Profesorul Radu Gramatovici: Un copil mediu nu o să scape fără meditații la Matematică, pentru că așa cum e făcut sistemul, ca să beneficieze de școli bune, va trebui să intre în acest sistem de dopaj. Pentru un copil peste medie meditațiile nu mai sunt ore remediale, ci ajung să fie sisteme de dopaj

Radu Gramatovici / Foto: Unibuc.ro

Un copil de nivel mediu „nu o să scape” fără meditații la Matematică, pentru că „așa cum e făcut sistemul, ca să beneficieze de școli bune, trebuie să intre în acest sistem de dopaj”, spune profesorul Radu Gramatovici de la Facultatea de Matematică și Informatică a Universității din București (FMI UB), într-o emisiune la televiziunea publică difuzată pe 4 aprilie.

„Pentru un copil peste medie meditațiile nu mai sunt ore remediale, ci ajung să fie sisteme de dopaj”, este de părere Gramatovici, conferențiar universitar și fost decan al facultății, care spune că în acest punct meditațiile înseamnă „antrenamente din acelea să visezi soluțiile la probleme”.

Amintim că pe 1 februarie a intrat în vigoare Ordinul nr. 3.051 din 2024 care stabileşte obligaţiile profesorilor de a completa declaraţiile de interese că nu meditează elevii de la clasă. 

Recent, secretarul de stat din Ministerul Educației Florian Lixandru a spus că în opinia sa meditațiile sunt o modă dar și o necesitate “în anumite situații”. El s-a referit la situațiile când profesorul de la clasă nu poate lucra separat cu elevii care fac performanță. Lixandru mai spune referitor la meditațiile în învățământul primar că “este vina părintelui care practic vine și întreține un astfel de fenomen” – detalii aici.

Redăm intervenția completă pe acest subiect:

Moderator: Poți să supraviețuiești sistemului fără meditații? Domnule profesor, credeți că un copil al acestei generații e în stare să învețe și să treacă examenele singur, fără ajutor, pentru că iată mă întorc la epoca aceea când meditațiile uneori mai erau și un moft, dar cred că de data asta nu mai vorbim de necesitate.

Radu Gramatovici: Există în fiecare generație un procent de copii supradotați care vor face chestia asta fără meditații, mă rog, dacă nu sunt obligați să facă…

Moderator: Hai să luăm cazul unul copil mediu spre…

Radu Gramatovici: Asta spuneam mai devreme, că un copil mediu în momentul de față nu o să scape fără meditații. Pentru că așa cum este făcut sistemul ca și parcurs educațional până la sfârșitul clasei a XII-a, ca să beneficieze de școli bune din mai multe puncte de vedere, atunci va trebui să intre în acest sistem de dopaj.

Pentru un copil peste medie meditațiile nu mai sunt ore remediale, ci ajung să fie sisteme de dopaj. Antrenamente din acelea să visezi soluțiile la probleme, deci să le visezi – dacă te trezește cineva noaptea să știi să faci exercițiul cutare și să știi în opera literară, la pagina X, ce argument literar trebuie să dai ca să nu fi depunctat pe baremul ultraspecializat care se folosește la evaluări.

Deci se practică sistem de dopaj. Altfel riști să ajungi cine știe unde pentru că sistemul este extrem de eterogen, deci nu scapi.

Lecția de viață pe care o dăm copiilor noștri în felul acesta este foarte proastă pentru că 80-90% din ceea ce învață ei sub acest stres și sub acest dopaj la care sunt supuși se pierde.

Moderator: Eu v-aș întreba, cine este mai stresat? Cel care este în dopaj sau cel care, săracul, e undeva la țară și n-are bani nici de meditații, adică hai să ne ducem și spre zona asta total defavorizată unde e cu atât mai complicat.

S-ar putea ca cel de la țară să fie mai puțin stresat pentru că nici măcar nu-și pune problema că ar putea să ajungă undeva la un liceu bun. Iar cel care e sub dopaj, sub o presiune fantastică, de multe ori a părinților, în general a școlii a societății și așa mai departe, să fie extrem de stresat”.

Citește și:
Inspectorul școlar general din Argeș, către profesorii de matematică: Cred că au uitat cumva că meseria se face la clasă și nu la meditație, chiar dacă la meditație e plătită mai bine / Peste jumătate din elevi n-au luat 5 la simularea Evaluării Naționale
Florian Lixandru, secretar de stat: Meditațiile sunt în mare parte o modă, dar și o necesitate în anumite situații / Nu mi se pare deontologic ca un cadru didactic să lucreze în particular cu elevii de la clasă, nici măcar activitatea în afterschool-uri
Anchete ale inspectoratului școlar și conducerii Liceului Teoretic Carei după ce un profesor de matematică care ar fi chemat elevii de la clasă la meditații “en-gros” a fost reclamat de părinți că încearcă să evite legea Educației / I-ar fi pus să semneze cereri că “insistă foarte mult să îl accepte pe copil la ore particulare”
Profesorul Liviu Papadima, despre subiectele la limba română de la simularea Evaluării Naționale 2024: Verifică algoritmi pe care copiii îi deprind cu ajutorul meditatorilor, decât să intre în esența problemei, să fie capabili să înțeleagă ce citesc și să se exprime logic
Exit mobile version