Recomandările OCDE pentru schimbările curriculare din Republica Moldova: resurse digitale integrate în curriculumul revizuit, platformă online de evaluare a elevilor, aplicare etapizată a schimbărilor pe cicluri de învățământ

Foto: © Antonio Solano | Dreamstime.com

Schimbările curriculare pe care dorește să le introducă Republica Moldova, în al cincilea val de reformă în domeniu din ultimii 30 de ani, ar trebui să revină la modelul reformei etapizate, pe cicluri de învățământ, în locul modelului în care revizuirea are loc simultan în toate ciclurile, se arată într-un set de recomandări formulate în acest sens de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), recomandări publicate luni, 8 decembrie. Iar Ministerul Educației de la Chișinău trebuie să conducă reforma cu autoritate puternică, pentru a stabili clar priorități în ceea ce privește obiectivele educaționale, arată recomandările, care subliniază rolul tehnologiilor în procesul de revizuire curriculară.

Între altele, setul de recomandări formulate de OCDE arată că resursele digitale care susțin curriculumul ar trebui să facă parte integrantă din acest ciclu de schimbări curriculare și din planul de acțiune care, arată documentul organizației internaționale, este esențial pentru buna aplicare a măsurilor. 

În plus, acesta arată că alte tehnologii, precum o platformă online de evaluare a elevilor pe care intenționează să o introducă autoritățile din Republica Moldova, ar trebui avută în vedere atunci când sunt discutate „competențele pentru secolul al 21-lea care vor fi definite în curriculum (de exemplu, competența digitală sau cea a gândirii critice și creative), dincolo de competențele ce pot fi ușor măsurate”.

Recomandările au loc în contextul în care Republica Moldova a inițiat în 2024 un nou proces de revizuire a curriculumului – a cincea din ultimii 30 de ani. Precedentele au avut loc în 1996, 2005, 2010 și 2017. Dintre acestea, doar cea din 1996 a avut loc etapizat, pe cicluri de învățământ, următoarele fiind aplicate integrat, în toate ciclurile simultan, după cum reiese din analiza OCDE. 

Potrivit OCDE, în actuala revizuire curriculară „una dintre principalele provocări a fost capacitatea limitată de a dezvolta resurse curriculare de calitate. Mai multe studii au constatat că documentele curriculare au rămas în mare parte teoretice, lipsindu-le rigoarea, focusul, coerența și claritatea pe parcursul reformelor curriculare succesive, în pofida eforturilor de a aborda aceste teme”.

Recomandările OCDE pentru schimbările curriculare din Republica Moldova

1. Definirea unor obiective-cheie pentru procesul de revizuire

2. Determinarea măsurii în care sunt aplicate schimbările

3. Să fie clar care sunt principalele rezultate urmărite

4. Planificare și operaționalizare

5. Definirea duratei pentru ciclul de revizuire curriculară

6. Guvernanța procesului de revizuire curriculară

Ce urmărește actuala revizuire a curriculumului din Republica Moldova

Documentul OCDE citat prezintă și obiectivele generale pe care Republica Moldova le-a inclus într-un document-cadru din 2024, cu privire la schimbările dorite la nivel de curriculum:

  1. Implementarea recomandărilor Consiliului European cu privire la dezvoltarea de competențe-cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții
  2. Realizarea obiectivelor din Strategia de Dezvoltare a Educației 2030, în special cele referitoare la incluziune, dezvoltare personală, cetățenie activă și responsabilă
  3. Definirea unui nou profil al absolventului
  4. Întărirea legăturilor dintre educația formală, non-formală și informală
  5. Sprijin pentru dezvoltarea competențelor școlare prin metode inovatoare de predare, învățare și evaluare
  6. Asigurarea caracterului unitar al educației
  7. Reducerea decalajului dintre oferta școlară și necesitățile existente pe piața muncii
  8. Creșterea motivației elevilor pentru învățare și modernizarea educației pe baza inovațiilor digitale și tehnologice, inclusiv a inteligenței artificiale
  9. Îmbunătățirea rezultatelor de învățare în general și în evaluările naționale și internaționale
Setul de recomandări elaborate de OCDE pentru Republica Moldova

Foto: © Antonio Solano | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version