Crește numărul de elevi în fiecare clasă prin legea Bolojan / Clasele de început de ciclu – pregătitoare, clasa a V-a, a IX-a – sunt exceptate de la articolul care prevede că ar trebui să aibă peste numărul mediu de elevi toate clasele, pe fiecare școală, cu excepția uneia care poate avea mai puțini copii – procedură

68.092 de vizualizări
Planuri-cadru 2025
Foto: © Mikhail Davidovich | Dreamstime.com
Formațiunile de studiu se constituie astfel încât pe fiecare filieră/profil/an de studiu numărul copiilor/elevilor să depășească valoarea medie prevăzută la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, conform procedurii privind reorganizarea unităţilor de învăţământ preuniversitar, transmisă spre publicare in Monitorul Oficial. Singurele clase exceptate de la articolul care prevede că ar trebui să aibă peste numărul mediu de elevi toate clasele, pe fiecare școală, cu excepția uneia care poate avea mai puțini copii, sunt clasele de început de ciclu, respectiv grupele din învățământul antepreșcolar și preșcolar, clasa pregătitoare, clasa a V-a și clasa a IX-a.

ERATĂ: Inițial titlul și conținutul articolului aveau erori care au fost remediate în forma actuală.

Astfel, se introduce un nou Art. 8:

 (1) În învățământul preuniversitar, altul decât cel militar/învățământul cu predare în limbile minorităților naționale/învățământul cu predare în limba română organizat în unități administrativ-teritoriale în care o minoritate națională constituie majoritatea populației, formațiunile de studiu de început de ciclu, respectiv grupele din învățământul antepreșcolar și preșcolar, clasa pregătitoare, clasa a V-a și clasa a IX-a, se constituie astfel încât pe fiecare filieră/profil/an de studiu numărul copiilor/elevilor să depășească valoarea medie prevăzută la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare. 

Procedura privind reorganizarea unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat şi constituirea formaţiunilor de studiu – varianta transmisa spre publicare in Monitorul Oficial

Forma inițială a procedurii nu conținea prevederea referitoare la numărul de elevi și copii din formațiunile nou constituite; prevederile s-ar fi aplicat tuturor formațiunilor de studiu.

Procedura privind reorganizarea unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat şi constituirea formaţiunilor de studiu – varianta proiect

Procedura privind reorganizarea unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat şi constituirea formaţiunilor de studiu în învăţământul preuniversitar de stat, în anul şcolar 2025 – 2026, ca urmare a măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare este Anexă la Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 5197/06.08.2025, care va fi publicat în Monitorul Oficial.

Numărul maxim și minim de elevi într-o clasă, stabilit prin legea 141/2025 

2. La articolul 23, alineatele (1), (6) și (11) se modifică și vor avea următorul cuprins:

,,Art. 23. – (1) În învăţământul preuniversitar, formaţiunile de studiu cuprind grupe sau clase, după cum urmează:

a) educaţia timpurie, nivel antepreşcolar:

(i) grupa mică cuprinde, în medie, 9 copii, dar nu mai puţin de 7 şi nu mai mult de 11;

(ii) grupa mijlocie cuprinde, în medie, 14 copii, dar nu mai puţin de 10 şi nu mai mult de 17;

(iii) grupa mare cuprinde, în medie, 16 copii, dar nu mai puţin de 10 şi nu mai mult de 22;

b) educaţia timpurie, nivel preşcolar: grupa cuprinde, în medie, 17 preşcolari, dar nu mai puţin de 12 şi nu mai mult de 22;

c) învăţământul primar: clasa cuprinde, în medie, 18 elevi, dar nu mai puţin de 12 şi nu mai mult de 24;

d) învăţământul gimnazial: clasa cuprinde, în medie, 20 elevi, dar nu mai puţin de 12 şi nu mai mult de 28;

e) învăţământul sportiv şi de artă: clasa cuprinde, în medie, 16 elevi, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 24, şi poate fi constituită din maximum 4 grupe. Grupa cuprinde, în medie, 7 elevi, dar nu mai puţin de 4 şi nu mai mult de 10;

