PROIECT Gradația de merit 2023 – mai multe puncte pentru profesorii care au scris proiecte pentru școală, fără să fie plătiți pentru ele / Calendarul depunerii dosarelor

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com

Profesorii, directorii de școli, inspectorii și personalul auxiliar care vor să obțină, timp de 5 ani, cu un sfert de salariu mai mult lunar, ar urma să depună dosarele pentru concursul de Gradație de merit 2023 la secretariatele școlilor în perioada 2-15 mai, potrivit proiectului de metodologie din acest an, obținut pe surse și consultat de Edupedu.ro. Conform documentului, ar urma să fie cu 10 puncte mai mult la criteriul 4, pentru profesorii care au elaborat proiecte pentru școală, fără să fie plătiți pentru contribuție. Punctele provin de la criteriul 1 – activități instructiv-educative, căruia i se alocă în acest an 80 de puncte, față de 90 în 2022.

UPDATE Gradația de merit 2023. Calendarul și criteriile pentru acordarea acesteia, aprobate prin ordin de ministru

Amintim că plata profesorilor din școli care sunt implicați în proiecte cu fonduri europene a fost cerută anul trecut printr-o petiție semnată în prezent de peste 1.200 de persoane. Echipa de management de proiect PNRAS din cadrul școlilor nu este plătită, după cum a semnalat Edupedu.ro încă din luna martie 2022, dar câte șapte persoane din fiecare inspectorat școlar vor primi majorări de salarii de 276.000 de lei pe an, pentru că lucrează cu fonduri PNRR.

”Gradația de merit se acordă personalului didactic de predare, personalului didactic auxiliar şi personalului didactic de conducere, de îndrumare şi control”, prin concurs, și ”reprezintă o creștere cu 25% a salariului de bază deţinut, conform legii”, potrivit documentului draft.

Numărul maxim de gradații care pot fi acordate se calculează astfel: din numărul rezultat prin aplicarea a 16% din totalul posturilor didactice auxiliare, respectiv a 16% din totalul posturilor didactice de predare, de conducere, îndrumare şi control ocupate în luna februarie 2023, conform programului EduSal, la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti, se scade numărul de gradaţii acordate personalului didactic aflate în plată la 1 septembrie 2023, având în vedere că gradaţia de merit se acordă pe o perioadă efectivă de 5 ani”, mai scrie în document.

”La calcul nu se iau în considerare perioadele de suspendare a plăţii gradaţiei de merit din motive neimputabile angajatului sau ca urmare a rezervării postului didactic/catedrei în baza prevederilor art. 255 alin. (1) – (6) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi se respectă încadrarea în numărul maxim de gradaţii de merit aprobate la momentul revenirii pe post”, se mai menționează în draftul consultat de Edupedu.ro.

Printre noutăți: dosare care se pot depune online la inspectoratele școlare

În acest an, inspectoratele școlare județene (ISJ)/ Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB) pot decide dacă să primească dosarele candidaților în format letric sau scanate, online, pe o platformă pe care să o pună la dispoziție, conform articolului 9 din metodologia aflată încă în lucru:

”(3) Inspectoratul şcolar, stabilește prin procedură proprie aprobată în consiliul de administrație al inspectoratului școlar, modalitatea de depunere, evaluare a dosarelor și soluționare a contestațiilor: în format letric sau în format electronic prin platforma dedicată, pe care o transmite candidaților, în termenul prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta metodologie.

(4) Candidatul întocmeşte şi depune dosarul întocmit în vederea participării la concursul pentru obţinerea gradaţiei de merit, în format letric, la conducerea unităţii/instituţiei de învăţământ/Palatului Național al Copiilor în care este titular/detaşat/angajat la data depunerii dosarului. Candidaţii care îşi desfăşoară activitatea în două sau mai multe unităţi/instituţii de învăţământ depun documentele la conducerea uneia dintre aceste unităţi de învăţământ, cu respectarea strictă a termenului prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta metodologie. După depunerea dosarului de înscriere la concurs nu se mai admite completarea acestuia cu alte documente.   

(5) În cazul în care inspectoratul şcolar stabilește ca depunerea și ulterior evaluarea documentelor candidaților și soluționarea eventualelor contestații să se realizeze, prin intermediul unei platforme online, în format electronic (scanat), acesta are obligația de a asigura, pentru candidații aflați în situații excepționale, care declară pe propria răspundere că nu au acces la instrumentele necesare depunerii online a dosarului, infrastructura necesară”, se precizează, despre noutatea din acest an, conform sursei citate.

