BREAKING Studiul internațional TALIS 2024: Majoritatea profesorilor români de gimnaziu se declarau mulțumiți de salarii și de condițiile de muncă anul trecut – mult peste media OCDE / Aproape trei sferturi spuneau că sunt satisfăcuți de rezultatele predării și doar puțini se declarau stresați

Timpul de lucru declarat în medie de profesorii de gimnaziu din Romania - sursa: OCDE - TALIS 2024

Salariile, condițiile de angajare, condițiile de muncă și rezultatele muncii lor îi mulțumesc pe majoritatea profesorilor români de gimnaziu care au luat parte, în 2024, la cel mai mare studiu internațional lume realizat în rândul cadrelor didactice, sub umbrela Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Raportul „Starea predării” pe baza studiului ”Teaching and Learning International Survey” – TALIS 2024 a fost publicat marți, 7 octombrie și, în ceea ce privește România, este realizat pe baza opiniilor exprimate de participanții români în anul ce a urmat grevei generale care a dus la creșterea salariilor și cu un an înaintea măsurilor impuse prin Legea Bolojan. 

La începutul anului trecut, prin răspunsurile acordate în cadrul TALIS, ei descriau un profesor român mult mai puțin apăsat de stres comparativ cu media internațională și satisfăcut de îndeplinirea obiectivelor sale la clasă, în mai mare măsură decât cei mai multi dintre colegii lor din restul țărilor participante la studiu. Iar atunci când sunt stresați, pe lângă responsabilitatea pe care o poartă pentru rezultatele elevilor principalele surse de stres raportate au fost munca administrativă și menținerea disciplinei la clasă.

Iar cadrele didactice declară mai puțin timp total de lucru și mai puțin timp petrecut la clasă decât media OCDE. Datele pe această temă, bazate pe declarațiile profesorilor și nu pe prevederile legale sau pe alte norme în vigoare, folosite în statisticile oficiale românești sau europene, au fost, de altfel, folosite de susținătorii schimbărilor privind norma didactică, prin Legea Bolojan, pentru a argumenta că în România s-ar lucra, la clasă, mai puțin decât media OCDE, drept urmare e loc de creștere a normei didactice (un exemplu de astfel de argument – aici, un exemplu de argument contrar privind nivelul normei didactice – în raportul IȘE cenzurat de Ministerul Educației în vară).

Pe ce se bazează studiul OCDE, realizat, deci, de aceeași organizație care produs studiul PISA, ce a indicat un grad de analfabetism funcțional de peste 40% în rândul elevilor români de 15 ani, la ultimele ediții?

Studiul TALIS 2024 (integral aici), aflat la a 4-a ediție și publicat astăzi, a fost realizat pe un eșantion de 280.000 de profesori din 17.000 de școli din 55 de economii ale lumii – cele membre OCDE, plus o serie de alte state participante. În România, potrivit datelor anunțate în momentul desfășurării cercetării, martie-aprilie 2024, au luat parte câte cel puțin 20 de profesori și directori din 216 școli.

Condițiile și timpul de muncă în școală, așa cum declarau profesorii români de gimnaziu în 2024

Potrivit fișei de țară pentru România, ce însoțește raportul TALIS 2024, participanții la cercetare, profesori de gimnaziu angajați cu normă întreagă, declarau în medie 38,5 ore pe săptămână – sub valoarea oficială de 40 de ore pe săptămână și sub media OCDE declarată de profesori, de 41 de ore.

Timpul total de lucru (ore pe săptămână) raportat de profesori în România și în celelalte state participante / Sursa: OCDE – TALIS 2024

În același timp, profesorii români de gimnaziu, cu normă întreagă, declarau că petrec, în medie, 20,2 ore pe săptămână cu activități la clasă – peste valoarea normei didactice de atunci, dar sub media declarată de profesori la nivel OCDE, de 22,7 ore. Nota de țară arată că, față de precedentul studiu, din 2018, timpul petrecut de profesorii români cu predarea, conform propriilor declarații, a crescut cu 1,3 ore.

Potrivit aceluiași raport:

Realizările, (lipsa de) stres, starea de bine și satisfacția în muncă în rândul profesorilor români

Cercetarea OCDE – realizată la doar câteva luni după ce aceeași organizație publica rezultatele PISA 2022, ce indicau un nivel foarte ridicat al analfabetismului funcțional al elevilor români comparativ cu celelalte țări din Europa – abordează și perspectiva profesorilor asupra propriilor realizări, dar și condițiile în care lucrează la nivelul școlii și în clasă.

