BREAKING 14.048 de posturi din școli vor fi desființate, ca impact al Legii Bolojan – proiect de HG

22.244 de vizualizări
vârsta de pensionare, cancelarie profesori
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Ministerul Educației a pus în dezbatere un proiect de Hotărâre de Guvern care reduce oficial numărul total de posturi din învățământul preuniversitar de stat cu 14.048, de la 307.900 la 293.852. Proiectul vine după aplicarea prevederilor Legii 141/2025, cunoscută drept Legea Bolojan, care a impus o serie de măsuri contabile în Educație.

Documentul, publicat pe site-ul ministerului, modifică anexa nr. 4 din HG 731/2024 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației și Cercetării și este însoțit de o notă de fundamentare care confirmă legătura directă cu măsurile impuse prin Legea 141/2025.

În actualul HG scrie că „Numărul total de posturi din învățământul preuniversitar de stat, inclusiv învățământul special, centrele județene de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională, este de 307.900 de posturi”.

În proiectul publicat de MEC scrie că „Numărul total de posturi din învăţământul preuniversitar de stat, inclusiv învăţământul special, centrele judeţene de resurse şi asistenţă educaţională / Centrul Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională, este de 293.852 de posturi”.

Diferența dintre cele două este de 14.048 de posturi.

În document Ministerul Educației recunoște deschis că „„Implementarea măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cu modificările ulterioare, au influențat implicit numărul de posturi din învățământul preuniversitar de stat ocupate cu personal în anul școlar 2025-2026.”

Asta deși ministrul Daniel David a prezentat în mai multe rânduri măsurile drept unele fără impact asupra posturilor – impactul era doar asupra orelor de la plata cu ora, acelea nefiind contabilizate în posturi. Un post în educație înseamnă o normă întreagă de profesor. Alte posturi desființare ar fi cele de directori – 515 școli au fost desființate prin comasări, în urma efectelor legii Bolojan.

Ca de obicei, nici în acest proiect, nu exista un calcul de impact fie el financiar, economic, social sau asupra drepturilor. Toate tabelele financiare din Secțiunea 4 a notei de fundamentare sunt complet necompletate. La „Impact financiar”, singura mențiune este:

„Impactul financiar a fost calculat raportat la prevederile Legii nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cu modificările ulterioare, prin comparație cu situația existentă anterior aplicării Legii nr. 141/2025,” însă acesta nu există în proiect.

Care sunt măsurile cu impact direct asupra posturilor din școli:

„Unele dintre măsurile adoptate prin Legea nr. 141/2025 (…) sunt temporare:

– pentru un an școlar, măsura privind degrevarea de normă didactică de predare a personalului didactic care ocupă funcții de conducere, îndrumare și control în învăţământul preuniversitar de stat;

– pentru 4 ani școlari, măsura privind norma didactică de predare pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar de stat.”

„De asemenea, măsura privind efectivele de elevi/preșcolari/antepreșcolari din care se constituie formațiunile de studiu în învățământul preuniversitar de stat se aplică progresiv din anul școlar 2025-2026,” potrivit proiectului.


15 comments
  1. Spalati va pe cap cu Nicusor Dan si cu favoritul nr. 1 Daniel David !

  2. O sa mai aibă profesor din părți ca or sa plece profesorii . Cui o săi convină sa fie plătit numai cit lucrează cu elevii , nu suntem necalificați, avem pregatiremuta în spate calificări peste calificări. Nu le este rușine. ? sa ia de la cei cu salarii cit casa ,care lucrează la firmele subvenționate de stat.

  3. S-a dat plata cu ora inainte ca profesorii calificati sa ia post. Ca sa pregatesti un profesor de gimnastica dureaza ani de zile:ore de antrenament, concursuri,facultate. Acum pot sa moara de foame,ca posturi intregi s-au dat la cei care deja aveau un post. Mai bine stateau in birt.

  4. Sa fie asta răzbunare pentru ultima grevă a profilor?!

  5. sa vedem acum câteva vor desființa anul următor si apoi in celalalt!
    Cum deficitul va trebui scăzut de la 8,4% la 6% si cum se pare ca grosul (cam 1,6-1,7% din cei 2,4% PIB diferenta, va fi luat de la Educație, ca nu mai au de unde. In niciun caz din administratie, ca inca se cearta politicienii pe cati sa dea afara anul asta din cliwntela lor politica, adica functionarimea.
    Daca va urma si un an cu creștere negativa, va fi si mai rău.
    Cate posturi vor fi taiate anul urmator, cat va fi norma didactica anul următor si dacă se va renunta la contractele pe 12 luni in favoarea unor contracte pe 10 luni, pentru a face economie si a nu mai plăti profesorilor concediu in lunile de vara, ci maximum 20 de zile in celelalte vacante școlare?

  6. Mă tem că după heringul cu pantaloni roșii a urmat heringul cu criza roșie, astfel încât urma corupției și corupților ultimului cabinet să se piardă natural în cel actual, numit „al celor mai noi speranțe”. Și pentru că profesorimea este specia cea mai capabilă să miroasă impostura, iar după protestele din 2003 părea și trezită din somnul cel de moarte, trebuia să i se dea cu parul peste nas, astfel încât să își adulmece doar sângele propriu și să nu mai emită pretenții civilizatoare.

