Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) solicită autorităților ca orice proces de descentralizare a Caselor de Cultură ale Studenților și a Complexului Cultural Sportiv Studențesc „Tei” să garanteze „păstrarea destinației acestora în beneficiul tinerilor”, o finanțare adecvată, precum și implicarea directă a studenților în administrare, potrivit unui comunicat de presă. Mai mult, ANOSR cere posibilitatea ca aceste instituții să fie preluate de universități sau consorții universitare, în locul autorităților locale, care, spun aceștia, „au dat dovadă de-a lungul anilor de o sprijinire insuficientă” pentru activitățile studențești.
- În România funcţionează în prezent 14 case de cultură ale studenţilor în oraşe precum Alba Iulia, Braşov, Bucureşti, Cluj-Napoca, Craiova, Galaţi, Iaşi, Petroşani, Piteşti, Ploieşti, Reşita, Sibiu, Târgu Mureş şi Timişoara, alături de Complexul Cultural Sportiv Studenţesc (CCSS) „Tei” din Bucureşti.
Redăm integral comunicatul ANOSR:
”ANOSR atrage atenția asupra propunerii de descentralizare a caselor de cultură ale studenților și solicită protejarea destinației acestora și o finanțare adecvată
În contextul publicării în transparență decizională a proiectului de lege prin care este propusă transferarea Caselor de cultură ale studenților și Complexului Cultural Sportiv Studențesc „Tei” în subordinea autorităților administrației publice locale, Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) își exprimă consternarea față de modul în care organizațiile studențești și de/pentru tineret sunt implicate în procesele decizionale la nivel local și sprijinite în desfășurarea activităților, reiterându-și poziția fermă împotriva acestei măsuri dacă nu prevede asigurarea unui transfer transparent, bazat pe demonstrarea capacității de finanțare adecvată a instituțiilor, păstrarea atribuțiilor în domeniul tineretului, precum și a destinației spațiilor Caselor de Cultură a Studenților și ale CCSS Tei în beneficiul tinerilor și studenților, cu continuarea implicării studenților în administrarea acestora.
Având în vedere faptul că în orașele în care își desfășoară activitatea Casele de cultură ale studenților și Complexul Cultural Sportiv Studențesc „Tei”, autoritățile publice locale au dat dovadă de-a lungul anilor de o sprijinire insuficientă a organizațiilor studențești și de/pentru tineret în desfășurarea activităților, interesul manifestat de acestea în vederea efectuării unei transferări în subordine este cel puțin îngrijorător. Mai mult decât atât, agenda acestor autorități s-a dovedit a cuprinde direcții strategice în domeniul de tineret mai degrabă declarative, acest lucru ridicând un semn de întrebare în ceea ce privește motivele pentru care există o dorință de a se realiza aceste descentralizări. Totodată, ținând cont de nivelul scăzut de consultare a studenților și tinerilor și situația implicării acestora de către autoritățile locale în redactarea de politici publice destinate dezvoltării sectorului de tineret, cultură și de educație de la nivel local, această intenție de preluare a Caselor de cultură ale studenților și a Complexului Cultural Sportiv Studențesc „Tei” lasă mari semne de îndoială cu privire la scopul pentru care acestea au fost înființate.
În acest sens, considerăm esențial ca activitățile desfășurate de Casele de cultură ale studenților și Complexul Cultural Sportiv Studențesc „Tei” să nu fie afectate de transferarea atribuțiilor din subordinea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, iar spațiile gestionate de CCS/CCSS Tei să rămână destinate acțiunilor pentru studenți și tineri. Asigurarea utilizării spațiilor cu prioritate pentru activități care să sprijine dezvoltarea personală și profesională a studenților, pentru activități desfășurate de organizații studențești și de/pentru tineret constituie o verigă fundamentală în atingerea scopului acestor structuri, respectiv de a răspunde nevoilor reale ale studenților.
De asemenea, în contextul oferirii flexibilității de transferare a atribuțiilor prin descentralizare și în vederea creării unui cadru adecvat pentru nevoile specifice studenților din fiecare centru universitar în care există o Casă de cultură a studenților, solicităm oferirea posibilității de preluare a acestor instituții de către universități sau consorții universitare. Această opțiune ar conduce la identificarea variantei optime pentru apropierea studenților de activitatea Caselor de cultură și pentru implicarea acestora în stabilirea acțiunilor strategice de dezvoltare.
