Programa de religie – clasele IX-XII: Escape room cu simboluri religioase, expoziții și tururi virtuale, articole de presă pentru pace între oameni, folosirea AI – propuneri în proiectul de programă pentru Cultul Ortodox / Aceasta susține „reflecția critică”, dar critica doctrinei, valorilor și practicilor religioase e limitată

© Georgemuresan | Dreamstime.com

Jocuri de tip „escape room”, realizarea de articole de presă,  expoziții virtuale sau fizice, apelul la inteligența artificială – toate sunt instrumente care ar urma să fie integrate în predarea Religiei la nivel de liceu, conform proiectului de programă pentru această disciplină – Cultul Ortodox – clasele a IX-a – a XII-a, pus în consultare de Ministerul Educației. Proiectul își propune să pună accentul pe „dezvoltarea competențelor de reflecție critică, discernământ moral și responsabilitate socială” în cadrul acestei discipline care va putea fi aleasă ca probă la Bacalaureat. 

Dar documentul – care, pe de o parte, susține prin mai multe conținuturi dialogul interreligios – evită în cea mai mare parte abordările critice ale doctrinei, valorilor, reperelor și practicilor religiei creștin-ortodoxe în sine. Programa încurajează analize și judecăți care se bazează pe aceste elemente, dar fără a le lua, de obicei, în discuție, cu puține excepții.

Competențele generale urmărite de noua programă de Religie – Cultul Ortodox au o formulare diferită față de cele avute în vedere în ultimii 17 ani, de când e în vigoare actuala programă de liceu. Iar la nivel de conținuturi sunt incluse diverse activități ce apelează la resurse digitale, dar și la jocuri și activități care erau menționate doar în trecere sau nu erau prezente deloc în vechea programă – detalii mai jos.

În elaborarea acestei programe, este de notat numărul mare de persoane implicate: 35 în total, din care 16 în grupul de lucru (profesori din preuniversitar, inspectori), 9 responsabili/coordonatori științifici (profesori din mediul universitar, reprezentanți MEC) și nu mai puțin de 10 membri, adică mai bine de un sfert din total,  în „Comisia Patriarhie”, formată preponderent din preoți. Lista completă a membrilor este inclusă în documentul atașat la finalul articolului.

Felul cum este abordată disciplina în noua programă reiese din ceea ce învață elevii la finalul școlii. Astfel, la clasa a XII-a, adică în ultimul an petrecut de ei în sistemul preuniversitar, religia este prezentată ca „formă de cunoaștere” complementară cu știința. Iar elevii trebuie să „argumenteze relația dintre știință și religie ca forme complementare de cunoaștere a lumii, pe baza unor exemple din fizică, biologie și astronomie, corelate cu învățăturile creștine despre creație, echilibru și raționalitatea universului”. Iar această argumentare trebuie să rezulte într-o prezentare digitală intitulată „Două perspective, un singur adevăr”.

Elemente de abordare critică a religiei

În proiectul de programă pentru cei 4 ani de liceu, Edupedu.ro a identificat puține elemente clare de analiză critică și comparativă a valorilor creștin-ortodoxe, toate în relație cu valorile altor religii și cu dialogul interreligios (temă abordată, de altfel, și în programele folosite în alte țări europene):

Altfel, Edupedu.ro a identificat abordări critice ale dogmelor, valorilor și practicilor religioase în activități și teme ce se referă la religiile din antichitate (clasa a IX-a) sau pentru cele orientale (clasa a X-a). 

Ce urmărește programa de liceu pentru Religie – Cult Ortodox

Potrivit notei de prezentare, la Religie e urmărită dezvoltarea competențelor de reflecție critică și asumarea unei „identități personale” (în programa de până acum, era mai pronunțat accentul pe „identitate religioasă”). Dar aceeași notă precizează că se urmărește să fie formate valori și competențe bazate pe valorile creștine, care, potrivit documentului stau la baza identității personale:

Competențele generale urmărite la disciplina Religie – clasele IX-XII

Potrivit proiectului noii programe, aceste competențe generale sunt:

Ele diferă în formulare de cele valabile până acum:

  1. Definirea specificului propriei credinţe, în raport cu alte credinţe şi convingeri 
  2. Utilizarea adecvată a conceptelor specifice religiei, în diferite contexte de comunicare 
  3. Integrarea valorilor şi a cunoştinţelor religioase în structura propriilor atitudini şi comportamente 
  4. Aplicarea învăţăturii de credinţă în viaţa personală şi a comunităţii 
  5. Corelarea cunoştinţelor religioase cu cele dobândite la alte discipline de învăţământ
Conținuturi ale învățării

În toți anii, accentul conținuturilor învățării este pus pe elemente religioase – iar aproape toate elementele de noutate, de la folosirea AI la tehnici de susținere a competențelor specifice precum jocurile, aplicațiile digitale, proiecte media și expoziții – folosesc la consolidarea cunoștințelor și asumării acestor elemente religioase. 

