Testarea cu teste din salivă a copiilor de grădiniță, elevilor și a profesorilor să se facă acasă, pentru că cei pozitivi ar rămâne izolați, iar la școală s-ar putea continua cursurile – scrisoare deschisă către miniștrii Educației și Sănătății a Societății Medicilor din Colectivitățile de Copii și Tineri

Daniela Rajka / Foto: INQUAM Photos - Octav Ganea

Testarea cu teste din salivă a preșcolarilor, elevilor și a personalului didactic poate fi utilă dacă se realizează la domiciliul acestora, înainte de a merge spre grădinițe/școli, scrie într-o scrisoare deschisă președinta Societății Medicilor din Colectivitățile de Copii și Tineri, Daniela Rajka.

Documentul adresat miniștrilor Educației și Sănătății atrage atenția că „avantajul esențial al testării la domiciliu este acela că persoana testată pozitiv rămâne izolată la domiciliu, nu intră în colectivitate, iar colegii de clasă pot continua cursurile cu prezență fizică”.

Dacă la testare ar fi descoperit un caz într-o clasă, pe regulile actuale prevăzute în ordinul comun toată clasa ar trece în online, potrivit scrisorii: „colegii de clasă ai unui copil depistat pozitiv în clasă vor fi considerați contacți direcți, deoarece au stat împreună fără mască în spațiu închis, și vor trebui să treacă în on-line”.

Scrisoarea menționează că „există și alte țări care au adoptat măsura testării-screening a elevilor la domiciliu, distribuind un număr de teste părinților pentru efectuarea acasă a testării și raportarea rezultatelor către unitatea de învățământ”.

Medicii menționează faptul că de la începutul anului școlar s-au făcut în școlile cu cabinete medicale peste 90 de mii de teste rapide și enumeră dezavantajele testării cu teste pe bază de salivă.

Redăm conținutul integral al scrisorii deschise:

„Scrisoare deschisă

Domnului Ministru al Sănătății, Cseke Attila,

Domnului Ministru al Educației, Sorin Câmpeanu,

În legătură cu efectuarea screeningului prin teste din salivă al preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ, Societatea Medicilor din Colectivitățile de Copii și Tineri atrage atenția asupra următoarelor aspecte:

În cabinetele medicale din unitățile de învățământ, în ciuda deficitului de personal, s-a realizat testarea antigen rapidă a preșcolarilor, elevilor și personalului didactic/nedidactic din unitățile de învățământ, fiind practic singura modalitate de testare gratuită efectuată în România. 

De la începutul acestui an școlar, personalul medical din cabinetele medicale școlare a efectuat 90.805 de teste antigen rapide, de cele mai multe ori în condiții improprii, supunându-se permanent riscului de infecție. Am făcut acest lucru, conștienți fiind de importanța testării în prevenirea răspândirii infecției COVID-19 în colectivități.

În acest context, considerăm că testarea cu teste din salivă a preșcolarilor, elevilor și a personalului didactic poate fi utilă dacă se realizează la domiciliul acestora, înainte de a merge spre grădinițe/școli.

Avantajul esențial al testării la domiciliu este acela că persoana testată pozitiv rămâne izolată la domiciliu, nu intră în colectivitate, iar colegii de clasă pot continua cursurile cu prezență fizică.

De altfel, există și alte țări care au adoptat măsura testării-screening a elevilor la domiciliu, distribuind un număr de teste părinților pentru efectuarea acasă a testării și raportarea rezultatelor către unitatea de învățământ.

Testarea din salivă în grupă/clasă, supravegheată de cadrele didactice, are numeroase dezavantaje: 

  1. copiii cu infecție intră în colectivitate și astfel este anulat rolul principal al screening-ului, acela de identificare a infecției înainte de intrarea copiilor în colectivitate, astfel încât colegii să poată continua cursurile cu prezență fizică 
  2. administrarea testelor necesită existența acordului informat al părintelui
  3. clasele necesită dezinfecția riguroasă, în cazul apariției unui caz pozitiv    
  4. în izolator pot fi prezenți simultan mai mulți elevi cu test pozitiv
  5. colegii de clasă ai unui copil depistat pozitiv în clasă vor fi considerați contacți direcți, deoarece au stat împreună fără mască în spațiu închis, și vor trebui să treacă în on-line
  6. colectarea testelor folosite, în special a celor pozitive, trebuie să se facă în condiții de siguranță

Considerăm că toate discuțiile din ultimele zile, în care se aruncă responsabilitatea supravegherii testării de la cadrele didactice la personalul medical insuficient din unitățile de învățământ nu sunt productive și pot duce la reducerea importanței acestui screening.

De altfel, premisa de la care s-a pornit în introducerea testelor din salivă a fost tocmai faptul că sunt ușor de administrat și nu necesită prezența personalului medical, despre care se știe că este în număr insuficient în școli. 

Reamintim că în unitățile de învățământ există o singură asistentă medicală, care nu poate fi prezentă în același timp în toate clasele dintr-o școală pentru a supraveghea testarea. Sunt unități de învățământ, în special în marile orașe, în care sunt înscriși peste 1000 de elevi, ceea ce înseamnă existența a cel puțin 40 de clase. Este practic imposibil ca o singură persoană să supravegheze simultan testarea desfășurată în cele 40 de clase, să aștepte în același timp în cabinet copiii care au rezultate pozitive și să gestioneze și confirmarea acestor cazuri. 

Singurul lucru pe care îl poate face personalul medical din cabinetele medicale școlare este confirmarea cazurilor pozitive la teste din salivă prin teste antigen rapid cu recoltare nazo-faringiană, teste care sunt aprobate ca metodă de diagnostic a infecției COVID-19 de către INSP.

