Aproape jumătate dintre elevii aflați în situații medicale au fost respinși la admiterea la liceu la rezolvarea cazurilor speciale, în București, pentru că nu se încadrau cu media de la Evaluarea Națională / Cazul unui elev, cu media 8.50, diagnosticat cu o formă gravă de diabet care va merge 10 stații de metrou până la liceul la care a fost repartizat

3.526 de vizualizări
Foto: Image by valeria_aksakova on Freepik
Jumătate dintre cei 48 de elevi din București care au depus cerere de a fi repartizați din nou la admitere la un alt liceu decât la cel inițial, din motive medicale, nu au primit aprobare. Din lista Inspectoratului Școlar al Municipiului București reiese că 2 elevi nu aveau certificat doveditor, iar restul de 22 de dosare au fost respinse pentru că aveau media de la Evaluarea Națională mai mică decât media ultimului elev admis la repartizarea inițială. Printre cei 22 de elevi respinși pe caz medical este și M. un elev care a vrut să rămână anonim și care suferă de o formă foarte gravă de diabet care necesită injecții cu insulină de câteva ori pe zi. Edupedu.ro a stat de vorbă cu mama sa: „Liceul la care a fost repartizat fiul meu este la 10-11 stații distanță de casă și va trebui să meargă apoi pe jos. Până acolo va face foarte mult, o oră și ceva. Are patru doze de insulină fixe pe zi, una dimineața, când va fi în metrou, va fi pe drum”, spune mama.
  • De remarcat, în legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 este menționat „principiul centrării educației pe beneficiarii primari ai acesteia”

Inspectoratul școlar al Municipiului București a respins jumătate dintre cazurile medicale depuse pentru rezolvarea cazurilor speciale, majoritatea pentru că nu aveau media suficient de mare încât să meargă la un alt liceu.

În această etapă se repartizează elevii din diverse motive:

  • situații medicale speciale;
  • schimburi de elevi;
  • redistribuirea candidaților gemeni;
  • distribuire sau redistribuire pe locuri rămase libere, pentru apropiere de domiciliu;
  • corectarea unor erori de transcriere greșită în baza de date computerizată a opțiunilor exprimate de elevi, potrivit ISMB.

În total au fost depuse 933 de dosare pentru cazuri speciale care cereau repartizarea la un alt liceu din diferite motive. Cele mai multe cazuri au fost însă pentru criteriul „apropiere de casă”, care este diferit de cel pentru „situații medicale speciale”.

Au fost depuse 48 de dosare medicale, dintre care 22 au fost respinse pe motiv că nu se încadrau în media ultimului admis la repartizarea computerizată. Asta deși, majoritatea au medii mari, între 8 și peste 9.

Printre ei, și M., un elev a cărui identitate am ales să o protejăm.

El suferă de o formă gravă de diabet și este dependent de insulină zilnic, potrivit mamei sale care precizează că a depus la dosar și un certificat medical eliberat de Direcția de Sănătate Publică București care recomandă să nu parcurgă distanțe mari în spații aglomerate pentru a nu i se agrava boala.

La repartizarea computerizată inițială pentru admiterea la liceu din luna iulie, elevul care a obținut media 8.50 a fost repartizat la un liceu care se află la o mare distanță de casă.

„Copilul meu a fost diagnosticat la vârsta de 10 ani, cu diabet zaharat tip I, este insulino-dependent, o formă mai gravă, cu asistent personal cu cod handicap doi, practic este cea mai complicată formă de diabet”, spune mama copilului, pentru Edupedu.ro. Ea este și însoțitorul său însă nu mai merge cu el la școală decât în zile mai dificile. Își dorește să meargă singur ca să aibă o viață cât mai normală și să se integreze în colectivitate, spune ea.

