EXCLUSIV Daniel David, rectorul Babeș-Bolyai, despre protestele studenților: Pentru marile universități există mai ales problema reîntoarcerii pentru câteva luni a studenților care erau doar online, mai ales din zona socio-umană, cu dificultățile inerente de cazare, lucruri care vor favoriza abandonul școlar

13.574 de vizualizări
Daniel David / Foto: UBB
Rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Daniel David, a explicat pentru Edupedu.ro motivul pentru care a cerut Ministerului Educației ca universitățile să poată organiza în continuare cursuri hibrid și în semestrul II, după ce starea de alertă impusă de pandemie a fost ridicată. “Pentru marile universități complexe din centrele academice tradiționale există mai ales problema reîntoarcerii studenților care erau doar online (mai ales din zona socio-umană) pentru câteva luni, cu dificultățile inerente de cazare și interferență cu planurile făcute la început de semestru, lucruri care vor favoriza abandonul școlar”, a declarat David.

Ministrul educației nu a acceptat posibilitatea continuării studiilor și online până la finalul anului universitar, ci “doar o tranziție scurtă, pe care noi trebuie să o respectăm – autonomia nu poate depăși cadrul legal definit de minister -, dar care a generat nemulțumiri exprimate de unele comunități studențești”, a explicat pentru Edupedu.ro rectorul Universității Babeș-Bolyai.

David a precizat că UBB ar fi organizat semestrul II al acestui an universitar folosind formatul “clasic sau hibrid (ex. cadrele didactice în sală, iar studenții unii din sală/alții online), nu doar online -, în care decizia să se facă în baza autonomiei universitare, luându-se în considerare tipul de program (cu nevoile studenților) și resursele de spațiu pentru asigurarea sănătății în condițiile încă existente de pandemie, cu obligația însă ca examenele de la sfârșit de semestru să fie organizate în regimul clasic acreditat (ca o condiție standard de depășire a condițiilor de pandemie)”.

  • Amintim că în jur de 250 de studenți ai Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca au protestat luni, 14 martie 2022, în fața sediului instituției, din cauza deciziei ministerului Educației de a renunța la cursurile online, ca urmare a ridicării stării de alertă. Studenții s-au plâns că mulți dintre ei au părăsit locuințele în care stăteau cu chirie sau locurile din cămine, pe perioada pandemiei, când cursurile se desfășurau online, iar acum nu își pot găsi chirii într-un timp atât de scurt de 2 săptămâni (n. red pe 28 martie reîncep cursurile cu prezență fizică la UBB).
  • UBB și SNSPA au fost singurele instituții de învățământ care au cerut public ministrului Educației, în apeluri separate, să le lase universităților posibilitatea de a organiza cursuri online și după ridicarea stării de alertă
  • Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a răspuns, însă, că “universitățile primesc, după încetarea stării de alertă, finanțare doar pentru cursurile cu frecvență. Dacă vrei să transformi cursuri cu frecvență într-o altă formă, automat te duci în situația în care nu mai ai dreptul legal la finanțare, și din perspectiva Curții de Conturi se pun niște întrebări complicate”.
Declarația integrală pentru Edupedu.ro a rectorului Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Daniel David:

“Nu există mari discrepanțe între scopurile vizate de Universitatea Babeș-Bolyai (UBB), alte universități și cele vizate de ministerul de specialitate: toți vrem reactivarea campusurilor, iar pe termen lung, aproape toți vrem utilizarea adecvată a unor componente tehnologice în educație (cu modificări legislative, unde este cazul).

Diferența apare la modalitatea de realizare. Noi la UBB am argumentat pentru o flexibilizare largă pe parcursul semestrului II – noi am fi utilizat clasic sau hibrid (ex. cadrele didactice în sală, iar studenții unii din sală/alții online), nu doar online -, în care decizia să se facă în baza autonomiei universitare, luându-se în considerare tipul de program (cu nevoile studenților) și resursele de spațiu pentru asigurarea sănătății în condițiile încă existente de pandemie, cu obligația însă ca examenele de la sfârșit de semestru să fie organizate în regimul clasic acreditat (ca o condiție standard de depășire a condițiilor de pandemie). Altfel spus, să rămână încă în acest semestru cadrul legal existent pentru a face o trecere rațională, care să nu bulverseze mult: dacă a funcționat doi ani mai poate funcționa încă câteva luni (2/3); din toamnă revenim la formatul clasic acreditat, poate, dacă ne punem de acord, îmbogățit cu unele dezvoltări tehnologice.