Potrivit raportului, 96% dintre profesorii români participanți s-au declarat satisfăcuți în ceea ce privește munca lor – peste media OCDE, unde 89% declară acest lucru. Iar nota de țară precizează că profesorii din școlile de la sat tind să se declare la fel de satisfăcuți de munca lor ca cei din mediul urban.

Sursa: OCDE – TALIS 2024 Nota de țară pentru România

În același timp, ei apreciază că și-au îndeplinit destul de bine sau foarte bine obiectivele de predare în proporție de 71% – mult peste media OCDE de 44%. La acest capitol au avut de luat în calcul șapte zone – claritatea predării, activare cognitivă, feedback, sprijin pentru întărirea cunoștințelor, adaptarea predării la diversele nevoi ale elevilor, sprijinirea învățării socio-emoționale, managementul clasei. 

În același timp, ponderea profesorilor de până în 30 de ani care spun că plănuiesc să schimbe profesia în următorii 5 ani este substanțial mai mică decât media OCDE – 11% față de puțin peste 20%.

Iar în ceea ce privește stresul, doar 7% dintre profesorii români declară că se stresează „mult” în timpul muncii. Aceasta îi plasează mult sub media OCDE de 19% și printre țările cu cei mai puțini profesori care declară acest lucru, depășind doar Arabia Saudită, Vietnam și Kazahstan.

România – printre țările cu cei mai puțini profesori care spun că se stresează „mult” la locul de muncă / Sursa: OCDE.- TALIS 2024

Când vine vorba despre predare, predarea, nota de țară pentru România mai consemnează, între altele:

Ce spun profesorii români despre salarii și propria pregătire

Profesorii români se declară în mai mare măsură decât colegii lor din alte țări drept mulțumiți de formarea lor inițială.

Astfel, 83% dintre profesorii noi, care au absolvit recent studiile necesare, sunt de acord că au avut parte de o educație inițială de înaltă calitate, în general – procent mai ridicat decât cel înregistrat în medie la nivel OCDE (75%)

Profesorii romani despre oportunitatile de invatare – Sursa: OCDE – TALIS 2024

Pentru învățarea continuă, ei apreciază în mare măsură (60%) că au avut parte, în anul precedent studiului, de activități de învățare cu impact pozitiv asupra modului cum predau. Dar identifică o serie de bariere pe care le consideră importante în calea formării lor profesionale, în special: costuri prea ridicate (60%), lipsa de stimulente (52%), lipsa de timp (47%). 

Salariile îi mulțumesc pe cei mai multi dintre profesorii români.

Astfel, 57% dintre ei declarau, în prima parte a anului trecut, că sunt mulțumiți de salariile lor – considerabil mai mult decât media înregistrată la nivel OCDE, de 39%. Potrivit notei de țară, mulțumirea față de salarii a crescut, față de 2018, cu nu mai puțin de 34 puncte procentuale în cazul cadrelor didactice din România.

Mulțumirea față de salarii și condițiile de muncă în cazul profesorilor romani, comparativ cu media OCDE / Sursa: OCDE – TALIS 2024

Iar 81% s-au declarat, anul trecut, mulțumiți de condițiile de angajare, dincolo de salarizare – din nou, considerabil mai mult decât media OCDE de 68% și cu 7 puncte procentuale mai mult decât declarau în 2018. Dintre toate țările participante, doar Columbia, Cehia. Letonia și Austria înregistrează un procent mai mare de profesori care se declară mulțumiți. 

Profesorii români – o imagine mai bună despre statutul pe care îl au, comparativ cu cei din alte țări
Imaginea profesorilor români despre statutul lor / Sursa: OCDE – TALIS 2024

Potrivit cercetării citate, 42% dintre cadrele didactice din România sunt de acord sau puternic de acord că profesorii sunt apreciați de societate. Deși reprezintă o minoritate, ponderea este de două ori mai mare decât media OCDE, de doar 22%, iar valoarea pentru România nu a cunoscut vreo schimbare față de 2018.

Nota de țară pentru România – TALIS 2024:
Citește și:
BREAKING PISA 2022 România – penultima în UE și pe locurile 45-48 din 81 de țări și teritorii din lume, la cele trei evaluări principale: matematică, științe, citire / Aproape de 3 ori mai puțini elevi de top și de 2 ori mai mulți elevi sub pragul alfabetismului funcțional, față de media OCDE
Câte 20 de profesori și directori din 216 școli participă, în martie și aprilie, la Studiul Principal TALIS 2024, făcut de OCDE în 50 de state, printre care și România / Cercetarea are și un modul de evaluare a cunoștințelor pedagogice generale ale profesorilor
Exit mobile version