BREAKING Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, sesizează Parchetul European în cazul achiziției microbuzelor electrice pentru elevi. Diferențe de preț între 99.000 și 263.000 de euro pentru același tip de vehicul

1.263 de vizualizări
Foto: gov.ro
Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, a anunțat pe 8 decembrie că a sesizat Parchetul European cu privire la achiziția microbuzelor electrice finanțate prin PNRR, după ce controlul intern al ministerului a identificat nereguli majore în procedurile derulate de autoritățile județene, conform paginii oficiale de Facebook. 

Rezultatele verificărilor vor fi transmise și către Departamentul pentru Luptă Antifraudă (DLAF) și Consiliul Concurenței.

Proiectul „Microbuze electrice pentru elevi” a fost conceput pentru a sprijini comunitățile locale, în special mediul rural, prin asigurarea unui transport modern, nepoluant și sigur pentru elevi. Însă analiza Consiliilor Județene arată că implementarea a fost „neuniformă și lipsită de coordonare centralizată”.

  • „În total, au fost 74 de achiziții derulate individual de către 40 de județe.
  • Această descentralizare, deși justificată de dorința de flexibilitate locală, a generat efecte absolut reprobabile: diferențe semnificative de preț între microbuze similare și lipsa unor justificări clare privind diferențele majore de cost.
  • Au fost identificate situații în care același tip de microbuz electric (16+1 locuri) a fost achiziționat, în județe diferite, la valori semnificativ variabile, între un minim de 99.000 euro și un maxim de 263.000 de euro per unitate, fără modificări tehnice care să justifice diferențele”, conform ministrului.

Edupedu.ro a semnalat, pe 11 septembrie 2023, că în guvern au fost cerute tăieri pentru mai multe ținte și jaloane PNRR. Fără să fie anunțată public, în prealabil, s-a decis atunci ca numărul microbuzelor școlare electrice să fie redus la jumătate, de la 3.200 la doar 1.600, în condițiile în care termenul de achiziție stabilit inițial, 30 iunie 2023 nu fusese respectat.

În aceeași zi, Ministerul Educației, condus atunci de Ligia Deca, transmitea o serie de precizări despre modificările făcute în privința achizițiilor PNRR. În cazul achizițiilor de microbuze școlare verzi, instituția preciza că se schimbase capacitatea microbuzelor dorite, la solicitarea UAT-urilor, de la 8+1 locuri la 16+1 locuri – adică la tipul de microbuze achiziționate prin contractele semnalate de ReporterIS.

Redăm postarea ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru

Am decis să sesizez Parchetul European pe subiectul achiziției microbuzelor electrice pentru elevi.

De asemenea, voi dispune transmiterea către Departamentul pentru Lupta Antifraudă și Consiliul Concurenței a rezultatelor verificării realizate de Corpul de Control al ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene.

Am luat aceste măsuri ca urmare a constatării mai multor disfuncționalități care ridică semne de întrebare cu privire la modul în care au fost utilizați banii europeni.

Apelul de proiecte cu titlul „Microbuze electrice pentru elevi” a fost gândit pentru a sprijini comunitățile locale și pentru a oferi copiilor din mediul rural un transport sigur, modern și prietenos cu mediul. Din păcate, analiza documentațiilor transmise de consiliile județene arată că modul de implementare a fost neuniform și lipsit de o coordonare centralizată.

În locul unui sistem integrat, cu achiziții centralizate și standarde unitare, fiecare județ a derulat proceduri separate, stabilind propriile caiete de sarcini, valori estimate și condiții de livrare.

În total, au fost 74 de achiziții derulate individual de către 40 de județe.

Această descentralizare, deși justificată de dorința de flexibilitate locală, a generat efecte absolut reprobabile: diferențe semnificative de preț între microbuze similare și lipsa unor justificări clare privind diferențele majore de cost.

