Repartizarea elevilor cu CES și completarea documentelor de lucru de către consilierii școlari, profesorii logopezi, în vizorul inspecțiilor școlare din București, după ce graficul de inspecții a fost modificat – document

Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com

„În conformitate cu hotărârea Consiliului de Administrație al ISMB din data de 2.12.2025, în perioada decembrie 2025-aprilie 2026, Graficul Unic de Monitorizare și Control al ISMB pentru anul școlar 2025-2026 se amendează prin adăugarea inspecției tematice privind „Respectarea cadrului legal și aplicarea corectă a măsurilor de sprijin pentru elevii cu cerințe educaționale speciale”, conform notei ISMB.

Un aspect urmărit în cadrul inspecțiilor se referă la analiza repartizării elevilor cu CES în clase, în conformitate cu prevederile OME nr. 3945/2024 privind aprobarea Procedurii de distribuire aleatorie a antepreșolarilor/ preșcolarilor/ elevilor în formațiunile de studiu: 

Clasele în care sunt înscriși elevi cu cerințe educaționale speciale orientați pentru învățământul de masă se constituie de regulă cu maximum 3 elevi cu CES/clasă în anul școlar 2026-2027, conform proiectului de metodologie privind fundamentarea cifrei de școlarizare. Astfel, avem 3 elevi cu CES într-o clasă, iar pentru fiecare elev cu CES numărul maxim de elevi din clasă se diminuează cu 3 elevi, conform legii și proiectului de metodologie.

Conform notei ISMB, se va verifica respectarea prevederilor Ordinului comun al Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Speciale şi Persoanelor Vârstnice, Minsterului Sănătății și al Ministerului Educației Nationale și Cercetării Științifice nr. 1985/1305/5805/2016 privind aprobarea Metodologiei pentru evaluarea si intervenția integrată în vederea încadrării copiilor cu dizabilități în grad de handicap, a orientării școlare și profesionale a copiilor cu cerințe educaționale speciale, precum si în vederea abilitării și reabilitării copiilor cu dizabilități și/sau cerinte educationale speciale.

Inspecțiile o să vizeze și existenţa/completarea documentelor de lucru pentru specialiștii implicați în oferirea serviciilor psihoeducaționale elevilor cu CES (profesori consilieri şcolari, profesori logopezi, profesori itineranti și de sprijin, învățători de sprijin, profesori psihopedagogi, kinetoterapeuți etc.)

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, le-a transmis profesorilor care au elevi cu cerințe educaționale speciale „să solicitați resurse acolo unde aveți nevoie, inclusiv în ceea ce privește limitele de copii la nivelul clasei”. Acesta a afirmat că „vom veni în curând cu o strategie”. Declarațiile au fost făcute, miercuri, 19 noiembrie, la prezentarea raportului săptămânal.

Pe 5 noiembrie, ministrul Daniel David a vorbit despre profesorii de sprijin: „Este important când vom gândi bugetul pe anul viitor să luăm în calcul ceea ce eu spuneam că ar fi trebuit să facem de mai mulți ani, să punem la dispoziție bani pentru a angaja profesori de sprijin, pentru angaja ajutorul de care are nevoie profesorul la clasă.”

Documentul Inspectoratului Școlar al Municipiului București poate fi consultat mai jos:

Informații de context despre integrarea elevilor cu cerințe educaționale speciale

Profesorii din România spun că cel mai mult au nevoie să fie învățați cum să predea la elevii cu CES, potrivit studiului internațional TALIS 2024.

Învățarea diferențiată și individualizată nu poate fi asigurată în învățământul de masa, cel de stat, cu 33 de elevi în clasă, dintre care 3 sunt cu CES. Statul nu a angajat pe nimeni să ne ajute și noi rămânem responsabili de toți, a declarat profesoara Dorica Boltașu.

Edupedu.ro a publicat pe 28 aprilie o analiză a reformei educației speciale, prevăzută de legea învățământului preuniversitar, care nu a mai avut loc. Din 2023, aproape toate prevederile din legea educației au fost amânate, iar legislația subsecventă nu există. 

Evaluarea elevilor cu cerințe educaționale speciale se face conform unui ordin comun din 2016 care include metodologia pentru încadrarea copiilor în grad de handicap și pentru orientarea școlară și profesională.

Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Maximum 3 elevi cu cerințe educaționale speciale la clasa în anul școlar 2026-2027 – proiect / Clasele cu trei elevi cu CES pot funcționa cu până la 9 elevi sub limita maximă din lege
Mesaj pentru profesorii care au copii cu CES în clase de la ministrul Educației: Vă încurajez să faceți apel și să solicitați resurse acolo unde aveți nevoie
Degeaba ducem copiii cu CES în școlile de masă, dacă profesorul nu are resurse, spune ministrul Daniel David: Să dăm bani pentru a angaja profesori de sprijin și ajutorul de care este nevoie la clasă, când vom face bugetul pe anul viitor
Exit mobile version