Poveștile elevilor care nu au participat la Evaluarea Națională și Bacalaureat. Ciprian Fartușnic: Dacă tu nu crezi într-un copil, e profeția care se auto-împlinește, nici copilul nu va crede în el. Școlile nu au știut cum să se raporteze la aceste cazuri

Foto: © 126602856 © Elnur | Dreamstime.com

„Fiecare caz de risc, de neparticipare este o poveste în sine și merită înțeleasă de cei din jurul copilului care pot să facă ceva. Școlile nu au știut cum să se raporteze la aceste cazuri”, a declarat Ciprian Fartușnic, cercetător Unitatea de Cercetare în Educație, la TVR Info. „În urma discuției cu noi, un elev nu doar că și-a luat examenul de bacalaureat în sesiunea din toamnă, dar a reușit să fie și admis la facultate”, a susținut Ana Maria Dalu, director Unitatea de Cercetare în Educație.

„A existat și tendința de a merge pe mâna familie și a copilului, dacă nu vrea să se prezinte, dar totuși vrea să continue, să se accepte acest lucru. Nu s-a insistat în așa fel încât ei să depună efortul. Pe de altă parte, am văzut și școli care de la început și-au asumat. Este important să te duci și atunci noi vom face tot posibilul de când intri în clasa a V-a să te aducem să dai acest examen, să ne apropiem cât mai mult de potențialul tău”, a adăugat Ciprian Fartușnic.

Despre situațiile în care școlile nu le permit copii care n-au avut un parcurs educațional foarte bun să se înscrie, ca nu cumva rezultatele să tragă în jos instituția de învățământ, Ana Maria Dalu a spus că elevilor „nu li s-a prezentat procedura de înscriere la bacalaureat, perioada în care trebuiau să se înscrie, în alte situații au fost lăsați corigenți pentru a pierde această perioadă de înscriere”.

Cazurile elevilor care nu au participat la Evaluarea Națională și Bacalaureat

Ana Maria Dalu: „Am avut o situație a unui elev care nu a participat la sesiunea din iunie a examenului de Bacalaureat, care își dorea foarte mult. Era pasionat de geografie, dar din cauza matematicii nu a avut curajul să participe la acest examen, motiv pentru care cred că întâlnirea cu noi a fost foarte importantă, pentru că noi am încercat să-l motivăm, să îl mobilizăm, să-i explicăm cât e de important să-și urmeze totuși visul. 

Am avut marea bucurie ca în lunile octombrie-noiembrie să ne sune și să ne spună că nu doar că și-a luat examenul de bacalaureat în sesiunea din toamnă, dar a reușit să fie și admis la facultate, la Facultatea de Geografie din Iași. Evident că ne-am bucurat foarte tare să știm că un copil care într-adevăr avea o situație familială, materială, financiară precară a reușit să găsească resorturile interne cumva și să participe la acest examen.” 

Ciprian Fartușnic: „Eu am fost la școlile generale și pot să vă spun foarte pe scurt despre un caz în care unul dintre copii și-a dorit foarte mult să continue și cumva există această posibilitate de a putea să continui, pentru că învățământul obligatoriu este până la clasa a XII-a și Evaluarea Națională doar te ajută să ai șanse mai mari să ajungi acolo unde îți dorești, dar chiar dacă nu te prezinți poți să continui și cumva era foarte împăcat cu gândul că el va continua la școala profesională. 

Discutând ulterior, am văzut că acest copil, în momentul în care a trecut peste această situație pe care o vede ca pe un risc de abandon, a continuat și în momentul de față are o frecvență bună și are toate șansele să termine, practic obținând o calificare. 

Ce aș vrea să spunem de la început este că, practic, școlile nu prea au știut cum să se raporteze la aceste cazuri și anume că nu este obligatoriu să participi pentru a putea continua studiile după clasa a VIII-a și de multe ori a existat și tendința de a merge pe mâna familiei și a copilului, dacă nu vrea să se prezinte, dar totuși vrea să continue, să se accepte acest lucru. Nu s-a insistat în așa fel încât ei să depună efortul. 

E foarte rațional să nu te prezinți. Dacă tu n-ai un parcurs foarte bun și știi că oricum îți vei continua studiile, te întrebi de ce aș vrea să merg undeva unde să risc să iau o notă mică, să am o presiune din jur. 

Pe de altă parte, am văzut și școli care de la început și-au asumat. Este important să te duci și atunci noi vom face tot posibilul de când intri în clasa a V-a să te aducem să dai acest examen, să ne apropiem cât mai mult de potențialul tău. Că ai nevoie de sprijin la un moment dat, că rămâi în urmă, că ai nevoie de niște resurse, că ai nevoie de niște informații, suntem lângă tine, dar ideea este să nu renunți la a te prezenta, pentru că foarte mulți copii au reușit să ia o notă suficient de bună, încât să-i orienteze mai aproape de ceea ce își doreau.” 