Pentru marile universități complexe din centrele academice tradiționale există mai ales problema reîntoarcerii studenților care erau doar online (mai ales din zona socio-umană) pentru câteva luni, cu dificultățile inerente de cazare și interferență cu planurile făcute la început de semestru, lucruri care vor favoriza abandonul școlar. Ministerul a acceptat doar o tranziție scurtă, pe care noi trebuie să o respectăm – autonomia nu poate depăși cadrul legal definit de minister -, dar care a generat nemulțumiri exprimate de unele comunități studențești. Cam asta este, simplu și direct spus, situația!”

Citește și:
Studenții facultăților din cadrul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca au protestat, nemulțimiți de decizia ministerului Educației de a reveni la cursuri cu prezență fizică în plin semestru II / Mesaje de pe pancarte: ”2 luni de chirie, cât 2 ani de pandemie”, ”Fizic în teorie, dar fără bani de chirie”
Opoziție față de reluarea cursurilor în format fizic: Trei sferturi dintre studenții cursurilor de licență și peste 90% dintre cei de la cursurile de master ale SNSPA vor continuarea predării online – sondaj
Universitățile să păstreze elemente-cheie ale educației online atunci când reiau predarea cu prezență fizică – specialistă a Universității din Lancaster
Universitatea Babeș-Bolyai reia cursurile față în față pe 28 martie / Instituția pune față în față “experiența foarte bună” a predării online și recomandările europene cu dorința autorităților naționale: “Nu recomandăm trecerea intempestivă” care poate bulversa semestrul
“Vacanță” de două săptămâni la Universitatea A.I. Cuza din Iași, pentru a pregăti reluarea cursurilor față în față / Activitățile urmează să fie recuperate
VIDEO În noua lege a Educației va fi inclus învățământul hibrid, anunță ministrul Cîmpeanu, care spune că, în prezent, universitățile care transformă cursuri cu frecvență „într-o altă formă” sunt în situația în care nu mai au dreptul legal la finanțare
Tranziția de la online la predarea față în față, în universități, nu intră în responsabilitatea și competența ARACIS, instituția responsabilă cu asigurarea calității în învățământul superior – președintele Agenției, Mădălin Bunoiu
Studenții de la ANOSR acuză “incoerență inexplicabilă la Ministerul Educației”: Ministerul anunță “obligația de recuperare a activităților” în universități. Nu înțelegem despre ce activități se face referire, anunță vacanță forțată pe perioada de tranziție?
BREAKING DOCUMENT Ministrul Educației: Universitățile pot continua cursurile online pentru “o perioadă optimă de tranziție”, cu obligativitatea recuperării activităților didactice până la sfârșitul semestrului al II-lea
BREAKING Sorin Cîmpeanu: Odată cu încetarea stării de alertă, se anulează atât toate restricțiile, cât și toate facilitățile din școli și universități. Dispare obligativitatea măștii pentru elevi, iar universitățile nu mai pot organiza cursuri online / Masca în școli se păstrează cu titlu de recomandare
Studenții îl contrazic pe ministrul Educației: Universitățile pot continua cursurile online în baza autonomiei universitare
BREAKING Președintele Iohannis a anunțat că starea de alertă nu va fi prelungită după 8 martie, iar o serie de restricții vor fi eliminate
“Năstrușnica” idee de a renunța brusc la online în universități, criticată de senatorul Ștefan Pălărie (USR): multe cămine sunt ocupate de refugiați, organizarea semestrului e deja stabilită, iar cadrul legal poate fi rezolvat prin ordonanță
BREAKING Prima universitate care contrazice anunțul ministrului și deschide cursurile fizic peste o lună: SNSPA anunță că studenții rămân online până pe 4 aprilie 2022 / Pricopie: Bună parte din locurile disponibile în căminele studențești sunt puse la dispoziția refugiaților din Ucraina
Universitățile să treacă la predarea onsite într-o tranziție de câteva zile, propune Dan Cașcaval, rectorul Universității Gheorghe Asachi din Iași. Acesta e și președintele Consiliului Național al Rectorilor, care nu are încă o poziție unitară pe această temă