f) învăţământul liceal, inclusiv dual: clasa cuprinde, în medie, 23 de elevi, dar nu mai puţin de 16 şi nu mai mult de 30;

g) instruirea practică şi pregătirea de specialitate se desfăşoară pe grupe de minimum 8 elevi şi maximum 15 elevi;

h) clasele din învăţământul liceal tehnologic pot fi constituite din maximum 3 grupe cu calificări diferite;

i) învăţământul postliceal: clasa cuprinde, în medie, 26 de elevi, dar nu mai puţin de 20 şi nu mai mult de 32;

j) învăţământul special:

(i) pentru antepreşcolari cu sprijin de nivel I-II: grupa de sprijin special cuprinde, în medie, 6 copii, dar nu mai puţin de 5 şi nu mai mult de 7;

(ii) pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel I-II: grupa/clasa de sprijin special cuprinde în medie 7 elevi, dar nu mai puţin de 6 şi nu mai mult de 8;

(iii) pentru antepreşcolari cu deficienţe grave de dezvoltare şi preşcolari cu sprijin special de nivel III-IV: grupa/clasa cuprinde, în medie, 4 copii, dar nu mai puţin de 3 şi nu mai mult de 5;

(iv) învăţământul special pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel III-IV: grupa/clasa cuprinde, în medie, 5 elevi, dar nu mai puţin de 4 şi nu mai mult de 6;

k) prin excepţie de la lit. j), în învăţământul tehnologic special pentru elevi cu deficienţe uşoare şi/sau moderate: clasa cuprinde în medie 10 elevi, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 12.

Foto: © Mikhail Davidovich | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
BREAKING Procedurile de reorganizare a școlilor, a claselor de elevi și de creștere a normelor didactice pentru profesori au fost trimise la Monitorul Oficial, cu patru zile înainte să înceapă calendarul pentru comasare și reluarea tuturor etapelor de mobilitate


10 comments
  1. Multumim PNL! 🤮🤮🤮
    greva generala!
    Acum pnl🤮 propune ceea ce nici Iliescu nu si ar fi imaginat: nationalizarea pilonului 2 de oensii. Se rasucesc brătienii in momrmant🤮🤮🤮

  2. Dl nici contabil nu se poate numi, ca ar fi făcut niște modificări logice ca să i rămână tot 3 lei în pusculita pe care nu i are și nu i a avut. S a ales praful de tot, nu ca am fi fost aproape de ceea ce ar trebuie sa fie un învățământ performant. La copilul meu în clasa, 2 banci înseamnă că profesorul fie preda de pe fereastra, fie direct din ușă. Nu se ține cont de logistica școlilor, de nimic. Ma abțin cu greu sa nu i spun altceva ministrului dar ii doresc sa aibă parte de tot ce ne a dat dansul înzecit!

  3. Mărirea nr de elevi în clasa încalcă grav legile igienei școlare, care prevăd un anumit nr de m.c. de aer necesar respirației. Și asa sunt multe scoli în care s-a încălcat sistematic, suprafata utila alocata fiecărui elev. Ca sa nu mai vorbim de toaletele din fundul curții scolii.
    Sunt sigura ca d-l ministru al sanatatii nu a fost atenționat cu astfel de probleme.
    Rog asociațiile de părinți și elevi sa ia atitudine.
    Va susțin în demersurile făcute.
    Cu respect, o profesoara pensionara.

  4. Grevă generală, mai mult nu pot să spun!…

  5. fiind mai mulți elevi în clasa creste șansă ca elevii sa-si aleagă partenerul/partenera mai potrivita. Deci e de bine. Am predat în clase cu 36 și chiar cu 44 de elevi. Și a fost bine.

  6. Parerea mea este ca interpretari gresit articolul respectiv. Nu excepteaza de la regula, clasele de inceput de ciclu, ci li se adreseaza. Interpretarea initiala( asupra careia ati intervenit in mod eronat cu erata) era corecta. Nu scrie nicaieri „cu exceptia formatiunilor de studiu de la inceput de ciclu”, ci scrie „respectiv a formatiunilor de inceput de ciclu”. Eu inteleg prin asta ca formatiunile de inceput de ciclu nu pot fi constituire cu un nr de elevi sub medie. Vom vedea.