Despre situațiile în care școlile nu le permit elevilor care n-au avut un parcurs educațional foarte bun să se înscrie la examenele naționale

Ana Maria Dalu: „Am întâlnit și astfel de situații. Copiii ne-au relatat dificultățile cu care s-au confruntat și vorbesc de participarea la examenul de bacalaureat, nu li s-a prezentat procedura de înscriere, perioada în care trebuiau să se înscrie, în alte situații au fost lăsați corigenți pentru a pierde această perioadă de înscriere. Am întâlnit, din păcate, și astfel de situații, dar nu foarte multe.” 

Ciprian Fartușnic: „În momentul în care practic tu nu crezi într-un copil, e profetia care se auto-împlinește, nici copilul nu va crede în el și șansele ca el să să se apropie de potențialul său scad semnificativ. Noi am observat, de exemplu, faptul că în multe școli în care am fost, chiar directorii recunoșteau acest fenomen, dar nu la ei, în alt județ sau în alte părți. 

Este foarte greu de măsurat, pentru că de multe ori rămâne undeva într-o zonă greu de de explorat direct și de recunoscut, dar cert este că în ultimii ani există din ce în ce mai multe mai multe oportunități și scade foarte mult genul de abordare a școlii în care o arăți cu degetul, o cerți că are rezultate slabe, abandon, dar nu te întrebi o secundă bun, dar noi cu ce am ajutat școala asta? De ce e școala în situația aceasta? Pentru că de foarte multe ori, dacă ne uităm mai mai în profunzime, vedem că fenomenul nu este unul care a apărut ieri. Este un fenomen care este legat de ce se întâmplă foarte mult și în comunitate și practic școlile acelea nu întâmplător au rate atât de ridicate de eșec școlar, fie prin repetenție, fie prin abandon școlar.”

Informații de context despre rapoartele privind neparticiparea elevilor la Evaluarea Națională și Bacalaureat 2023

Rapoartele au fost solicitate de către ministrul Educației, Ligia Deca, imediat după Evaluarea Națională, după ce Edupedu.ro a semnalat public faptul că peste 15.000 de elevi care erau înscriși în clasa a VIII-a în septembrie 2022 nu au fost nici măcar înscriși la examenul de la finalul clasei a VIII-a, deși înscrierea se făcea automat, de către școală.

Oficialii din Ministerul Educației au încercat la vremea respectivă să arate că nu este nicio problemă cu numărul mare de elevi care nu au participat la Evaluarea Națională. De exemplu, secretarul de stat Florian Lixandru spunea public că motivele pentru care aproape 1 din 10 adolescenti de 14 ani care erau înscriși în clasa a VIII-a în acest an școlar, nu au fost înscriși la Evaluarea Națională sunt două: „diferența de 10% o reprezintă elevii care fie nu au promovat clasa a VIII-a, elevii declarați repetenți, cât și elevii care nu doresc să susțină Evaluarea Națională. Este un procent comparabil cu anii anteriori”.

Pe 8 decembrie, la conferința de prezentare a Raportului Național PISA 2022, Ligia Deca răspundea la o întrebare adresată de Edupedu.ro și menționa că cercetările erau gata și că se mai lucrează la „machetă”.

Rapoartele au apărut public abia pe 10 ianuarie 2024, după ce Edupedu.ro a solicitat Ministerului Educației acest lucru. Conform surselor Edupedu.ro, documentele ar fi fost finalizate și înaintate cabinetului ministrului încă din luna septembrie 2023, dar ar fi fost „ținute la sertar” până în prezent. Documentele fuseseră menționate inlusiv în raportul de bilanț de mandat al ministrului Ligia Deca, deși acestea nu apăreau nicăieri ca fiind publicate, așa că după solicitarea noastră acestea au fost puse pe site-ul institutului în aceeași zi.

Joi, 11 ianuarie 2024, Ligia Deca a semnat personal o scrisoare cu mai multe măsuri cerute școlilor, în marja acestor rapoarte – cel pentru neparticiparea elevilor la EN VIII și cel pentru neparticiparea la Bacalaureat 2023.

Foto: © 126602856 © Elnur | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Daniel David, despre absenteismul elevilor la examenele naționale, cercetat pentru prima dată de Institutul pentru Științele Educației: Știm care sunt cauzele, știm ce ar trebui făcut, așteptăm resursele
Florian Lixandru, Ministerul Educației: Este foarte important pentru cadrele didactice să știe să lucreze diferențiat cu elevii. Se impun, poate, anumite programe de formare pentru cadre didactice
Școlile să nu mai fie responsabile pentru dosarele sociale ale elevilor, accesul la liceu pentru elevii care nu au luat nota 5 la Evaluarea Națională să fie limitat, printre propunerile profesorilor, elevilor și părintilor pentru creșterea participării școlare și la Evaluarea Națională – raport
Simularea Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a să fie susținută și de elevii de clasa a VII-a, corigențele să fie date înaintea examenului, iar școlile să completeze în SIIIR și caracteristici ale profesorilor, recomandări în raportul pentru neprezentarea a peste 7 mii de elevi la examenul din 2023
Sistem de monitorizare a prezenței la școală a elevilor și asistență la orele profesorilor, printre cele 13 măsuri trimise de Ligia Deca, după ce în premieră au fost făcute rapoartele de cercetare cu neparticiparea copiilor la Evaluarea Națională și BAC
Exit mobile version