Amnistierea plagiatorilor – Reacție dură a studenților: Facem apel la responsabilitate către Ministerul Educației. Să nu disimuleze lupta împotriva imposturii

1.060 de vizualizări
Înscrierea la Evaluarea Națională Documente / Foto: Pexels.com
Foto: Pexels.com
Amnistierea plagiatorilor vechi, propusă chiar de forul care analizează acuzațiile de plagiat în doctorate, generează reacția dură a studenților. “Facem apel la responsabilitate către Ministerul Educației Naționale, solicitându-le continuarea luptei împotriva imposturii academice”, spune Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România. Asociația de studenți se declară “profund îngrijorată de propunerea” CNATDCU.

O posibilă amnistie ar da un mesaj extrem de îngrijorător și anume, periodic, dacă un anumit grup de persoane care sunt susceptibile a fi plagiat, respectiv al căror plagiat a fost dovedit, ajung într-o poziție în care pot influența politic o astfel de decizie, aceasta are toate șansele să fie luată“, avertizează ANOSR.

Studenții atrag atenția că “întreaga dilemă în jurul citării este una falsă, întrucât există diferite stiluri de citare general acceptate, menținându-se obligativitatea menționării surselor unei lucrări științifice“.

Poziția ANOSR pe încercarea de amnistiere a plagiatorilor – comunicatul integral

ANOSR se opune ferm propunerilor care încurajează plagiatul

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) se arată profund îngrijorată de propunerea venită din partea Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU), care presupune prescrierea acuzațiilor de plagiat ale tezelor de doctorat mai vechi de un anumit număr de ani.

Într-o perioadă în care conceptul de amnistie este mult prea des utilizat în spațiul public, din păcate, nici în mediul academic nu se face excepție. În primul rând, o posibilă amnistie ar da un mesaj extrem de îngrijorător și anume, periodic, dacă un anumit grup de persoane care sunt susceptibile a fi plagiat, respectiv al căror plagiat a fost dovedit, ajung într-o poziție în care pot influența politic o astfel de decizie, aceasta are toate șansele să fie luată.

Mai mult, legislația în vigoare prevede sancționarea impostorilor academici, atât de către organele de stat cu competențe în acest domeniu, cât și de către universități. Prin urmare, argumentele care se bazează pe inexistența unei baze legale în ceea ce privește plagiatul sunt total nefondate. Chiar și în cazul în care această sancționare a plagiatorilor dovediți este una strict morală, situație des întâlnită, ea este totuși necesară pentru a combate acest flagel al imposturii și pentru a descuraja inițierea acestor practici.

Considerăm că întreaga dilemă în jurul citării este una falsă, întrucât există diferite stiluri de citare general acceptate, menținându-se obligativitatea menționării surselor unei lucrări științifice – un element fundamental în elaborarea acesteia. De asemenea, principiul autonomiei universitare încurajează libertatea alegerii modalității de citare de către fiecare instituție organizatoare de studii universitare de doctorat, iar cercetările desfășurate de organismele cu competențe în stabilirea plagiatului se bazează pe respectarea principiilor generale enunțate de către legiuitor și a principiilor specifice fiecărei IOSUD în parte, enunțate în regulamentele interne și respectiv Carta universitară. Responsabilitatea primară cu privire la garantarea originalității lucrărilor științifice și a altor tipuri de creații este atât a autorului, cât și a îndrumătorului și respectiv a instituției de învățământ superior de proveniență.

Indubitabil, o astfel de măsură ar reprezenta un pas înapoi extrem de hotărât, arătând că mediul academic românesc, prin reprezentanții săi, respectiv Ministerul Educației Naționale și structurile din subordinea acestuia, nu doresc în mod real combaterea fenomenului de plagiat și a imposturii academice, disimulând lupa împotriva acestora.

Amintim faptul că, în prezent, anexa Hotărârii Guvernului nr. 681/ 2011 privind codul studiilor universitare de doctorat, art. (50) prevede următoarele: „Orice persoană fizică sau juridică, inclusiv membrii CNATDCU sau IOSUD, poate sesiza în scris, prin intermediul UEFISCDI, Consiliul general al CNATDCU, cu privire la nerespectarea standardelor de calitate sau de etică profesională, inclusiv cu privire la existența plagiatului în cadrul unei teze de doctorat, indiferent de data susținerii acesteia și de data acordării titlului de doctor” și facem apel la responsabilitate către Ministerul Educației Naționale, solicitându-le continuarea luptei împotriva imposturii academice, luptă pe care o considerăm necesară mediului academic.