Accentuăm faptul că aceste instituții care desfășoară activități cultural-artistice, educative, distractive, sportive, de agrement și alte servicii, în special pentru studenți sau cu aceștia ar trebui să păstreze studenții în calitate de membri cu drepturi depline în consiliile de administrație. Stabilirea demersurilor viitoare ale unor structuri destinate studenților nu se poate realiza fără principalii beneficiari de drept ai acestora, și anume studenții. Adițional, considerăm că este fundamentală implicarea studenților și în stabilirea modului de finanțare a activității Caselor de cultură, precum și a fondurilor alocate către acestea și respectiv în conturarea bugetului necesar pentru desfășurarea unor activități relevante și de interes pentru studenți.
În vederea asigurării unui cadru unitar de funcționare a Caselor de cultură ale studenților, considerăm imperioasă stabilirea la nivel național a unor principii, atribuții și forme de funcționare și organizare a structurilor pe care casele de cultură să le respecte și să le detalieze la nivel local în funcție de contextul specific centrului universitar, fapt pentru care ANOSR a înaintat astăzi o serie de propuneri pentru proiectul de lege, solicitând totodată desfășurarea unei dezbateri publice pentru a discuta pe larg aceste aspecte extrem de importante și de interes pentru comunitatea de tineri și studenți.
ANOSR consideră că procesul de descentralizare propus prin actul normativ ridică semne de îndoială în privința viitorului Caselor de cultură ale studenților și Complexului Cultural Sportiv Studențesc „Tei”, respectiv a modului în care scopul declarat al acestora va fi îndeplinit în continuare și solicită efectuarea unui proces de descentralizare a competențelor Caselor de cultură ale studenților și a Complexului Cultural Sportiv Studențesc „Tei” transparent, predictibil și care asigură îndeplinirea scopului structurilor pe viitor și finanțarea adecvată a acestora, cu consultarea și implicarea studenților pe parcursul fiecărei etape atât din procesul de descentralizare, cât și în guvernarea viitoare a instituțiilor în forma reorganizată”.
Informații de context
Casele de Cultură ale studenților (CCS) vor fi cedate către administrația publică locală, propune un proiect de lege elaborat de Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale (MMFTSS). Proiectul vizează și trecerea în subordinea consiliilor locale sau județene a mai multor Direcții județene de familie și tineret (DJFT).
După ce proiectul de lege va fi aprobat, contribuția MMFTSS asupra Caselor de Cultură Studențești va fi minimă. Asta în condițiile în care, până la acest moment, ministerul este în totalitate responsabil de administrarea lor. De altfel, instituția încurajează aceste schimbări în administrarea CCS și DJFT, motivând că va contribui la scăderea deficitului bugetar și menținerea unui standard european:
„[…] în scopul administrării eficiente a activității desfășurate la nivelul acestora pe fondul economiilor necesar a fi realizate într-un termen foarte scurt pentru atingerea țintelor și a angajamentelor externe la care România este angajată […] și implicit a facilitării accesului la programele de finanțare europeană la un nivel calitativ şi competitiv impus de standardele europene, se impune adoptarea prezentului proiect de lege în regim de urgență”, scrie în nota de fundamentare (NF) a proiectului legislativ.
Casele de Cultură ale studenților (CCS) sunt instituțiile care organizează activități cultural-artistice, educative și sportive destinate studenților, conform descrierii de pe site-ul CCS a Municipiului București, în timp ce direcțiile județene de familie și tineret (DJFT) se ocupă de implementarea politicilor și programelor guvernamentale referitoare la familie, tineret și egalitatea de șanse.
Din noiembrie 2024, casele de Cultură ale studenților beneficiază de acces la fonduri europene pentru proiecte destinate tinerilor ce țin de antreprenoriat, dezvoltare personală și programe de mentorat. A fost prima schimbare adusă Caselor de Cultură, după 20 de ani, la funcționarea acestora.