Standarde de evaluare pentru clasa a V-a, propuse în consultare de către proiectul Merito. Descarcă documentele pentru Limba română, Matematică și Muzică

3.959 de vizualizări
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Standarde de evaluare și descriptori de performanță pentru clasa a V-a la disciplinele Limba și literatura română, Matematică și Educație Muzicală sunt propuse în dezbatere de către proiectul Merito, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro.
  • Amintim că Edupedu.ro a scris că Radu Szekely, consilierului ministrului Educației, anunța în luna ianuarie că Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație elaborează niște standarde pentru cele 3 discipline menționate mai sus, iar intenția este „să fie elaborate până în vară”.

În comunicat se arată că aceste standarde sunt gratuite, realizate în sistem „open source” de către profesori din comunitatea MERITO, în concordanță cu programele disciplinelor aprobate în 2017 pentru Limba și literatura română, Matematică și Educație muzicală.

„Rolul acestor standarde este să confere uniformitate, echitate și transparență procesului de evaluare și contribuie la o calitate unitară a educației elevului, indiferent de locul din care provine, de statutul socio-economic sau de etnie”, conform sursei citate.

Limba română – standarde și descriptori de performanță

Matematică – standarde și descriptori de performanță

Educație Muzicală – standarde și descriptori de performanță

„Aceste standarde nu reprezintă un sistem de testare a elevilor, ci un instrument pentru uniformizarea notării. Concret, pentru orice elev din clasa a cincea din orice şcoală din România, nota 8 la Limba și literatura română va reflecta exact același nivel de cunoștințe, de abilități și de atitudini. În plus, aceste standarde ajută în analiza progresului elevilor, pentru realizarea eficientă a intervențiilor remediale și a evaluării continue.”, potrivit comunicatului.

Propunerea actuală a standardelor curriculare a fost realizată voluntar de către un grup de profesori din comunitatea Merito, format din Bogdan Rațiu, Natalia Leu, Dénes Margit, Ion Cicu, David Brumar, Antoaneta Ioana Luchian, Alexandra Homone, Carmen Hord, menționează sursa citată. În proiect, au fost cooptați specialiști din centrele universitare din Iași (Constantin Cucoș, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Cluj-Napoca (Mircea Miclea, Universitatea „Babes-Bolyai”), București (Oana Moșoiu, Universitatea din București), dar și alți practicieni.

Informații de context

Amintim că Radu Szekely, consilierul ministrului Educației, spunea în luna ianuarie a anului curent că profesorul va trebui să dea notele în funcție de standarde dezvoltate pentru competențele respectivei materii.

Atunci acesta spunea că se lucrează la elaborarea unor standarde de evaluare pentru limba română, matematică și muzică: „Ce ne lipsește nouă și ceea ce încearcă acum să facă Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație este să elaboreze standarde pentru câteva discipline – din informațiile mele se lucrează acum pe română, matematică și muzică. O să mă întrebați poate de ce muzica? Pentru a vedea, într-adevăr, cum abordăm și acea parte mai puțin tehnică a evaluării într-un standard, adică acolo unde este vorba de creativitate și talent”.

Radu Szekely a mai subliniat că standardele urmează elaborate până la vară și să fie pilotate de anul școlar viitor: „Aș vrea să spun că vor fi pilotate în anul școlar viitor, însă nu-mi place să promit lucruri de care nu sunt absolut sigur. Intenția aceasta este: să fie elaborate până în vară și să fie pilotate în anul școlar viitor, într-o serie de școli pentru a vedea dacă funcționează și sunt elaborate pe gimnaziu deocamdată, pentru că acolo avem și planurile cadru noi și curriculumul nou. N-aș băga mâna în foc, deși specialiștii lucrează la ele”.

„Estimările colegilor – care lucrează deja de un an de zile pe standardele acestea – sunt că probabil în toamnă vom putea într-un număr de școli să începem să pilotăm aceste standarde pentru a vedea cum funcționează și pe urmă urmează o perioadă de calibrare, care va dura încă un an-doi, după care dezvoltarea instrumentelor. Acele deadline-uri din PNRR se referă la implementarea lor. În cinci ani de zile ar trebui să le avem implementate (…)”, a mai completat consilierul ministrului Educației.

Citește și:
Profesorul va trebui să dea notele în funcție de standarde dezvoltate pentru competențele respectivei materii, explică Radu Szekely, consilierul ministrului Educației, ce înseamnă evaluarea standardizată, în pregătire la minister pentru clasa a V-a: Va putea să fie utilizată la teze, lucrări de control și proiecte

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


2 comments
  1. Li s-a oferit premiul Merito inclusiv unor cadre didactice care doar simuleaza munca la catedra, si care se bazeaza in mod deosebit pe avantajele financiare oferite de pregatirile in particular. Nimeni de dinafara acestui grup nu intelege care sunt adevaratele criterii de evaluare ale unui profesor si nici cum se fac propunerile pentru premii. Intamplator, stiu doi “laureati Merito” care se inscriu perfect in parametrii critici oferiti mai sus. Fac o ora din 4, sau mai degraba se trag de sireturi cu elevii prin restaurante decat sa faca cinste acestei meserii. Poate nu toti, dar cei pe care ii cunosc eu da.

    1. Buna ziua! Puteti consulta aici procesul nostru de selectie, cat si recomanda profesori deosebiti, care sa intre in proces: https://www.proiectulmerito.ro/propune-un-profesor/. De asemenea, aici gasiti criteriile avute in vedere in selectia profesorilor, cat si povestile celor 81 de laureati pana acum: https://www.proiectulmerito.ro/galerie-profesori/.
      Ne dorim sa ajungem la cat mai multi profesori valorosi din toata tara, chiar daca nu ii vom putea premia pe toti, in ritmul de 12-14/an si, asa cum mentionam in toate comunicarile noastre, profesorii laureati pana acum nu sunt singurii care isi fac meseria cu pasiunea si daruire, ci exponenti ai unei astfel de categorii mai largi de profesori, pe care vrem sa o recunoastem si pe care sa o dezvoltam.
      Multumim si…impreuna transformam meseria de profesor in Romania!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENTE Corpul național de profesori mentori și cel de formatori, constituite oficial. Pentru programele PROF III și PROF IV, activitatea de formator realizată nu este plătită, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial / Ce implică activitatea de mentorat pentru anul școlar 2022-2023

Corpul național de profesori mentori din învățământul preuniversitar a fost constituit printr-un ordin publicat vineri, 11 noiembrie, în Monitorul Oficial. Profesorii mentori sunt cei care se ocupă cu organizarea și…
Vezi articolul

Rafila: Nu poți să spui „am învins pandemia” și ulterior să soliciți oamenilor să se vaccineze / Valul 4 va fi important ca impact asupra populației, măsurile au fost prea puțin consistente

Senatorul PSD Alexandru Rafila a declarat la B1TV că cifrele privind evoluția valului 4 au fost evaluate „optimist” acum câteva săptămâni, de către medicul Valeriu Gheorghiță, coordonatorul campaniei naționale de…
Vezi articolul