Programul ministerial – „ProViziunea – Calea QX” – prezentat de ministrul demisionar Daniel David, cu câteva explicații despre „reformele și măsurile cheie, așa cum le înțeleg și cum le-am gândit”

Foto: © LCVA | Dreamstime.com

Daniel David, fostul ministrul al Educației și Cercetării, a publicat pe blogul său programul ministerial – „ProViziunea – Calea QX”, în care prezintă „reformele și măsurile cheie” adoptate în timpul celor două mandate. Acesta a demisionat luni, 22 decembrie, la un an după numirea sa în funcție, motivând că nu a vizat niciodată o funcție politică, ci a acceptat-o temporar „pentru a ajuta țara și sistemul nostru de educație-cercetare în situațiile de criză pe care le-au traversat”.

Programul ministerial publicat de Daniel David pe blogul său prezintă măsurile adoptate în Educație și Cercetare în ultimul an. Referitor la Educație, acesta expune schimbările din sistemul de învățământ preuniversitar – de la nivelul antrepreșcolar la liceal. În aceeași logică sunt tratate planurile-cadru și programele școlare, despre care ministrul afirmă că „dacă lucrurile merg normal și fiecare își face treaba în continuare, anul școlar 2026-2027 poate să fie o restartare majoră a nivelului liceal (se poate!)”.

Urmează, pe scurt, sistemul de învățământ universitar – cu accent pe programele pe baza cărora vor studia generațiile cu dublă specializare și pe formarea profesorilor atât în mediul universitar, cât și în cel preuniversitar – și cel postuniversitar.

În continuare, fostul ministru a rezumat activitatea sa în domeniul Cercetării-Dezvoltării-Inovării, pornind de la demararea procesului de evaluare a institutelor de profil din România. Daniel David a mai subliniat proiecte precum „Laserul de la Măgurele” și platforma europeană „ERIC-DANUBIUS”.

Un alt punct atins de acesta se referă la aspectele transversale, printre care se numără: „educația bazată pe dovezi”, „educația-știința ca domenii strategii”, „etică”, „digitalizare (cu impact și asupra debirocratizării)”, „concentrări academice”, „internaționalizare”.

Potrivit ministrului, proiectele rămase în lucru sunt: Strategia pentru un stil de viață sănătos și cea pentru sănătatea familiei și natalitate, dar și Ghidul de utilizare a Inteligenței Artificiale în educație.

Programul ministerial atinge și subiectul măsurilor fiscal-bugetare, despre care Daniel David afirmă că „au fost adaptate cu grijă” și că unele dintre ele au facilitat „reforme paradigmatice în domeniu”. Acesta afirmă că reorganizarea rețelei școlare, creșterea normei didactice sunt măsuri benefice. El atrage încă o dată atenția că valoarea plății cu ora trebuie să crească cu aproximativ 50% și că bursele pentru olimpici trebuie reintroduse, „dar regândite pentru relevanță, în paralel cu conceptualizarea olimpiadelor, pe care am inițiat-o deja”.

Redăm programul ministerial „ProViziunea-Calea QX” publicat de Daniel David pe blogul său luni, 22 decembrie:

Angajamentul (Pro) pentru Viziunea (ce vrem) și Calea (cum facem) QX în educație-cercetare derivă din Raportul QX – un diagnostic al sistemului național de educație-cercetare. Avem așadar un demers comprehensiv, bazat pe dovezi (evidence-based), după o etapă de evaluare și diagnostic.

Unele reforme și măsuri sunt deja adoptate și funcționale, altele adoptate, unele în diverse faze de elaborare, iar alte deja problematizate public.

Mă aștept ca după cel mult 4-5 ani, și anume după implementarea acestor reforme/măsuri deja adoptate într-un ciclu de studiu, să avem o creștere a calității educației și cercetării, reflectată în rezultate naționale și internaționale, și o reducere majoră a analfabetismului funcțional, cu folosirea adecvată a potențialului nostru de inteligență și creativitate!

