Școlile să nu mai fie responsabile pentru dosarele sociale ale elevilor, accesul la liceu pentru elevii care nu au luat nota 5 la Evaluarea Națională să fie limitat, printre propunerile profesorilor, elevilor și părintilor pentru creșterea participării școlare și la Evaluarea Națională – raport

21.506 vizualizări
Birocratizarea învățământului
Foto: © Oleg Dudko | Dreamstime.com
Eliminarea responsabilității școlii în realizarea dosarelor sociale ale elevilor, demers care suprasolicită si supraîncarcă personalul școlii, în detrimentul activităților educaționale și limitarea accesului la liceu pentru elevii care nu au obținut nota 5 la Evaluarea Națională sunt doua dintre masurile propuse de directorii, diriginții, profesorii, elevii și părinții care au participat la studiul privind neparticiparea elevilor la Evaluarea Națională 2023, realizat de Unitatea de Cercetare în Educație.

Propunerile vizează implicarea școlilor, a părinților, a autorităților locale și județene, dar și a ministerului Educației și variază de la sesiuni de consiliere a părinților, scheme de personal care să răspundă nevoilor școlilor (consilieri școlari, profesori de sprijin, mediatori școlari), înființarea unui centru pentru copiii cu dificultăți de învățare, pe modelul centrelor de excelență, până la asigurarea transportului elevilor sincronizat cu programul școlar și asigurarea unei mese calde.

Propuneri care vizează autoritățile de la nivel național:

–  regândirea metodologiei de înscriere la EN VIII – înscrierea automată are dezavantajul că unii părinți pot să nu participe la informări, pot să nu dea atenție procesului;

–  regândirea Curriculum-ului Național din perspectiva ritmului de predare-învățare-evaluare, orele de aplicații necesitând o pondere mai mare în totalul orelor alocate pentru disciplinele de examen;

–  aplicarea reală a planurilor individualizate în predarea, învățarea și evaluarea elevilor cu CES, care să favorizeze valorizarea progresului individual;
 
–  pregătirea și consilierea profesorilor pentru lucrul cu elevii vulnerabili, care să sprijine procesul de adaptare curriculară, care să ofere noi contexte de colaborare cu părinții;

–  alocarea mai multor ore suplimentare pentru profesorul de sprijin, care să fie orientate către sprijinirea participării elevilor la EN VIII;

–  eliminarea responsabilității școlii în realizarea dosarelor sociale ale elevilor, demers care suprasolicită personalul școlii, supraîncarcă activitatea școlii în detrimentul activităților educaționale;

–  schimbări cu privire la modul de realizare a protecției sociale, care ar trebui să fie mai riguroasă, cu pârghiile necesare (de exemplu, prin condiționarea beneficiilor sociale de participarea la școală);

–  limitarea accesului la liceu pentru elevii care la EN VIII nu au obținut nota 5.

Propuneri care vizează autoritățile de la nivel județean:
  • Asigurarea unei scheme de personal care să răspundă nevoilor școlilor (consilieri școlari, profesori de sprijin, mediatori școlari). Modelul alocării școlilor la centrele interșcolare de consiliere, cu alocarea de norme fracționate, s-a demonstrat a fi ineficace din perspectiva nevoilor reale ale elevilor.
  • Alocarea profesorilor de sprijin, pentru mai buna adaptare a intervențiilor de susținere a participării la EN VIII a elevilor cu dizabilități și/sau CES din învățământul de masă.
  • Înființarea unui centru pentru copiii cu dificultăți de învățare, pe modelul centrelor de excelență. Aceste centre ar fi spații de învățare și interacțiune pentru acești elevi, dar și spații propice schimbului de experiență pentru profesioniști, pentru echipele multidisciplinare care ar trebui să găsească soluții pentru facilitarea și sprijinirea continuării studiilor pentru cât mai mulți dintre elevii în risc de eșec școlar.
  • Asigurarea transportului elevilor sincronizat cu programul școlar, precum și asigurarea unei mese calde. Implementarea acestora ar putea avea influență și asupra participării la EN VIII, prin efectele pe care le vor avea aceste măsuri asupra frecvenței școlare, stării de bine, sănătății fizice a elevilor.
Propuneri care vizează autoritățile locale:
  • Implicarea autorităților responsabile cu protecția copiilor (SPAS) care ar putea realiza demersuri de monitorizare a elevilor care nu participă la Evaluarea Națională, în special a elevelor care renunță la frecventarea școlii pentru „căsătorie”, a mamelor minore, a minorilor implicați în activități lucrative.
  • Asigurarea unor măsuri de sprijin și de protecție pentru elevii navetiști, în special pentru fetele care merg la studii în oraș, dar și pentru băieții care ar putea adera la grupuri deviante.
Propuneri care vizează familia: 
  • Schimbarea mentalităților din acele famiilii în care nu este pe deplin conștientizat rolul educației și al școlii pentru viitorul elevului. 

