kiriţescu” din București, a spus, referitor la proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025, că a făcut un proiect de încadrare pentru catedra de matematică: „Am făcut, pe 4 ani de zile, un proiect de încadrare pentru colegii mei. Suntem patru profesori titulari. Din patru profesori titulari, vom mai fi 3,7”. Declarațiile au fost făcute la o dezbatere privind viitoarele planuri-cadru pentru învățământul liceal, eveniment organizat de Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret“ miercuri, 5 martie, la Colegiul Național „Sf. Sava“.

Informații de context

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a încurajat toți profesorii prezenți la dezbaterea publică de la Iași să își imagineze școala în care predau prin prisma planurilor noilor planuri-cadru, după cum a scris Edupedu.ro.

În cadrul dezbaterii cu elevii și profesorii Colegiului Național „Mihai Viteazul” din București cu privire la proiectele de planuri-cadru pentru liceu, ministrul a susținut că estimările arată că numărul de norme „per sistem” va crește.

La prezentarea raportului săptămânal, Daniel David a declarat că „norma didactică nu este stabilită doar prin ore de predare. Pot fi și alte activități de consolidare, remediale sau alte activități pe care le permite legea”.

Potrivit Legii 198/2023, norma didactică, adică numărul de ore dedicat activităților didactice de predare-învățare-evaluare, de instruire practică și de evaluare curentă a elevilor, se stabilește respectând articolul 207, alineatul 4:

De precizat, profesorii care au vechime de peste 25 de ani și grad didactic I beneficiază de reducerea normei didactice cu două ore săptămânal.

Cât despre prevederea din legea menționată, conform căreia profesorilor cu vechime mai mare de 15 ani și grad didactic Ii se reduce norma, intrarea în vigoare a acesteia a fost amânată.

Informații de context

Proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025 au fost lansate în dezbatere publică vineri seară, 31 ianuarie, și până pe 6 martie. Ele prevăd noile scheme după care liceele își construiesc orarele pentru elevi și profesori. Proiectul de reformă curriculară a stârnit reacții din partea profesorilor și specialiștilor în educație, care contestă unele dintre modificările propuse. Principalele nemulțumiri se referă la reducerea numărului de ore pentru o serie de discipline și reducerea unora dintre ele la statutul de discipline opționale.

Ministrul Educației, Daniel David, a explicat, în cadrul evenimentului de lansare a raportului național de alfabetizare matematică din România, că discuțiile privind noile planuri-cadru ar trebui să meargă în altă direcție, nu în cea a numărului de ore și discipline. Acesta a precizat că dorește ca accentul să fie pus pe modul în care disciplinele vor fi predate.

Totodată, ministrul i-a încurajat pe toți cei implicați în educație să aibă o contribuție la aceste documente și a garantat că părerile tuturor vor fi ascultate.

La începutul lunii februarie, Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației la acea vreme, a tras un semnal de alarmă cu privire la modul în care propunerile de modificare a planurilor-cadru trebuie făcute. „O propunere constructivă nu este «Vreau mai multe ore de disciplina X». O propunere constructivă este «Uitați, acesta este planul cadru de la filiera, profilul, specializarea X. Aici, la disciplină X, aș vrea mai mult ora cutare, considerând că merită să încărcăm programul elevilor cu o oră în plus pe săptămână» sau explicând că poate există o altă disciplină căreia noi i-am dat un rol mai important”, a subliniat el.

Foto: © Zorandim | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Daniel David: Norma didactică nu este stabilită doar prin ore de predare. Pot fi și alte activități de consolidare, remediale sau alte activități pe care le permite legea. Prin noile planuri-cadru, practic, numărul de norme în sistem crește
Ministrul Daniel David: Per sistem, numărul de norme didactice va crește după introducerea noilor planuri-cadru pentru liceu / Se va schimba finanțarea învățământului? „Da”, spune oficialul
Planuri-cadru 2025. Gina Müller, profesoară de matematică la Colegiul Economic „Costin C. Kiriţescu” din București: Am făcut un proiect de încadrare pentru colegii mei. Suntem patru profesori titulari și vom mai fi 3,7
Constantin Ciofu, directorul Liceului Tehnologic „Grigore Antipa” din Bacău: Am făcut un calcul pe școală și la disciplinele de cultură generală dispar 6,09 norme în 4 ani, pe noile propuneri de planuri-cadru / Dacă într-o școală înseamnă 11%, cred că peste 5.000 de norme vor dispărea la nivel național. Oamenii pleacă
Impactul noilor planuri-cadru asupra profesorilor. Daniel David: Per ansamblu, pe sistem, numărul de norme nu scade, iar cei care sunt titulari, în principiu, nu vor fi afectați / Gabriel Vrînceanu: Abia de la clasele XI-XII să apară schimbări. Există posibilitatea de a face o recalificare, o formare care să-ți asigure un supliment de ore
Exit mobile version