Profesorul va trebui să dea notele în funcție de standarde dezvoltate pentru competențele respectivei materii, explică Radu Szekely, consilierul ministrului Educației, ce înseamnă evaluarea standardizată, în pregătire la minister pentru clasa a V-a: Va putea să fie utilizată la teze, lucrări de control și proiecte

25.502 vizualizări
Radu Szekely / Foto: Gov.ro
Profesorul va trebui să dea notele în funcție de standarde dezvoltate pentru competențele respectivei materii, asta înseamnă standardizarea evaluării, potrivit consilierului ministrului Educației, Radu Szekely. Acesta a explicat în cadrul unui eveniment educatieprivata.ro, că deja Centrul Național de Evaluare elaborează „niște standarde pentru câteva discipline, din informațiile mele, română, matematică și muzică”.

”Pentru clasa a V-a se lucrează la standarde de evaluare pentru română, matematică și muzică. Apoi, vor fi elaborate cele pentru clasa a VI-a. Atunci când elevii de clasa a V-a vor trece în clasa a VI-a, vor continua cu evaluarea standardizată.

Există două variante de lucru pentru implementarea pilotării: fie la nivel de 2-3 județe sau într-un număr de școli din toate județele. Ce va însemna ea concret: profesorul va trebui să dea notele în funcție de standarde dezvoltate pentru competențele respectivei materii. Evaluările standardizate vor fi putea să fie utilizate la teze, lucrări de control și proiecte, adică la evaluările de etapă”, a mai precizat Szekely pentru educatieprivata.ro.

„Avem niște diferențe prea mari între evaluări care pot crea situații sau creează situații de inechitate în rândul absolvenților. (…) Eu sunt total de acord că trebuie să existe instrumente de evaluare standardizată, instrumente care să plaseze fiecare elev la un anumit moment al parcursului său educațional, comparativ cu niște standarde care trebuie întâi dezvoltate. Din această perspectivă, mai avem de lucru”, a declarat Radu Szekely, în cadrul dezbaterii pe tema evaluării standardizate.

El a menționat că se lucrează la elaborarea unor standarde de evaluare pentru limba română, matematică și muzică: „Ce ne lipsește nouă și ceea ce încearcă acum să facă Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație este să elaboreze standarde pentru câteva discipline – din informațiile mele se lucrează acum pe română, matematică și muzică. O să mă întrebați poate de ce muzica? Pentru a vedea, într-adevăr, cum abordăm și acea parte mai puțin tehnică a evaluării într-un standard, adică acolo unde este vorba de creativitate și talent”.

Amintim că, în vara anului trecut, ministrul Educației anunța că din acest an va introduce evaluarea standardizată, în contextul în care „sunt încă profesori care fac abstracție de faptul că s-a schimbat programa și predau în continuare așa cum știu ei”.

  • Sorin Cîmpeanu spunea într-o dezbatere organizată de Edupedu.ro, în luna septembrie 2021, că Evaluările Naționale din anul școlar 2021-2022 vor fi standardizate și corectarea va fi făcută computerizat: „Va trebui însă să derulăm foarte repede acest proces, va trebui să achiziționăm și echipamentele și va trebui să formăm și cadrele didactice pentru aceste evaluări online, asumate într-adevăr pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a și pentru Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a. Asumate și la nivel de proiect pilot pentru examenul de Bacalaureat, pilot însemnând evaluarea din cel puțin un liceu în fiecare județ”.

Revenind la declarațiile actuale, Radu Szekely a mai subliniat că standardele urmează elaborate până la vară și să fie pilotate de anul școlar viitor: „Aș vrea să spun că vor fi pilotate în anul școlar viitor, însă nu-mi place să promit lucruri de care nu sunt absolut sigur. Intenția aceasta este: să fie elaborate până în vară și să fie pilotate în anul școlar viitor, într-o serie de școli, pentru a vedea dacă funcționează și sunt elaborate pe gimnaziu deocamdată, pentru că acolo avem și planurile cadru noi și curriculumul nou. N-aș băga mâna în foc, deși specialiștii lucrează la ele”.

