Ce pot solicita de la școli părinții elevilor care învață în clădiri vechi, pentru a afla dacă sunt în siguranță copiii lor – sfaturi de la Federația Părinților și Aparținătorilor Legali și cinci asociații ale elevilor / Organizațiile condamnă „indolența repetată“ a autorităților după cazul Odorheiu Secuiesc

510 vizualizări
Foto: © Vadreams | Dreamstime.com
Federația Părinților și Aparținătorilor Legali (FEPAL) și Asociațiile Elevilor din Constanța, Timișoara, București și Ilfov, Vâlcea, Maramureș „condamnă ferm autoritățile publice locale și centrale pentru indolența repetată și și lipsa de interes pentru siguranța elevilor în spațiile școlilor și este alături de familiile greu încercate“, după cazul internatului prăbușit peste elevi de la Odorheiu Secuiesc.

Reacția vine după ce luni un elev al Liceului Tamasi Aron din Odorheiu Secuiesc a murit iar alte 3 eleve au suferit leziuni grave în urma prăbușirii clădirii căminului de elevi al liceului. „Acest lucru nu trebuia să se mai întâmple!“, scriu organizațiile în comunicat. Acestea transmit un set de sfaturi pentru părinții ai căror copii frecventează școli organizate în clădiri istorice, vechi:

  • „Proprietarii spațiilor școlile sunt de regulă, Unitățile Administrativ Teritoriale. Astfel, la înscrierea copilului la unitatea de învățământ, solicitați fie la conducerea școlilor, fie la departamentele responsabile din primărie, dovezi ale siguranței spațiilor din punct de vedere seismic dar și informații despre starea generală a clădirii: anul construirii, ultima reabilitare a structurii de rezistență, alte informații legate de structura de rezistență;
  • Dacă spațiile au alți proprietari (cum e cazul la Odorheiul Secuiesc unde proprietarul spațiului este or organizație privată care a închiriat spațiul), solicitați la directorul unității/ primărie, să se facă public caietul de sarcini precum și contractul de închiriere.
  • În cazul în care aveți deja copii în unitățile de învățământ, la prima ședință a reprezentanților claselor solicitați prezența reprezentanților primăriei/ CJ în consiliul de administrație a unității de învățământ și cereți public informații cu privire la starea clădirii (rapoartele de expertiză ale clădirilor).
  • Solicitați publicarea pe siteurile școlii și ale primăriei/ consiliului județean a avizelor ISU și a oricăror studii și planuri care vizează rezistența clădirii la cutremur.
  • Faceți asociații sau grupuri de presiune ale părinților în școli! Doar dacă suntem împreună putem să ne luptăm cu fața hidoasă a statului care ne omoară copiii!“

Comunicatul indică și „Harta responsabililor“ pentru asemenea tragedii:

  1. Primarul prin aparatul său din primărie/ persoana sau departamentul responsabil din consiliul județean  (calitate de proprietari / chiriași ai spațiilor unităților de învățământ). Aceste instituții sau proprietarii clădirilor care au dat spre închiriere spații pentru unități de învățământ sunt responsabili astfel:
  • Pe baza Legii 212/2013, în articolul 3, este menționat că proprietarii clădirilor, persoane fizice sau juridice, și asociațiile de proprietari, precum și persoanele juridice care au în administrare clădiri sunt obligați să asigure expertizarea tehnică, de către experți tehnici atestați. 
  • După realizarea raportului de expertiză tehnică și a încadrării clădirii într-o clasă de risc seismic, beneficiarii documentului sunt obligați ca în termen de 30 de zile să transmită concluziile către primărie și către Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară, pentru notarea în partea a III-a a cărții funciare a clasei de risc seismic în care a fost încadrată clădirea existentă.
  • De asemenea, proprietarul / administratorul clădirii are obligația de a acționa pentru punerea în aplicare a soluției de intervenție menționată în raportul de expertiză tehnică.
  • Primăriile la momentul eliberării certificatelor de urbanism. În cazul unor clădiri vechi, istorice ar trebui să fie obligatorie cererea și verificarea unui raport de expertiză.
  1. Inspectoratul de Stat în Construcții. Dacă lucrările sunt începute, ISC face controlul calității construcției și este responsabil cu emiterea unui raport.
  2. Inspectoratele școlare/ Ministerul Educației aprobă organizarea cursurilor în spațiile UAT. Ministerul Educației este responsabil cu organizarea activității în unitățile de învățământ.
  3. Directorii de școli/ administratorii care trebuie să se informeze despre starea clădirilor și au datoria morală cel puțin să informeze comunitățile școlare despre riscuri și să organizeze demersuri de reconsolidare/ mutare a elevilor“.