I. EDUCAȚIE
1. PREUNIVERSITAR

Nivel antepreșcolar și preșcolar (de urmărit implementarea prin MEC, MEC-ARACIS și MEC-Inspectorate)

 Nivel primar (de urmărit implementarea prin MEC și MEC-Inspectorate)

  1. Am introdus învățarea remedială (2 ore pe săptămână).
  2. Competențe: consolidare, corectare, performanță și utilizarea în viața cotidiană.
  3. Așa cum introducerea clasei pregătitoare a crescut eficiența și calitatea educației la acest nivel, acest mecanism remedial poate contribui la o mai bună pregătire a copiilor pentru tranziția la nivel de gimnaziu.
  4. Am schimbat evaluarea națională la clasele a II-a și a IV-a.
  5. Itemi diverși, focalizați atât pe competențe curriculare, cât și pe utilizarea competențelor la viața cotidiană;
  6. Extinderea competențelor testate.
  7. Am inițiat formarea pentru învățământ simultan de calitate.

Pentru viitor: de reanalizat curriculumul (vechi deja de peste un deceniu)!

Nivel gimnazial (de urmărit implementarea prin MEC și MEC-Inspectorate)

  1. Am stabilit utilizarea unui procent de 25% din timpul alocat fiecărei discipline pentru învățare remedială.
  2. Competențe: consolidare, corectare, performanță și utilizarea în viața cotidiană.
  3. Îl consider un demers cheie, cunoscând faptul că o schimbare majoră în scăderea performanței elevilor se observă odată cu trecerea de la nivelul învățământului primar la cel gimnazial.
  4. Am schimbat evaluarea națională la clasa a VI-a.
  5. Itemi diverși, focalizați atât pe competențe curriculare, cât și pe utilizarea competențelor la viața cotidiană.
  6. Extinderea competențelor testate.

Pentru viitor: de reanalizat curriculumul (vechi deja de aproape un deceniu)!

Nivel liceal (de urmărit implementarea prin MEC și MEC-Inspectorate)

  1. Am stabilit utilizarea unui procent de 25% din timpul alocat fiecărei discipline pentru învățare remedială.
  2. Competențe: consolidare, corectare, performanță și utilizarea în viața cotidiană.
  3. Acest mecanism remedial poate contribui la o mai bună pregătire a copiilor pentru examenul național de bacalaureat și/sau pentru integrarea pe piața muncii.
  4. Am reglementat operațional reforma învățământului tehnologic (și dual).
  5. Am realizat reforma curriculară.
Planurile-cadru și Programele

Planurile-cadru alternative reprezintă un demers de reformă disruptivă, care poate schimba decisiv în bine sistemul educațional.

Așa cum am spus, ca urmare a respectului pentru dezbaterile publice, am amânat decizia față de programa la limba și literatura română, astfel că noului ministru îi va rămâne de adoptat programa, dar am creat contextul închiderii polarizării dezbaterii prin solicitarea către comisia de specialitate de  (eu aș aproba-o dacă aș vedea incluse aceste solicitări):

Includere a sugestiilor relevante, chiar dacă vin din școli de gândire diferite;

Flexibilizare structurii programei, prin focalizarea pe competențe și o listă de referință de autori reprezentativi, care apoi pot să fie personalizate sub forma metodei/logicii de predare și a referințelor literare suplimentare de profesor, în funcție de clasa pe care o are – întoarcem așadar decizia la profesori și elevi, în cadrul unor repere fundamentale (așa cum am făcut și cu planurile cadru alternative).

Pentru viitor: de continuat reforma curriculară cu etapele de manuale (clasice, cu extensii moderne – AI/Gaming) și de pregătire a profesorilor (în tehnici moderne de educație).

Dacă lucrurile merg normal și fiecare își face treaba în continuare, anul școlar 2026-2027 poate să fie o restartare majoră a nivelului liceal (se poate!):

Nivel postliceal (de urmărit implementarea prin MEC)

Nivel preuniversitar – Transversal (de urmărit implementarea prin MEC și MEC-Inspectorate)

Proiecte majore din fonduri europene:

Proiecte demarate:

Ca noutate, pentru numirea inspectorilor generali, în 2025 s-a solicitat și un plan de management, prin prisma Programului de Guvernare.

Prin PNRR se desfășoară deja programe de formare pentru leadershipul educațional, în vedere creșterii gradului de profesionalizare.

Cred că regândirea evaluării naționale la clasa a VIII și neutilizarea rezultatelor de la examenul național de bacalaureat pentru admiterea la universitate pot reorienta școala spre plăcerea și eficiența procesului educațional, acum tensionat și distorsionat de miza notelor la materiile implicate în cele două tipuri de evaluări.

