Bogdan Cristescu, director al Direcției Curriculum, Evaluări și Examene Naționale (Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare) și consilier onorific al ministrului Daniel David, a declarat, pentru Radio România Actualități, că „referitor la numărul de ore, în proiectele noastre de planuri-cadru, de fiecare dată, facem și sume de ore”. Amintim că proiectele cu planurile-cadru de liceu 2025 au fost în dezbatere publică până pe 6 martie.
- Amintim că Bogdan Cristescu a fost eliberat din funcția de secretar de stat al Ministerului la sfârșitul lunii trecute. Acesta a fost numit consilier onorific de ministrul Educației și Cercetării.
„Referitor la numărul de ore, în proiectele noastre de planuri-cadru, de fiecare dată, facem și sume de ore, tocmai pentru că planurile-cadru, așa cum sunt ele, permit o grupare a acestor ore, deci disciplinele să fie văzute din punct de vedere al numărului de ore. De asta avem și o fixare pe 36 de săptămâni, respectiv 34. Deci, avem o abordare care să permită o dezvoltare ulterioară în acest sens. Această dezvoltare depinde și de cum decurg lucrurile și de cum le implementăm”, a spus Bogdan Cristescu.
Silvia Mușătoiu, profesoară de Matematică la Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din București, a declarat că „numărul de ore pe care îl avem în trunchiul comun sau în altă parte nu cred că ne garantează calitatea orelor pe care le facem”. Declarația a fost făcută la o dezbatere privind viitoarele planuri-cadru pentru învățământul liceal, eveniment organizat de Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret“ la Colegiul Național „Sf. Sava“.
Reducerea orelor afectează semnificativ normele didactice, cu scăderi estimate de până la 50% la unele discipline, referitor la proiectele cu noile planuri-cadru 2025, potrivit unei informări a Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI). Acest lucru amenință stabilitatea locurilor de muncă ale profesorilor, după cum se arată în document.
La sfârșitul lunii februarie, Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, la prezentarea raportului săptămânal, că numărul de norme didactice va crește prin noile planuri-cadru 2025. „Conform legii pe care o avem în domeniu, norma didactică nu este stabilită doar prin ore de predare. Pot fi și alte activități de consolidare, remediale sau alte activități pe care le permite legea”, a spus ministrul.
Gina Müller, profesoară de matematică la Colegiul Economic „Costin C. Kiriţescu” din București, a spus, referitor la proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025, că a făcut un proiect de încadrare pentru catedra de matematică: „Am făcut, pe 4 ani de zile, un proiect de încadrare pentru colegii mei. Suntem patru profesori titulari. Din patru profesori titulari, vom mai fi 3,7”. Declarațiile au fost făcute la o dezbatere privind viitoarele planuri-cadru pentru învățământul liceal, eveniment organizat de Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret“ miercuri, 5 martie, la Colegiul Național „Sf. Sava“.
Informații de context
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a încurajat toți profesorii prezenți la dezbaterea publică de la Iași să își imagineze școala în care predau prin prisma planurilor noilor planuri-cadru, după cum a scris Edupedu.ro.
- „Vă rog, veniți cu analize, cu simulări, cu propuneri noi, astfel încât în final să avem proiecte de planuri-cadru care să fie larg acceptate de sistem, și de elevi, și de părinți, și de profesori, și de autoritățile locale, și de mediul social, economic”, a îndemnat acesta.
În cadrul dezbaterii cu elevii și profesorii Colegiului Național „Mihai Viteazul” din București cu privire la proiectele de planuri-cadru pentru liceu, ministrul a susținut că estimările arată că numărul de norme „per sistem” va crește.
La prezentarea raportului săptămânal, Daniel David a declarat că „norma didactică nu este stabilită doar prin ore de predare. Pot fi și alte activități de consolidare, remediale sau alte activități pe care le permite legea”.