„Inițial a fost repartizat la un liceu foarte departe de casă, undeva în zona București Noi, în Pajura, la liceul Constantin Brâncoveanu. Până acolo va face foarte mult, o oră și ceva, cu metroul sunt vreo 10-11 stații și mai are de mers și pe jos destul de mult până la liceu”, mai spune părintele.

„El are patru doze de insulină fixe pe zi: dimineață, prânz și seara și mesele aferente. ÎI va fi foarte greu dimineața pentru că glicemia este oscilantă. Să zicem că se trezește cu glicemie 200 și își face injecția. Nu poate să mănânce imediat pentru că trebuie să-și facă efectul insulina, să-i scadă glicemia ca să poată mânca. El în timpul acesta va fi în metrou, va fi pe drum, va fi destul de complicat, vă dați seama. Plus că între aceste patru doze de insulină este posibil să-și mai facă una-două în plus, în funcție de cum reacționează corpul. 

Este un caz mai complicat, pentru că există și cazuri de copii insulino-dependenți, care nu au nevoie de atâtea doze”, spune mama elevului.  

A depus o cerere în care M. să poată fi repartizat la un alt liceu, mai aproape de casă, pe motiv medical. Procedura pentru cazurile speciale, inclusiv cele medicale, este însă tot o repartizare computerizată care ține cont de media ultimul admis în prima repartizare.   

„Am apelat la varianta a redistribuirii pentru cazuri medicale speciale. Și se pare că nu avem câștig de cauză pentru că s-a făcut tot computerizat și este o procedură efectiv lipsită de sens. Practic se reia aceeași procedură”, spune mama copilului.

  • De remarcat, în legea învățământului preuniversitar este menționat „principiul centrării educației pe beneficiarii primari ai acesteia” – vezi mai jos în articol articolele din lege

Părintele semnalează că: „toate liceele din zona în care locuim sunt licee cu medii mari, peste media de admitere a copilului meu, el are 8.52, nu a fost repartizat la unul dintre aceste licee, mai aproape de casă, deși are indicație medicală în acest sens. Avem de la DSP referat de expertiză medică-pedagogică ca măsură de prevenire a agravării bolii care suferă prin deplasarea pe distanțe lungi cu mijloacele de transport în comun aglomerate”.

„Pentru că M. trebuie să își facă de cel puțin 3 ori pe zi doza de insulină, părinții au optat pentru câteva licee aproape de casă și de serviciul tatălui pentru a putea ajunge rapid în caz de urgență. Colegiul Național Gheorghe Șincai, Colegiul Național Mihai Eminescu, Colegiul Național Școala Centrală, Liceul Teoretic George Călinescu și Colegiul Național I.L Caragiale.

Inspectoratul Școlar al Municipiului București a respins însă dosarul său pe motiv că nu se încadrează în media ultimului admis. De remarcat faptul că părinții au avut de ales când au făcut cerere de repartizare între criteriul caz medical sau apropierea de casă. Cele două sunt tratate diferit de ISMB.

„Ni s-a spus că avem de ales – caz medical sau apropiere de casă și deși aveam certificatul DSP care atestă că are nevoie să fie aproape de casă, am ales criteriul medical pentru că implică cumva și acest aspect și este mult mai important”, a spus părintele.

Cazurile speciale înscrise la ISMB anul acesta:

  • 116 cazuri de gemeni
  • 48 de situație medicală specială
  • 665 de cazuri – apropiere de domiciliu
  • 2 cazuri de schimb între elevi
  • 11 candidați rromi gemeni
  • 4 cazuri în situație medicală specială rromi
  • 62 cazuri de apropiere domiciliu rromi
  • 2 cazuri gemeni cu CES
  • 7 cazuri situație medicală CES
  • 13 cazuri apropriere de domiciliu CES

Lista ISMB cu cazurile de elevi in situații medicale speciale

O altă problemă semnalată de părinți este legată de faptul că repartizarea se face în funcție de ultima medie a profilului pentru care a optat copilul și nu se iau în calcul ca și ultime medii cele ale elevilor cu CES și ale romilor din acea clasă. Logic așa ar fi, să se raporteze la toate mediile dintr-o clasă, pentru că practic și cei cu CES și rromi sunt elevii aceleiași clase. Sunt cazuri cu medii de 6 care au intrat la clase unde ultima medie e peste 8″, spune mama elevului.