În plus, dacă, anul trecut, cele 4 criterii de evaluare principale erau:

1. Criteriul activităţilor complexe cu valoare instructiv-educativă;

2. Criteriul privind performanţe deosebite în inovarea didactică/management educațional

3. Criteriul privind activităţile extracurriculare şi implicarea în proiecte (inclusiv proiecte cu finanţare europeană nerambursabilă: Erasmus+, POSDRU, POCU, transfrontaliere, Banca Mondială şi altele similare)/programe de formare profesională;

4. Criteriul privind contribuţia la dezvoltarea instituţională.

Pentru sesiunea 2023, al treilea criteriu ar urma să fie modificat, nemaifiind specificat tipul proiectului/ programului de formare profesională:

1. Criteriul activităţilor complexe cu valoare instructiv-educativă;

2. Criteriul privind performanţe deosebite în inovarea didactică/management educațional;

3. Criteriul privind activităţile extracurriculare şi implicarea în proiecte/programe de formare profesională;

4. Criteriul privind contribuţia la dezvoltarea instituţională.

Schimbările de la fișele de evaluare

Primul criteriu, cel al activităţilor complexe cu valoare instructiv-educativă ar urma să valoreze acum 80 de puncte, față de 90 în 2022. Subcriteriul b) este formulat acum astfel:

în loc de:

Tot referitor la acest subcriteriu, el este împărțit în subpunctele b.1) și b.2).

5 puncte valorează, mai întâi, rezultatele în combaterea absenteismului școlar: ”Îmbunătățirea semnificativă a prezenței la școală sau rezultatelor obținute de elevii aflați în evidența unității de învățământ ca fiind în risc de abandon școlar sau având un număr mare de absențe, pe baza datelor statistice de la nivelul unităţii de învăţământ”.

Și alte 5 puncte valorează ”îmbunătățirea semnificativă a rezultatelor obținute cu clasa/ individual la disciplinele/ modulele de specialitate de elevii cu cerinţe educaţionale speciale integrați în învățământul de masă, școlarizați la domiciliu sau în spital, cu statut social, economic sau cultural scăzut, reîntorși în România, refugiați, separați temporar sau definitiv de părinți, din comunități izolate, din sistemul de protecție socială, cu părinții plecați în străinătate, părinți minori”.

De asemenea, în noua fișă, punctul g) Implicare în activitatea de tratare diferenţiată a elevilor din grupele/clasele cu regim simultan/alternative educaţionale şi/sau în implementarea activităţilor de învăţare remedială, ca activitate neremunerată se numește doar Implicare în activități specifice de incluziune educațională și este împărțit în 6 subpuncte, două dintre ele preluate de la subcriteriul h) în forma fișei din 2022.

g.1) Informarea, consilierea și asistența familiilor dezvantajate, inclusiv prin vizite la domiciliu și în colaborare cu mediatorul școlar, în ceea ce privește înscrierea/reînscrierea și participarea școlară, beneficierea de drepturi, măsuri și servicii de sprijin educațional (ex. masă caldă, burse sociale, învățare remedială, însoțitor, terapii specifice, servicii complementare medicale etc.).

g.2) Predarea și evaluarea diferențiată în grupele/clasele unde învață elevi cu cerințe educaționale speciale.

g.3) Implicarea în activități de învățare remedială, ca activitate neremunerată.

g.4) Implicarea în programe de tip „Școală după școală”, ca activitate neremunerată.

g.5) Implicarea în programul „A doua șansă”, ca activitate neremunerată.

g.6) Colaborarea cu instituțiile abilitate (SPAS, DAS, DGASPC, CEPECA etc.) pentru susținerea participării și reușitei școlare a elevilor în risc de excluziune școlară”.

La criteriul al doilea, privind performanţe deosebite în inovarea didactică/management educaţional, subcriteriul d) Implementarea/coordonarea la nivel național/județean a activităților din cadrul Programului TV Teleșcoală. Proiectarea/prezentarea materialelor/lecțiilor  în cadrul emisiunilor TV Teleșcoală. Realizarea/participarea la realizarea de softuri educaţionale în specialitate, platforme de e-learning pentru susţinerea progresului şcolar, avizate de Ministerul Educaţiei valorează 5 puncte, față de 4 la fișa profesorilor din 2022.