De-a lungul timpului, Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) a atras atenția asupra fenomenelor de plagiat tot mai des întâlnite în sfera academică și respectiv asupra cauzelor ce conduc la acestea – lipsa unei culturi a respectării proprietății intelectuale, lipsa unei educații adecvate în ceea ce privește modul de redactare a lucrărilor științifice și, nu în ultimul rând, slaba conștientizare a elevilor și studenților din România cu privire la repercusiunile ce pot să apară atunci când apelează la asemenea practici.

Chiar dacă la începutul acestui an au fost luate o serie de măsuri pentru prevenirea derapajelor de la etica și deontologia universitară, cum ar fi introducerea în mod obligatoriu a cursurilor în acest sens pentru studenții masteranzi și doctoranzi, ANOSR atrage atenția asupra faptului că acestea încă nu au început să producă efecte vizibile în ceea ce privește reducerea fenomenului de plagiat. Prin urmare, solicităm din partea organismelor responsabile de vegherea asupra respectării normelor de etică și deontologie universitară responsabilitate și vigilență atunci când vorbim despre plagiat.

Propunerea privind această măsură de a nu se mai considera plagiat în cazul tezelor de doctorat mai vechi de un anumit număr de ani reprezintă o lipsă de respect față de absolvenții și cercetătorii care au depus eforturile necesare pentru elaborarea unor lucrări științifice în mod onest. În plus, nu de mult au fost luate măsuri de prevenție a plagiatului, anume introducerea cursurilor de etică și deontologie academică obligatorii la master și doctorat în universitățile din România. Facem apel la Ministerul Educației Naționale să încurajeze respectarea dreptului de proprietate intelectuală asupra creației științifice, culturale sau artistice, garantat de către legislația în vigoare” – Petrișor-Laurențiu ȚUCĂ, președinte ANOSR.

Informații de background
  • Amintim că forul care verifică acuzațiile de plagiat în tezele de doctorat vrea să amnistieze plagiatorii mai “vechi” 10 sau 20 ani, a declarat pentru Edupedu.ro președintele interimar al CNATDCU, Horia Iovu.
  • Acesta a adăugat că așteaptă un răspuns de la Ministerul Educației, dacă juridic pot impune un termen de la care să nu mai analizeze plagiatele.
  • Contactată de Edupedu.ro, Ecaterina Andronescu, ministru al Educației pentru a patra oară, a declarat: “Aș vrea să am o discuție cu reprezentanții CNATDCU și după aceea formulez un răspuns. Am primit solicitarea CNATDCU, dar oricum o să avem această discuție“.

Citește și:

Foto: Pexels.com

 


2 comments
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Părinții, obligați să citească și să respecte Regulamentul de ordine interioară al școlii. Școlile, obligate să îl publice și online după ce îl actualizează în prima săptămână de cursuri

Începerea noului an școlar vine cu o cerință obligatorie pentru părinți: să citească regulamentul de ordine interioară și să se asigure de respectarea lui, potrivit Regulamentului-cadru de organizare și funcționare…
Vezi articolul
Daniel David / Foto: UBB

Daniel David, despre „România Educată”: Prin nivelul de viziune eu îl consider un proiect bun. Acum, în zona de implementare trebuie să avem o comisie formată din specialiști în Științele Educației care să monitorizeze. Altfel va fi un haos

“Prin nivelul de viziune, eu îl consider un proiect bun”, spune despre Raportul România Educată Daniel David, rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. Acesta a declarat la o conferință online organizată…
Vezi articolul

Aproape 1.400 de școli vor primi bani pentru reducerea abandonului școlar, anunță Sorin Cîmpeanu: Finanțarea medie per școală înseamnă 136.000 de euro / Urmează să fie publicată lista finală a unităților de învățământ

Aproape 1.400 de școli vor primi finanțare pentru reducerea abandonului școlar, în prima rundă, după cum a anunțat ministrul Educației în cadrul unei conferințe de presă. Lista finală a unităților…
Vezi articolul

Profesorii de fizică și matematică, de educație fizică, învățătorii și educatorii pot concura pe patru posturi libere în școlile europene de la Bruxelles, anunță Ministerul Educației. Înscrierea, până vineri, 19 aprilie – calendarul de concurs

Patru posturi libere de profesor de matematică-fizică-matematică, educație fizică, de învățător și de educator sunt libere în școlile europene din Belgia la care învață copiii reprezentanților români de la Bruxelles.…
Vezi articolul