2. UNIVERSITAR ȘI POSTUNIVERSITAR

Nivel învățământ superior (de urmărit implementarea prin MEC și MEC-ARACIS):

Reforma Bologna 2.0 – Definirea și/sau implementarea (în baza Legii 199/2023)

Nivel postuniversitar și învățare pe parcursul vieții (de urmărit implementarea prin MEC și MEC-ANC)

II. CERCETARE-DEZVOLTARE-INOVARE (de urmărit implementarea prin MEC și MEC-ANC)
III. TRANSVERSAL (de urmărit implementarea prin MEC)

Am inițiat discuția la nivel de Guvern ca procedura pentru bursele sociale să fie preluată de instituțiile de profil.

Au rămas în draft (lucru) avansat:

IV. MĂSURILE FISCAL-BUGETARE

Au fost stabilite de Coaliția aflată la guvernare, prin Programul de Guvernare și prin Legea 141/2025. Ca ministru, am avut rolul implementării lor și am făcut-o cu consultarea actorilor din sistem (care au dorit să se implice) și flexibilizând lucrurile în beneficiul oamenilor din sistem, în cadrul permis de Legea 141/2025, pentru că aceste măsuri:

Au intrat în Pachetul 1 pentru a putea fi aplicate din anul școlar 2025-2026; altfel, nu se puteau aplica decât din anul școlar 2026-2027, ceea ce punea la risc domeniul (salarii/burse) și țara.

Au fost întâmpinate cu îngrijorare, generându-se pe alocuri, poate pe bună dreptate, așteptări exagerat negative (atât în spațiul public, cât și în unele grupuri de experți). Dar, așa cum am afirmat, lucrurile au fost adaptate cu grijă, în cadrul permis de lege, unele fiind măsuri fiscal-bugetare pure, altele facilitând și reforme paradigmatice în domeniu. Iată cum se prezintă astăzi efectele acestor măsuri (prin prisma datelor mai complete din decembrie 2025 – datele finale vor fi prezentate în raportul anual al ministerului):

(1) Reorganizarea rețelei școlare (reformă QX + măsură fiscal-bugetară) a dus la reducerea fragmentării unităților școlare cu aproximativ 8.1%, fragmentarea fiind mereu menționată în evaluările internaționale ca un risc al sistemului nostru de educației. Într-adevăr, când ai spre exemplu școli cu 10 copii, este greu să faci educație de calitate, cu angajarea titularilor calificați. Comasările nu au impus (așa cum s-a vehiculat în unele zone ale spațiului public) mutarea copiilor și nu au anulat posturi (exceptând pozițiile de directori), acestea fiind inițiate de comunitățile locale (autorități locale și inspectorate), în funcție de nevoile și de viziunea proprie, nu direct de către minister.

(2) Redefinirea limitelor minime și maxime pentru clase (măsură fiscal-bugetară) a dus la reducerea fragmentării claselor și a unor anomalii – ex. eliminarea claselor a VIII-a cu 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 copii sau situația în care se făceau două clase de 8 copii în loc de una cu 16 (dublându-se astfel normele didactice). Limitele nu sunt neobișnuite pentru reglementări existente în țară în ultimul deceniu, iar temerile legate de clase supraaglomerate nu au fost confirmate, în condițiile în care cele mai multe clase se află între limitele stabilite. În plus, numărul de copii într-o clasă este solicitat de școală, în funcție de resursa umană și de spațiu, nu impus direct de minister. Pentru viitor, ministerul trebuie să monitorizeze și să descurajeze excepțiile peste limita maximă sau sub limita minimă! Iată câteva date aproximative:

Modificarea acestor limite a atras atenția asupra învățământului simultan, care însă nu poate fi evitat în țară cât timp dorim să avem școli în fiecare unitate administrativ-teritorială (ex. în fiecare comună – viziune congruentă cu Franța/Irlanda, dar deosebită de cea a Finlandei). Creșterea învățământului simultan a fost însă minimală și a fost acompaniată pentru prima dată de programe/ghid de formare și de un demers care a solicitat includerea formării pentru învățământul simultan (multigrade teaching) la nivel universitar.

(3) Creșterea normei de predare cu 2 ore (măsură fiscal-bugetară) se află în repere UE/OECD, în jurul mediei, fără a reprezenta excepții spre zona maximă.

