Cei mai buni profesori pentru preprimar și primar sunt cei care au beneficiat și de o formare inițială prin școlile normale, spune Constantin Cucoș, profesor la Facultatea de Științele Educației de la Universitatea „Cuza” din Iași / Acesta susține păstrarea specializării de învățător în liceele pedagogice

Foto: Facebook.com / Constantin Cucoș

Cei mai buni profesori pentru preprimar și primar sunt cei care au beneficiat și de o formare inițială prin școlile normale, scrie profesorul universitar Constantin Cucoș, de la Facultatea de Științele Educației a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, într-un punct de vedere cu privire la eliminarea specializării de educator-învățător de la actualele licee pedagogice.

Cucoș este profesor de pedagogie și directorul Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic (DPPD) de la Universitatea din Iași.

Cadrul didactic susține că „prin dispariția acestei specializări, liceele pedagogice pierd din atractivitate, ceea ce ar diminua rolul formării pedagogice de primă instanță la o vârstă propice, care, desigur, poate fi continuată sau aprofundată la nivel de licență. O voi spune deschis, pe bază de experiență: cei mai buni profesori pentru preprimar și primar sunt cei care au beneficiat și de o formare inițială prin școlile normale”.

„Desigur, această pregătire, mai ales pe linie metodică și practică, constituie un avantaj care nu poate fi substituit prin formările ulterioare. E precum în informatică: un absolvent de licență sau master în informatică are atuuri suplimentare dacă are la bază și un liceu de informatică”, mai subliniază Constantin Cucoș.

Acesta face referire la declarațiile de ieri ale secretarului de stat din Ministerul Educației, Sorin Ion, care a lăsat să se înțeleagă că decizia de desființare a specializării de învățător de la liceele pedagogice ar fi luată din constrângeri care țin de regulile europene.

„Știu că sunt chestiuni legate de standardele ocupaționale europene, dar legislativ vorbind, poate că s-ar găsi o cale de ocupare tranzientă, de către un absolvent de liceu pedagogic, a unui post de educatoare sau învățător, cu perspectiva continuării acestei formări la nivel universitar. Nu e vorba de excluziune, ci de încercare de continuitate sau tezaurizare a unui etos care s-a validat în timp”, încheie Cucoș.

Vineri, la Timișoara, Mircea Bertea, președintele Asociaţiei Naţionale a Colegiilor şi Liceelor Pedagogice din România (ANCLP), a comparat posibila desființare a specializării de învățător din liceele pedagogice cu „Lecția despre cub” a lui Nichita Sănescu.

Reamintim că Edupedu.ro a scris că liceele pedagogice nu vor mai putea forma învățători pentru prima dată de la înființarea acestora, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar.

Într-o scrisoare deschisă, 29 de licee pedagogice cer președintelui României, Parlamentului și Ministerului Educației să nu se desființeze specializarea de învățător. A fost inițiată și o petiție prin care cele 29 de licee pedagogice solicită ca liceenii să poată fi formați pentru a ajunge învățători.

Posibila eliminare a specializării de învățător, prevăzută în proiectul legilor educației, este criticată de mai multe asociații ale elevilor: „Considerăm că cei 4 ani de studiu din cadrul profilului pedagogic pregătesc elevii pentru catedra învățământului primar într-un mod mult mai eficient spre deosebire de studiile universitare, care au o durată de 3 ani și de-a lungul cărora numărul orelor de practică de specialitate este cu mult mai mic față de cel prevăzut de profilul liceal”, sunt de părere elevii.”

Exit mobile version