România educată slow motion: președintele Iohannis declară masteratul didactic “urgent”, dar îl aplică “prin pilotare”

“În categoria chestiunilor pe care nu le mai putem amâna este introducerea unei specializări distincte privind pregătirea cadrelor didactice”. “Urme de metodică și pedagogie și un nivel redus de practică nu pot substitui o educație direcționată strict către formarea profesorilor”. “Profesia didactică nu este și nu trebuie să fie o alternativă secundară pentru absolvenții de facultate”. Declarațiile îi aparțin lui Klaus Iohannis, președinte de mai bine de 5 ani, care miercuri a lansat de la Cotroceni, alături de directorul educațional al OECD, patru documente de politici publice realizate de organizația care desfășoară testele PISA. Un eveniment solemn la președinție, organizat cu toată pompa pe care președintele ne-a dovedit că este în stare să o afișeze atunci când vorbește despre Educație. Trădarea vine când ne uităm la faptele președintelui:

Guvernul instalat la Palatul Victoria de Klaus Iohannis și chemat constant la Cotroceni pentru raport are curajul doar să piloteze ruta distinctă pe care, paradoxal, tot un guvern liberal a făcut-o literă de lege, acum 9 ani.

De ce pilotare a masteratului didactic și nu înlocuire totală a DPPD-urilor?

(DPPD-urile sunt Departamentele pentru Pregătirea Personalului Didactic, care există în universități și fac pregătirea psihopedagogică a studenților care vor să devină profesori – n.red)

Să ne amintim ce produc aceste Departamente din universități care pregătesc viitorii profesori:

Punem profesorii din preuniversitar la zid de fiecare dată când vedem rezultatele tuturor examenelor. Nu atingem, însă, nici în gând profesorii universitari.

Haideți să vedem ce s-a întâmplat în preuniversitar de la aplicarea Legii Funeriu-Miclea (deci din 2011) și până acum: copiii de 6 ani au fost aduși în școală – pentru egalizarea șanselor de start în viața școlară, copiii sunt testați în siguranță la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a pentru a nu mai avea șocul primului examen din viață la 14 ani și pentru ca Ministerul să-și poată calibra politicile educaționale și curriculumul nou, acolo unde acesta dă greș. Pentru a personaliza învățarea și a remedia problemele care apar. Apoi tot profesorii din preuniversitar, după ce au încasat șocul curriculumului nou pentru care nu au fost formați, șocul evaluărilor pe care le resping pentru că, în final, ele oglindesc perfect efortul lor de la clasă, au intrat în jocul simulărilor de la a VII-a și a VIII-a și trebuie să predea aceeași materie în tot mai puține zile – pentru că anii școlari se scurtează dramatic, în tăcere totală.

Ce s-a întâmplat în tot acest timp în universități? Profesorii de profesori au respins în masă dispariția programelor falimentare educațional pe care le produc, dar care sunt o mare sursă de venit pentru universități. Aproape orice student poate face cursurile DPPD, deci gândiți-vă câți bani de la buget se scurg în această rută care nu trece nici măcar unul dintre examenele din preuniversitar.

Profesorii universitari de profesori – adică experții în științele educației pe care ar trebui să îi citim în jurnalele internaționale sau în presă, dar pe care în realitate cu greu îi identificăm în departamentele cu această titulatură – și-au protejat feudele. Și au fost ajutați de universitarii de alte discipline, cărora le e frică de falimentul propriilor masterate, în concurență cu cel didactic.

Guvernele social-democrate care s-au perindat la putere începând din 2012 au înlăturat din legea 1/2011 obligativitatea școlii de profesori care produce rezultatele pe care le vedem în Finlanda, Estonia și statele asiatice, și despre care vorbește astăzi președintele Klaus Iohannis.

La nouă ani după ce guvernul democrat-liberal condus de Emil Boc a introdus masteratul didactic ca obligatoriu pentru a deveni profesor – masterat didactic la care puteau intra numai cei mai buni studenți (prin examen de admitere pe un număr redus de locuri, prin atragerea celor mai buni prin burse condiționate de prezența strictă la cursuri și practică), care urma să facă practică în liceele pedagogice, sub supravegherea angajatorului (Ministerul Educației) -, președintele liberal Klaus Iohannis cere Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) analize dedicate pe educația din România și – stupoare! – citește din ele că România chiar are nevoie de masteratul acela didactic.

Deci acum știm ce avem de făcut nu numai din raportul prezidențial realizat de echipa Miclea (în 2007), dar și din raportul OECD făcut la comanda Iohannis (în 2019-2020).

Va deranja Guvernul Iohannis universitățile să și facă obligatoriu masteratul didactic? Cam cât din timpul copiilor va fi de acord președintele să fure mafiile universitare?

Ce șochează, la președinte, este prăpastia dintre corectitudinea declarațiilor și inexistența acțiunilor. A declarat Educația prioritate a mandatelor sale, lansând amplele dezbateri din cadrul proiectului “România educată”. Faptic, raportul cuprinde două filosofii educaționale complet distincte, care nu s-au concretizat în nimic, timp de 5 ani.

Tot faptic, guvernul Iohannis a alocat Educației doar 2,7% din PIB – adică cea mai mică alocare din istoria recentă, după ce guvernele PSD alocaseră 2,8-2,9% din PIB.

Acum, în mod corect, președintele Klaus Iohannis a chemat experții internaționali din educație să facă un audit în România, la încheierea primului său mandat la Cotroceni. Și a lansat o temă de gândire care arată profunzime și strategie în direcția corectă:

Avertismente corecte, spuse inteligent.

Dar domnule profesor Iohannis, cât mai avem de așteptat până când veți aplica ceea ce predicați?

 

 

 

Exit mobile version