Subcriteriul f) este notat acum cu 4 puncte, față de 5 anul trecut. Este cel legat de ”activitatea în cadrul comisiilor de etică, comisii paritare/de dialog social, comisii de evaluare şi asigurare a calităţii în educaţie, comisii de control intern managerial, comisii de sănătate şi securitate în muncă, activitate în calitate de membru în comisiile de ocupare a posturilor didactice vacante la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti (…). Nu mai apar mențiunile ”comisii PSI şi situaţii de urgenţă” și ”activitatea de coordonator al centrului judeţean de asistenţă psihopedagogică (CJAP)/centrul logopedic interşcolar (CLI)”.

La punctul g), este scos din formulare directorul și rămâne astfel: ”Activitatea de metodist, membru în consiliul consultativ de specialitate de la nivelul inspectoratului şcolar, coordonator de cerc pedagogic, certificată de inspectorul școlar care coordonează disciplina şi de inspectorul şcolar general”. ”Sau de director” continua pe fișa din 2022.

3 puncte sunt tăiate de la subcriteriul h), legat de activitatea în ”cadrul Comisiei Naţionale/ Județene de Specialitate, al unor comisii tehnice/grupuri de lucru pentru elaborarea unor acte normative/administrative, pentru elaborarea/revizuirea programelor/ subiectelor/testelor de antrenament pentru simulările/evaluările/examenele/concursurile naționale” ș.a.m.d.

Subpunctul i) este acum notat cu 4 puncte, față de 1 de anul trecut, fiind cel referitor la ”Participarea cu comunicări la simpozioane, conferinţe judeţene, naţionale şi/sau internaţionale, care demonstrează performanţele deosebite ale cadrului didactic în inovarea didactică, participarea la cursuri de perfecţionare în domeniu sau în management educaţional, dovedite prin documente oficiale ale manifestării”.

În ceea ce privește al treilea criteriu, criteriul privind activităţile extracurriculare şi implicarea în proiecte/programe de formare profesională, indicațiile ar fi următoarele:

Foto: captură – document DRAFT

Așa arată metodologia din 2022 la criteriul 3:

Foto: captură – metodologie 2022

La al patrulea criteriu, privind contribuţia la dezvoltarea instituţională, sunt alocate 15 puncte, față de 5 anul trecut.

”a) Atragerea de fonduri în cadrul unor proiecte cu finanţare europeană nerambursabilă (Erasmus+, POCU, PNRR, transfrontaliere, Banca Mondială şi altele similare), având ca efect creşterea calităţii activităţii instituţionale şi a procesului de predare-învăţare-evaluare*” este punctat cu 9 puncte, față de 2 la sesiunea Gradație de merit 2022. Totodată, subcriteriul este împărțit astfel:

a.1) Scrierea unor proiecte câștigătoare, ca activitate neremunerată – 5 puncte

a.2) Coordonarea implementării proiectelor, ca activitate neremunerată – 4 puncte

a.3) Participarea la implementarea proiectelor, ca activitate neremunerată – 3 puncte.

În 2022, subcriteriul b) era formulat astfel:

Pe fișa din 2023, se menționează, la criteriul 3 b): Obținerea de sponsorizări și de alte finanţări extrabugetare pentru dezvoltarea bazei materiale a unității de învăţământ (săli de clasă, biblioteci, centre de documentare şi informare, laboratoare etc.), având ca efect creşterea calităţii activităţii instituţionale şi a procesului de predare-învăţare-evaluare. Este notat cu 3 puncte.

Alte 3 puncte merg la subcriteriul c) ”Participare şi implicare în activitatea comisiilor şi consiliilor la nivel de unitate/instituţie/ local/judeţean/naţional, precum şi/sau în realizarea de parteneriate instituţionale în concordanţă cu nevoile comunităţii şcolare şi cu ţintele stabilite, cu efecte pozitive în domeniul incluziunii sociale şi dezvoltării durabile, inclusiv în calitate de observator”. În 2022, era notat cu un punct.

