Amenințarea cu eșecul îi motivează doar pe unii elevi să învețe mai intens și nu ar trebui folosită cu toată clasa – experți britanici

3.568 de vizualizări
Foto: © Alexander Raths | Dreamstime.com
Mesajele de tip amenințare cu eșecul la examene sau la angajare, menite să îi determine pe elevi să învețe mai intens, pot să aibă efectul scontat în cazul unora dintre aceștia, dar ar putea efecte negative în cazul altora și, drept urmare, nu ar trebui să fie folosite la nivelul întregii clase, după cum scriu doi profesori britanici în domeniul psihologiei și educației, într-un articol publicat în The Conversation.

Cei doi, Laura Nicholson de la Edge Hill University și David Putwain de la Liverpool John Moores University, citează studii existente și un studiu al lor care este pe cale să apară, pentru a argumenta că, în efortul de a-i determina pe elevi să învețe, profesorii ar trebui să aibă abordări diferite, nu unele uniforme, în care accentul e pus pe pierderi și riscuri cauzate de învățarea insuficientă.

  • După cum scriu cei doi, unii profesori pot arăta că rezultatele bune pot ajuta pentru admiterea la facultate sau în diverse locuri de muncă și că, dacă elevii nu vor învăța bine, vor avea rezultate proaste la evaluări sau nu vor intra la facultate.

Potrivit sursei citate, “apelul la frică” – folosit de profesori mai ales când cred că asemenea mesaje pot fi primite de elevi ca o amenințare sau când profesorii consideră că elevii nu se implică suficient – poate să creeze o frică de eșec în rândul elevilor. Aceasta poate fi o sursă puternică de motivare, iar pe mulți elevi, în special pe cei care au încredere în propriile competențe,, îi poate face să învețe mai intens, pentru că mesajul este receptat drept o provocare.  

Pe de altă parte, elevii care nu au încredere că pot avea rezultate bune la evaluări, apelul la frică poate determina stări de anxietate și poate duce la pierderea motivației și la creșterea îngrijorării, iar rezultatul este o înrăutățire a rezultatelor. 

  • În același timp, mesajele de acest tip, receptate ca provocare sau ca amenințare, nu produc nicio reacție în cazul altor elevi, anume în cazul celor cărora nu le pasă de rezultate sau de învățare sau în cazul celor care au prea multă încredere în propria capacitate de a avea foarte bune. 

Potrivit sursei citate, pentru elevii care nu receptează constructiv astfel de mesaje sunt utile alte abordări. Una este să li se transmită elevilor mesaje pozitive, unde accentul e pus pe avantajele învățării – dar și acestea determină reacții similare mesajelor de apel la frică.

O alta, mai utilă în opinia celor doi specialiști birtanici, este ca, atunci când transmit astfel de mesaje, profesorii să introducă elemente care să-i facă pe elevi să le primească mai mult ca provocare, decât ca amenințare. Aceasta se poate realiza prin mai mult feedback pe tema învățării la clasă și prin a-i detemrina pe elevi să se gândească mai mult la modul cum aleg să se pregătească pentru examen, astfel încât să îmbunătățească tehnicile de învățare.

Foto: © Alexander Raths | Dreamstime.com /  Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Situația elevilor scutiți de efort, în primele două module de cursuri, la sport, cerută de Ministerul Educației inspectorilor de specialitate / Cele 12 documente pe care le vor aduce reprezentanții inspectoratelor școlare la Consfătuirea națională a inspectorilor de educație fizică și sport

Situația elevilor scutiți de efort, în primele două module de cursuri, la sport, a fost cerută de Ministerul Educației inspectorilor de specialitate, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Vezi mai…
Vezi articolul

”Ne-au spus că vrem transport gratuit ca să mergem la plajă. Și din alocația forfetară să punem bani de benzină sau să închiriem un autobuz”, susține lidera elevilor din Constanța/ Secretar de stat: ”Dacă statul îi plătește naveta și nu o condiționează de școală merge la păcănele, ce-i așa complicat?”

Mai multe asociații de elevi din țară cer retragerea proiectului de OUG cu privire la transportul elevilor, pus în consultare publică de Ministerul Educației, argumentând că alocația forfetară pentru transport…
Vezi articolul

Telefoanele mobile și tabletele să nu fie folosite în școlile din Italia, nici în scopuri didactice, vrea ministrul Educației. Giuseppe Valditara anunță că va trimite reguli profesorilor și părinților

Folosirea telefoanelor trebuie evitată în grădinițe și școli, anunță Ministerul Educației din Italia, care elaborează noi ghiduri „privind educația pentru cetățenie”, transmite ilsole24ore.it, care citează publicația Il Foglio, pentru care…
Vezi articolul