2 comments
  1. Două sute cincizeci de studenți au protestat… fizic.

    Realitatea este că sistemul online a fost net inferior învățământului față-în-față și, pentru noi, studenții, este cea mai dezavantajoasă formă de educație. Se tot invocă de Universitatea Babeș lipsa locurilor de vreo 2 ani, dar problema este halucinantă – pentru mine și pentru colegii mei, două cursuri fizice au sporit calitatea livrarării informației în mod radical. Deși Legea 55/2020 a Pandemiei dă posibilitatea universităților sa aleagă daca vor online sau fizic, nu este acceptabil acest balet în jurul problemelor pe care îl vedem de la Cluj. Liderii acestor facultăți sunt acolo ca să 1) găsească soluții, 2) asigure învățământ de calitate, iar criza pandemică nu mai este o criză de căteva luni, fie ca ne place, fie ca nu. Se vede ca soluții utile la probleme nu au găsit.

    Studenții trebuie să se întoarcă în amfiteatre.

  2. Din păcate, în România, distanța față de cursuri, înseamnă, întotdeauna, distanțarea de realitatea învățării; vânată de către indivizii care urmăresc doar hârtiile care se numesc diplomă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Reforma în învățământul superior: universitățile trebuie regândite structural, în lumina alianțelor și programelor europene / Provocări-cheie: microcreditele, sistemele de asigurare a calității, transformarea digitală – Romiță Iucu, Universitatea din București

Dezbaterile privind reforma în educație trebuie să țină seama, în cazul învățământului superior, de “internaționalizarea și europenizarea acestuia”: aceste evoluții impun schimbări la nivel național, de la introducerea sistemelor de…
Vezi articolul

O profesoară a Universității din București a demisionat din cauza școlii în pandemie: Viitorii absolvenți de la Biologie, care vor efectua analize medicale sau vor certifica siguranța alimentelor, au fost privați de pregătirea practică în laborator / Ce spune Universitatea

O profesoară a Universității din București, Lector Dr. Oana Iftime, și-a anunțat, la începutul acestei luni, demisia din instituția de învățământ, din cauza condițiilor în care s-a desfășurat predarea în…
Vezi articolul

Daniel David: “Proiectul România Educată este în chinurile facerii. Să vedem ce va ieși. Trebuie să fie mai bun decât cel din 2011, altfel nu are rost să ne gândim la el”

Rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Daniel David, a spus că are multe critici la adresa proiectelor de legi ale Educației: “Proiectul România Educată al președintelui Iohannis este în chinurile facerii.…
Vezi articolul
schimbarea stilului de viață în perioada epidemiei

Rectorul UBB, Daniel David, critică Guvernul și Ministerul Educației că au tăiat locuri bugetate la master și doctorat, atât la nivel național, cât și de la singura universitate românească prezentă în topul Academic Shanghai Ranking 2022

Rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca are o reacție critică la adresa Ministerului Educației și a Guvernului care au tăiat locuri de la master și doctorat la nivel națională, dar și…
Vezi articolul

Drepturile și obligațiile studenților, în dezbatere publică. 8 ore pe zi pentru activități didactice, asistență psihologică gratuită, plan de intervenție pentru studenții cu dizabilități, printre noutăți

Ministerul Educației a pus în consultare publică Codul drepturilor şi obligaţiilor studentului. Limită de 8 ore pe zi pentru activități didactice, asistență psihologică gratuită, plan de intervenție specializată pentru studenții…
Vezi articolul