SURSE Evaluarea tuturor elevilor se va face pe baza unor standarde naționale. Profesorii vor fi sancționați dacă evaluează fără respectarea standardelor, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar

Foto: Freepik.com

Evaluarea elevilor se va face pe baza unor standarde naționale de evaluare de către Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar, obținut pe surse de Edupedu.ro. Menționăm că prevederea s-a regăsit și în proiectul lui Cîmpeanu, fiind păstrată și în varianta Deca. Cadrele didactice care vor evalua fără să respecte standardele naționale vor fi sancționate, după cum apare în documentul consultat. Prevederile acestea ar urma să se aplice la doi ani după ce intră în vigoare legea. Dacă legea va fi adoptată în acest an, atunci s-ar putea aplica din 2025.

Standardele naționale pentru disciplinele din învățământul primar, gimnazial și liceal vor fi elaborate de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare. „Pentru învăţământul tehnologic, pentru fiecare disciplină/domeniu de studiu/modul de pregătire care nu este în trunchiul comun, standardele naţionale de evaluare, se realizează de către CNITTD” (Centrului Naţional de Învăţământ Tehnologic şi Tehnologic Dual – n. red.).

Toate evaluările se realizează pe baza standardelor naţionale de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu şi modul de pregătire. Pentru toate disciplinele din învăţământul primar, gimnazial şi liceal, filierele teoretică, vocaţională, precum şi tehnologică, pentru disciplinele de trunchi comun, standardele naţionale de evaluare se elaborează de către Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare. Pentru învăţământul tehnologic, pentru fiecare disciplină/domeniu de studiu/modul de pregătire care nu este în trunchiul comun, standardele naţionale de evaluare, se realizează de către CNITTD”, conform art. 92 alin. (2) din proiectul citat mai sus.

Prin inspecția școală vor fi verificați profesorii în vederea respectării standardelor naționale, potrivit art. 93 alin. (4): „Controlul utilizării şi al respectării standardelor naţionale de evaluare de către cadrele didactice se realizează prin inspecţia şcolară”.

Evaluarea continuă la filiera teoretică, filiera tehnologică și cea vocațională

Art. 93 – „(6) Pentru filiera teoretică, evaluarea continuă se face în spaţiul şcolar, prin aplicarea instrumentelor de evaluare, cu accent pe caracterul formativ al acesteia.

(7) Pentru filierele tehnologică şi vocaţională, evaluarea continuă se realizează în spaţiul şcolar, prin aplicarea instrumentelor de evaluare, şi la angajatori/locurile de practică, prin probe practice. Competenţele profesionale pot fi evaluate integral la angajatori/locurile de practică.”

Cadrele didactice de la clasă vor face planuri individuale de învățare în funcție de evaluarea realizată pe baza standardelor naționale de evaluare

Evaluarea realizată pe baza standardelor naţionale de evaluare, ca niveluri de performanţă a competenţelor specifice din programele şcolare, stă la baza planurilor individuale de învăţare realizate de către profesorul de la clasă. Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare organizează Banca de instrumente de evaluare, cu funcţie orientativă pentru procesul de evaluare, şi răspunde de menţinerea şi actualizarea permanentă a acesteia”, prevede art. 94 alin. (1) din documentul consultat de EduPedu.ro.

Standardele naționale de evaluare sunt elaborate de Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare: „Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare elaborează metodologiile, standardele naţionale de evaluare pentru fiecare nivel de învăţământ şi pentru fiecare disciplină, după caz. Metodologiile se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei” – art. 94 alin. (2).

Banca de itemi va fi realizată în termen de doi ani de la intrarea în vigoare a legii, potrivit proiectului. Dacă legea ar intra în vigoare în anul 2023, atunci prevederile s-ar aplica în 2025.

Art. 244 – „(19) Banca de instrumente de evaluare având funcţie orientativă pentru evaluare, prevăzută la art. 94 alin. (1). se va realiza de Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în termen de 2 ani de la intrarea în vigoare a prezentei legi.

(20) Metodologiile şi standardele naţionale de evaluare pentru fiecare nivel de învăţământ şi fiecare arie curriculară sau disciplină, după caz, prevăzute la art. 94 alin (2), se adoptă prin ordin al ministrului educaţiei în termen de 2 ani de la intrarea în vigoare a prezentei legi.”

Ce se întâmplă cu profesorii care nu respectă standardele naționale de evaluare

În proiectul de Lege apare că profesorii care nu evaluează conform standardelor naționale de evaluare vor fi sancționați disciplinar.