  7. Masurile luate pentru invatamantul preuniversitar au fost anuntate de ministrul Daniel David ca fiind temporare si „de criza”.
    Marirea normei de predare in preuniversitar cu doua ore inseamna peste 6 ore de munca. Prezentata ca temporara, devine definitiva prin taierea de posturi anunata.
    In universitar nici o masura impusa, ca preuniversitarii sunt mai fraieri.
    Nici o taiere a birocratiei din preuniversitar, doar vorbe goale.
    Smecherii sistemului preuniversitar, cei cu gradatii de merit, inspectorii, directorii si protejatii lor si-au păstrat beneficiile integrale.

    1. in completare la cele spuse de dvs , in universitar s a mărit norma cu doua ore convenționale (4 ore normale) la asistenți și lectori și cu 3 conv. respectiv 6 ore normale ptr confi și profi. .că să pregătești un amarat de seminar care durează două ore , un asistent mai sta doua ore seara sa și pregătească prezentarea și testele și toate materialele . unii țin cate două discipline din arii diferite că așa au noma . deci pot fi și patru ore . Apoi mai sta cate doua ore la final de zi ca sa corecteze testele, să facă o statistica ceruta de șeful de catedră și să treacă notele cu bonusurile aferente de la act. de laborator ptr circa 30 studenți /grupă, ptr că se face evaluare mixta , test plus aplicații în timpul lab. ( vb aici de discipline tehnice în speță info) știu că universitarii sânt priviti urat , dar unii chiar fac munca asta cu seriozitate și pasiune .
      toate ce bune !

    2. Nu e chiar așa. Profesorii universitari sunt implicați și în alte proiecte (fac cercetare, conduc licențe, doctorate, etc.).

      1. Exact! Se îmbogățesc cu mii de euro la cât cer studenților pe lucrările de licență și master… Așa și-au făcut vilă…

    3. Permiteţi-mi să vă spun cum e în universitar: un post vacant nu mai are 16 ore, ci 18, iar normele fiecărei trepte au fost supraîncărcate: +4 ore pentru prof şi conf, respectiv +3 ore pentru lect şi asist. Toate promovările, oricât de necesare au fost prorogate sine die. „Autonomia universitară” nu a lăsat loc unei impuneri atât de vizibile şi sistematice ca în preuniversitar a prevederilor sinistre, dar s-a negociat cu fiecare rector, care a impus măsuri de austeritate aşa cum i s-a trasat de la minister.
      Nu a scăpat nimeni…
      În rest în total acord cu dumneavoastră!

  8. gata , ați rezolvat problemele țării.
    cu toată tevatura și tăierile ați economisit 0.02%
    măreață realizare !
    meșter cârmaciul , mandra corabia!!
    domnu didi , vezi că masteranzii de la informatica , stau și dârdâie pe dealul Clujului , (unde le ați mutat cursurile )așteptând *rata* sa i duca în oraș. ..

  9. Nu zicea domnul Daniel Lăcătuș David că o condiție pt implementarea ,,reformei” este sa nu dea oameni afara?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

O elevă de 14 ani de la Școala Gimnazială „Lucian Blaga” din Jibou a fost lăsată singură pe aeroportul din Lisabona de profesoarele care o însoțeau în cadrul unui proiect Erasmus, pentru că nu avea rezultatul testului COVID la îmbarcare / Poliția a deschis dosar penal pentru abuz în serviciu, iar conducerea școlii, o anchetă disciplinară

Fata în vârstă de 14 ani, elevă a școlii Gimnaziale „Lucian Blaga” din Jibou, plecată cu colegii și 2 profesoare la Lisabona în cadrul proiectului Erasmus+ Let’s Know Ourselves, a…
Vezi articolul

Dana Lica, președinta SEPI, replică în dezbaterea privind programa de Informatică la clasa a IX-a: Profesorii se pot adapta, au fost nevoiți constant să învețe / Vrem o școală care produce simpli consumatori de tehnologie sau o școală care formează tineri capabili să creeze tehnologia de mâine și să modeleze viitorul României?

Miza dezbaterii despre noile programe de Informatică nu este o „luptă” între limbaje și nici un test de „adaptare” pentru profesori, ci felul în care școala îi pregătește pe elevi:…
Vezi articolul

Un consilier școlar la 800 de elevi, în anul școlar 2023-2024, chiar și după repartizarea celor 1.200 posturi, conform datelor ministerului Educației / Peste jumătate dintre posturile noi au fost ocupate de profesori cu note între 5 și 6.99

Unui consilier școlar îi revin 800 de elevi, în anul școlar 2023-2024, în loc de 500 de elevi, cum prevedea Legea învățământului preuniversitar, chiar și după repartizarea celor 1.200 posturi,…
Vezi articolul

Școala și grădinițele dintr-o localitate nu încep orele fizic pentru că nu sunt gata lucrările de construcție sau de amplasare a clădirilor modulare, „fapt care generează un flux continuu al muncitorilor” – ziardebragadiru.ro

Școala și grădinițele din orașul Bragadiru nu încep luni orele fizic pentru că lucrările de construcție nu sunt gata, relatează ziardebragadiru.ro. Din cauza lucrărilor nefinalizate de o vară întreagă, școala…
Vezi articolul

VIDEO Daniela Orășanu, directoarea Colegiului Tehnic Unirea din Pașcani: Examenul de Evaluare Națională este irelevant. Cred că ar trebui să fie un proces în sine. Nu într-o zi, nu pe o anumită materie

Directoarea Colegiului Tehnic Unirea din Pașcani, Daniela Orășanu, atrage atenția asupra examenului de la finalul clasei a VIII-a: „Este irelevant examenul de evaluare națională, pot s-o spun convinsă”, a declarat…
Vezi articolul