Campanie susținută de Brio.ro

Prima culegere digitală românească de matematică. Adi Matei, programator, coordonatorul modulului de antrenament Brio.ro pentru clasele I-IV, despre cum a dezvoltat motorul de generare programatică de teste

6.028 de vizualizări
Prima culegere digitala de matematică pentru elevii din clasele I-IV / Foto: Brio.ro
Aplicațiile educaționale românești marchează astăzi primul pas spre folosirea inteligenței artificiale, prin crearea unei culegeri „smart” de matematică pentru copiii de clasele I-IV, cu răspuns instantaneu la fiecare exercițiu. Compania Brio a lansat astăzi primul instrument de intervenție educațională. Cum a reușit compania românească să conceapă și să construiască in-house „culegerea nesfârșită de probleme”? Ce este nou în exercițiile de matematică generate digital? Și cine este programatorul care a pus la punct noul sistem de testare? Specialistul în programare Adi Matei a explicat pentru Edupedu.ro cum funcționează noile teste de matematică, bazate pe generarea programatică, dinamică și randomizată de itemi.

Adi Matei, programatorul care a construit noul modul de testare al Brio.ro, a declarat că motorul pe care l-a dezvoltat „este un precursor” al AI (n. red. Artificial Intelligence, Inteligență Artificială). „Modulul de antrenament din Brio.ro este bazat pe generarea programatică, dinamică și randomizată de itemi. În cadrul acestui modul, elevii vor întâlni probleme asemănătoare cu ce lucrează și ei acum (fie la școală, fie pe Brio, fie în caiete de lucru și/sau culegeri), numai că fiecare problemă va fi unică în felul ei (date diferite, enunțuri diferite, personaje diferite – multe din problemele I-IV au enunțuri de acest gen). Modulul de antrenament din Brio.ro va fi disponibil întâi pentru clasele I-IV, urmând să lucrăm și să lansăm în curând pentru clasele V+, apoi pentru liceu”, a explicat acesta.

Noul modul face trecerea de la testele clasice Brio – care sunt un instrument de diagnostic, îți arată nivelul actual de cunoștințe – , la un instrument de intervenție, cu scopul de a îmbunătăți rezultatele copilului.

Rep: Pentru elev, ca utilizator, dar și pentru părinte și profesor, ce este bine să știe despre noile teste Brio, care folosesc acest motor de generare programatică de itemi? Care este diferența dintre testele anterioare și cele aplicate de-acum înainte?
Adi Matei / Foto: Arhiva personala

Adi Matei, Brio.ro: Testele de antrenament sunt mai scurte (10-20 întrebări), categoriile din care sunt selectate problemele sunt mai granulare (copilul sau părintele poate selecta o categorie mult mai restrânsă la care vrea să aplice testul), iar la finalul testului nu există un raport Brio.ro (nefiind un test standardizat), elevul va vedea direct pe ecran rezultatul sesiunii de testare (dacă a greșit, dacă a răspuns corect, care era răspunsul corect – acest lucru nu este disponibil pentru testările standardizate din Brio.ro).

Acest modul este, spre deosebire de testele clasice Brio care sunt teste de nivel, un modul de învățare/fixare de cunoștințe. Este știut că învățarea, mai ales cea la științe exacte, e bazată pe antrenament/practică.

Real, un elev se poate antrena și învăța itemi în aria în care sunt probleme aflate din raportul unui test standardizat din Brio.ro. Exemplu, dacă în urma raportului rezultă că elevul are dificultăți cu adunările cu trecere peste ordin, el se poate antrena doar cu probleme de acest tip până când stăpânește foarte bine acel capitol.

Rep: Cât de personalizată este testarea?

Adi Matei, Brio.ro: Elevii/părinții vor trebui să își aleagă ce anume vor să lucreze în aceste teste de antrenament. Dacă în testele standardizate categoriile nu sunt foarte granulare, aici vor avea categorii ce îi vor lăsa să lucreze pe teste la nivelul lor din clasă. Un test standard din Brio.ro funcționează bine/mai bine evaluând cunoștințele elevului spre finalul anului/la final de ciclu/capitol, căci testarea standardizată este făcută pentru evaluarea unui volum mai mare de învățare.

Testele de antrenament se pot folosi pe tot parcursul anului pentru că se pot antrena exact la capitolul sau subcapitolul curent de la clasă.

Rep: Elevii vor mai primi feedback-ul, diagnoza pe care platforma le-o genera la finalul fiecărui test, sau transformarea instrumentului în unul de intervenție va modifica interacțiunea cu utilizatorii?

