Amenințarea cu eșecul îi motivează doar pe unii elevi să învețe mai intens și nu ar trebui folosită cu toată clasa – experți britanici

3.570 de vizualizări
Foto: © Alexander Raths | Dreamstime.com
Mesajele de tip amenințare cu eșecul la examene sau la angajare, menite să îi determine pe elevi să învețe mai intens, pot să aibă efectul scontat în cazul unora dintre aceștia, dar ar putea efecte negative în cazul altora și, drept urmare, nu ar trebui să fie folosite la nivelul întregii clase, după cum scriu doi profesori britanici în domeniul psihologiei și educației, într-un articol publicat în The Conversation.

Cei doi, Laura Nicholson de la Edge Hill University și David Putwain de la Liverpool John Moores University, citează studii existente și un studiu al lor care este pe cale să apară, pentru a argumenta că, în efortul de a-i determina pe elevi să învețe, profesorii ar trebui să aibă abordări diferite, nu unele uniforme, în care accentul e pus pe pierderi și riscuri cauzate de învățarea insuficientă.

  • După cum scriu cei doi, unii profesori pot arăta că rezultatele bune pot ajuta pentru admiterea la facultate sau în diverse locuri de muncă și că, dacă elevii nu vor învăța bine, vor avea rezultate proaste la evaluări sau nu vor intra la facultate.

Potrivit sursei citate, “apelul la frică” – folosit de profesori mai ales când cred că asemenea mesaje pot fi primite de elevi ca o amenințare sau când profesorii consideră că elevii nu se implică suficient – poate să creeze o frică de eșec în rândul elevilor. Aceasta poate fi o sursă puternică de motivare, iar pe mulți elevi, în special pe cei care au încredere în propriile competențe,, îi poate face să învețe mai intens, pentru că mesajul este receptat drept o provocare.  

Pe de altă parte, elevii care nu au încredere că pot avea rezultate bune la evaluări, apelul la frică poate determina stări de anxietate și poate duce la pierderea motivației și la creșterea îngrijorării, iar rezultatul este o înrăutățire a rezultatelor. 

  • În același timp, mesajele de acest tip, receptate ca provocare sau ca amenințare, nu produc nicio reacție în cazul altor elevi, anume în cazul celor cărora nu le pasă de rezultate sau de învățare sau în cazul celor care au prea multă încredere în propria capacitate de a avea foarte bune. 

Potrivit sursei citate, pentru elevii care nu receptează constructiv astfel de mesaje sunt utile alte abordări. Una este să li se transmită elevilor mesaje pozitive, unde accentul e pus pe avantajele învățării – dar și acestea determină reacții similare mesajelor de apel la frică.

O alta, mai utilă în opinia celor doi specialiști birtanici, este ca, atunci când transmit astfel de mesaje, profesorii să introducă elemente care să-i facă pe elevi să le primească mai mult ca provocare, decât ca amenințare. Aceasta se poate realiza prin mai mult feedback pe tema învățării la clasă și prin a-i detemrina pe elevi să se gândească mai mult la modul cum aleg să se pregătească pentru examen, astfel încât să îmbunătățească tehnicile de învățare.

Foto: © Alexander Raths | Dreamstime.com /  Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Calitatea în Educație nu are aceeași viteză cu alocările financiare „în creștere”, spune ministrul Finanțelor în Parlament, întrebat de ce nu alocă 6% din PIB pentru acest domeniu. Câciu: Trebuie să vedem cum așezăm reforma în domeniul educației, astfel încât calitatea să fie prioritate

Calitatea în Educație nu are aceeași viteză cu alocările financiare „în creștere”, a declarat ministrul Finanțelor, Adrian Câciu (PSD), în cadrul ședinței de dezbatere a bugetului pentru anul 2023 din…
Vezi articolul

Încă 110 școli și grădinițe au intrat de ieri până astăzi în scenariul roșu. În total, 1.040 de unități de învățământ sunt 100% online, în timp ce elevii din 11.381 de școli și grădinițe învață față în față – Ministerul Educației

Peste 1.000 de școli și grădinițe sunt astăzi, 16 octombrie, în scenariul roșu, cu 110 mai multe decât ieri, anunță Ministerul Educației. În buletinul zilnic emis cu datele la zi…
Vezi articolul

Universitatea de Vest din Timișoara se delimitează ferm, explicit și de îndată de astfel de comportamente – reacția UVT după arestarea profesorului Doru Marcel Bălțățeanu, acuzat de coruperea sexuală a unei fete de 13 ani în timpul meditațiilor

Universitatea de Vest din Timișoara se delimitează ferm, explicit și de îndată de astfel de comportamente, susține într-un comunicat instituția de învățământ superior. Aceasta este reacția UVT după arestarea pentru…
Vezi articolul

VIDEO „Un profesor care schimbă un destin face diferența!” – mesajul emoționant al președintei Moldovei, Maia Sandu, a avut Educația în prim-plan / Președintele României, profesorul Klaus Iohannis, nu a pomenit nimic despre Educație în mesajul său de 1 minut de Anul Nou

Profesorii, rezultatele din educație și olimpicii școlari, menționați în discursul emoționant al Maiei Sandu, președinta Republicii Moldova, rostit de Anul Nou. În mesajul care a durat peste 8 minute, aceasta…
Vezi articolul