Organizațiile semnatare solicită o raportare completă despre:

  1. „Soluționarea sau stadiul anchetelor în ceea ce privește copiii înecați în fose septice în spațiile unor unități de învățământ cu menționarea persoanelor care au calitatea de urmărit penal sau condamnat.
  2. Soluționarea sau stadiul anchetelor în ceea ce privește fetei omorâte pe terenul de sport al școlii, în curtea școlii, în urma prăbușirii porții ruginite de pe terenul  de fotbal cu menționarea persoanelor care au calitatea de urmărit penal sau condamnat“.

“Solicităm demisia ministrului educației din cauza incapacității de a asigura spații sigure pentru elevi!“, potrivit comunicatului semnat de FEPAL, Asociația Elevilor din Constanța, Asociația Elevilor din Timișoara, Asociația Elevilor din București și Ilfov, Asociația Vâlceană a Elevilor și Asociația Elevilor din Maramureș.

Foto: © Vadreams | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
  1. Întreb din nou… și dacă părinții află să școlile sunt șubrede, că elevii sunt constant în pericol în ele (alături de profesorii lor) CE SE SCHIMBĂ?

    Nu se construiesc școli, foarte greu sunt alocați bani pentru reabilitări, unii constructori abandonează șantierul (școala mea e în această situație, de 2 ani nu s-a mai construit nimic, fondurile nu mai sunt de mult necesare pentru finalizare, primăria NU face ABSOLUT NIMIC – primar penelist, apropo, care e ocupat să apară la TV și să-și dea cu părerea despre ce se întâmplă în partid la centru, nu are timp să se ocupe de școlile din localitate, dar e votat de populație de 3 ori până acum).

    Aceștia suntem.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Deschiderea școlilor

Aspectul fizic și îmbrăcămintea elevilor sunt primele motive de hărțuire în școlile din România. Csaba Asztalos, CNCD: Ministerul Educației ar avea obligația să măsoare anual hărțuirea, discriminarea în școli. Fără date nu ai progres. Dacă statul nu este transparent și nu colectează date, vin alții și comunică pe acest aspect

„Discriminarea, din păcate, este prezentă în școli sub forma hărțuirii”, iar primele două elemente indicate de către părinți și profesori ca motive de hărțuire sunt aspectul fizic și modul în…
Vezi articolul

Neputința ministrei Educației, Ligia Deca, de a le acorda elevilor de clasa a V-a burse de merit, așa cum prevede legea Educației, care va intra în vigoare pe 3 septembrie / În urmă cu un an, ministra promitea: “O să mă uit pe partea de burse de merit pentru clasa a V-a”

La aproape un an de când Ministerul Educației a fost amendat de CNCD pentru că elevii de clasa a V-a nu pot primi bursă de merit, deși legea prevede că…
Vezi articolul

Ligia Deca, în vizita la Abu Dhabi cu Klaus Iohannis: Emiratele Arabe Unite reprezintă, pentru România, un model de bune practici în multe domenii, inclusiv în educație pentru dezvoltare durabilă / La testele PISA, elevii din Emirate sunt imediat deasupra celor români la citire, matematică și științe

Ministrul Educației, Ligia Deca, a fost în acest weekend în vizită în Emiratele Arabe Unite, unde a făcut parte din delegația oficială a președintelui Klaus Iohannis. Aceasta anunță pe Facebook…
Vezi articolul

Laureata Nobelului pentru Chimie 2020, despre câștigarea premiului de către două femei: Tind să mă consider om de știință. Vedem o lipsă de interes general în rândul tinerilor pentru o carieră științifică

„Mi-am dorit dintotdeauna să fac cercetare genetică pe celule umane, care poate ajuta comunitatea științifică să înțeleagă mai bine diverse boli”, a declarat astăzi Emmanuelle Charpentier, atunci când a fost…
Vezi articolul