„Estimările colegilor – care lucrează deja de un an de zile pe standardele acestea – sunt că probabil în toamnă vom putea într-un număr de școli să începem să pilotăm aceste standarde pentru a vedea cum funcționează și, pe urmă, urmează o perioadă de calibrare, care va dura încă un an-doi, după care dezvoltarea instrumentelor. Acele deadline-uri din PNRR se referă la implementarea lor. În cinci ani de zile ar trebui să le avem implementate (…)”, a mai completat consilierul ministrului Educației.

Întrebat de Edupedu.ro ce se întâmplă cu evaluarea standardizată la examenele din acest an, anunțată de ministrul Educației din septembrie, Radu Szekely a adus următoarele precizări: „Evaluarea standardizată la Bacalaureat și Evaluarea Națională se poate face relativ ușor, cu o bancă de itemi obiectivi și corectare digitalizată. Dar e doar un prim pas mic până la a avea o evaluare standardizată care să ajute procesul de învățământ, nu doar să facă evaluare sumativă la final de ciclu. Pentru asta se lucrează la standarde de evaluare pe discipline pentru gimnaziu, care durează o vreme până a fi gata. Dar da, la examenele din vară va exista o pilotare a standardizării evaluării și corectării digitalizate. Cel mai probabil vor fi 3 județe în care se va pilota”.

Iată ce a declarat Radu Szekely în conferința pe tema evaluării standardizate:

Radu Szekely: S-a vorbit mai devreme de un proiect pe care l-am inițiat în toamna anului trecut, pentru elaborarea de instrumente standardizate de evaluare (…). S-a discutat despre standardele de evaluare și evaluare standardizată. Aș vrea doar să subliniez oarecum diferența dintre cele două, dacă îmi permiteți. (…) De exemplu, acest cadru european de referință pentru limbi străine este un set de standarde de evaluare, elaborat de Consiliul Europei la un moment dat, însă nu este și un instrument în sine. Sunt părți terțe care au creat aceste instrumente, era vorba despre un instrument creat de Cambridge University, care prin raportare la aceste standarde, dă un diagnostic celui care se testează despre nivelul la care se clasează pe aceste standarde. 

Ce ne lipsește nouă și ceea ce încearcă acum să facă Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație este să elaboreze standarde pentru câteva discipline – din informațiile mele se lucrează acum pe română, matematică și muzică. O să mă întrebați, poate, de ce muzica. Pentru a vedea, într-adevăr, cum abordăm și acea parte mai puțin tehnică a evaluării într-un standard, adică acolo unde este vorba și de creativitate și talent (…).

Din perspectiva evaluării la nivel de sistem de învățământ, avem și ministerul, echipa care au recunoscut faptul acesta, avem niște decalaje prea mari între evaluări, niște diferențe prea mari între evaluări care pot crea situații sau creează situații de inechitate în rândul absolvenților. Însă, per ansamblu, trebuie să ne gândim la evaluarea standardizată nu ca pe un instrument final doar sumativ, la finalul clasei a VIII-a sau la finalul clasei a XII-a ca să putem realiza o comparație între competențele dobândite pe întreg ciclul, și avem nevoie de o evaluare predictivă și sumativă în fiecare an. Ar trebui să avem o evaluare predictivă la începutul anului școlar, o evaluare care ar trebui și ea standardizată în baza acestui concept, adică sunt niște puncte de intrare, niște competente pe care ar trebui să le aibă la începutul clasei a VI-a.

