SURSE Noi economii din educație: Ministerul Educației vrea să reducă numărul elevilor la olimpiadele naționale, prin modificări la regulamentul competițiilor școlare – mai puțini profesori însoțitori și corectori, pentru economii la buget

Foto: Facebook.com/ Inspectoratul școlar județean Vâlcea

Numărul elevilor care pot participa la etapele naționale ale olimpiadelor ar putea fi redus, prin tăierea numărului de locuri suplimentare pe care pot fi calificați elevii, potrivit unor surse Edupedu.ro. Scopul ar fi realizarea unor economii la bugetul Ministerului Educației și Cercetării (MEC), în contextul deficitului bugetar. În prezent, ministerul alocă câte 100 de lei pe zi, pentru fiecare persoană, în vederea acoperirii cheltuielilor de cazare, masă și transport în cadrul olimpiadelor.

UPDATE 15:45 Regulamentul olimpiadelor și concursurilor școlare a fost rescris de Ministerul Educației după 13 ani: instituția propune prag de calificare la etapa națională cu 50% mai dificil / Subiectele vor fi publicate obligatoriu după probe, iar acestea pot fi și online, doar pe platforme aprobate de minister – proiect


Continuarea știrii inițiale:

Cum ar urma să se modifice regulile

Ministerul Educației ar vrea să limiteze numărul de elevi care pot merge la etapa națională, indiferent de disciplină, prin eliminarea mai multor locuri suplimentare.

Conform metodologiei actuale, sunt calificați automat primii elevi din fiecare clasă, pe fiecare disciplină. În București, de exemplu, primul clasat din fiecare sector merge direct la olimpiada națională. Totuși, metodologia permite înscrierea pe locuri suplimentare a elevilor care au obținut note până la pragul stabilit de regulamentul fiecărei olimpiade, imediat sub media primului clasat.

Numărul acestor locuri variază: unele discipline pot adăuga 10–20 de elevi în plus în funcție de rezultate. Dacă suplimentările ar fi eliminate, numărul participanților ar scădea cu câteva zeci sau chiar sute de elevi la nivel de județ. În locul reducerii de locuri suplimentare, ar putea fi luat în calcul creșterea pragului necesar să fie atins, din punctaj, pentru calificarea la etapa națională, conform acelorași surse.

Ce prevede metodologia actuală

Articolul 15 din metodologia privind competițiile școlare în vigoare din anul 2012 stabilește că:

Totodată, metodologia permite locuri suplimentare, în ordinea descrescătoare a punctajelor obținute:

Reducerea numărului de elevi calificați ar afecta și numărul profesorilor însoțitori – regula impune un profesor la fiecare 10 elevi. Și comisiile de corectare ar fi restrânse, deși membrii acestora nu sunt plătiți, ci doar decontați pentru transport, cazare și masă.

Președintele Radu Gologan a atras deja atenția asupra „intenției de reducere a numărului de profesori implicați, prin formula clasică «câte unul de județ și clasă»”.

În anul școlar 2024-2025, calendarele olimpiadelor și concursurilor naționale au fost publicate de Ministerul Educației și Cercetării (MEC) pe 16 ianuarie 2025: etapele județene s-a ținut în premieră și în timpul săptămânii, iar elevii de clasele primare au fost excluși de la competițiile tip olimpiade prin ordinul care a aprobat listele acestora. Pentru anul școlar 2025-2026, calendarele încă nu au fost publicate, dar Edupedu.ro va reveni cu acestea imediat ce le obține sau sunt publicate de MEC.

Cât costă participarea unui elev la olimpiadă

Etapele naționale ale competițiilor sunt finanțate integral din bugetul Ministerului Educației. Potrivit articolului 52 din metodologie, ministerul alocă 100 de lei/zi/persoană pentru cheltuielile de masă, cazare și organizare. Suma poate fi suplimentată de organizatori, din alte surse legale.

Olimpiadele durează, în general, între 2 și 4 zile. O reducere cu 10 elevi a participării la o singură disciplină, într-un singur județ, ar însemna o economie de aproximativ 4.000 de lei (10 elevi × 4 zile × 100 lei). Dacă se adaugă și cheltuielile pentru profesorul însoțitor și pentru un membru al comisiei – câte 400 de lei fiecare – totalul economiei ajunge la 4.800 de lei.

Context: măsuri recente care afectează elevii olimpici

Aceasta nu ar fi prima măsură prin care Ministerul Educației îi afectează pe elevii de performanță. Anul școlar 2025-2026 a început fără burse de excelență, eliminate de ministrul Daniel David tot din motive bugetare. Acesta declara atunci că „din premiile obținute la olimpiadele internaționale, acești elevi își pot da singuri o bursă de merit”.

Decizia a fost luată în urma adoptării „Legii Bolojan”, prin care Guvernul a eliminat mai multe categorii de burse și a modificat modul de plată a activităților suplimentare ale profesorilor. Concret, un profesor cu grad I și peste 25 de ani vechime primește acum în jur de 115 lei pe lună pentru pregătirea elevilor de performanță – sumă mult redusă față de anii anteriori.

Astfel, în timp ce ministerul vorbește despre „onorarea olimpicilor” și „felicitarea profesorilor”, cadrul legal actual îi lasă pe profesori aproape voluntari, iar pe elevii de top fără burse de excelență.

Ministerul precizează totuși că sprijină în continuare participarea loturilor naționale la olimpiadele internaționale, acoperind costurile de deplasare, taxele de participare și diurnele. Evenimentul de premiere pentru olimpicii internaționali este programat pe 3 decembrie 2025.

Citește și:
Ministerul Educației anunță că „onorează olimpicii internaționali”, după ce ministrul Daniel David spunea că aceștia „din premiul primit își permit să-și dea ei o bursă de merit în fiecare lună”, ca justificare pentru tăierea burselor de excelență / Recent, profesorii care îi pregătesc pe olimpici au aflat că primesc, în medie, 115 lei pe lună la Centrele de Excelență
Daniel David, mesaj pentru olimpicii internaționali, după ce a decis să le taie bursele de excelență: Din premiul primit îți permiți cu siguranță să-ți dai tu o bursă de merit în fiecare lună
VIDEO Elevii olimpici național și internațional vor primi premii „mai mari” pentru performanțe, anunță ministrul David, după ce Guvernul Bolojan taie actualele burse de excelență din legea educației
Exit mobile version