Metodologia privind repartizarea pentru cazurile speciale

Cazurile medicale sunt pe al treilea loc în ordinea rezolvării, potrivit procedurii de rezolvare a situațiilor speciale, publicată de ISMB.

„Situațiile speciale apărute după repartizarea computerizată din prima etapă de admitere se rezolvă în următoarea ordine:

  • redistribuirea candidatilor gemeni;
  • corectarea unor erori de transcriere gresiti în baza de date computerizată a
    optiunilor exprimate de elevi (erorile produse de operatorii din sistem);
  • situații medicale speciale;
  • distribuire sau redistribuire pe locuri rămase libere, pentru apropiere de domiciliu;
  • schimburi între elevi (elevii trebuie să aibă aceeași medie de admitere).

Pentru cazurile speciale privind situații medicale speciale și distribuire sau redistribuire pe locuri rămase libere, pentru apropiere de domiciliu candidaţii sunt fi repartizați în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere pentru fiecare situaţie în parte, în funcţie de opţiuni, respectându-se criteriul referitor la media de admitere, fără a depăşi numărul maxim legal de elevi la clasă.

Criteriul referitor la media de admitere se referă la media de admitere a ultimului admis prin repartizare computerizată și se aplică în toate cazurile în care, în urma repartizării computerizate, s-au ocupat toate locurile alocate planul de şcolarizare la specializarea/clasa respectivă, fără a lua în considerare locurile suplimentare special acordate pentru candidaţii romi şi pentru candidaţii cu CES”, mai scrie în procedură.

Peste 900 de locuri libere la licee în București, după repartizarea elevilor pe locuri speciale CES și romi

În București, 547 de elevi cu cerințe educaționale speciale și rromi au fost repartizați în liceele din București și 6 elevi sunt nerepartizați. Inspectoratul Școlar al Municipiului București a publicat rezultatele repartizării în liceele din București pentru elevii romi și cei cu cerințe educaționale speciale, joi, 17 iulie. Cea mai mare medie de admitere a fost 9,87, atât pentru elevii romi, cât și pentru cei cu cerințe educaționale speciale.

Conform ordinului care reglementează admiterea la liceu 2025, inspectoratele școlare județene alocă pentru elevii romi și pentru cei cu CES locuri distincte în unitățile de învățământ de masă, peste numărul de locuri repartizat respectivelor unități de învățământ, în limita a 1-2 locuri suplimentare la clasă.

„Admiterea candidaților pe locurile speciale pentru romi, respectiv pe locurile distinct alocate în unitățile de învățământ de masă pentru candidații cu CES se face computerizat, într-o sesiune distinctă, desfășurată înaintea etapei de repartizare computerizată”, prevede ordinul nr. 6.480/2024.

După rezolvarea cazurilor speciale au mai rămas 900 de locuri libere pentru a doua etapă de admitere la liceu.

Educația centrală pe elev – ce prevede legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023

Art. 2 Sistemul de învățământ preuniversitar are la bază următoarele valori:

d) echitatea – respectarea dreptului fiecărui beneficiar primar de a avea șanse egale de acces, de participare la educație și de atingere a potențialului său optim, asigurarea accesului și participării la educație a tuturor copiilor, indiferent de caracteristicile, dezavantajele sau dificultățile acestora și în acord cu nevoile individuale sau cu nivelul de sprijin necesar;

e) incluziunea – asigurarea accesului și participării la educație a tuturor copiilor, indiferent de caracteristicile, dezavantajele sau dificultățile acestora și în acord cu nevoile individuale sau cu nivelul de sprijin necesar;

