BREAKING 14.048 de posturi din școli vor fi desființate, ca impact al Legii Bolojan – proiect de HG

22.244 de vizualizări
vârsta de pensionare, cancelarie profesori
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Ministerul Educației a pus în dezbatere un proiect de Hotărâre de Guvern care reduce oficial numărul total de posturi din învățământul preuniversitar de stat cu 14.048, de la 307.900 la 293.852. Proiectul vine după aplicarea prevederilor Legii 141/2025, cunoscută drept Legea Bolojan, care a impus o serie de măsuri contabile în Educație.

Documentul, publicat pe site-ul ministerului, modifică anexa nr. 4 din HG 731/2024 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației și Cercetării și este însoțit de o notă de fundamentare care confirmă legătura directă cu măsurile impuse prin Legea 141/2025.

În actualul HG scrie că „Numărul total de posturi din învățământul preuniversitar de stat, inclusiv învățământul special, centrele județene de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională, este de 307.900 de posturi”.

În proiectul publicat de MEC scrie că „Numărul total de posturi din învăţământul preuniversitar de stat, inclusiv învăţământul special, centrele judeţene de resurse şi asistenţă educaţională / Centrul Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională, este de 293.852 de posturi”.

Diferența dintre cele două este de 14.048 de posturi.

În document Ministerul Educației recunoște deschis că „„Implementarea măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cu modificările ulterioare, au influențat implicit numărul de posturi din învățământul preuniversitar de stat ocupate cu personal în anul școlar 2025-2026.”

Asta deși ministrul Daniel David a prezentat în mai multe rânduri măsurile drept unele fără impact asupra posturilor – impactul era doar asupra orelor de la plata cu ora, acelea nefiind contabilizate în posturi. Un post în educație înseamnă o normă întreagă de profesor. Alte posturi desființare ar fi cele de directori – 515 școli au fost desființate prin comasări, în urma efectelor legii Bolojan.

Ca de obicei, nici în acest proiect, nu exista un calcul de impact fie el financiar, economic, social sau asupra drepturilor. Toate tabelele financiare din Secțiunea 4 a notei de fundamentare sunt complet necompletate. La „Impact financiar”, singura mențiune este:

„Impactul financiar a fost calculat raportat la prevederile Legii nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cu modificările ulterioare, prin comparație cu situația existentă anterior aplicării Legii nr. 141/2025,” însă acesta nu există în proiect.

Care sunt măsurile cu impact direct asupra posturilor din școli:

„Unele dintre măsurile adoptate prin Legea nr. 141/2025 (…) sunt temporare:

– pentru un an școlar, măsura privind degrevarea de normă didactică de predare a personalului didactic care ocupă funcții de conducere, îndrumare și control în învăţământul preuniversitar de stat;

– pentru 4 ani școlari, măsura privind norma didactică de predare pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar de stat.”

„De asemenea, măsura privind efectivele de elevi/preșcolari/antepreșcolari din care se constituie formațiunile de studiu în învățământul preuniversitar de stat se aplică progresiv din anul școlar 2025-2026,” potrivit proiectului.


15 comments
  1. Spalati va pe cap cu Nicusor Dan si cu favoritul nr. 1 Daniel David !

  2. O sa mai aibă profesor din părți ca or sa plece profesorii . Cui o săi convină sa fie plătit numai cit lucrează cu elevii , nu suntem necalificați, avem pregatiremuta în spate calificări peste calificări. Nu le este rușine. ? sa ia de la cei cu salarii cit casa ,care lucrează la firmele subvenționate de stat.

  3. S-a dat plata cu ora inainte ca profesorii calificati sa ia post. Ca sa pregatesti un profesor de gimnastica dureaza ani de zile:ore de antrenament, concursuri,facultate. Acum pot sa moara de foame,ca posturi intregi s-au dat la cei care deja aveau un post. Mai bine stateau in birt.

  4. Sa fie asta răzbunare pentru ultima grevă a profilor?!

  5. sa vedem acum câteva vor desființa anul următor si apoi in celalalt!
    Cum deficitul va trebui scăzut de la 8,4% la 6% si cum se pare ca grosul (cam 1,6-1,7% din cei 2,4% PIB diferenta, va fi luat de la Educație, ca nu mai au de unde. In niciun caz din administratie, ca inca se cearta politicienii pe cati sa dea afara anul asta din cliwntela lor politica, adica functionarimea.
    Daca va urma si un an cu creștere negativa, va fi si mai rău.
    Cate posturi vor fi taiate anul urmator, cat va fi norma didactica anul următor si dacă se va renunta la contractele pe 12 luni in favoarea unor contracte pe 10 luni, pentru a face economie si a nu mai plăti profesorilor concediu in lunile de vara, ci maximum 20 de zile in celelalte vacante școlare?

