Profesoara Delia Davidescu: Tot ce înseamnă fizică de școală generală ar trebui abordat, în primul rând, experimental. Nu este cazul ca la acea vârstă să facem prea multă teorie / „Marea majoritate a profesorilor de fizică, din zona gimnaziu, liceu, sunt aproape de pensie sau chiar pensionari”, spune aceasta

Foto: © Inga Eramasova | Dreamstime.com

Profesoara Delia Davidescu a vorbit, la TVR Info, despre fizica predată în școală: „Tot ce înseamnă fizică de școală generală ar trebui abordat, în primul rând, experimental. Nu este cazul ca la acea vârstă să facem prea multă teorie, chestii abstracte legate de partea de fizică.” Aceasta a precizat că problema începe din școala primară. Delia Davidescu este cadru didactic coordonator al lotului olimpic de Ffzică al României.

Aceasta a adus în atenție și lipsa profesorilor de fizică, deoarece tinerii „nu mai sunt deloc tentați să se angajeze în învățământ”: „Avem o mare problemă, marea majoritate a profesorilor de fizică, din zona gimnaziu, liceu, sunt aproape de pensie sau chiar pensionari. Cei cei care termină acum facultatea nu sunt deloc tentați să se angajeze în învățământ. Mai degrabă, se gândesc spre o parte de cercetare, pe niște granturi, pe niște proiecte și, ori de câte ori li se oferă această posibilitate, spun că nu prea sunt interesați.”

Moderatoare: Am discutat până acum cu domnii profesori despre chimie, despre matematică, vă întreb și pe dvs:. problema în ceea ce privește fizica predată în școală marii mase de elevi, nu doar vârfurilor, nu doar excelenței.

Delia Davidescu: Problema începe din școala primară, când, pe baza rezultatelor testărilor de la clasa a IV-a, s-a constatat că elevii, în bună parte, au acele abilități de citit-socotit necesare, dar, în general, performează destul de prost la partea de științe. Deci, de la început, ca să spun așa, pornesc cu această lipsă. Iar partea efectiv de științe începe să se studieze din clasa a V-a, cu disciplinele biologie, cu fizică și, ulterior, chimie.

Moderatoare: Și care sunt cauzele acestui start prost?

Delia Davidescu: Dacă mă refer la partea efectiv de fizică, deci al cărei studiu începe în clasa a VI-a, tot ce înseamnă fizică de școală generală ar trebui abordat, în primul rând, experimental. Nu este cazul ca la acea vârstă să facem prea multă teorie, chestii abstracte legate de partea de fizică.

Din păcate, laboratoarele de fizică din școli nu au mai fost dotate de foarte mult timp. Colegii mei încearcă să mai facă anumite tipuri de experimente, folosind niște mijloace simple, dar, din punctul meu de vedere, pe lângă aceste mijloace simple, trebuiesc totuși și niște aparaturi de laborator.

Moderatoare: Apropo de chestiunea aceasta de resurse, există și o criză a resursei umane de profesori în cazul acestei materii. Vin profesorii de fizică la catedră să le predea elevilor pe un salariu-promisiune pentru început de 4.000 lei?

Delia Davidescu: Nu prea vin. Avem o mare problemă, marea majoritate a profesorilor de fizică, din zona gimnaziu, liceu, sunt aproape de pensie sau chiar pensionari. Cei cei care termină acum facultatea nu sunt deloc tentați să se angajeze în învățământ. Mai degrabă, se gândesc spre o parte de cercetare, pe niște granturi, pe niște proiecte și, ori de câte ori li se oferă această posibilitate, spun că nu prea sunt interesați. Este o lipsă a resursei umane care se simte și rezultatele se văd. Nu cred că se va rezolva în următoarea perioadă foarte rapid.

Informații de context

În județul Alba, un singur candidat s-a înscris la Titularizare 2023 pentru a preda Fizica și a luat sub nota 3, conform rezultatelor finale ale concursului național. Situația a fost semnalată de către inspectorul școlar general, Cornel Sandu, după cum scrie alba24.ro.

