Cristian Presură: Mai multe ore de religie decât de fizică. În acest ritm spre care ne îndreaptă noul plan-cadru, popularizatorii de știință vor lupta față de conspirațiile despre cip și 5G, în loc să prezinte descoperiri

21.864 de vizualizări
Cristian Presura / Foto: Unibuc.ro
Mai multe ore de religie decât de fizică. Aceasta pare a fi direcția noilor planuri cadru de liceu (doar un licean la profilul teoretic real va fi expus la mai multe ore de fizică decât de religie, pe tot parcursul școlarizării sale, până la universitate). Mi-e teamă că, în acest ritm al reducerii orelor de fizică spre care ne îndreaptă noul plan-cadru, puținii popularizatori de știință care sunt vor trebui să lupte față de conspirațiile despre cip, 5G și cine știe ce alte lucruri, în loc să prezinte descoperirile din astrofizică sau știința materialelor. Asta într-o țară care știe prea bine că, pentru a fi competitivă la nivel mondial, trebuie să primeze cunoașterea științifică.

Numărul de ore de fizică este și așa insuficient pentru programa actuală încărcată. Asta e paradoxal, pentru că, dintre toate materiile, fizica este cea care necesită efortul cel mai mare de înțelegere, din cauza naturii sale abstracte.

Deunăzi, fiica mea m-a întrebat cum se poate ca, atunci când lovește masa cu cotul, aceasta să împingă cotul înapoi cu aceeași forță (principiul acțiunii și reacțiunii). În mintea ei, masa este un obiect neînsuflețit, nu un animal ca berbecul și de aceea n-are cum să “împingă”. Vedeți aici creierul ei biologic în acțiune, pus în fața unei lumi abstracte? A trebuit să demontez un arc și să îi arăt cum, dacă ea împinge în arc, arcul împinge înapoi, și invers, dacă ea trage de arc, arcul trage și el înapoi. Apoi a trebuit să îi explic cum fiecare obiect, oricât de rigid pare, este compus din arcuri microscopice, și anume atomii ce formează rețeaua sa cristalină, legați între ei de arcuri invizibile.

Astfel de explicații necesită mult timp atât din partea profesorului, cât și a elevului, care trebuie să înțeleagă cu mintea sa această lume nouă și nefamiliară (un experiment mai vechi al meu mi-a arătat că optica are nevoie de patru ori mai mult timp și de mai multe pagini decât cele alocate în manual pentru ca noțiunile să fie înțelese clar). Fără a aloca timpul necesar, fizica devine o cursă de alergare printre obstacolele nenumărate ale programei, fără ca elevii să rămână măcar cu o brumă de înțelegere. Iar asta ar fi păcat, mai ales că metoda investigației în fizică a început să fie implementată la clasele gimnaziale. Aici profesorul face un pas în spate, acordă timp elevului să vină singur în contact cu fenomenele, să experimenteze, să se mire de contradicțiile care apar cu așteptările sale, să caute explicații și să formuleze soluții. Va dați seama că toate acestea necesită timp!

Programa actuală de fizică, foarte încărcată pentru numărul de ore alocat, împreună cu lipsa laboratoarelor, a truselor experimentale și percepția fizicii în societate, a condus la un rezultat nedorit: fizica a încetat să mai fie o materie atractivă în liceu. Asta se vede nu numai în numărul redus de studenți care vor să urmeze această carieră, dar și în numărul incredibil de mic de absolvenți doritori să devină profesori de fizică.

În contrast cu situația dezinteresului școlar pentru materie, elevii se abonează la canale de youtube ca Veritasium sau Vsauce, ceea ce denotă că interesul nativ pentru misterele fizicii încă fascinează tinerele generații, doar că școala și manualul îi duc în direcția opusă.

Am urmărit și interviul din Adevărul al domnului ministru Cîmpeanu, cu interesul real al cuiva care se ocupă de noul manual de fizică de clasa a IX-a. M-a bucurat faptul că dânsul a ridicat problema testelor PISA pentru că ele scot la iveală probleme ce devin o cangrenă pe zi ce trece. Așa că mă grăbesc să scriu aici lucrurile ce cred eu că trebuie făcute după ce planurile cadru vor fi aprobate, pentru ca să nu iasă și mai rău.

