Copilul este anxios din cauza întoarcerii la școală, după vacanța de vară? Șapte sfaturi de la specialiști în psihologie

9.146 de vizualizări
Munca de acasă și îngrijirea copiilor
Foto: © Dreamstime.com
Revenirea la școală, după vacanța de vară, poate fi motiv de stres sau anxietate pentru unii copii, din diverse motive, iar acești copii au nevoie de sprijin. Cum? Două experte din Irlanda oferă, într-o analiză pentru The Conversation șapte sfaturi prin care, structurat, elevii aflați în astfel de situații să primească ajutorul necesar pentru o întoarcere la clasă cât mai lină.
  • În analiza citată, Trudy Meehan și Jolanda Burke, specialiste în psihologie la RCSI University of Medicine and Health Sciences din Dublin, arată că pot exista numeroase motive pentru care un copil poate manifesta un nivel sau altul de anxietate în momentul revenirii șa coală. Poate fi vorba despre “anticiparea rutinei plictisitoare” pe care trebuie să o ia de la capăt, poate fi faptul că se mută într-o nouă clasă sau poate va avea un nou profesor, poate fi presiunea învățării sau vreun caz de bullying. 

De aceea, spun cele două, copiii au nevoie să primească susținere în mod structurat de la părinți, care să înceapă cu identificarea problemelor care produc anxietate. Primul pas, însă, este altul: copilul să știe că este auzit și că teama sau problema lui este luată în serios. Potrivit analizei citate, nu este potrivit ca părintele să dea asigurări succinte de tipul “totul va fi bine”. Copilul trebuie să înțeleagă faptul că este ascultat și că părintele îl crede și îi va oferi sprijinul necesar, lucru care îl va ajuta să-și depășească emoțiile negative.

Al doilea pas: Identificarea problemei care produce îngrijorare. Părintele trebuie să adapteze sprijinul în funcție de natura acestei probleme: dacă este vorba despre bullying, despre un mediu dificil creat de profesori sau de altcineva de la școală, de presiunea să învețe, de tulburări ale copilului, sau pur și simplu depărtarea de mediul de vacanță sau separarea de părinte. În funcție de natura problemei, părintele poate oferi ajutor singur sau împreună cu un profesor sau consilier.

Al treilea pas: Familia trebuie să îl ajute pe copil să înțeleagă faptul că teama pe care o resimte este normală, în situația dată, lucru care îi va întări rezistența și încrederea în sine.

  • O revenire temporizată în mediul școlar ar putea fi de ajutor. A patra fază de sprijin pentru copil: în loc să intre direct în contactul cu tot ce înseamnă școală – să-și vadă toți colegii deodată, toți profesorii etc. – ar putea fi de folos, înaintea începutului școlii, o întâlnire cu un grup restrâns de prieteni din clasă sau să viziteze o clasă.

Pasul al cincilea: Copiii au nevoie să revină la rutina de somn din timpul anului școlar, care de obicei se schimbă substanțial în timpul vacanțelor, mai ales vine vorba despre adolescenți. Chiar și dacă se culcă mai devreme cu 15 minute, timp de o săptămână, înaintea revenirii la școală poate fi util.

Un al șaselea element de care părintele trebuie să țină seama este propria stare de spirit: să fie atent să evite discuțiile negative despre revenirea la școală și la rutina aferentă și să aibă o atitudine în general pozitivă.

  • În acest fel, părintele va putea oferi al șaptelea element de sprijin, scriu cele două autoare ale analizei din The Conversation: să îl ajute pe copil să gândească optimist, așa încât să producă un echilibru în raport cu emoțiile negative ce însoțesc revenirea la școală. Aceasta se poate realiza chiar și prin discuții, înainte de culcare, despre lucruri pozitive care se pot întâmpla a doua zi – revederea cu prieteni, o activitate plăcută care are loc după școală, o mâncare preferată etc..

Foto: © Elmirex2009Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Separarea elevilor în grupe de competență la matematică – studiu de caz Noua Zeelandă: practica, menținută în școli deși e descurajată de guvern, este profund criticată pentru creșterea inechității în educație

O modalitate de predare a matematicii în Noua Zeelandă, unde multe școli separă elevii după nivelul de competență la această materie, pentru a le oferi școlarizare în funcție de nivelul…
Vezi articolul

Județele cu cei mai mulți candidați nerepartizați după prima etapă de admitere la liceu 2023. În București sunt mai puține locuri neocupate decât elevi nerepartizați, în Ilfov au fost repartizați toți candidații și sunt cele mai multe locuri libere din țară

Rezultatele repartizării computerizate pentru admiterea la liceu 2023 arată că au rămas nerepartizați 1.619 elevi și sunt 7.727 de locuri neocupate. Desi, teoretic, ar fi locuri pentru toți elevii nerepartizați,…
Vezi articolul

Care este efectul temelor pentru acasă asupra performanțelor elevilor? Rezultatele unui studiu experimental implementat la clasa a III-a, explicate de cercetătorul Dacian Dolean: Am obținut efecte uriașe la dezvoltarea cunoștințelor, la rotunjirea numerelor naturale și aflarea termenului necunoscut

Au temele pentru acasă efecte asupra performanțelor elevilor? Și dacă au, atunci care sunt condițiile necesare pentru maximizarea acestora? Un studiu experimental condus de cercetătorul Dacian Dolean, care a explorat…
Vezi articolul

România nu a susținut deloc inițiativele educaționale aplicate în pandemie, situație care se întâlnește în doar 4 din 28 de sisteme educaționale participante la un studiu OCDE: „Există o nevoie presantă de evaluare a eficienței” acelor măsuri, în combaterea absenteismului școlar

România face parte dintr-un grup foarte restrâns de sisteme educaționale participante la un studiu al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) care nu au raportat niciun fel de susținere…
Vezi articolul