Există în cazul acestor aplicații- informatică, dar putem vorbi de instrumente standardizate de tip grilă, cu corectarea informatică sau nu, utilizând niște bazine de itemi unici la nivel național, pe care i-ar elabora Ministerul Educației sau îi va elabora Ministerul Educației, și în funcție de această evaluare predictivă standardizată, profesorul să-și poată defini parcursul educațional și acest tip de test ar trebui să se repete la începutul semestrului al II-lea și la finalul anului, iar evoluția elevului să fie marcată sau să fie evaluată tocmai prin raportarea la aceste teste. Însă, acest aspect neglijează evaluarea formativă (…). Evaluarea formativă este importantă, pentru că motivează elevul, adică în momentul în care tu îi notezi progresul sau îl notezi, îl evaluezi pe baza progresului realizat față de momentul X, chiar dacă n-a ajuns la nivel de competență 10, dar îi dai notă de 10 pentru că a reușit să progreseze și o folosești ca un element motivator. (…)

Eu sunt total de acord că trebuie să existe instrumente de evaluare standardizată, instrumente care să plaseze fiecare elev la un anumit moment al parcursului său educațional, comparativ cu niște standarde care trebuie întâi dezvoltate. Din această perspectivă, mai avem de lucru. (…) Încă mai lucrăm la standarde și va mai dura cred că puțin, apoi trebuie să existe acea bancă de itemi de care vorbeați dumneavoastră care, la fel, trebuie elaborată, testată. Dacă face ministerul lucrul acesta, va mai dura, însă eu nu văd o problemă în a folosi persoane terțe care au deja aceste instrumente. Nu mă refer acum la Brio, nu vreau să se spună că fac reclamă, dar trebuie văzut, pentru că acest tip de standardizare poate fi făcută de experți, poate fi făcută de oameni din afara sistemului care vin cu soluții foarte concrete la această lipsă, însă standardele trebuie realizate și revizuite de ministerul Educației, pentru că sunt standarde la nivel național care de fapt definesc nivelul de competență așa cum îl face cadrul european de referință pentru limbi străine, pe fiecare disciplină, și sper să avem cât de curând pe română și matematică cel puțin, care sunt disciplinele de examen pentru evaluarea națională. (…)

Evaluările de clasele a II-a, a IV-a și a VI-a sunt deja standardizate. Itemii care sunt folosiți sunt itemi care evaluează specific niște competențe foarte bine descrise. Profesorii primesc în baremul de corectare o descriere a acestor competențe și scopul acestor evaluări tocmai acesta a fost: să realizeze o evaluare standardizată și să sprijine profesorul, învățătorul în elaborarea inclusiv a activităților de învățare remedială. Nu s-a realizat neapărat acest lucru, însă instrumentul există. Trebuie să reglăm procesul, pentru că de multe ori, instrumentele se pun la dispoziție, însă implementare are de suferit. Într-adevăr, și aici, implementarea a avut de suferit.

În ceea ce privește standardele de care vorbeam, orizontul de timp, aș vrea să spun că vor fi pilotate în anul școlar viitor, însă nu-mi place să promit lucruri de care nu sunt absolut sigur. Intenția aceasta este: să fie elaborate până în vară și să fie pilotate în anul școlar viitor, într-o serie de școli pentru a vedea dacă funcționează și sunt elaborate pe gimnaziu deocamdată, pentru că acolo avem și planurile cadru noi și curriculumul nou. N-aș băga mâna în foc, deși specialiștii lucrează la ele.

Întrebare: Ce i-ar putea ajuta pe acei specialiști se gândească standardele respective mai repede, să poată fi implementate (…)? M-am gândit, de pildă, că avem o gură de aer prin banii de la PNRR. Credeți că sunt de ajutor, ar putea stimula, grăbi puțin procesul acesta (…)?