Art. 3 Principiile care guvernează învățământul preuniversitar sunt:

m) principiul centrării educației pe beneficiarii primari ai acesteia – vizează orientarea întregului sistem educațional către nevoile educaționale, socioemoționale, de sănătate fizică și mintală, ținând cont de experiențele și capacitățile elevilor, printr-o abordare flexibilă și personalizată a curriculumului școlar, prin promovarea gândirii critice, învățării active, contextuale și responsabile;


4 comments
  1. Media NU a fost suficient de mare, am vrut să scriu. Sunt situații în care avem noi soluția la îndemână (optăm pentru un liceu de cartier), dar așteptăm să ne ofere alții soluții ca să ne îndeplinească toate criteriile

  2. Este cu adevărat tristă situația băiatului cu diabet, de cum reiese din articol. totuși, locuind și eu prin zona cu liceele la care se face referire, pot sa spun că în afara de liceele „bune” la care s-a intrat cu note mari de pe acolo, mai sunt și altele „proaste”, la care se intră cu orice nota: Cerchez, Viilor, Onicescu și altele. De ce părinții băiatului s-au încăpățânat să îi pună pe listă, chiar și în ultimul ceas, licee la care nu se încadrează după medie, in loc sa prioritizeze ce este mai important, sănătatea lui, și să îl lase la orice liceu din cartier? Alternative la a merge cu metroul o oră există, dar părinții au dorit să găsească liceu bun, și aproape. Media a fost suficient de mare, și asta este.

  3. Da, pentru ca intra pe locurile respective copii sănătoși, ai căror părinți vor o anumită școală, dar nu vor sa depuna copiii lor si efortul necesar. Analizați situația locurilor pentru CES si rromi din ultimii trei ani. S-a dublat numărul de copii repartizați pe CES si s-a triplat cel pe locurile de rromi in București. Sunt mulți oportuniști din cauza cărora copiii cu probleme adevărate nu au loc!

  4. Multumim PNL! 🤮🤮 gasca toxica inumana!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Scrisoare deschisă semnată de 29 de licee pedagogice către Președinte, Parlament și Ministerul Educației să nu desființeze specializarea de învățător de la aceste școli

O scrisoare deschisă semnată de 29 de licee pedagogice este adresată președintelui României, Parlamentului și Ministerului Educației, astfel încât să nu se desființeze specializarea de învățător. Săptămâna trecută, Edupedu.ro a…
Vezi articolul

Părinții ai căror copii de grădiniță sau elevi au acasă rude cu vulnerabilități sau recomandare de la medic și au dreptul să facă școală online, indiferent de scenariul epidemiologic, nu pot solicita zile libere angajatorului din cauza legislației neactualizate

Părinții ai căror copiii de grădiniță sau elevi locuiesc cu rude care au comorbidități și au dreptul să stea acasă de luni și să facă școală online, indiferent de scenariul…
Vezi articolul

FOTO VIDEO Profesorii protestează, joi, 27 noiembrie, în fața Ministerului Educației și cer demisia lui Daniel David / „Bugetul nu se echilibrează pe spatele profesorilor”

Reprezentanții Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” și ai Federației Sindicatelor Libere din învățământ pichetează din nou, joi, 27 noiembrie, sediul Ministerului Educației și Cercetării. Profesorii cer demisia ministrului Daniel…
Vezi articolul

Apel comun al asociațiilor de studenți, de tineri și al CNE, care cer reforma Bacalaureatului și actualizarea planurilor-cadru: Candidații la alegerile parlamentare și prezidențiale să includă nevoile tinerilor în programele de guvernare / Lista cu 14 priorități

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR), Consiliul Tineretului din România (CTR) și Consiliul Național al Elevilor (CNE) cer candidaților la alegererile parlamentare și prezidențiale să își ia angajamentul că „vor acționa ferm…
Vezi articolul