Considerăm că declarațiile în spațiul public și luarea unor decizii fără consultarea tuturor factorilor implicați și fără să se țină cont de toate aspectele practice care pot apărea în teritoriu va decredibiliza importanța acestui screening; susținem necesitatea creării unui grup de lucru pentru a găsi soluțiile care pot face realizabilă testarea în condiții optime a preșcolarilor și elevilor.

Dr. Daniela Rajka,

Președinte Societatea Medicilor din Colectivități”.

Testele de salivă vor fi prelevate de la elevi și profesori de către cadrele didactice, în școlile în care nu există personal medical, a anunțat secretarul de stat Andrei Baciu, din Ministerul Sănătății.

Baciu a spus că doar 20% dintre școli au personal medical suficient, restul fiind neacoperite din acest punct de vedere. În restul școlilor cadrele didactice vor preleva probele de salivă pentru testarea elevilor și a personalului. „Nu este o chestiune sofisticată”, a spus Baciu.

„Testarea efectivă va fi efectuată sau de către personalul medical acolo unde există, dar din câte știu doar în 20 la sută dintre școlile din România există personal medical. În rest vor fi instruite cadre didactice din interiorul fiecărei școli, nu este o procedură medicală. Este o procedură relativ simplă, este un test de salivă într-un recipient…”, a declarat secretarul de stat.

Tot joi sindicatele profesorilor au reacționat și susțin că testele de salivă nu pot fi administrate de salariații din învățământ din cauza riscului de contaminare la care aceștia sunt expuși.

Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate a lansat pe 14 octombrie licitația pentru cele 70 de milioane de teste de salivă destinate școlilor. În total, achiziția este estimată la 1.050.000.000 lei fără TVA, potrivit documentației oficiale publicate pe SEAP și pe site-ul ONAC. Licitația se face în procedură de urgență și durează 15 zile, fiind o „Negociere Fără Publicare Prealabilă”. Pentru fiecare lot în parte se vor încheia acorduri-cadru cu maximum 10 operatori economici. În total, sunt 3 loturi.

Miercuri, 13 octombrie, ministrul Educației a spus la Digi24, despre calendarul licitației, că „ar trebui până la final de octombrie să fie în școli, este târziu din punctul meu de vedere dar asta este”.

Testele nu au ajuns încă în școli, dar o declarație actualizată a lui Sorin Cîmpeanu, dată luni, 8 noiembrie, la Guvern, lăsa de înțeles că e posibil ca săptămâna viitoare primul lot să ajungă în școli.

Sorin Cîmpeanu, 8 noiembrie: “Am fost asigurat de către Oficiul Național de Achiziții Centralizate că astăzi se semnează contractele subsecvente pentru lotul 1. Mâine se vor semna contractele subsecvente pentru loturile 2 și 3. De asemenea, e nevoie de o perioadă între 1 și 5 zile pentru depunerea scrisorilor de garanție bancară, o etapă fără de care achizițiile nu ar fi derulate în legalitate. După depunerea scrisorilor de garanție bancară, câștigătorii desemnați la nivelul lotului 1 au la dispoziție o perioadă între 1 și 5 zile pentru a livra aceste teste în școli. Departamentul pentru Situații de Urgență ne-a asigurat că în maximum 24 de ore de când primește aceste teste, cu ajutorul Direcțiilor de Sănătate Publică din fiecare județ și cu sprijinul inspectoratelor școlare județene, va face în așa fel încât testele să ajungă în școli.

Asta se va întâmpla săptămâna viitoare, cel mai probabil în a doua parte a săptămânii viitoare. Dar săptămâna viitoare. Până atunci, Ministerul Educației a solicitat Ministerului Sănătății sprijin în elaborarea unei proceduri pentru administrarea acestor teste. Chiar dacă sunt proceduri simple de administrare a acestor teste, am văzut în țările occidentale – şi apropo, testele din lotul 1 sunt teste utilizate în Germania, în Franța și în Portugalia – am văzut că ele pot fi chiar autoadministrate de elevi și chiar de către elevi cu vârstă mică. Însă acest lucru trebuie să se facă sub supravegherea unui adult.

Acel adult trebuie să beneficieze de un instructaj minim și e vorba de adulți care sunt în școli. Fac apel încă o dată la colegi să aibă disponibilitate pentru a vedea aceste instrucțiuni atunci când ele vor fi disponibile din partea Ministerului Sănătății, Ministerul Educației le va transmite, în așa fel încât săptămâna viitoare, așa acum am spus, când vor veni testele, să știm exact de câte ori pe săptămână, de două ori pe săptămână foarte probabil, și cum vor trebui administrate.

Reporter: Şi dacă profesorii dintr-o școală nu vor vrea să facă acest lucru?

Sorin Cîmpeanu: Sigur că nu au în fișa postului, sigur că nu pot fi obligați, dar vedeți dumneavoastră, nici vaccinarea nu este obligatorie şi, totuși, profesorii sunt cei care au o rată de vaccinare dublă față de rata la nivel național, sunt cei care au înțeles să se mobilizeze pentru vaccinare atunci când au înțeles că vaccinarea lor e în strânsă legătură cu modul de funcționare al școlilor cu prezența fizică. Îmi exprim încrederea în toți colegii din sistemul de învățământ. Am dat exemplul Grădiniței nr. 111. Am discutat şi am felicitat-o pe doamna director din Grădinița nr. 111 pentru abilitatea cu care a reușit să mobilizeze colegii pentru a avea o rată de vaccinare de 100%. Sunt multe astfel de persoane în învățământ și îmi exprim încrederea că nu vor fi situații de genul celor pe care le aduceți în discuție”.

Daniela Rajka / Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea

Exit mobile version