Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a vorbit despre concursul național de Titularizare și a afirmat că „e un examen greu”. Ministrul a spus că „avem în sistem un număr mare de oameni care sunt titulari, au luat peste 7 la examenul de titularizare. Avem suplinitori care sunt dedicați. Putem construi”. Declarațiile au fost făcute luni, 8 decembrie, la Prima News.
- Proba scrisă de la Titularizare 2026, concursul de angajare în învățământ, are loc pe 21 iulie 2026, potrivit calendarului oficial.
- Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – profesorii trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului. Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată – candidații trebuie să obțină minimum nota 5 atât la proba scrisă, cât și la inspecție.
Acesta a spus că s-a uitat peste o analiză și „România stă destul de bine prin raportarea profesorilor calificați și a profesorilor titulari la numărul total de profesori pe care îi avem în sistem”.
Întrebare: Mai există astăzi profesori titulari care și-au obținut examenul de titularizare cu notă mică, pentru a suplini, nu știu, poate anumite locuri unde există deficit de personal?
Daniel David: „Profesorul titular trebuie să obțină măcar nota șapte. Examenul de titularizare să știți că e un examen greu. Profesor titular înseamnă că ești angajat perioadă nedeterminată, dar este drept că avem în celelalte zone suplinitori, cei angajați o perioadă determinată de un an, contractul durează un an, după aceea se întrerupe și, dacă orele alea mai rămân disponibile, mai continuă. Dacă nu, nu. Și în zona orelor pe care le avem la plata cu ora, nu pe parcursul unui an, ci cam în jurul a 10 luni, acolo mai avem și profesori care au avut note pe mai mici poate la examenul de titularizare, inclusiv profesori care nu predau în zona în care sunt calificați.
Dar să știți că nu este o situație neobișnuită pentru Uniunea Europeană. Mă uitam peste o analiză care arată că România stă destul de bine prin raportarea profesorilor calificați și a profesorilor titulari la numărul total de profesori pe care îi avem în sistem, ceea ce este un lucru bun. Mie îmi spune că este în regulă, avem pe ce să construim, chiar dacă acum, sigur, avem aceste nemulțumiri ale profesorilor venite ca urmare a măsurilor fiscal-bugetare. Dar avem în sistem un număr mare de oameni care sunt titulari, au luat peste 7 la examenul de titularizare. Avem suplinitori care sunt dedicați. Putem construi.”
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat că nu o să fie schimbări în privința concursului național de Titularizare 2026. Acesta a spus că „oamenii să se pregătească după aceeași programă”. Declarațiile au fost făcute, miercuri, 26 noiembrie, la prezentarea raportului săptămânal.
Recent, ministrul Educației și Cercetării a anunțat că se va organiza concursul de Titularizare din 2026. Precizăm că concursul de titularizare din 2026 este blocat de legea 141/2025 care suspendă ocuparea posturilor vacante în sectorul public pe tot parcursul anului viitor. Întrebat dacă va exista titularizare anul viitor în condițiile crizei fiscal-bugetare, ministrul Daniel David a răspuns că „da, trebuie să avem și vom avea”.
Informații de context despre blocarea posturilor în educație
Legea 141/2025 suspendă ocuparea prin concurs a tuturor posturilor vacante din instituțiile publice până la 31 decembrie 2026, cu excepția posturilor unice sau a celor finanțate prin fonduri europene nerambursabile. În plus, ordonatorii de credite pot aproba ocuparea unui procent de maximum 15% din posturile care se vacantează după 1 ianuarie 2026, doar dacă se încadrează în bugetele aprobate.
În domeniul educației, acest blocaj are efecte directe: titularizarea, concursurile pentru funcții auxiliare (consilieri, secretari, bibliotecari, administratori) și ocuparea posturilor de directori, ale căror mandate expiră în 2026, sunt din nou suspendate. Potrivit Consiliului Legislativ, această practică perpetuează politizarea și instabilitatea instituțională, favorizând numirile temporare în locul concursurilor pe criterii de competență.
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat pe 28 octombrie că „miza fundamentală, alături de plata cu ora în preuniversitar, este deblocarea posturilor, pe care aș vrea să o obținem de la început de an”.
Cronologia ultimelor blocaje
- Mai 2022: Guvernul Ciucă adoptă o ordonanță de urgență pentru a permite angajările în educație, după ce acestea fuseseră blocate în lunile anterioare. Ministrul Educației de atunci, Sorin Cîmpeanu, a invocat „riscul de a începe anul școlar fără personal” și a venit cu 10 argumente în favoarea deblocării.
- Decembrie 2023: Guvernul Ciolacu publică OUG 156, care blochează toate angajările din învățământ, inclusiv titularizarea, fără nicio excepție specifică.
- Ianuarie – martie 2025: Guvernul Ciolacu recunoaște oficial că angajările în educație rămân blocate și că sunt permise doar concursuri pentru posturi din creșele construite cu fonduri PNRR.
- 30 aprilie 2025: Guvernul Ciolacu adoptă o nouă ordonanță care permite reluarea titularizării și a concursurilor de angajare, însă doar pentru o parte dintre posturi.
- Iulie 2025: Legea Bolojan reintroduce blocarea angajărilor, reluând prevederile din 2023, fără nicio excepție pentru Educație.