Abandonul școlar în universitate: proporțiile fenomenului invocat pentru a contesta decizia de întoarcere din online în sălile de curs / Care era situația înaintea pandemiei Covid-19 și cum stau lucrurile acum

Foto © Artur Szczybylo | Dreamstime.com

Decizia Ministerului Educației ca universitățile să reia cât mai rapid predarea cu prezență fizică, după încetarea stării de alertă, a adus în discuția publică o chestiune evitată, în bună măsură, în dezbaterile privind învățământul superior: măsura în care studenții abandonează studiile. Aceasta a fost invocată, ca posibil efect negativ major al trecerii inopinate din online în offline, atât de lideri universitari, cât și de organizații studențești. Un nou raport, realizat sub umbrela instituției care se ocupă cu finanțarea învățământului superior (UEFISCDI), aduce la zi informații ce dau dimensiunea fenomenului de abandon al studiilor universitare, conform atât datelor oficiale, dar și intențiilor exprimate de studenți.

Chestiunea abandonului este una sensibilă, având în vedere, pe de o parte, creșterea numărului de studenți în pandemie, după o perioadă de scădere a participării la învățământul superior, în ultimul deceniu, în condițiile în care obiectivele europene sunt de creștere a numărului de persoane care merg la facultate, iar pe de altă parte faptul că finanțarea universităților de la bugetul de stat se face în bună măsură în baza numărului de studenți înscriși în programele lor.

Context:

Decizia Ministerului Educației, ca universitățile să-și treacă activitățile online înapoi în săli și amfiteatre, după o scurtă perioadă de tranziție, ca urmare a ieșirii din starea de alertă a stârnit riposte din partea unor lideri universitari și a unor asociații studențești. Amenințarea abandonului școlar, în rândul studenților forțați să se adapteze rapid, să își caute/schimbe locurile de muncă și să găsească o cazare, a fost invocată repetat. Între altele:

Abandonul în universități, analizat pe perioadă extinsă

Fenomenul abandonului școlar a fost asociat până acum cu analize pe perioade restrânse de timp și mai degrabă cu anumite forme de învățământ superior, precum cele la distanță sau fără frecvență. Un nou raport, cel publicat recent, sub egida UEFISCDI, la editura Springer, cu titlul “Higher education in Romania: Overcoming Challenges and Embracing Opportunities”, indică faptul că acest fenomen rămâne aproximativ la un nivel ridicat, așa cum era estimat și înaintea pandemiei, mai ales în anumite domenii de studiu, dar intenția de abandon, în contextul trecerii la predarea online pe perioada stării de alertă, pare să fi scăzut.

Unul dintre capitolele raportului vizează Definirea și măsurarea fenomenului abandonului în universitățile publice românești (“Defining and Measuring Dropout Phenomenon in Romanian Public Universities”). Acesta trece în revistă diversele măsurători practicate până acum și ajunge la concluzia că “nu există o abordare strategică a acestui fenomen în universitățile publice românești”. 

Autorii articolului apelează la datele din Registrul Matricol Unic al Universităților din România (RMUR) și definesc rata de abandon ca “procent al populației studențești care nu a absolvit un program de studii în doi ani de la data teoretică de finalizare a studiilor”. 

Rata de abandon a fost astfel calculată pe baza studenților înregistrați în programe de licență în 2015-2016. Concluzia: 

Procentul dă o cu totul altă perspectivă asupra situației decât modelul folosit oficial până acum de Ministerul Educației, pentru evaluarea abandonului: diferența între studenții care încep și cei care finalizează un an de studii. Calculat astfel, abandonul nu depășește 10% la majoritatea formelor de studii. Cel mai recent Raport privind starea învățământului superior din România (2019-2020) al Ministerului Educației indică, însă, și în aceste condiții o tendință de creștere înaintea pandemiei, de la 8,5% studenți “pierduți pe parcurs” (adică cei care nu sunt promovați, nici repetenți și nici cu situație neîncheiată) în anul 2014-2015 la 9,6% în 2018-2019.

Raportul UEFISCDI citat prezintă și rata de abandon în funcție de domeniile de studii, într-unele dintre acestea abandonul afectând aproape două treimi dintre studenți, în timp ce la altele – doar câteva procente.

Astfel, rata de abandon este cea mai pronunțată (peste media națională, de 43,8%) în domeniile:

Rata de abandon este considerabil mai scăzută (sub 30%) în domeniile:

Rata abandonului după domeniul de studii – Sursa: Capitolul “Defining and Measuring Dropout Phenomenon in Romanian Public Universities”, raportul “Higher education in Romania: Overcoming Challenges and Embracing Opportunities” (UEFISCDI)

Autorii raportului comentează că “multe dintre programele de studii din domeniile cu cea mai mare rată de abandon au și cele mai puțin selective procese de admitere, pe când programele de studii cu o rată scăzută au examene instituționale de admitere”, existând, însă, o serie de alte corelări (zona de proveniență a studenților, proximitatea, rezultatele la Bacalaureat etc.). Ei notează că media națională de 43,8% ar fi “mai mult sau mai puțin în linie cu multe state europene”.

Intenție scăzută de abandon, în pandemie

Raportul UEFISCDI analizează, într-un capitol separat, intențiile de abandon în rândul studenților, pe baza unui sondaj realizat în plină criză Covid-19, anume în noiembrie 2020-ianuarie 2021, cu participarea a peste 23.000 de studenți din 76 de universități. Sondajul a fost realizat într-o perioadă în care universitățile trecuseră deja la modelul aproape exclusiv online de predare și, teoretic, depășiseră faza de confuzie de la începutul pandemiei, din primăvara anului 2020.

Rezultatele “Chestionarului Național Studențesc” au arătat, însă, că intenția de abandon era una în general scăzută (o medie de 2.03 pe o scară de la 1 la 5). Pe de altă parte, au putut fi observate diferențe între studiile de licență și cele de master (studenții din primii ani aveau o tendință ușor mai ridicată de a opta pentru abandon) dar și între domeniile de studii, un factor important ce influența opțiunile studenților fiind existența burselor.

Rezultatele Chestionarului Național Studențesc – 2020-2021, inclus în raportul “Higher education in Romania: Overcoming Challenges and Embracing Opportunities” (UEFISCDI)

Același raport al ministerului, de acum 2 ani, arăta că, după specializări, pierderile cele mai mari de studenți, de la un an la altul, aveau cel mai ridicat nivel în domeniile Inginerie, prelucrare și construcții, iar cele mai reduse în domeniile Sănătății, Științelor Educației și Agriculturii/domeniilor conexe. Diferențele, raportate la rata de absolvire a studiilor în domeniile respective, erau însă considerabil mai mici decât cele semnalate în raportul UEFISCDI, ce analizează abandonul pe parcursul une perioade de cinci ani.

Foto © Artur Szczybylo | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
Consiliul Național al Rectorilor solicită Ministerului Educaţiei şi Parlamentului să modifice legea, astfel încât să se poată utiliza în continuare „avantajele oferite de sistemul online în activităţile de predare-învăţare-evaluare”
“România Educată” – șase ani de “reformă la scară largă” datorată Președinției, dar răspunderea pentru succes și efecte trebuie căutată la echipa care o implementează, la “sistem” și în “politica nestatornică”, susțin Ligia Deca și Robert Santa, consilieri în cadrul Administrației Prezidențiale
Finanțarea publică pentru universitățile românești a reatins în 2020 nivelul din 2008, când a început prăbușirea / Creșterea s-a suprapus unei scăderi abrupte a numărului de studenți și profesori – analiză europeană
Exit mobile version