Art. 93 – „(5) Constituie abatere disciplinară şi se sancţionează în conformitate cu prevederile art. 205 alin. (1), atât evaluarea elevilor fără respectarea standardelor naţionale de evaluare cât şi evaluarea fără respectarea metodologiilor de evaluare.”

La art. 205, alin. (1) din proiectul de Lege a învățământului preuniversitar stabilește că sancţiunile disciplinare care se pot aplica personalului didactic de predare, în raport cu gravitatea abaterilor, sunt:

Și în proiectul fostului ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, era menționat că toate evaluările se realizează pe baza standardelor naționale de evaluare.

Foto: Captură Proiectul Legii învățământului preuniversitar lansat în dezbatere publică pe 13.07.2022

Spre deosebire de varianta Deca, în proiectul lui Cîmpeanu apărea că profesorii care evaluează fără respectarea standardelor naționale de evaluare erau sancționați și în conformitate cu procedura din lege, fără să fie menționat articolul, și procedura din Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar.

Foto: Captură Proiectul Legii învățământului preuniversitar lansat în dezbatere publică pe 13.07.2022
FOTO DOCUMENT Cum este Legea educației în vigoare, la secțiunea „Dispoziții generale privind evaluarea”

Legea Educației Naționale 1/2011 stabilește ca toate evaluările să se realizeze pe baza standardelor naționale de evaluare, dar această prevedere nu s-a aplicat până în prezent.

În varianta Deca apare că a fost păstrat portofoliul educațional. În proiectul Deca al Legii învățământului preuniversitar este precizat că, începând cu anul școlar 2023-2024, portofoliul educațional devine obligatoriu pentru copiii care intră în grupa mare și pentru cei care intră în clasa pregătitoare. – Mai multe detalii aici

Evaluările naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a au fost și ele păstrate.

Informații de context

În cadrul proiectului „Standardizare și evaluare unitară pentru sistemul de educație preuniversitar – STANDEV” de 11 milioane de euro vor fi formate 4600 de cadre didactice, conform unui comunicat. Proiectul se va finaliza pe 31 decembrie 2023.

În raportul Starea învățământului preuniversitar este precizat că, în anul școlar 2020-2021, erau 208.642 de profesori. Din cele scrise mai sus rezultă că doar puțin peste 2% din profesori vor fi formați până la finalul anului 2023.

Menționăm că standardele de evaluare ar fi trebuit să fie elaborate până în 2023. Conform documentului, obiectivul general al proiectului constă în „creșterea calității serviciilor educaționale în sistemul de învățământ preuniversitar prin elaborarea, implementarea, monitorizarea, evaluarea și revizuirea unui sistem național coerent și fiabil de standarde de învățare și de standarde de evaluare, construit pe bază de soluții digitale/de tip TIC, până în 2023”.

În luna iunie a anului trecut, Ministerul Educației anunța că a fost semnat contractul cu fonduri europene pentru realizarea standardelor curriculare și de evaluare, despre care Edupedu.ro a scris aici.

Amintim că Radu Szekely, fost consilier al ministrului Educației, spunea în luna ianuarie a anului curent că profesorul va trebui să dea notele în funcție de standarde dezvoltate pentru competențele respectivei materii.

Citește și:
Rezultatele elevilor de la evaluările standardizate vor fi criteriu de evaluare a activității profesorului – surse
Peste 300 de profesori, căutați de Centrul Național de Evaluare, pentru standardizarea notării în școli. Experiența în teste standardizate este un avantaj / Calendarul apelului și condițiile de înscriere în proiectul de 11 milioane de euro
Standardele curriculare și de evaluare, până la finalului anului 2023 – spune secretarul de stat Bogdan Cristescu: Este nevoie de o foarte clară schimbare de abordare, de mentalitate. La evaluările internaționale, PISA, PIRLS, TIMSS, itemii sunt secreți – va fi suficient de ciudat să nu vedem subiectele și să nu credem că le ascunde cineva, dar va trebui să ne obișnuim și cu asta
Standardele curriculare și de evaluare asociate programei școlare vor fi făcute de Ministerul Educației printr-un proiect cu finanțare europeană / Surse: Proiectul a fost semnat
Standarde de evaluare pentru clasa a V-a, propuse în consultare de către proiectul Merito. Descarcă documentele pentru Limba română, Matematică și Muzică
Exit mobile version