Material susținut de Coca-Cola România

Concurs de colectare selectivă în școli. Ce știu elevii despre mediu și cum văd ei sustenabilitatea

1.112 vizualizări
Foto: Asociația CSR Nest
Problemele de mediu și schimbările climatice sunt teme predilecte pentru generațiile de tineri care acum se află în sistemul de învățământ. O serie de rapoarte internaționale printre care și cele ale Comisiei Europene arată clar apetența tinerilor pentru subiecte precum schimbările climatice sau încălzirea globală. De exemplu, Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică arată că din testarea PISA care a avut loc în 2018, cea mai recentă, 79% dintre studenții din cele 37 de țări OCDE știau despre subiectul schimbărilor climatice și încălzirii globale.

Nivelul ridicat de conștientizare în rândul elevilor ar trebui remarcat și în contextul în care o medie de 78% dintre elevii de 15 ani din țările OCDE au fost de acord sau profund de acord cu afirmația că „a avea grijă de mediul global este important pentru mine”. În nicio țară acest procent nu a scăzut sub 64%. Datele au fost colectate în 2018, cea mai recentă testare PISA având loc luna trecută, rezultatele fiind așteptate în toamna 2022.

Revenind la datele din 2018 pentru elevii de 15 ani, mulți adolescenți au raportat că susțin în mod activ un comportament care să ducă la un stil de viață sustenabil în viața lor de zi cu zi: 

  • 71% au spus că reduc energia pe care o consumă acasă utilizând moderat centralele termice și aparatele de aer condiționat pentru a proteja mediul; 
  • 45% aleg anumite produse din motive etice sau de mediu chiar dacă sunt mai scumpe;
  • 39% participă la activități în favoarea protecției mediului; 

În România, rezultatele PISA 2018 arată proporții mai mari – peste 82% dintre elevii de 15 ani spun că a avea grijă de mediu este important pentru ei. Cu toate acestea, doar 43% dintre adolescenți, față de 80% maximum, au încredere că pot face ceva pentru lumea aceasta și că schimbarea se poate produce.

Foto: PISA/OECD

Rolul școlii devine astfel mult mai important în a le oferi tinerilor și copiilor încrederea că pot schimba lucruri. Iar odată deprinse comportamentele responsabile, elevii vor putea duce aceste aptitudini și acasă, în comunitățile în care trăiesc. Dar pentru asta școlile au nevoie de instrumente, iar profesorii au nevoie de sprijin. În unele situații, implicarea ONG-urilor poate contribui la rezolvarea unor neajunsuri, iar un exemplu practic este Asociația CSR Nest care, prin intermediul platformei Azi pentru Mâine dezvoltă un program dedicat școlilor în cadrul căruia oferă informații copiilor din ciclul primar și gimnazial despre colectarea separată a deșeurilor și cum un astfel de obicei simplu, pe care îl poate face fiecare dintre noi, poate avea, în timp, un impact major asupra mediului. 

”Dincolo de interesul tinerelor generații pentru mediu și ecologie, ne bucurăm să vedem și receptivitate. Cei mici sunt mult mai deschiși să afle cum să își schimbe sau, din contră, cum să își formeze niște obiceiuri sănătoase, cu impact redus asupra mediului. Dezvoltăm programul Azi pentru Mâine în școli din 2019 și am văzut schimbări în bine de la un an la altul. Iar ce este și mai important, vedem cum cei mici devin vectori de mesaj și duc mai departe în familiile lor învățămintele și bunele practici din școală”, declară Anda Sebesi, Vicepreședinte al Asociației CSR Nest.

Foto: Asociația CSR Nest

Pe lângă componenta educațională, programul  se desfășoară în școli sub forma unui concurs organizat în 54 de unități de învățământ din 6 județe ale țării (Constanţa, Călăraşi, Dolj, Vâlcea, Dâmboviţa şi Ilfov), până la finalul semestrului doi. Clasa din fiecare școală care va reuși să colecteze, până la sfârșitul acestei perioade, cele mai mari cantități de hârtie/carton, plastic şi aluminiu va primi câte un premiu. Competiția se desfășoară între clasele aceleiași școli, pentru a stimula și mai mult implicarea elevilor și a profesorilor. Clasele care reușesc să adune cele mai mari cantități de deșeuri vor fi recompensate cu premii totale în valoare de 54.000 de lei.