În acest scop, se propune inițierea unor sesiuni de consiliere a părinților pentru reconsiderarea opiniilor acestora cu privire la parcursul școlar, la rolul examenelor naționale și la importanța continuării educației în niveluri superioare școlii gimnaziale.

Propuneri care vizează școala: 
  • Asigurarea unor programe de pregătire a temelor și de educație remedială, cu ajutorul profesorilor din școală prin normarea lor suplimentară.
  • Susținerea și continuarea programelor de pregătire adaptată fiecărui elev, la nivel de școală, întrucât elevii din mediile defavorizate nu au posibilitatea de a beneficia de meditații individuale.
  • Includerea elevilor în programe de dezvoltare a abilităților practice asociate diferitelor meserii care să deschidă noi perspective profesionale este o soluție care i-ar putea stimula pe elevi să continue studiile, in opinia profesorilor și a părinților.
  • Școlile să ofere sprijin permanent elevilor, pe tot parcursul școlar. Această nevoie de sprijin este cu atât mai evidentă în cazul elevilor cu CES. Sprijinul profesorului de la clasă ar putea fi dublat pentru acești elevi, de activitatea profesorului de sprijin/itinerant, crescând astfel șansele de lucru diferențiat și de progres pentru acești elevi.
  • Regândirea modalității de integrare a elevilor cu CES în învățământul de masă. Declarațiile actorilor școlari intervievați demonstrează nevoia permanentă de sprijin pentru profesori, prin programe de conștientizare a incluziunii și de dezvoltare a competențelor de lucru cu elevii cu CES cuprinși în învățământul de masă.
  • Amenajarea unor săli/laboratoare și spații de lucru care să valorifice abilități și aptitudini ale copiilor din școli vulnerabile. Elevii își pot descoperi pasiuni, talente, iar dezvoltarea lor ulterioară, în mediul organizat al școlii, îi poate motiva pentru participarea la EN VIII și pentru continuarea studiilor.
Informații de context despre rapoartele de cercetare privind neparticiparea elevilor la Evaluarea Națională și Bacalaureat 2023

Institutul pentru Științele Educației (ise.ro) a publicat joi, 11 ianuarie, două rapoarte de cercetare: Neparticiparea elevilor la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a 2023 și Neparticiparea elevilor de liceu la examenul de bacalaureat – sesiunea iunie 2023.

Rapoartele au fost solicitate de către ministrul Educației, Ligia Deca, imediat după Evaluarea Națională, după ce Edupedu.ro a semnalat public faptul că peste 15.000 de elevi care erau înscriși în clasa a VIII-a în septembrie 2022 nu au fost nici măcar înscriși la examenul de la finalul clasei a VIII-a, deși înscrierea se făcea automat, de către școală.

Oficialii din Ministerul Educației au încercat la vremea respectivă să arate că nu este nicio problemă cu numărul mare de elevi care nu au participat la Evaluarea Națională. De exemplu, secretarul de stat Florian Lixandru spunea public că motivele pentru care aproape 1 din 10 adolescenti de 14 ani care erau înscriși în clasa a VIII-a în acest an școlar, nu au fost înscriși la Evaluarea Națională sunt două: „diferența de 10% o reprezintă elevii care fie nu au promovat clasa a VIII-a, elevii declarați repetenți, cât și elevii care nu doresc să susțină Evaluarea Națională. Este un procent comparabil cu anii anteriori”.

