Prescrierea plagiatelor în tezele de doctorat, în termen de 1 an de la obținerea titlului de doctor, e permisă în proiectul Legii învățământului superior, adoptat de guvernul Ciucă, avertizează Alianța organizațiilor studențești

Foto: Pixabay.com

“Forma actuală a legii permite prescrierea abaterii de la normele de etică, prin plagiat, în cazul unei teze de doctorat, în termen de 1 an de la obținerea titlului de doctor, ceea ce ANOSR consideră inacceptabil”, avertizează Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR), într-un comunicat de presă. Aceasta apreciază și că “problema identificată de CCR” în decizia de anul trecut, cu privire la verificarea plagiatelor, “rămâne și în varianta actuală a legii”. ANOSR mai arată, în comunicatul său, că a transmis parlamentarilor 45 de amendamente la proiectul Legii învățământului superior, inclusiv unul potrivit căruia pragul de două mandate aplicat rectorilor trebuie să ia în calcul și mandatele exercitate deja, deoarece tema retroactivității legii “este o temă falsă”.

ANOSR notează că proiectul legii “aduce anumite măsuri benefice pentru studenți” și că formula adoptată de guvern include mai multe dintre cererile organizației, dar că proiectul poate fi îmbunătățit. Drept urmare, după adoptarea proiectului de Lege a învățământului superior de către guvern și trimiterea lui către Parlament, ANOSR a trimis senatorilor și deputaților 45 de propuneri de amendamente, în vederea unor modificări suplimentare în timpul dezbaterilor din Legislativ.

ANOSR despre “prescrierea plagiatelor” și faptul că rămâne “problema identificată de CCR”

Între altele, alianța organizațiilor studențești apreciază că legea, în formula ei de acum, “permite prescrierea” plagiatelor în termen de un 1 an de la obținerea titlului de doctor – lucru pe care ANOSR l-a semnalat și la mijlocul lunii martie, după ce proiectele legilor educației au trecut printr-o scurtă perioadă de dezbatere publică și au intrat în circuitul de avizare la nivel de guvern.

În amendamentele pe care le-a transmis parlamentarilor și le-a prezentat, joi, presei, ANOSR notează că, în cazul Art. 171 din proiectul de lege, “problema identificată de CCR în Decizia nr. 364/2022 rămâne și în varianta actuală a legii. Indiferent de cine va fi emitentul titlului (ME sau universitatea), acesta nu poate introduce acțiune în anulare decât în max. 1 an de la acordarea titlului de doctor. În plus, CNATDCU nu poate controla și prealabil și ulterior teza, organul ulterior trebuie să fie altul”.

Ce propuneri face ANOSR pentru modificarea articolului 171 din lege, care stabilește măsurile în cazul identificării plagiatelor în teze de doctorat (articolul actual poate fi consultat aici):

Sursa citată propune și amendarea Art. 47 din proiectul de lege, ce vorbește despre anularea actului de studii obținut prin mijloace frauduloase. Potrivit ANOSR, “Conform Legii nr. 554/2004 (n.red. – legea contenciosului administrativ), instituția de învățământ superior ar putea introduce acțiunea în anulare în termen de cel mult 1 an de la momentul emiterii acestuia, ceea ce ar fi, de cele mai multe uneori, ineficient”.

Ce spune Art. 47 din proiectul de lege:

Ce propune ANOSR pentru modificarea acestui articol:

Punctul de vedere al Alianței studenților privind Mandatele rectorilor: tema retroactivității “este o temă falsă”

Primul dintre amendamentele proprii pe care ANOSR îl scoate în evidență este cel al mandatelor rectorilor, despre care proiectul de lege spune că sunt limitate la două, de câte cinci ani, luând în considerare “mandatele de 5 ani incomplete, întrerupte în urma demisiei, demiterii sau suspendării, precum și mandatele în curs la momentul intrării în vigoare a prezentei legi”.

Formula propusă de ANOSR vizează mandate de 4 ani, ca până acum, incluzându-le pe cele exercitate până acum sau care sunt în curs în momentul intrării în vigoare a legii:

Argumentația ANOSR:

“Plecând de la premisa conform căreia limitarea numărului de ani pe care o persoană îi poate petrece într-o anumită funcție de conducere este o realitate acceptată la nivel mondial ca fiind funcțională, prin raportare la dezideratul de a evita concentrarea puterii în mâinile unei singure persoane pentru o perioada prea lungă de timp, acumulând putere pentru a-și menține „pe viață” funcția, prin diferite canale de influență, suntem convinși de faptul că este datoria legiuitorului să opteze pentru o astfel de soluție.

În primul rând, prin însăși natura sa, limitarea duratei de ocupare a unei funcții nu are rolul de a limita drepturile unei persoane și nici de a limita procesul electoral; argumentul conform căruia o persoană ar trebui să poată fi rector mai multe mandate, dacă aceasta este într-adevăr aleasă de comunitatea universitară, este prin ipoteză greșit din punct de vedere conceptual, întrucât el este aplicabil oricărei funcții alese care are o astfel de limitare. Dimpotrivă, scopul unei astfel de reglementări este de a împiedica orice potențial derapaj, generat de capacitatea de influențare pe care poziția o acordă celui care o ocupă. Astfel, considerăm că limitarea la un mandat de maximum 8 ani asigură un just echilibru între interesul comunității de a crea continuitate și de a pune în aplicare platforma candidatului care a câștigat două mandate consecutive de rector și viziunea democratică generală a schimbării liderilor la intervale determinate de timp.”

Ce vizează alte amendamente propuse de ANOSR:
Amendamentele propuse de ANOSR, integral:
Comunicatul ANOSR:
Citește și:
Proiectele de legi ale Educației, pe ordinea de zi a ședinței de azi a Guvernului / Se vor putea înscrie la concursul de admitere la liceu doar elevii care au luat măcar nota 5 la Evaluarea Națională. Doar mandatele actuale ale rectorilor se iau în calcul pentru o nouă candidatură, nu și cele încheiate deja
Studenții îi cer ministrului Deca și premierului Ciucă o procedură de constatare a plagiatelor „realmente funcțională”, cu restabilirea CNATDCU în poziția de for care analizează plângerile. Amendamentele cerute de ANOSR la proiectul Legilor Deca
“Atacul fără precedent la reglementările privind etica în cercetare realizat de CCR este perfect și circular” – critici dure ale președintelui Consiliului Național de Etică, Dacian Dragoș, după motivarea deciziei Curții Constituționale privind retragerea titlurilor de doctor / “Etica în cercetare rămâne fără acces efectiv la justiție!”
Exit mobile version