Concursul se organizează deja pentru al treilea an consecutiv, la edițiile anterioare fiind adunate peste 100 tone de deşeuri, colectate pe două fracţii: hârtie/carton şi plastic/PET + aluminiu/can. 

Cum contribuie colectarea separată la dezvoltarea competențelor elevilor

Prin componenta educațională, elevii, alături de părinții și profesorii lor, sunt informați cu privire la modalitățile de colectare separată a deșeurilor, dar și cu privire la importanța colectării separate a acestora. Copiii află că acesta este un prim pas în punerea bazelor unei noi forme de economie, și anume  economia circulară. Adică în loc să folosim resursele planetei, ca până acum, iar majoritatea produselor să fie fabricate pentru o singură utilizare, pe viitor să adoptăm un model de producție și consum care implică partajarea, reutilizarea, repararea, renovarea și reciclarea materialelor și produselor existente cât mai mult posibil. Putem face asta în primul rând prin reducerea la minimum a deșeurilor. Când un produs ajunge la sfârșitul duratei sale de viață, materialele din care este făcut sunt păstrate în cadrul economiei de câte ori este posibil. Acestea pot fi folosite din nou și din nou, creând astfel o valoare suplimentară. 

Trecerea la o economie circulară ar putea aduce beneficii cum ar fi reducerea presiunii asupra mediului, îmbunătățirea aprovizionării cu materii prime, creșterea competitivității, stimularea inovării, stimularea creșterii economice, crearea de locuri de muncă. În plus, consumatorii ar putea avea parte de produse mai durabile și inovatoare, care vor spori calitatea vieții și îi vor ajuta să economisească bani pe termen lung, potrivit Ghidului de colectare separată lansat de Asociația CSR Nest, tot în cadrul platformei Azi pentru Mâine.  

Acest ghid oferă detalii concrete despre cum se face colectarea separată și, mai mult decât atât, explică pe larg pașii prin care fiecare comunitate își poate implementa propriul sistem de colectare selectivă: “Sunt încă foarte multe necunoscute în jurul acestui concept de colectare separată, tocmai de aceea ne-am dorit să strângem laolaltă informații pentru cele mai frecvențe întrebări pe care majoritatea oamenilor le au în jurul acestui concept, și să le punem la dispoziția tuturor, într-un ghid care oferă nu doar răspunsuri, ci și soluții și exemple de urmat.” – a declarat Anda Sebesi, de la Asociației CSR Nest. 

Platforma Azi pentru Mâine a fost lansată de CSR Nest în 2019, și are sprijinul Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, fiind finanțată de Fundația Coca-Cola. La început, Azi pentru Mâine a fost un program cu două direcții de acțiune: 

  • în primul rând pentru informarea, conștientizarea și educarea publicului în privința importanței colectării separate a deșeurilor, dublată de acțiuni de ecologizare 
  •  și în al doilea rând, infrastructură – asigurarea resurselor necesare pentru colectarea separată a deșeurilor care vor fi reciclate. 

În timp însă, programul s-a transformat într-o platformă națională, cu o abordare 360, care oferă astăzi sprijin tuturor entităților care trebuie să lucreze împreună pentru a face posibilă colectarea separată a deșeurilor: cetățeni, asociații de locatari, autorități, organizații non-guvernamentale. Concret: Azi pentru Mâine aduce la aceeași masă toți factorii de decizie, inclusiv autorități locale și operatori de salubritate, care să colaboreze și să găsească soluții pentru implementarea unui sistem de colectare separată mai eficient de care să beneficieze întreaga comunitate locală dar și sectorul de business activ în acea comunitate.

Foto: Asociația CSR Nest

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

Proiect susținut de platforma educațională Adservio

Am înlocuit condica de prezență, la ședințele cu părinții crește participarea și e o implicare mai bună în comunitate, elevii au acces imediat la biblioteca virtuală din aplicație, indiferent de scenariul în care suntem: online, fizic sau hibrid – profesoara de română Ramona Șerban, despre digitalizarea educației și debirocratizare

Cu ajutorul tehnologiei digitale, clasele pot fi echipate făcând astfel posibilă educarea copiilor, a tinerilor care vor deveni apoi adulți informați, independenți și cu propria lor viziune. Prin platforma educațională…
Vezi articolul