Amenințarea cu eșecul îi motivează doar pe unii elevi să învețe mai intens și nu ar trebui folosită cu toată clasa – experți britanici

3.592 de vizualizări
Foto: © Alexander Raths | Dreamstime.com
Mesajele de tip amenințare cu eșecul la examene sau la angajare, menite să îi determine pe elevi să învețe mai intens, pot să aibă efectul scontat în cazul unora dintre aceștia, dar ar putea efecte negative în cazul altora și, drept urmare, nu ar trebui să fie folosite la nivelul întregii clase, după cum scriu doi profesori britanici în domeniul psihologiei și educației, într-un articol publicat în The Conversation.

Cei doi, Laura Nicholson de la Edge Hill University și David Putwain de la Liverpool John Moores University, citează studii existente și un studiu al lor care este pe cale să apară, pentru a argumenta că, în efortul de a-i determina pe elevi să învețe, profesorii ar trebui să aibă abordări diferite, nu unele uniforme, în care accentul e pus pe pierderi și riscuri cauzate de învățarea insuficientă.

  • După cum scriu cei doi, unii profesori pot arăta că rezultatele bune pot ajuta pentru admiterea la facultate sau în diverse locuri de muncă și că, dacă elevii nu vor învăța bine, vor avea rezultate proaste la evaluări sau nu vor intra la facultate.

Potrivit sursei citate, “apelul la frică” – folosit de profesori mai ales când cred că asemenea mesaje pot fi primite de elevi ca o amenințare sau când profesorii consideră că elevii nu se implică suficient – poate să creeze o frică de eșec în rândul elevilor. Aceasta poate fi o sursă puternică de motivare, iar pe mulți elevi, în special pe cei care au încredere în propriile competențe,, îi poate face să învețe mai intens, pentru că mesajul este receptat drept o provocare.  

Pe de altă parte, elevii care nu au încredere că pot avea rezultate bune la evaluări, apelul la frică poate determina stări de anxietate și poate duce la pierderea motivației și la creșterea îngrijorării, iar rezultatul este o înrăutățire a rezultatelor. 

  • În același timp, mesajele de acest tip, receptate ca provocare sau ca amenințare, nu produc nicio reacție în cazul altor elevi, anume în cazul celor cărora nu le pasă de rezultate sau de învățare sau în cazul celor care au prea multă încredere în propria capacitate de a avea foarte bune. 

Potrivit sursei citate, pentru elevii care nu receptează constructiv astfel de mesaje sunt utile alte abordări. Una este să li se transmită elevilor mesaje pozitive, unde accentul e pus pe avantajele învățării – dar și acestea determină reacții similare mesajelor de apel la frică.

O alta, mai utilă în opinia celor doi specialiști birtanici, este ca, atunci când transmit astfel de mesaje, profesorii să introducă elemente care să-i facă pe elevi să le primească mai mult ca provocare, decât ca amenințare. Aceasta se poate realiza prin mai mult feedback pe tema învățării la clasă și prin a-i detemrina pe elevi să se gândească mai mult la modul cum aleg să se pregătească pentru examen, astfel încât să îmbunătățească tehnicile de învățare.

Foto: © Alexander Raths | Dreamstime.com /  Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
  1. le o fi luat mult până au concluzionat asta?! bine că am citit o …nu puteam intra în weekend fără știrea asta:))

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Daniel Funeriu îi solicită premierului Ludovic Orban să ia decizia politică de a nu le acorda sindicaliștilor din educație degrevări în această perioadă de criză: lideri de sindicat nu predau, dar iau salariul plin

Fostul ministru al Educației Daniel Funeriu îi solicită oficial premierului Ludovic Orban “să ia decizia politică prin care Ministerul Educației să nu acorde degrevări în această perioadă”. Funeriu atrage atenția…
Vezi articolul

Criteriile de departajare pentru bursele de merit să fie elaborate de minister și să se aplice uniform în toate școlile, a solicitat un profesor: Mulți părinți o să spună că au fost discriminați copiii lor / Sorin Ion: Este extrem de greu, sunt particularități și diferențe mari între școli, de asta li s-au acordat autonomie și putere de decizie

Ministerul Educației ar trebui să elaboreze criterii clare de departajare, aplicate uniform în toate școlile în ceea ce privește bursele de merit, pentru a putea fi evitate eventualele suspiciuni de…
Vezi articolul
Licitația de manuale pentru clasa a VIII-a

Elevii care intră în clasele a IX-a, a X-a și a XI-a în septembrie nu vor avea manuale noi, ci vor învăța tot de pe cele aprobate în 2004, înainte să se fi născut / Profesorii lor vor avea „repere”, făcute de alți profesori în 10 zile, drept ghiduri de predare

În noul an școlar 2023-2024, în care cursurile încep pe 11 septembrie, conform calendarului aprobat de Ministerul Educației, elevii din clasele a IX-a, a X-a și a XI-a nu vor…
Vezi articolul

Ping-pong între ministere. Cseke Attila, ministrul Dezvoltării, spune că lista cu școlile cu risc seismic este la Ministerul Educației, instituție care tocmai a transmis că o va cere Ministerului Dezvoltării

Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, a declarat miercuri, 15 februarie, că lista cu școlile cu risc seismic din România este la Ministerul Educației, întrebat de jurnaliști într-un briefing de presă după…
Vezi articolul