La începutul anului, Măriuca Talpeș, fondatoarea Merito, spunea într-o emisiune la TVR că, în 10 ani, 60.000 de profesori se vor pensiona:

„Trebuie să ne gândim un pic cum intră domnii profesori în sistem, cum ies prin pensionare. Care este mișcarea, dacă vreți, a acestor domni profesori care intră, respectiv ies la o anumită vârstă, 62-65 de ani. Putem, uitându-ne la graficele Eurostat de care ați amintit, să spunem într-adevăr că peste 10 ani aproape 50%, nu chiar 50%, într-adevăr, din profesorii pe care îi avem astăzi la catedră vor ieși la pensie. Sigur că vor fi alți 60.000, în fiecare an 6.000 de tineri profesori care intră în sistem. Întrebarea este dacă acești domni profesori care au intrat după 1989 sunt în marea lor majoritate profesori care au intrat vocațional? Au intrat cu pasiune sau o parte dintre ei au făcut o alegere contextuală?

Din păcate, o strategie greșită a statului român, de a oferi un salariu de debut foarte mic i-a făcut pe mulți să nu aleagă, deși ar fi avut poate pasiune și dorință de a intra în sistem, acest salariu de sub 100 de dolari, mulți ani de zile i-a făcut să nu aleagă în niciun caz această meserie – ne-a adus în sistem profesori nu neapărat care își doreau să intre”, a precizat aceasta.

În august 2021, inspectorul școlar Daiana Bălan (ISJ Bistrița-Năsăud) spunea pentru Centrul de Evaluare și Analize Educaționale că sunt județe din țară în care, în ultimii 10 ani, niciun nou profesor nu a ajuns la catedră să predea fizica:

„Eu sunt inspector de fizică, cu atribuții pe biologie și vă pot spune că la fizică nu a intrat niciun absolvent în ultimii 10 ani. Am avut absolvenți de clasa a XII-a care au dat Bac-ul la fizică și au obținut nota 10, dar au spus clar că nu vor veni în învățământ și se vor orienta probabil către cercetare. Media de vârstă a profesorilor de fizică este de 40 spre 50, iar acum cu pandemia s-au pensionat mulți colegi, care ar mai fi rămas în sistem”, spune inspectoarea Daiana Bălan.

Tot în 2021, la prezentarea raportului detaliat al rezultatelor testării internaționale TIMSS 2019, Lucian Ciolan, prorectorul Universității din București, declara că în 10 ani o să ne confruntăm cu o criză de profesori calificați, mai ales în zona matematicii, unde sunt mai multe ore, dar și în zona științelor, unde peste jumătate dintre profesori au peste 50 de ani.

Foto: © Inga Eramasova | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Cristian Hatu, președintele Centrului de Evaluare și Analize Educaționale: Profesorii pot forma competențe care sunt verificate în testarea PISA, dar evaluarea de la noi nu măsoară așa ceva / Vin foarte puțini profesori de fizică noi în sistem, în 5 ani o să fie un colaps
La Fizică, un singur candidat din Alba s-a înscris la Titularizare 2023 și a luat sub nota 3. Șeful inspectoratului școlar: Atât timp cât sunt oameni care sunt la pensie și vor să predea, vor preda aceia. Tinerii nu prea vin
Profesorul Marius Andruh: Sunt noțiuni care nu sunt explicate și elevii le învață pe dinafară, ca să le uite în 2 zile. Calitatea manualelor este o problemă / Radu Gologan: Manualele trebuie simplificate
Radu Gologan: Un profesor, în ziua de astăzi, nu are timp să își facă teste pentru copii care să se potrivească, pentru că trebuie toată ziua să facă hârtii / „Profesorii foarte buni sunt tot mai puțini”, spune vicepreședintele Academiei Române, Marius Andruh
Exit mobile version