Radu Szekely: Estimările colegilor – care lucrează deja de un an de zile pe standardele acestea – sunt că probabil în toamnă vom putea într-un număr de școli să începem să pilotăm aceste standarde pentru a vedea cum funcționează – și pe urmă urmează o perioadă de calibrare, care va dura încă un an-doi, după care dezvoltarea instrumentelor. Acele deadline-uri din PNRR se referă la implementarea lor. În cinci ani de zile ar trebui să le avem implementate. (…)

Spuneam mai devreme că eu sper să avem cât mai repede aceste soluții la îndemână. Evaluarea standardizată este o necesitate. Standardizarea evaluării presupune apariția acestor standarde naționale de evaluare referențiale – la care Ministerul Educației lucrează în momentul de față – și apoi a unor aplicații informatice unice la nivel național, sau de ce nu, eu aș prefera să fie produse de către terți, de către piață și pe care Ministerul Educației și profesorii să le poată folosi pentru evaluarea sumativă, iar apoi noi să venim cu bazine de itemi. Eu sunt optimist că lucrul acestea se poate face, sunt pași absolut obligatorii pe care noi îi vom face în anii următori. Pe de altă parte, sunt convins că vom tulbura apele în învățământ, pentru că evaluarea standardizată presupune și un alt tip de evaluare a actului de predare, nu doar a rezultatelor lui și atunci este un proces care presupune o contribuție foarte importantă din partea profesorilor din toată țara”.

Video, la 1:24:22:

9 comments
  1. Bună ziua,
    Orice copil este motivat dacă ii este recunoscut și apreciat orice progres. Lauda, mai ales de față cu toți colegii, are un impact pozitiv care îl face pe elev să dovedească mai mult. Notarea este un act birocratic, nu sunt de acord cu noutatea testelor de la 1 punct la 10.NU EXISTĂ NOTA 1!!! Nici 2, nici 3.acestea sunt punctaje, în catog nu se trec decât lucrările notate de la 4. Pentru ce un copil este frustrat de 3 puncte?
    Eu le spun copiilor acest lucru și notez cu note începând cu 4 pentru lucrare foarte slabă, după care orice progres, rezolvare corectă adaug punctajul corespunzător.
    Personal, consider ca notarea ritmică este o notare forțată, elevul sa fie răsplătit când răspunde corect. Fără a-l pândi când nu știe!

  2. Dupa peste 2 decenii de respingere a priori a standardelor (ca documente-referentiale, nu ca cerinte, ca in OG 75-2005!) si a standardizarii in educatie, cu toate avantajele lor (intrucat, chipurile, acestea s-ar opune creativitatii si inovativitatii specifice domeniului !!!!), decidentii ideologi din Ministerul Educatiei accepta – in fine – sa elaboreze standarde sectoriale/ profesionale privind evaluarea si testarea standardizate in preuniversitar…
    Este rezultatul evolutiilor din exteriorul Romaniei si al presiunii exercitate in romania de beneficiarii educatiei (respinsi si ei – ab initio si integral – de alti decidenti din Ministerul Educatiei, acum peste 2 decenii!!)… Sa ne bucuram deci de inceputul unui progres devenit astfel posibil si realizabil si in Romania…

  3. Daca completarea acestor hartii ar fi utila cuiva ar fi excelent! Inainte sa implementati poate invatati profesorii ce vreti sa faca! Cat despre faptul ca profesorii predau cum stiu desi voi schimbati programa, ar trebui sa o schimbati inteligent, domnilor! Iar pentru cunoscatori, legea conservarii energiei se preda cu exemplificarea pe pendul. Nu il puteti scoate din programa decat daca predati geografie! Ca nu pare un subiect important! Cand esti profesor adevarat nu doar cu diploma, vrei sa legi informatia logic in capul elevului. Dar daca ai fost corigent şi apoi ai ajuns director in minister, scoti titlurile din doi in doi! Ca atata stii! Şi asta este doar un exemplu de reforma. Mai sunt! Asta este mai mult decat ridicol!

  4. Vorbe , vorbe vorbe …….
    Vom face , încercam , pilotăm ….=nimic
    De la corectare electronica la evaluarea nationala din 2022 s-a redus la a pilota o scoala poate trei pe județ și la final nu se va face nimic din n motive .