DRAFT Graficul desfăşurării concursului pentru acordarea gradaţiilor de merit – sesiunea 2023

”1. Detalierea punctajelor aferente criteriilor de către comisia paritară de la nivelul inspectoratului şcolar, stabilirea numărului gradaţiilor de merit şi a punctajului minim pe categorii de personal şi pe discipline/domenii/niveluri de învăţământ. Transmiterea propunerii Palatului Naţional al Copiilor către Ministerul Educaţiei cuprinzând numărul de gradaţii ce urmează a fi acordate. Perioada: 20 – 21 aprilie 2023

2. Aprobarea numărului de locuri repartizate pe categorii de personal (didactic de predare/didactic de conducere, îndrumare şi control/didactic auxiliar) şi discipline/domenii de către consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar, în baza hotărârii comisiei paritare.

Comunicarea fişelor de (auto)evaluare, a numărului gradaţiilor de merit şi a punctajului minim pe categorii de personal şi pe discipline/domenii/niveluri de învăţământ de către inspectoratul şcolar în teritoriu. Perioada: 24 – 25 aprilie 2023

3. Depunerea de către candidaţi a dosarelor la secretariatul unităţii/instituţiei de învăţământ preuniversitar de stat, cu personalitate juridică. Perioada: 2 – 15 mai 2023

4. Depunerea dosarelor care conţin documentele justificative privind activitatea candidatului respectiv la secretariatul/registratura inspectoratului şcolar/Ministerului Educaţiei, în cazul Palatului Naţional al Copiilor. Perioada: 16 – 19 mai 2023

5. Analiza dosarelor de către inspectorul şcolar care coordonează disciplina, cu consultarea consiliului consultativ, şi elaborarea raportului referitor la activitatea candidatului în specialitate; verificarea dosarelor şi acordarea punctajelor de către comisia de evaluare a dosarelor depuse în vederea acordării gradaţiei de merit; aprobarea listei cuprinzând punctajele acordate în urma evaluării de către consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar şi afişarea acestei liste la avizierul şi pe site-ul inspectoratului şcolar, respectiv la sediul şi pe site-ul Ministerului Educaţiei după aprobarea de către comisia de evaluare, în cazul Palatului Naţional al Copiilor. Perioada: 22 mai – 7 iunie 2023

6. Depunerea/Transmiterea contestaţiilor privind punctajul acordat şi stabilirea numărului gradaţiilor de merit ce pot fi redistribuite. Perioada: 7 – 9 iunie 2023

7. Soluţionarea contestaţiilor de către comisia de contestaţii, validarea rezultatelor finale ale concursului de către consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar şi afişarea acestora la avizierul şi pe site-ul inspectoratului şcolar, respectiv la sediul şi pe site-ul Ministerului Educaţiei, în cazul Palatului Naţional al Copiilor. Termen: până la 21 iunie 2023

8. Înaintarea la Ministerul Educaţiei a listelor cu personalul didactic din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, cu personalitate juridică, validat, precum şi listelor cu personalul didactic civil din unităţi militare de învăţământ preuniversitar, validat, în vederea acordării gradaţiei de merit. Termen: până la 30 iunie 2023

9. Emiterea ordinului ministrului educaţiei pentru aprobarea listelor cu personalul didactic din învăţământul preuniversitar de stat care beneficiază de gradaţie de merit. Termen: până la 9 august 2023”, scrie în documentul obținut și consultat de Edupedu.ro.

DOCUMENT Anexele de la Gradația de merit 2022:

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Gradație de merit 2022. Metodologia și calendarul concursului prin care anual 16% dintre profesori, directori, inspectori și personalul auxiliar primesc 25% în plus la salariu, publicate în Monitorul Oficial. Care sunt criteriile de acordare / Descarcă fișele pentru concurs
DOCUMENT Șapte persoane din fiecare inspectorat școlar vor primi majorări de salarii de 276.000 de lei pe an, pentru că au fost desemnate să gestioneze și proiecte din PNRR, potrivit Ministerului Educației / Personalul din școli nu este plătit pentru managementul de proiect
Plata profesorilor și personalului din școli implicați în proiecte cu fonduri europene și salarii mai mari pentru directori, cerute prin două petiții cu sute de semnături în câteva zile
DOCUMENT Profesorii care implementează în fiecare școală proiectul gigant de reducere a abandonului școlar, în valoare de 543 mil euro, nu sunt plătiți pentru managementul de proiect / S-a prelungit cu o zi perioada de aplicare
Exit mobile version