Această măsură cu caracter temporar a venit cu teama legată de fragmentarea normei la mai multe unități școlare. Dar, ca urmare a comasărilor anterioare, în final, gradul de fragmentare a normelor s-a redus cu aproximativ 10,27%, iar aproximativ 98,6% dintre titulari și-au completat norma cu cele 2 ore în unitățile școlare în care o aveau și anterior. De asemenea, demersul a venit cu teama legată de predarea calificată, dar, în final, numărul de profesori titulari a crescut (cu peste 2000), iar numărul celor necalificați a scăzut. Predarea în afara specialității (out of the field teaching) în norma de titular exista și înainte, acum fiind extinsă doar la nivel de liceu, în mediul rural, în proporție de maximum 25% din norma didactică. În final, copiii au acum acces mai mare la profesori titulari și calificați!

În plus, mecanismul de școli-suport propus recent și promovarea dublelor specialități va duce la îmbunătățirea educației oferite de profesori calificați.

(4) Recalcularea valorii plății cu ora pentru a se exprima corect timpul total de lucru (măsură administrativă și fiscal-bugetară):

Salariul, deși vizează tot timpul de lucru, era raportat doar la orele de predare, ceea ce genera o plată cu ora extrem de atractivă. Corectarea administrativă a acestei situații – salariul trebuie raportat la tot timpul de lucru – a redus valoarea plății cu ora la o medie în jur de 37 lei net, devenind astfel mai puțin competitivă (dar comparabilă cu ce există în zona universitară și chiar în zona de gardă medicală standard). Acest lucru arată însă că salariul este unul încă necompetitiv, de aceea, trebuie implementat ca punct de start în sistem (ex. de la nivel de profesor debutant/asistent universitar) salariul mediu brut pe economie – și aici sunt un susținător activ -, iar pentru o perioadă tranzitorie, trebuie aplicată o creștere a valorii plății cu ora cu aproximativ 50% (propunere pe care am făcut-o deja premierului).

(5) Redimensionarea burselor (măsură educațională și fiscal-bugetară; în cazul studenților doar măsură fiscal-bugetară) prin (a) criterii educaționale – bursele ca stimulent și recompensă, nu ca plată pentru școală – și (b) criterii financiare – în funcție de disponibilitățile țării.

Pentru anul 2026, cu suplimentare din fonduri europene, am reușit să angajez un fond de burse pentru studenți mai mare cu aproximativ 35% decât în 2023 și comparabil cu plățile din 2024 și 2025. Suplimentarea cu fonduri europene vizează toți studenții, de pe locuri bugetate și cu taxă.

În cazul elevilor, s-a păstrat focalizarea pe bursele sociale și tehnologice – pentru toți cei eligibili – și premiile pentru olimpicii internaționali (inclusiv premierea elevilor cu nota 10 la evaluarea națională din clasa a VIII-a și la examenul de bacalaureat), alături de burse de merit regândite pentru relevanță. Pentru viitor, ar trebui reintroduse bursele olimpice, dar regândite pentru relevanță (în paralel cu reconceptualizarea „olimpiadelor”, pe care am inițiat-o deja)”.

Citește și
Daniel David, ministrul care a livrat austeritate și a aruncat școala și profesorii în cea mai mare criză de încredere
Peste 31.000 de posturi ocupate din Educație au dispărut în primele 9 luni ale anului 2025, în mandatul ministrului Daniel David. În mesajul publicat la demisie, numit „CaleaQX”, nu menționează cine sunt acești oameni dați afară
Dragoș Anastasiu, fostul vicepremier care a demisionat spunând că a aplicat şpăgi de supravieţuire, transmite un mesaj de susținere a ministrului demisionar Daniel David: A avut curajul să facă reforme grele, care i-au afectat pe profesori, sindicate, elevi și studenți. Reforme de care educația și țara aveau nevoie
Reacție a sindicatului SIPA Muntenia după demisia lui Daniel David: Plecarea ministrului reprezintă un eveniment politic, nu o rezolvare a crizei profunde din învățământul preuniversitar. Schimbarea de persoane nu este suficientă, este nevoie de schimbarea deciziilor politice
Profesoara Lidia Mîrzac, după demisia lui Daniel David: A fost așteptată ca aerul după o lecție predată prost și cu aroganță / Incapabil să înțeleagă școala reală, dar perfect capabil să se creadă salvatorul ei. Un om convins că nu e înțeles pentru că e prea deștept, nu pentru că spune prostii
Exit mobile version