Printre conținuturile menționate la clasa a IX-a:

Printre conținuturile învățării menționate la clasa a X-a:

Printre conținuturile învățării menționate la clasa a XI-a:

Printre conținuturile învățării menționate la clasa a XII-a:

Rol puternic pentru noi tehnologii și elemente interactive

Pentru susținerea acestor conținuturi, programa propune numeroase activități bazate pe tehnologii digitale, dar și pe elemente de joc sau alte activități interactive. Acestea apar ca parte a efortului declarat de a forma competențe transversale. De obicei, ele susțin activități ce întăresc aderența elevului la valorile și practicile religioase.

Printre activitățile școlare propuse ca elemente de noutate față de actuala programă:

Aplicațiile digitale și resursele online sunt propuse spre a fi folosite în diverse contexte: elevii au de realizat postere digitale, folosirea de resurse digitale pentru un „glosar al credințelor”, realizarea de colaje digitale ca alternativă la cele fizice, expoziție digitală/fizică, prezentări digitale, „hartă conceptuală digitală”, „webquest religios”, folosirea diverselor programe și aplicații – de la Google Classroom la Kahoot sau aplicații de realitate augmentată/tururi virtuale ale unor obiective religioase.

Iar inteligența artificială ca instrument de învățare este promovată activ. Programa propune folosirea AI „ca facilitator al învățării (sub îndrumarea profesorului)”, astfel:

Context

Religia a devenit, prin Legea învățământului preuniversitar 198/2023, probă opțională la Bacalaureat, iar elevii care vor studia după noua programă – cei care vor începe liceul în anul școlar 2026-2027 – o vor putea alege începând cu Bacalaureat 2030. 

Potrivit legii, la Bacalaureat, Religia ca disciplină la alegere este menționată astfel:

Art. 102 

(5) Proba E – probe scrise, obligatorii, specifice profilului sau specializării sunt desfășurate după cum urmează:

c) pentru profilul umanist, specializarea științe sociale, din filiera teoretică, două probe scrise, dintre care o probă obligatorie la Istorie și o probă la o disciplină relevantă pentru profilul umanist, la alegere între Geografie și științe socioumane: Logică, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie sau Religie;

d) pentru profilul umanist, specializarea filologie, din filiera teoretică, două probe scrise, dintre care o probă obligatorie la limba și literatura unei limbi de circulație internațională și o probă la o disciplină relevantă pentru profilul umanist, la alegere între: Istorie, Geografie sau științe socioumane: Logică, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie sau Religie;

(6) Proba F va viza competențele de bază, după cum urmează:

b) pentru profilul real, filiera teoretică, proba scrisă pentru evaluarea competențelor de bază, la alegere între: Istorie, Geografie, Logică, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie sau Religie.

Recent, într-un mesaj transmis în momentul punerii în transparență a programelor pentru liceu, ministrul Educației, Daniel David, afirma: „Numai printr-un echilibru între științe și religie, pe de o parte, și între discipline asociate culturii naționale și cele asociate pregătirii pentru viață, pe de altă parte, vom putea forma eficient buni specialiști (la nivelurile de calificare 3, respectiv 4), buni cetățeni și oameni cu o calitate bună a vieții.” 

Încă de la începutul mandatului său, ministrul David a cerut schimbări la nivel de conținut și modalitate de predare în cazul Religiei. În februarie,  în contextul dezbaterilor pentru planurile-cadru de liceu, el spunea:

Vezi și un exercițiu cu ChatGPT – Study Mode pentru abordarea științelor și religiei în școală, în articolul: EXPERIMENT Exerciții cu noul mod de „meditator” al ChatGPT – despre „Amintiri din copilărie”, Facerea Lumii, orașe românești și o problemă din culegere la nivel de gimnaziu. Cât de eficiente și care sunt neajunsurile programelor de inteligență artificială dedicate învățării aprofundate?

Proiectul programei pentru disciplina Religie – Cultul Ortodox, clasele a IX-a – a XII-a:

Foto © Georgemuresan | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version