În Capitală, graficul de inspecții pentru anul școlar 2025-2026 a fost modificat prin adăugarea inspecției tematice privind „Respectarea cadrului legal şi aplicarea corectă a măsurilor de sprijin pentru elevii cu cerințe educaționale speciale”, potrivit unei note a Inspectoratului Școlar al Municipiului București. Vezi mai jos, în articol, ce aspecte vor fi urmărite în cadrul acestor inspecții.
„În conformitate cu hotărârea Consiliului de Administrație al ISMB din data de 2.12.2025, în perioada decembrie 2025-aprilie 2026, Graficul Unic de Monitorizare și Control al ISMB pentru anul școlar 2025-2026 se amendează prin adăugarea inspecției tematice privind „Respectarea cadrului legal și aplicarea corectă a măsurilor de sprijin pentru elevii cu cerințe educaționale speciale”, conform notei ISMB.
Un aspect urmărit în cadrul inspecțiilor se referă la analiza repartizării elevilor cu CES în clase, în conformitate cu prevederile OME nr. 3945/2024 privind aprobarea Procedurii de distribuire aleatorie a antepreșolarilor/ preșcolarilor/ elevilor în formațiunile de studiu:
- Existenţa echilibrului numeric și functional în alcătuirea claselor;
- Respectarea principiului integrării și evitarea segregării.
Clasele în care sunt înscriși elevi cu cerințe educaționale speciale orientați pentru învățământul de masă se constituie de regulă cu maximum 3 elevi cu CES/clasă în anul școlar 2026-2027, conform proiectului de metodologie privind fundamentarea cifrei de școlarizare. Astfel, avem 3 elevi cu CES într-o clasă, iar pentru fiecare elev cu CES numărul maxim de elevi din clasă se diminuează cu 3 elevi, conform legii și proiectului de metodologie.
Conform notei ISMB, se va verifica respectarea prevederilor Ordinului comun al Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Speciale şi Persoanelor Vârstnice, Minsterului Sănătății și al Ministerului Educației Nationale și Cercetării Științifice nr. 1985/1305/5805/2016 privind aprobarea Metodologiei pentru evaluarea si intervenția integrată în vederea încadrării copiilor cu dizabilități în grad de handicap, a orientării școlare și profesionale a copiilor cu cerințe educaționale speciale, precum si în vederea abilitării și reabilitării copiilor cu dizabilități și/sau cerinte educationale speciale.
Inspecțiile o să vizeze și existenţa/completarea documentelor de lucru pentru specialiștii implicați în oferirea serviciilor psihoeducaționale elevilor cu CES (profesori consilieri şcolari, profesori logopezi, profesori itineranti și de sprijin, învățători de sprijin, profesori psihopedagogi, kinetoterapeuți etc.)
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, le-a transmis profesorilor care au elevi cu cerințe educaționale speciale „să solicitați resurse acolo unde aveți nevoie, inclusiv în ceea ce privește limitele de copii la nivelul clasei”. Acesta a afirmat că „vom veni în curând cu o strategie”. Declarațiile au fost făcute, miercuri, 19 noiembrie, la prezentarea raportului săptămânal.
Pe 5 noiembrie, ministrul Daniel David a vorbit despre profesorii de sprijin: „Este important când vom gândi bugetul pe anul viitor să luăm în calcul ceea ce eu spuneam că ar fi trebuit să facem de mai mulți ani, să punem la dispoziție bani pentru a angaja profesori de sprijin, pentru angaja ajutorul de care are nevoie profesorul la clasă.”
Documentul Inspectoratului Școlar al Municipiului București poate fi consultat mai jos:
Informații de context despre integrarea elevilor cu cerințe educaționale speciale
Profesorii din România spun că cel mai mult au nevoie să fie învățați cum să predea la elevii cu CES, potrivit studiului internațional TALIS 2024.
Învățarea diferențiată și individualizată nu poate fi asigurată în învățământul de masa, cel de stat, cu 33 de elevi în clasă, dintre care 3 sunt cu CES. Statul nu a angajat pe nimeni să ne ajute și noi rămânem responsabili de toți, a declarat profesoara Dorica Boltașu.
Edupedu.ro a publicat pe 28 aprilie o analiză a reformei educației speciale, prevăzută de legea învățământului preuniversitar, care nu a mai avut loc. Din 2023, aproape toate prevederile din legea educației au fost amânate, iar legislația subsecventă nu există.
Evaluarea elevilor cu cerințe educaționale speciale se face conform unui ordin comun din 2016 care include metodologia pentru încadrarea copiilor în grad de handicap și pentru orientarea școlară și profesională.
- Numărul elevilor cu CES din școlile din România aproape s-a triplat în ultimii 5 ani, ajungând la peste 50.000 în anul școlar 2023-2024, în timp ce numărul profesorilor de sprijin este ținut de Ministerul Educației cu mult sub standardul legal, a arătat Edupedu.ro într-o analiză din aprilie 2024 – grafic.
- În anul școlar 2023-2024 au fost 1852 de profesori de sprijin la 51.784 de elevi din învățământul de masă, adică un profesor de sprijin la 28 de elevi, în medie. Dacă raportăm numărul profesorilor de sprijin la numărul total al elevilor cu CES din învățământul de masă și cel special (71.324), avem 38 de elevi la un profesor de sprijin.
- În același timp, profesorii de la clasele unde sunt elevi cu CES au nevoie de ajutor și formare. „După ce un elev cu cerințe educaționale speciale obține certificatul de orientare școlară și profesională, ajunge în școala de masă, unde cadrele didactice întreabă: «Ok, eu acum ce fac? Am o hârtie, dar asta nu schimbă cu nimic situația; copilul este tot aici, cu mine și eu trebuie să găsesc metode pentru a continua»”, a declarat Lizetta Mihăilă, coordonator profesori itineranți și de sprijin, în cadrul unei conferințe organizate de de Casa Corpului Didactic București în parteneriat cu CMBRAE, în 2024.
Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