Pe 8 decembrie, la conferința de prezentare a Raportului Național PISA 2022, Ligia Deca răspundea la o întrebare adresată de Edupedu.ro și menționa că cercetările erau gata și că se mai lucrează la „machetă”.

Rapoartele au apărut public abia pe 10 ianuarie 2024, după ce Edupedu.ro a solicitat Ministerului Educației acest lucru. Conform surselor Edupedu.ro, documentele ar fi fost finalizate și înaintate cabinetului ministrului încă din luna septembrie 2023, dar ar fi fost „ținute la sertar” până în prezent. Documentele fuseseră menționate inlusiv în raportul de bilanț de mandat al ministrului Ligia Deca, deși acestea nu apăreau nicăieri ca fiind publicate, așa că după solicitarea noastră acestea au fost puse pe site-ul institutului în aceeași zi.

Joi, 11 ianuarie 2024, Ligia Deca a semnat personal o scrisoare cu mai multe măsuri cerute școlilor, în marja acestor rapoarte – cel pentru neparticiparea elevilor la EN VIII și cel pentru neparticiparea la Bacalaureat 2023.

Foto: © Oleg Dudko | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


7 comments
  1. Nota minima de acces intr-o clasa de liceu ar trebui sa fie minim 6, dacă examenul de bacalaureat se promovează cu media 6. Ca ar fi riscul sa nu se ocupe toate locurile la clasele de liceu e un aspect care ar trebui sa și-l asume profesorii. Nu vor fi clase de liceu, profesorii vor trebui sa accepte sa predea și la gimnaziu și se vor implica mai mult în pregătirea elevilor altfel vor pierde posturile .

  2. Adevarul , pleaca , de la ciclul primar..adica..incepand din clasa pregatitoare 80 % din inv isi org asa zise ,,after school ,, cu proprii elevi , adica org meditatii cu proprii elevi , desi n-au voie , deci..la clasa lucreza doar ,,lipiti de tabla interactiva ,,..toti aumanuale si auxilia cumparate..e mai simplu pt inv..de ce sa-si framante creierul cu fise..activitati dferentiate..nuuu..f simplu..caiete speciale..completam in ele pana ne vine rau..revin..in clasa lucreaza cu cei f buni ( meditati ) restul copiaza de pe tabla rezultatele..nu isi pregastesc un material did..n-am vazut o tabla magnetica..un alfabetar al scolii pt a veni in ajutorul celor n-au venit cu literele inv de la 4 ani..sa aratam ce copii destepti avem…daca intrebam de ce nu se fosesc , raspynsul este :E politica scolii ! Care politica , adica directorul dicteaza ce sa faci la clasa ?? Nuuu..clarrr..raspund eu…in caietele tip I nu scriy titlul..data..ex cu desfasurator..la lectiile noi..totul vraiste..temele pt acasa la cls I ajung si la 2 ore…pt ca se lucreaza in caiete speciale..si alte caiete gata tiparite..un ghiveci..de citit nu mai vorbesc….au o gramada de reviste ce concursuri ,care se dau fara a fi pregatite..simulari..concursul Comper nu se pregateste..ne anunta , pe noi , parintii , ca si cum noi dam concursul..sa pregatim copiii..fisa postului presupune sa-si indeplineasca , in primul rand , sarcinile la clasa..atentie..e inv de stat..nu privat..la ora 12…,,rup usile ,, si pleaca in diferite locatii cu proprii elevi..care au bani..sa-si faca temele..rog pe Dna Ministru sa trimita corpul de control in tara ..directorii habar n-au ce fac angajatii lor..consider ca atata timp cat nu-ti faci treaba la clasa si elevul nu a inteles esti obligat sa ramai peste ore cu cei cativa elevi , care au nevoie de ajutor in efectuarea temelor..temele nu sunt pt parinti..obligatia noastra e sa-i trimirem la scoala..sa-i sprijinim..nu sa stam cu ei sa-si faca temele..dnele inv nu vin sa ne faca treburile la locul nostru de munca..asa si ele trebuie sa-si faca datoria..nu fuserim lectiile..luam 5000 lei.
    Apoi ,,after,, adica meditatii mascate..alte 5000 si ce treaba au ca 45 % sunt analfabeti..fam e vinovata nu-i asa..nuuu dansele pt ca nu-si fac treaba..etc..se ajunge in cls a V a si prif constata ca ,desi au FB sunt f slab pregatiti..da..asa e..incep notele de 2..3.
    Si asa eleviidevenin clientii prof..si ne miram aceasta e Romania de azi..adunam hartii la dosar..meditam pe bani..in rest fiecare sa se descurce..trebuie parintii sa-si ceara drepturile pt copii asa nu mai mergeeee

