Profesorul anonim: Banii de la gradațiile de merit ar fi putut salva școala de tăierile din Legea Bolojan

Foto: © Arrowsmith2 | Dreamstime.com

Sunt profesor într-o școală din România. Sunt, am fost și voi fi afectat de toate măsurile care se iau contabil în aceste zile. În urmă cu o lună, când discuția însă se purta pe prevederile legii și nu aveam procedurile de aplicare pentru că legea nu era încă în vigoare, am vrut să aflu dacă exista o altă cale, una prin care Guvernul ar fi putut să evite măsurile din Legea Bolojan care lovesc în toți profesorii și în elevi. Mă interesa să înțeleg dacă resursele se puteau găsi fără să fie crescută norma didactică, fără să fie comasate școlile și fără să fie tăiate bursele.

Așa că am început să caut răspunsul acolo unde trebuie: în date. Am trimis mai întâi o solicitare oficială către Ministerul Educației, apoi, pentru că nu am primit răspuns, am apelat la Cancelaria premierului. De acolo am fost direcționat din nou către minister. În final, după insistențe și săptămâni de așteptare, am obținut informațiile.

Pentru cine nu știe, profesorii, directorii, inspectorii și personalul didactic auxiliar pot primi o primă de 25% din salariul de bază (brut), timp de cinci ani, dacă participă la un concurs de dosare, în niște condiții. Legea plafonează acordarea anuală pentru 16% din personal, pe fiecare categorie în parte. Au scris cei de la Edupedu aici mai multe despre gradația de merit.

Am aflat că în 2025, în sistemul de învățământ sunt plătite 27.878 de gradații de merit pentru personal didactic de predare, conducere, îndrumare și control, adică profesori, directori și inspectori. Pe lângă acestea mai sunt 2.746 de gradații de merit pentru personal didactic auxiliar. Acestea înseamnă un total 30.624 de gradații de merit aflate în plată, care provin din sesiunile de concurs 2021–2024. 

Din septembrie 2025 nu știm câte ies din plata dintre cele de mai sus, dar vor fi încă 7.390 de gradații de merit pentru profesori, inspectori și directori și 1.154 pentru personal auxiliar, ca rezultat la „concursul” din sesiunea 2025.

Bugetul anual pentru aceste gradații ar fi de 1,1 miliarde de lei. Rețineți că acestă sumă ar fi jumătate din cât ne spune ministrul Educației că i-ar trebui pentru a acoperi „deficitul” de la Educație, care ar fi în jurul a 2 miliarde de lei. Suma ar fi triplul a ceea ce Consiliul Fiscal a estimat că s-ar reduce în materie de cheltuieli în acest an prin măsurile din Legea Bolojan.

Potrivit legii, gradațiile de merit nu pot depăși 16% din personalul existent pe fiecare categorie.

Dacă corelăm datele acestea cu numărul de profesori din rapoartele Ministerului Educației, reiese că în anul școlar 2023-2024 erau 215.614 cadre didactice, iar aplicat pe acest număr procentul de 16 ar însemna 34.498 de gradații.

La personalul didactic auxiliar care avea 21.432 de persoane, plafonul de 16% este undeva la 3.429 de gradații.

Dacă în 2025 vom avea 35.268 gradații pentru personal didactic și 3.900 pentru auxiliar, am adunat cifrele, dar este posibil ca unii să iasă din schema de gradații pentru că le expiră și să intre alții în locul lor, dar dacă se păstrează și se adună toate gradațiile atunci numărul va urca procentul de gradații peste limita teoretică la ambele categorii.

Ar fi de precizat că în cifrele oficiale intră, pe lângă profesori, și personalul din inspectorate, dare pe datele din raportul ministerului arată astfel:

În școli: 4.950 directori și 1.725 directori adjuncți cu concurs, la care se adaugă 1.373 directori și 728 adjuncți numiți prin detașare.

În inspectoratele școlare: 1.100 posturi didactice, dintre care 132 funcții de conducere (inspectori generali, adjuncți etc.) și 667 posturi de personal didactic auxiliar; plus 89,5 posturi nedidactice.

Toate aceste categorii sunt eligibile pentru gradația de merit, iar funcțiile de conducere au prioritate în obținerea ei în multe județe, reducând astfel ponderea profesorilor de la clasă care beneficiază efectiv de acest bonus.

Am mai aflat că gradația de merit a fost introdusă în 1997 și că deși au fost modificate în timp criteriile de acordare, toate organismele internaționale au recomandar regândirea sau renunțarea la ea.

Nu e vorba să luăm de la unii ca să dăm la alții, ci să ne uităm onest la priorități. Dacă vrem echitate și calitate, banii trebuie să susțină întreaga școală, nu doar un cerc restrâns, în care intră aproape automat funcțiile de conducere și inspectorii. Cu acești bani am fi putut evita tăierile și creșterea normei.

Foto: © Arrowsmith2 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version