Ce se întâmplă, de fapt, în sălile de clasă? Profesorii și elevii pot răspunde unui chestionar despre școala în ultimul an, respectarea drepturilor și comportamente

8.226 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos – George Călin
Pentru a putea construi un raport național despre respectarea drepturilor elevilor și a avea „o radiografie veridică a realității din școli”, Consiliul Național al Elevilor a lansat un chestionar destinat profesorilor și elevilor. Într-un comunicat primit de Edupedu.ro organizația face apel la „cei mai relevanți actori din sistem” pentru a putea aduna datele.

Autorii comunicatului scriu că „Statutul Elevului este primul act normativ care reglementează distinct drepturile și îndatoririle tuturor beneficiarilor primari ai educației din România, aprobat prin OMENCȘ nr. 4742/2016. Cu toate că acesta a fost adoptat în anul 2016, există în continuare multe situații în care drepturile elevilor sunt ignorate, ele nefiind, din păcate, suficient de bine promovate în unitățile de învățământ preuniversitar”. 

Consultarea a început în luna iunie, iar elevii reprezentanți vor redacta Raportul privind implementarea Statutului Elevului la nivel național, în urma acesteia.

Documentul a arătat, în ultimii ani, o perspectivă clară asupra a ceea ce se întâmplă, de fapt, în sălile de clasă, susțin reprezentanții CNE, care spun că taportul „conține, de fiecare dată, un set complex de propuneri și recomandări”. 

Chestionarul prevede întrebări care urmăresc, din perspectiva elevilor, gradul de respectare al drepturilor lor, precum consultarea cu privire la alegerea materiilor „opționale” (curriculum la decizia școlii), accesul la actele școlare proprii ce stau la baza situației școlare, informarea cu privire la nota primită înaintea consemnării acesteia în catalog, dar și întrebări în care elevii pot aprecia, spre exemplu, modul în care au fost evaluați, modul în care consideră ei înșiși că au respectat regulamentele interne ale unităților de învățământ. 

Din perspectiva cadrelor didactice, întrebările sunt menite să ofere o imagine a modului în care profesorii înțeleg și respectă prevederile Statutului Elevului și, în același timp, să ne arate dacă elevii români își respectă sau nu obligațiile și îndatoririle. 

Chestionarul poate fi completat aici, accesând platforma

„Vorbim, judecăm, atragem atenția asupra problemelor din școli, însă de multe ori totul se oprește aici. Nu este suficient! Fiecare elev și profesor trebuie să devină parte activă din schimbare, iar participarea la consultarea care va fundamenta Raportul privind implementarea Statutului Elevului la nivel național este o ocazie unică prin care putem să contribuim, cu toții, la identificarea unor soluții la problemele cu care ne confruntăm în mod direct. Statutul Elevului ar fi trebuit să devină până în acest moment unul din documentele care să guverneze activitatea educațională, însă încă există comunități școlare care nu cunosc prevederile acestui act normativ. Completează RISEN și oferă elevilor reprezentanți o mână de ajutor în a creiona o radiografie a clară a ceea ce se întâmplă cu drepturile elevilor în școli!”, a declarat Robert Avram, președintele Consiliului Național al Elevilor. 


3 comments
  1. Si ce sperați sa construiți pornind de la crunta realitate ca elevii au numai drepturi, iar profesorii au numai îndatoriri?

    1. Foarte bună întrebarea!
      Decidenți nu au ce să răspundă
      pentru că în cel mai bun caz ei nu vor sau nu pot să construiască nimic.
      Să mai treacă timpul, să mai rămână și ei în funcții pe bani mulți.
      Senzația pe care o am însă, este că nu doar că nu vor /nu pot să construiască nimic, dar vor să distrugă orice speranță pentru dezvoltarea normală a copiilor noștrii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministrul Cercetării și Digitalizării, Florin Roman, susține în CV că a scris o lucrare pe care nu o găsește și despre care nu știu nimic nici editura, nici Biblioteca Națională – Libertatea

Ministrul Cercetării și Digitalizării, Florin Roman, nu-și găsește cartea “Teoria sistemelor informaționale” menționată din CV, “singura legătură cu domeniul pe care-l conduce” – carte despre care nu știu nimic nici…
Vezi articolul

Angajarea ca profesori de „Educație pentru viață” în școli a persoanelor din ONG-uri sau alte instituții, propusă de secretarul de stat Sorin Ion: În fața elevului la clasă să poată să fie nu numai un profesor pe diploma căruia scrie profesor

Angajarea ca profesori de „Educație pentru viață” în școli a persoanelor din ONG-uri sau alte instituții, a fost propusă de secretarul de stat în ministerul Educației, Sorin Ion, în cadrul…
Vezi articolul