Adi Matei, Brio.ro: Feedback-ul primit de elev la testele de antrenament este dacă a răspuns corect/incorect la o întrebare și care era răspunsul corect (în caz că a răspuns incorect). Testele standardizate Brio.ro nu ofereau și răspunsul corect elevilor, ci un scor/centilă care îl poziționează într-un anume eșalon statistic, între copiii de același nivel cu el din întreaga țară.

Rep: De când ați început lucrul la acest instrument și ce înseamnă implementarea lui în acest domeniu?

Adi Matei, Brio.ro: Lucrăm de aproximativ 6 luni la dezvoltarea efectivă la care putem adăuga probabil partea de gândire efectivă a acestui instrument/ce ne dorim de la el, făcută de Dragoș Iliescu – și aici nu știu câte luni și/sau ani sunt 🙂

Rep: Acest model de testare cu itemi generați programatic mai e folosit și de către organizații internaționale de testare a cunoștințelor sau abilităților?

Adi Matei, Brio.ro: Ca în orice domeniu, se lucrează în zona aceasta de generare programatică și/sau combinată cu inteligență artificială. NU avem știință ca în acest moment să existe teste care funcționează în același mod în care Brio.ro le va folosi, pentru antrenament, deoarece generarea unui item și folosirea lui într-un test standardizat înseamnă mult mai mult, nu doar să avem o problemă generată de calculator. Un item folosit de Brio.ro în testările standardizate este testat pe 5-10.000 copii, știm dificultatea lui reală între elevi (deci nu doar ce credem noi sau un profesor, știm cum s-au descurcat alți elevi la acest item).

Următorul pas este deci de a încerca să ajungem în punctul în care pe baza testelor de antrenament și a informațiilor de la itemii standardizați, deja testați, să putem genera și gradul de dificultate al unui exercițiu generat de calculator. Deși acesta este un challenge (n. red. provocare), sunt sigur că vom ajunge și acolo! Acesta este de fapt un pas ce ne aduce mai aproape de inteligența artificială „curată”.

Rep: Ce înseamnă faptul că acest motor va avea 100 sau 100.000 de copii? Cu cât baza de testare e mai mare, cu atât mai fidel va putea genera itemii necesari în progresul fiecărui copil?

Adi Matei, Brio.ro: Cu cât baza de date este mai mare și mai diversă (în termeni de copii/ clase/ cunoștințe/ categorii de exerciții), cu atât mai mult putem să fim mai aproape de acel pas următor despre care vorbeam, și anume să ajungem în punctul în care un exercițiu generat de calculator să aibă și un grad de dificultate.

Având și o dificultate generată ne va aduce mai aproape de a genera milioane de itemi + dificultatea lor pentru a putea face trecerea la AI și antrenarea lui, punct în care vom putea spune că un calculator a învățat și știe singur să dea un exercițiu de matematică unui elev. Cum spuneam, este un challenge, nu o să fie ușor, dar o să ajungem și în acel punct.

Rep: Care este parcursul dvs educațional, profesional și cum de ați rămas în țară?

Adi Matei, Brio.ro: Programez din clasa a V-a, ceea ce acum pare ușor (cu toată tehnologia din 2021), însă pentru mine asta se întâmpla în ’92-’93. Am fost apoi olimpic la informatică în toate clasele de liceu. Mi-a plăcut dintotdeauna programarea și lucrez din anul 1999-2000, moment în care aveam foarte puține site-uri în RO, internetul însemna modem și cartelă. M-am axat pe zona de web development, am rămas tot în această zonă și acum. De-a lungul timpului am fost și programator, și project manager și product manager. Am lucrat în zona media/media advertising (Cațavencu, Realitatea, Think Digital).

Nu m-am gândit niciodată serios să plec din țară, poate doar în cei câțiva ani în care am lucrat freelancing cu clienți din Olanda/SUA, când vedeam cum o oră de programare este plătită între 5-10 ori mai mult pe acolo. Însă am găsit și în România tot timpul proiecte challenging ce m-au ținut activ.

Informații de background

Brio.ro este prima platformă de testare standardizată din România, care acum face trecea la generarea algoritmică de itemi printr-un motor de inteligență artificială. Fondatorul Brio, companie românească de testare a performanței elevilor, este Dragoș Iliescu, psiholog, profesor universitar și colaborator OECD la crearea testelor internaționale.