  6. Mă tem că după heringul cu pantaloni roșii a urmat heringul cu criza roșie, astfel încât urma corupției și corupților ultimului cabinet să se piardă natural în cel actual, numit „al celor mai noi speranțe”. Și pentru că profesorimea este specia cea mai capabilă să miroasă impostura, iar după protestele din 2003 părea și trezită din somnul cel de moarte, trebuia să i se dea cu parul peste nas, astfel încât să își adulmece doar sângele propriu și să nu mai emită pretenții civilizatoare.

  7. Masurile luate pentru invatamantul preuniversitar au fost anuntate de ministrul Daniel David ca fiind temporare si „de criza”.
    Marirea normei de predare in preuniversitar cu doua ore inseamna peste 6 ore de munca. Prezentata ca temporara, devine definitiva prin taierea de posturi anunata.
    In universitar nici o masura impusa, ca preuniversitarii sunt mai fraieri.
    Nici o taiere a birocratiei din preuniversitar, doar vorbe goale.
    Smecherii sistemului preuniversitar, cei cu gradatii de merit, inspectorii, directorii si protejatii lor si-au păstrat beneficiile integrale.

    1. in completare la cele spuse de dvs , in universitar s a mărit norma cu doua ore convenționale (4 ore normale) la asistenți și lectori și cu 3 conv. respectiv 6 ore normale ptr confi și profi. .că să pregătești un amarat de seminar care durează două ore , un asistent mai sta doua ore seara sa și pregătească prezentarea și testele și toate materialele . unii țin cate două discipline din arii diferite că așa au noma . deci pot fi și patru ore . Apoi mai sta cate doua ore la final de zi ca sa corecteze testele, să facă o statistica ceruta de șeful de catedră și să treacă notele cu bonusurile aferente de la act. de laborator ptr circa 30 studenți /grupă, ptr că se face evaluare mixta , test plus aplicații în timpul lab. ( vb aici de discipline tehnice în speță info) știu că universitarii sânt priviti urat , dar unii chiar fac munca asta cu seriozitate și pasiune .
      toate ce bune !

    2. Nu e chiar așa. Profesorii universitari sunt implicați și în alte proiecte (fac cercetare, conduc licențe, doctorate, etc.).

      1. Exact! Se îmbogățesc cu mii de euro la cât cer studenților pe lucrările de licență și master… Așa și-au făcut vilă…

    3. Permiteţi-mi să vă spun cum e în universitar: un post vacant nu mai are 16 ore, ci 18, iar normele fiecărei trepte au fost supraîncărcate: +4 ore pentru prof şi conf, respectiv +3 ore pentru lect şi asist. Toate promovările, oricât de necesare au fost prorogate sine die. „Autonomia universitară” nu a lăsat loc unei impuneri atât de vizibile şi sistematice ca în preuniversitar a prevederilor sinistre, dar s-a negociat cu fiecare rector, care a impus măsuri de austeritate aşa cum i s-a trasat de la minister.
      Nu a scăpat nimeni…
      În rest în total acord cu dumneavoastră!

  8. gata , ați rezolvat problemele țării.
    cu toată tevatura și tăierile ați economisit 0.02%
    măreață realizare !
    meșter cârmaciul , mandra corabia!!
    domnu didi , vezi că masteranzii de la informatica , stau și dârdâie pe dealul Clujului , (unde le ați mutat cursurile )așteptând *rata* sa i duca în oraș. ..

  9. Nu zicea domnul Daniel Lăcătuș David că o condiție pt implementarea ,,reformei” este sa nu dea oameni afara?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

SURSE Preîncadrarea profesorilor pentru anul școlar 2025–2026 va fi reluată, după Titularizare, ca efect al măsurilor din „Legea Bolojan” – anunță inspectoratele după o videoconferință cu oficialii Ministerului Educației

Etapele de preîncadrare a profesorilor pentru anul școlar 2025–2026 vor fi reluate, potrivit unui mesaj transmis școlilor de inspectoratele școlare județene în școli, consultat de Edupedu.ro. Decizia vine în contextul…
Vezi articolul

VIDEO Copiii se simt singuri și izolați la școală, profesorii nu îi întreabă și nu discută cu ei despre problemele personale, spune Alina Sava, expert în Educație al Băncii Mondiale. Diriginții vor avea rol central în programul de reducere a abandonului școlar, vor fi formați să devină „coacher” pentru clasele lor și vor introduce date în SIIIR pentru care vor fi plătiți

„Copiii, când au fost întrebați dacă discută despre problemele lor personale cu cineva din școală, ei au spus că nu, ceea ce este foarte greu. Ne-am dat seama că ei…
Vezi articolul

Lucian Ciolan: Liceele pedagogice pot funcționa în continuare, dar nu mai suntem în situația de acum 30 de ani, în care un tânăr absolvent de liceu pedagogic, de 17-18 ani, avea maturitatea necesară să primească responsabilitatea de a decide destinele educaționale ale unui grup de 25 sau 30 de copii

Complexitatea carierei didactice, complexitatea lumii în care trăim a crescut atât de mult – spune profesorul universitar Lucian Ciolan, prorector al Universității București – încât cred că un tânăr de…
Vezi articolul