  3. Buna ziua! Pentru elevii cu CES, nu se face nimic. De ce nu se da diferențiat la EN sau BAC. Se da diferențiat numai în scoala? Cu ce ii ajuta la examene, chiar dacă le da o ora în plus și cu materiale ajutătoare, se uita la ele ca la mașini străine. Urât, foarte urât!

  4. daca profesorii și-ar face treabă cu interes nu ar fi atât de mulți “proști”dar dacă lucrează cu doi trei e normal că ceilalți să se piardă..doi puturoși doi proști,doi golani..dar restul?restul care nu pricep o boaba, deoarece nu se agita nimeni sa îi facă să înțeleagă? Sincer e o meserie grea, respect pentru cine o face cu plăcere,și rușine cui face de râs catedra îngroșând randul proștilor de mâine..pe cei de azi ii vedem în parlament

    1. Doamnă dragă, copiii au nevoie de VOCABULAR ca să înțeleagă limba română. Și nu citesc nimic, nimeni din familie nu citește nimic, toți sunt pe social-media, nu se pot concentra mai mult de 10 secunde, că așa au fost ”dresați” de clipurile pe care le urmăresc. Dacă nu au telefoanele la îndemână, intră în sevraj – la propriu.

      Inteligența nativă, dacă există (și e un mare dacă), e ucisă de lipsa de interes, efort și implicare în propria educație. Toți vor să li se toarne cunoașterea în creier fără ca ei să depună cel mai mic efort. Nu se poate așa.

      Dacă aveți altă impresie… clar nu ați mai călcat prin vreo școală normală (nu cele unde se adună cei mai buni elevi, acelea-s puține) de cam multă vreme.

  5. De ce nu participă unii elevi la Bacalaureat?! De dracu’, fiindcă știu că nu vor avea cum să promoveze! M-me Deca este total ruptă de realitate, habar nu are că un elev care nu este obișnuit să învețe este conștient de asta și nu va participa niciodată! Dar cere “număr de elevi” în efectivul unei clase și de elevi participanți la examene naționale! Sunt prea dificile pentru ei fiindcă așa s-au născut, nu din cauză că nu i-a format profesorul! Nu se pot forma/educa! Sunt conștienți de asta! Oricum, unde sunt examenele pe niveluri de competență?!

  6. Mie, ca profesor, nu vine sa-mi incheie mediile DGASPC-ul. Eu de ce trebuie sale fac lor munca? Ce cauta dosarele de bursa sociala, tichete sociale si alte minuni in sarcina scolii si mai ales a profesorilor? De ce calculez, impart, verific burse?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Transportul “gratuit” al elevilor încă are sincope la 3 luni de când a început școala. Secretarul de stat Zoltan Kallos anunță că se lucrează la o hotărâre de guvern “tocmai pentru a asigura gratuitatea elevilor”

La începutul celui de-al doilea modul de școală, secretarul de stat în Ministerul Educației, Zoltan Kallos, anunță că “în acest moment este pe circuitul de avizare o hotărâre de guvern…
Vezi articolul

Numeroase sesizări de cazuri în care îngrijitoare și infirmiere din grădinițe și creșe nu au primit salariile majorate de la 1 ianuarie 2024, semnalate de sindicate – document / Acestea cer Ministerului Educației să trimită precizări în teritoriu

Unele îngrijitoare din grădinițe și creșe nu au primit salariile majorate de la 1 ianuarie 2024, după cum semnalează Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) ministrului Educației, potrivit unui document…
Vezi articolul