Șerban Iosifescu: Rezultatele PISA nu se pupă cu vorbele politicienilor, 40% dintre elevi nu au progresat semnificativ în ultimii 20 de ani, în ciuda reformelor și programelor anunțate cu surle și trâmbițe

Șerban Iosifescu / Foto: AGERPRES - Angelo Brezoianu

Cercetătorul în științele educației și expertul educațional Șerban Iosifescu vorbește despre discrepanța între „vorbele politicienilor” și rezultatele PISA 2022. Într-o postare recentă pe Facebook el subliniază că aproximativ 40% dintre elevii români au avut rezultate slabe la toate domeniile PISA, fără niciun progres în ultimele decenii, în ciuda reformelor și a banilor europeni cheltuiți.
Redăm textul postat de Șerban Iosifescu:

„De ce nu convin datele de la PISA:

– Persistența unor rezultate slabe pe toate cele trei domenii (circa 40% din populația țintă) și niciun progres semnificativ în ultimii 20 de ani, în ciuda «reformelor» și programelor anunțate cu surle și trâmbițe și în ciuda miliardele de euro cheltuite din bani europeni.

– Într-un sistem plin cu olimpici, procentul rezultatelor bune (nivelurile 5 și 6 de proficiență) este mult sub media OECD: 4% față de 9% la matematică, 2% față de 7% la lectură și 1% față de 7% (!!!) la științe (apropo de încrederea populației în știință).

Acestea sunt faptele, datele, care nu se pupă cu vorbele politicienilor și care explică:

– De ce arată așa cum arată clasa politică și instituțiile statului: participanții la PISA 2000, 2003, 2006, 2009, 2012 și chiar 2015 au votat în ultimele alegeri (uitați-vă la participarea la vot și la distribuția voturilor pe grupe de vârstă) și devin tot mai numeroși în rândul demnitarilor și în instituțiile publice.

– Neîncrederea quasi-totalității populației, indiferent de orientarea politică, în sistemul de educație, în general, precum și în «măsurile» și «programele» de reformă clădite pe vorbe și implementate din pix, în special”, a scris Șerban Iosifescu.

Informații de context

România nu a înregistrat niciun progres relevant, în cinci ani, față de celelalte țări participante la PISA 2022, evaluarea competențelor de bază a elevilor de 15 ani, organizată de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). România se clasează pe penultimul loc în rândul țărilor UE participante la această evaluare, înaintea Bulgariei, care a înregistrat regrese semnificative, iar la nivel general apare pe locul 45 din totalul de 81 de țări și teritorii, cu un punctaj mediu semnificativ mai mic decât media OCDE.

Rezultatele PISA 2022 obținute de România au plasat țara noastră pe locul 45 la Matematică, în rândul celor 81 de state și economii care au participat la prima testare educațională internațională organizată de OCDE după pandemie. România este penultima țară din Uniunea Europeană la PISA 2022, în fața Bulgariei, dar în urma sistemelor de educație din țări precum Emiratele Arabe Unite, Brunei sau Turcia. Și Ucraina, cu regiunile cu care a participat la testarea desfășurată în timpul războiului, este înaintea României.

România este în partea opusă față de țările-exemplu din punct de vedere al echității în educație, potrivit rezultatelor PISA 2022 prezentate de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE): „aveți probleme de echitate”, a spus, la București, Tanja Bastianic, analistă OCDE care a participat la București la evenimentul de prezentare a rezultatelor acestor evaluări internaționale. Ea a atras, totodată, atenția că, deși la modul general investițiile mai mari în educație nu înseamnă automat un succes în educație, în cazul României mai multe resurse ar însemna rezultate mai bune pentru elevi la Matematică.

Numărul real al tinerilor români care nu au competențe de bază este chiar mai mare decât cel raportat în PISA 2022, care nu a luat în calcul elevii pe care școala i-a pierdut pe parcurs, adică 1 din 4 adolescenți în vârstă de 15 ani, a fost una dintre concluziile Raportului național PISA 2022.

Problema elevilor care nu sunt deloc înscriși la școală și nu sunt luați în calculul procentelor PISA – a fost descrisă și de cercetătorul Dacian Dolean în 2021, prin raportare la PISA 2018, aici.

Citește și:
O treime dintre elevii de 15 ani din România văd școala ca pe o pierdere de timp, arată evaluările PISA 2022 / Elevii trebuie să își dezvolte competențele sau să fie capabili să acceseze un loc de muncă la sfârșitul școlii, iar liceul din România nu oferă aceste două aspecte – Hannah Kitchen, OCDE
PISA 2022: România este la polul opus față de țările-exemplu în ce privește echitatea în educație / Analistă OCDE: Investiții mai mari nu înseamnă automat succes la învățare, dar pentru elevii români resurse mai multe ar însemna rezultate mai bune la Matematică
Numărul real al tinerilor români care nu au competențe de bază este chiar mai mare decât cel raportat în PISA 2022, care nu a luat în calcul elevii pe care școala i-a pierdut pe parcurs, adică 1 din 4 adolescenți în vârstă de 15 ani – concluzie a Raportului național PISA 2022

Exit mobile version