Potrivit Legii 198/2023, norma didactică, adică numărul de ore dedicat activităților didactice de predare-învățare-evaluare, de instruire practică și de evaluare curentă a elevilor, se stabilește respectând articolul 207, alineatul 4:
- „18 ore pe săptămână pentru profesorii din învăţământul gimnazial, liceal şi postliceal, pentru profesorii din unităţile şi clasele cu program integrat şi suplimentar de artă şi sportiv, precum şi din unităţile de educaţie extraşcolară, care au dobândit cel puţin licenţierea în cariera didactică;
- 14 ore pe săptămână pentru profesorii din învăţământul preuniversitar care au dobândit gradul didactic I sau titlul de profesor emerit şi care desfăşoară activitate de mentorat;
- 24 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică şi maiştrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puţin licenţierea în cariera didactică;
- 20 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică şi maiştrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puţin gradul didactic I şi care desfăşoară activitate de mentorat”.
De precizat, profesorii care au vechime de peste 25 de ani și grad didactic I beneficiază de reducerea normei didactice cu două ore săptămânal.
Cât despre prevederea din legea menționată, conform căreia profesorilor cu vechime mai mare de 15 ani și grad didactic Ii se reduce norma, intrarea în vigoare a acesteia a fost amânată.
Informații de context
Proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025 au fost lansate în dezbatere publică vineri seară, 31 ianuarie, și până pe 6 martie. Ele prevăd noile scheme după care liceele își construiesc orarele pentru elevi și profesori. Proiectul de reformă curriculară a stârnit reacții din partea profesorilor și specialiștilor în educație, care contestă unele dintre modificările propuse. Principalele nemulțumiri se referă la reducerea numărului de ore pentru o serie de discipline și reducerea unora dintre ele la statutul de discipline opționale.
Ministrul Educației, Daniel David, a explicat, în cadrul evenimentului de lansare a raportului național de alfabetizare matematică din România, că discuțiile privind noile planuri-cadru ar trebui să meargă în altă direcție, nu în cea a numărului de ore și discipline. Acesta a precizat că dorește ca accentul să fie pus pe modul în care disciplinele vor fi predate.
Totodată, ministrul i-a încurajat pe toți cei implicați în educație să aibă o contribuție la aceste documente și a garantat că părerile tuturor vor fi ascultate.
- „Numărul de ore nu mai este alocat unor discipline în primul rând de către Minister, ci au un cuvânt mai important de spus și școala (curriculum de specialitate flexibil) și elevul (CDEOȘ)! Prin această descentralizare încurajăm performanța, pentru a se păstra sau chiar a se crește numărul actual de ore la anumite discipline.”, a transmis acesta.
La începutul lunii februarie, Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației la acea vreme, a tras un semnal de alarmă cu privire la modul în care propunerile de modificare a planurilor-cadru trebuie făcute. „O propunere constructivă nu este «Vreau mai multe ore de disciplina X». O propunere constructivă este «Uitați, acesta este planul cadru de la filiera, profilul, specializarea X. Aici, la disciplină X, aș vrea mai mult ora cutare, considerând că merită să încărcăm programul elevilor cu o oră în plus pe săptămână» sau explicând că poate există o altă disciplină căreia noi i-am dat un rol mai important”, a subliniat el.
2 comments
Trebuie schimbate planurile cadru de la primar, pentru că cele actuale au dat ca rezultat 40% analfabeti funcțional , deci nu sunt suficiente ore de citire, de scriere, Comunicarea în limba română trebuie să aibă mai multe ore, pentru că avem o mulțime de elevi care învață cititul la gimnaziu (nu știu să citească cuvinte care au mai mult de 2 silabe).
La fel la matematică, planul cadru de la primar este ineficient, trebuie mai multe ore de matematică, pentru că intră o mulțime de elevi în gimnaziu care nu cunosc tablele adunării și scăderii peste 10 pe de rost, nu știu deloc tabla înmulțirii și împărțirii pe de rost și ajung să termine gimnaziu tot fără să le știe.
Planurile cadru nu pot fi ciopârțite așa cum doriți voi cei din minister… materii precum matematica fizica chimia trebuie predate coerent…deci nu poți scoate capitole întregi din fizică de ex si mai târziu să te lovești de noțiuni pe care unii deștepți au considerat că sunt inutile…