Dragoș Iliescu este director al Școlii Doctorale de Psihologie în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București. Expert în psihometrie, ramură a psihologiei care se ocupă cu testarea și măsurarea psihologică, Iliescu este colaborator OECD la parte din testările internaționale, este președintele Diviziei de Evaluare și Apreciere Psihologică din cadrul IAAP (International Association of Applied Psychology). A fost președinte al Comisiei Internaționale de Testare (ITC) și președintele Asociației de Psihologie Industrială și Organizațională (APIO). Dragoș Iliescu este fondator al companiei Test Central, cel mai mare publisher de teste psihologice din România, precum și al grupului Psyence.

Vezi aici pagina de Facebook Brio
Intră pe site-ul Brio.ro
Citește și:
Platforma românească de testare digitală Brio anunță că folosește inteligența artificială și lansează modulul de antrenament la matematică, pentru clasele I-IV
Teste de antrenament pentru Bac și Evaluare Națională la Limba Română și Matematică, lansate de Brio® (P)
(P) Teză online la Matematică și teste digitale, în pandemie? Profesoara Ines Crețu, de la Liceul de Informatică din Iași: Am dat constant testare BRIO, de la clasele a V-a la a XII-a, iar notele le-am trecut în catalog. Rezultatul îl primim și eu și copilul
(P) Cum pot da profesorii teze online și teste digitale, când școlile sunt închise? Platforma BRIO de testare online pune la dispoziție profesorilor de Matematică și Română sute de subiecte, pentru clasele I – XII / Testele se corectează automat


1 comment
  1. Am venit doar pentru teste pe Free.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Eveniment Adservio în parteneriat cu Edupedu.ro

Când ceream situația cu numărul de absențe, deja vedeam încrâncenarea de pe fețele profesorilor: „am de numărat 1.500 de absențe!”, spun directorii de școli care au ales digitalizarea managementului educațional, cu efecte puternice pe prezența elevilor la școală, reducerea abandonului și debirocratizare – VIDEO

Alexandra Hotnogu, director al Școlii Gimnaziale Budila din județul Brașov, a povestit, în cadrul unui webinar organizat joi, 4 septembrie, de Adservio și Edupedu.ro, că mama unui elev a venit…
Vezi articolul

Profesori și elevi într-un adevărat festival al roboticii și minților creative la finala Nextlab.tech de anul acesta, cu peste 1.300 de participanți pasionați de tehnologie (P)

Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 s-a desfășurat în data de 1 Noiembrie 2025 la Academia de Studii Economice din București (ASE), reunind elevi pasionați de tehnologie din aproape…
Vezi articolul

Profesorii pasionați de noile tehnologii sunt invitați să devină ambasadori ai inteligenței artificiale / Profesorii viitorului se pot înscrie până pe 30 septembrie (P)

Cadrele didactice de excepție din învățământul preuniversitar sunt invitate să devină ambasadori ai roboticii și inteligenței artificiale în școlile din România, în cadrul proiectului „Conținut AI Școala din viitor pentru…
Vezi articolul

VIDEO Dragoș Iliescu: În pandemie aproape s-a triplat numărul copiilor cu nivel modest de performanță / Școala digitală așa cum se face acum are costuri serioase pentru acești copii, pentru țară și pentru societatea românească

În pandemie aproape că s-a triplat numărul copiilor cu un nivel modest de performanță, a spus profesorul Dragoș Iliescu, expert internațional în testare, colaborator OECD și fondator BRIO, în cadrul…
Vezi articolul

Campanie susținută de Brio.ro

(P) Testare școlară la Matematică, pe modelul testelor Cambridge, recomandată de un after school: Testarea BRIO ar putea fi folosită în mod cinstit în sistemul de învățământ național ca metodă universală de evaluare

Cum îi testează centrele de meditații și after school-urile pe copii, la matematică, atunci când activitatea se desfășoară online? Soluția găsită de un centru educațional este testarea standardizată Brio, pe…
Vezi articolul

Campanie susținută de Brio.ro

Ce este evaluarea națională standardizată? Dragoș Iliescu, expert în testare educațională: Să ne așteptăm la teste cu un număr mai mare de itemi, probabil cel puțin 30-40 de întrebări, care vor fi scorați în mod automat, posibil de computer. Va scădea numărul contestațiilor acceptate

Standardizarea evaluării naționale și informatizarea examenelor au fost anunțate de ministrul Educației ca obiectiv pentru examenele de anul viitor. Ce înseamnă testarea standardizată și cum va fi organizată, de exemplu,…
Vezi articolul