  5. La țară ,abia știu profesori să folosească un calculator. Nu știu să comunice cu elevi ,îi tratează ca pe oi. Suntem curioși ce faceți cu elevii din mediul rural,care fără a face naveta pentru a se medita cu profesori din oraș nu ar excela la nicio materie. Îmi asum ce spun. Am nepoți care au început școala în Germania, acolo au primit certificate că au IQ foarte dezvoltat ,aici primește mustrări că nu își face tema(?) sau nu stă smirnă in bancă ( având abia 7ani) . Sunt suplinitori ,oameni care nu ar trebui să existe în învățământ ( mai ales la debutul în clasele primare). Acești oameni nu pot ține pasul cu inteligența nativă a acestor copii. De remarcat că unul din nepoți la 6 ani știa să scrie și să vorbească germana după doar 3 luni de când se mutaseră acolo. Nu mai spun că până la finele anului școlar știa să facă socoteli cu cifre peste ordin. Rușine învățământului românesc ,care degradează viitorul copiilor noștri ,prin angajarea în sistem a suplinitorilor . Eu as interzice aceste metehne și nu as accepta pentru postul din clasele primare decât oameni calificați.

    1. Atunci sa stea acolo daca noi suntem ciobeni. Ce are a face inteligenta cu faptul ca nepotul tau nu se poate conforma cu regulamentul scolar si cu programa din Romania? Si Einstein era foarte destept, dar a fost autist si un inadaptat. Asta sprijinim si formam? Inadaptati? Scoala este un loc in care copilul, pe langa materie,invata sa respecte reguli, sa aiba bun simt. Ce-ai fi vrut, sa-l lase invatatoarea sa se fataie prin clasa cum vrea el la ora, nu? Cum face la ma-sa acasa. Pentru asta ne faci pe noi ciobeni? Semnat: un cioban care preda in rural cu a patra nota la titularizare pe judet. Faptul ca predau in rural nu ma face nici cioban, nici un cretin care nu stie sa tina un mouse in mana. Mai nou imi folosesc si telefonul drept mouse. Asa facem noi ciobenii la tara. Mai pe scurt: esti o cretina frustrata, care habar nu are nimic de scoala romaneasca. Si mai mare exemplu de prostie nu poti cere cand tu generalizezi situatia de invatamant pornind de la cazul particular al nepotului tau, deci experienta personala. Da-mi voie sa-ti spun ca abia astept sa-ti vizitezi nepotul si sa-ti iei bilet doar dus. Faci un bine tarii de bastina astfel. Fa-ne sa iti ducem dorul! A, sa nu uit: suplinitorul nu e totuna cu necalificatul, inteliJento nativ! Lasa ca te informezi tu singura, nu-ti mai explicam. Oricum nu ne-ai intelege explicatiile ciobanesti.

      1. Timotei, dacă ați vrut să validați ceea ce a spus “Un cetățean”, v-a ieșit perfect. Pe lângă faptul că ați spus numai prostii, ați avut și un limbaj și atitudine “demnă” de un interlop, nicidecum de un cadru didactic. Mi-e teamă să mă gândesc ce faceți cu elevii (mai ales că cei din rural nu știu cum să se apere), dacă v-ați permis să discutați în acest mod primitiv cu o persoană adultă și pe care n-o cunoașteți. Dacă părinții îi desconsideră pe dascăli, unul dintre motive este că există persoane angajate în învățământ de nivelul dumitale.
        Elevii nu vin la școală ca să învețe să fie disciplinați, așa cum afirmați, la școală se formează și se dezvoltă competențe pentru viață și pentru carieră. Respectarea regulilor de conduită este doar o condiție ca activitatea să fie eficientă. Apoi, faptul că folosiți telefonul pe post de mouse nu vă face un expert în predarea digitală, pentru asta e nevoie să realizați materiale digitale adaptate nevoilor elevilor și care să dezvolte competențe prevăzute de programa școlară.

  6. Băgător de seama. Nimeni despre nimic. Doar se acumulează hârtiile care trebuiesc completate după lucrările de co trol de către profesori. Mulțumim conducerii minunate ce ne conduce spre desavarsire

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like