    1. Asa inteleg si eu, citind atent. Doamna care a scris articolul se pare ca a inteles altceva. Probabil si multi din cei care au comentat aici au citit doar titlu (sper).

  7. Este o masura strict contabila, pentru a reduce numarul de clase fara a se avea in vedere eficienta actului de invatare.
    In liceele cu diverse profile precum filologie, mate-info, stiinte, pedagogic, etc, ce faci, desfiintezi un profil ca sunt prea putini elevi si ii transferi automat la celelalte profiluri, fara a se tine cont de specializarile acestora?
    Exemple:
    1. desfiintezi o clasa de mate-info de a XII a si elevii ii muti la filologie sau invers.
    2. desfiintezi o clasa de alimentație publica iar elevii ii muti pe economic (contabilitate)
    Este un dezastru pentru elevi sa se faca asta dupa ce fiecare si-a ales un anumit profil si a parcurs 1, 2 sau 3 ani de scoala in acel profil.
    Oamenii astia care au creat legea si metodologia habar nu au de particularitatile scolilor si ii doare in cot de nenorocirile pe care le provoaca unor copii nevinovati.
    Demisia Daniel David si renuntarea la masurile aberante! Altfel singura soluție este boicotarea noului an scolar!

  8. Și dacă nu sunt destui copii în localitate, CE? Se desființează școala? Ai comune izolate unde sunt 15 copii pe nivel. Ce faci, că dacă e singura școală din UAT rămâne cu PJ, iar dacă n-ai 20 de copii cică nu există clasă!

    A naibii lege, ea zice în medie 20 dar nu mai puțin de 12, nu mai mult de 28 dar vine ministerul repede că nu, toate clasele să aibă PESTE 20, doar una pe școală poate fi sub medie. Și dacă ai și CP și clasa a V-a, ambele sub medie, ce faci, închizi șandramaua și pleci?

    Și iar se prefac că dialoghează dar fac cum vor ei. GREVĂ GENERALĂ.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Reducerea normei didactice pentru profesorii cu vechime

Profesorii din CEAC, comisiile de evaluare și asigurare a calității din școli, directori și inspectori școlari vor fi formați în următorii 4 ani într-un apel de 6 milioane de euro gestionat de ARACIP

Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar, ARACIP, va forma timp de 4 ani cel puțin 10.000 de profesori în domeniul asigurării calității în educație si va realiza…
Vezi articolul

DOCUMENT Metodologia-cadru de mobilitate pentru anul școlar 2026-2027 să includă în norma de predare și ore de pregătire pentru examenele naționale, pentru obținerea performanței, precum și ore remediale – propunere FSLI

Metodologia-cadru de mobilitate pentru anul școlar 2026-2027 să prevadă că în norma de predare a profesorilor pot fi incluse și ore de pregătire pentru evaluări/examene naţionale şi/sau pentru obţinerea performanţei…
Vezi articolul

Profesorii își pot crea de acum lecții digitale direct pe tablele interactive din clase: parteneriat strategic pentru modernizarea și digitalizarea școlilor din România (P)

Samsung, lider global în domeniul tehnologiei, și Ascendia, lider al soluțiilor educaționale digitale din România, anunță încheierea unui parteneriat strategic, cu scopul de a contribui la modernizarea și digitalizarea școlilor…
Vezi articolul

Protest al organizațiilor studențești față de intenția Guvernului de a elimina o parte din reducerea la transportul local și metrou, precum și de a aplica reducerile pentru tren doar la rutele între domiciliu și facultate

Studenții condamnă măsurile propuse în cea mai recentă formă a proiectului de Ordonanță de Urgență care stabilește măsurile fiscal-bugetare pentru anul 2025, cunoscută drept ordonanța-trenuleț. Uniunea Studenților din România (USR),…
Vezi articolul