Au fost identificate situații în care același tip de microbuz electric (16+1 locuri) a fost achiziționat, în județe diferite, la valori semnificativ variabile — între un minim de 99.000 euro și un maxim de 263.000 de euro per unitate, fără modificări tehnice care să justifice diferențele.

Au fost recepționate echipamente în afara termenilor de livrare, diferențele de preț variind uneori și până la de trei ori mai mult față de prețul cel mai mic.

Nu există justificări tehnice sau financiare care să acopere diferențele majore de cost.

Diferența semnificativă de preț pentru microbuze similare ridică suspiciuni de înțelegere între firme (preț de cartel), prețul nereprezentând o imagine reală a prețurilor practicate pe piață.

Deoarece ofertele de preț nu sunt fundamentate, acestea generează un potențial prejudiciu bugetar, reprezentând un indiciu de achiziție ineficientă sau neconformă prin prisma obligativității de respectare a principiilor de legalitate, eficiență și economicitate în utilizarea optimă a alocării / cheltuirii bugetului aferent PNRR și a bugetului național aferent.

Totodată, există diferențe între listele localităților beneficiare de microbuze electrice conform cererii de finanțare și localitățile care au primit în final microbuze conform proceselor verbale de predare/primire.

În lumina tuturor acestor aspecte, am dispus transmiterea tuturor constatărilor către instituțiile abilitate: Parchetul European, Departamentul pentru Luptă Antifraudă și Consiliul Concurenței.

Rolul lor este să verifice dacă diferențele de preț și modalitatea de utilizare a informațiilor minime obligatorii din ghid au fost simple erori administrative sau practici care afectează buna gestionare a fondurilor europene.

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene nu are rolul de procuror sau de judecător. Altfel spus, nu avem calitatea legală să dăm verdicte definitive ori să condamnăm potențiale încălcări ale legii.

Ce trebuie însă să facem la nivel administrativ este să învățăm din aceste situații și să aplicăm lecțiile pentru viitor. Vom lucra împreună cu ministerele de linie pentru ca viitoarele apeluri de proiecte europene să includă obligativitatea unei analize de piață solide, a unor prețuri de referință realiste și a unei coordonări mai eficiente între instituții.

România are nevoie de o administrație care funcționează unitar și responsabil. Banii europeni sunt bani publici, iar de folosirea lor corectă și transparentă depinde însăși modernizarea României.

Când vorbim de bani publici, nu ne permitem neglijență, improvizație sau lipsă de rigoare și nu voi tolera niciodată asemenea situații.

Microbuzele verzi – instrument de promovare politică și electorală

Achizițiile și programele de dezvoltare finanțate prin PNRR au fost folosite în mod constant de fosta ministră a Educației, Ligia Deca, drept exemplu pentru realizările sale. Și aceasta, chiar dacă, imediat după încheierea mandatului său, MIPE atrăgea atenția, în ianuarie 2025, că România reușise să atragă doar 500 de milioane din cele 3,5 miliarde de euro pentru investiții în Educație, în trei ani și jumătate. În iunie a.c., la finalul mandatului său, fostul ministru al Proiectelor Europene Marcel Boloș spunea că România risca să piardă, la capitolul Educație, 728 milioane de euro, fără o renegociere.

Dar proiectele, prognozele și angajamentele au fost folosite de Ligia Deca pentru promovare – inclusiv în ceea ce privește microbuzele verzi, unde au existat contractări în cele din urmă, sau școlile verzi, unde întârzierile înregistrate au fost majore.

În septembrie 2023, în momentul în care erau aduse modificări mai multor ținte de achiziții, prezentate mai sus, ministra Ligia Deca vorbea despre achizițiile și investițiile prin PNRR, de aproape 3 miliarde de euro,  inclusiv în ceea ce privește achiziția de microbuze electrice:

  • “(…) De la începutul mandatului meu, Ministerul Educației a lansat apeluri de proiecte finanțate prin PNRR în valoare de aproape 3 miliarde de euro. Aici este inclusă inclusiv realizarea unei rețele pilot de școli verzi, programe pentru reducerea abandonului școlar, achiziționarea de microbuze verzi pentru elevi sau dotarea cu laboratoare inteligente a liceelor din România. Rezolvarea unor provocări recurente ale sistemului constituie o prioritate a mandatului meu. Astfel, urmărim ca 1.000.000 de elevi să beneficieze de o masă în fiecare zi la școală. (…)”

Tot atunci, ea era menționată de președintele Consiliului Județean Iași, Costel Alexe, când acesta a anunțat că a „semnat, la Guvernul României, împreună cu Ministrul Educației Ligia Deca, contractul de finanțare pentru achiziția a 𝟐𝟔 𝐝𝐞 𝐦𝐢𝐜𝐫𝐨𝐛𝐮𝐳𝐞 𝐞𝐥𝐞𝐜𝐭𝐫𝐢𝐜𝐞 𝐩𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮 𝐭𝐫𝐚𝐧𝐬𝐩𝐨𝐫𝐭 𝐬𝐜𝐨𝐥𝐚𝐫. Aducem în județul Iași aproape 𝟑𝟔 𝐝𝐞 𝐦𝐢𝐥𝐢𝐨𝐚𝐧𝐞 𝐝𝐞 𝐥𝐞𝐢 pentru a cumpăra aceste microbuze electrice în 26 de comune (…)”.

Luni, după publicarea anchetei ReporterIS, Costel Alexe publica un mesaj pe Facebook prin care „respingea categoric speculațiile prezentate în spațiul public” și susținea că „acest proiect (…) a fost realizat cu respectarea legii, în mod transparent și cu un singur scop: binele copiilor și al comunității”. El spunea despre prețul unitar de 1 milion lei fără TVA per microbuz că „este rezultatul unei competiții reale și corecte între ofertanți și nu poate fi comparat cu prețuri „de catalog” afișate pe internet”.

În 2024, an electoral în care Ligia Deca a candidat (fără succes) pentru un loc în Parlament, un alt politician PNL (ajuns senator), Lucian Rusu, promova achizițiile de microbuze efectuate de CJ Iași prin mesaje în care apărea „în poză” și candidata Ligia Deca. 

Pe parcursul anului trecut, susținătorii politici ai Ligiei Deca și Ligia Deca însăși au transmis în mod constant mesaje de promovare bazate pe finanțările PNRR, inclusiv pe școli verzi și microbuze electrice, mesaje transmise fie că:

Iar în ajunul sezonului electoral dinaintea alegerilor parlamentare PNL anunța, acum un an, o campanie de „transparență totală în Educație”, legată de achizițiile PNRR, susținând că s-ar fi achiziționat deja, în august 2024, microbuze electrice care să transporte „peste 212.000 de elevi din mediul rural” – de peste 10 ori mai mult decât capacitatea maximă a celor 1218 microbuze de circa 16 locuri fiecare.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Propaganda online pentru regimul comunist crește alarmant și devine o amenințare la adresa societății, mai ales a tinerilor – avertizează ICCMER: Aproximativ 130 de milioane de vizualizări din doar 200 sute de postări pe TikTok

Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc (IICCMER) a lansat un avertisment privind propaganda online care crește alarmant prin conturi pe rețele sociale, în urma unei analize…
Vezi articolul

„Cât de des trebuie bătuţi copiii? Bătaia ruptă din Rai înseamnă tărie și nu slăbiciune” – o carte de parenting tradusă de Irina Margareta Nistor îndeamnă la violenţă, semnalează Prinţesa urbană

Cartea se numeşte „Putem crește copii buni într-o lume negativă?” şi este scrisă de Zig Ziglar. Autoarea bloggului Prinţesa urbană a sesizat pe pagina sa de Facebook problemele acestei cărţi…
Vezi articolul