1) În primul rând, programa trebuie „dezlânată” și adaptată realist la numărul de ore alocat, în așa fel încât să fie timp suficient pentru înțelegerea fenomenelor. În plus, cred că programa trebuie diferențiată, mai ales în noile planuri cadru, unde mai mult de 70% dintre elevii de liceu de clasa a IX-a ar putea primi între o oră și o oră și jumătate de fizică pe săptămână. Nu putem avea aceeași programă pentru cei care devin frizeri și tineri ce ajung ingineri de motoare termice, spunându-le primilor să urmeze doar o treime din programa făcută pentru cei din urmă. De ce? Pentru că interesele sunt diferite. Dacă se face doar o singură programă, aceasta va fi construită în practică de profesorii de la cele mai bune licee teoretice de real și vom sfârși cu o programă înghesuită, ce “aleargă” elevii prin mii de subiecte, fără a le acorda acele pauze de gândire proprie pentru a absorbi noțiunile abstracte ale fizicii, conducând în final la același dezinteres pentru marea majoritate a elevilor. Pentru elevii care nu vor folosi fizica în profesiunea lor, cred că programa trebuie să se concentreze pe înțelegerea fenomenelor (să spunem “fizica conceptuală”), urmând că cei de la teoretic/real să le descrie și matematic (să spunem “fizica matematică”). În ambele cazuri programa trebuie să fie în primul rând atractivă și inteligibilă pentru elevi, în limita timpului alocat.

2) Manualele trebuie și ele diferențiate, urmând programa diferențiată. Imaginați-vă cât de greu este astăzi să scrii un manual de fizică de clasa a IX-a, știind că trebuie citit și înțeles atât de cel care se face bucătar, cât și de cel care vrea să proiecteze rachete cosmice, cu o programă care este construită în special pentru cei din urmă. În practică, este imposibil, fără a sacrifica interesul elevilor, înțelegerea materiei și cunoștințe (de undeva trebuie să tai). Și asta pentru că, așa cum e acum manualul, trebuie să se încadreze într-un număr redus de pagini. El forțează autorii de manuale să condenseze informația, iar elevii nu mai timp s-o înțeleagă. Ideal, manualul este dedicat elevului mediu, care ar trebui să vrea să citească ce este acolo din plăcere și să înțeleagă singur ce scrie acolo chiar și fără ajutorul profesorului acolo unde el nu poate fi dat.

3) Conceperii de noi manuale trebuie să i se aloce cel puțin o jumătate de an după ce programa este definitivată. De ce? Pentru că orice lucru de calitate necesită timp. Iar manualele sunt scrise de profesori care sunt deja ocupați cu obligațiile lor zilnice. Abia după această perioadă de cel puțin o jumătate de an se poate deschide licitația de manuale.

4) Trebuie rezolvată problema lipsei de laboratoare și a truselor experimentale care nu au fost înnoite de ani buni de zile (parcă suntem pe vremea lui Manase Eliade, când echipamentele se schimbau la o jumătate de secol).

5) Mă bucur că doamna Anisie a eliminat restricția de doar trei manuale acceptate. Aceasta punea presiune pe scăderea prețului manualelor (și așa mic), cu efect de bumerang asupra calității.

6) Problema manualului digital, a resurselor online pentru fizică (înregistrări video, modelări de experimente, etc), trebuie abordată cu înțelegerea faptului că necesită fonduri adiționale. Sunt unelte utile, însă e nevoie de multe fonduri pentru a fi construite corespunzător (să fie atractive, ușor de folosit, utile, etc) care trebuie cheltuite cu echipe de profesioniști care fac lucrul acesta foarte bine (știu ce este atractiv, cum se prezintă subiectele în așa fel încât să fie înțelese, etc.).

Închei cu observația unui prieten care-mi spunea că în România încă se “învață”. I-am răspuns că, în sistemul actual de cunoștințe științifice ce explodează de la un an la altul, focusul trebuie să fie pus pe “exercițiul înțelegerii”. Am trecut de mult pragul când elevii puteau învăța la școală tot ce aveau nevoie în cursul vieții. Ne mutăm înspre un model în care învățarea e permanentă, în care peste jumătate dintre meserii nu există în momentul când un elev intră în sistemul de învățământ.

Scopul școlii este formarea mecanismelor de gândire și de înțelegere cu propria minte în profesia fiecăruia dintre noi, pentru că aceste mecanisme vor fi folosite, din nou și din nou, pe tot parcursul vieții.

Altfel, cealaltă perspectivă este înghețarea cunoașterii, care vine la pachet cu înghețarea economiei și a bunăstării pe care ne-o dorim cu toții.

___

Fizicianul Cristian Presură este cercetător la compania Philips în Olanda, autor al volumului “Fizica Povestită” publicată de Editura Humanitas și este cunoscut pentru evenimentele și inițiativele de popularizare a științei la care participă. Din luna aprilie 2019, cercetătorul și-a lansat vlogg-ul Fizica cu Cristian Presură.


40 comments
  1. Luati atitudine in favoarea fizicii dar nu observati o eroare grosolana
    din fizica elementara: lucrul mecanic negativ. Este o notiune falsa care
    sustine intreaga paradigma stiintifica.

  2. Fizica, este in mare parte plina de TEORII. Nu vad rostul in a invata niste presupuneri ale unora care asa cred ei ca merge lumea. Tu, cel care ai scris articolul asta, nu prea te duce mintea in directia vietii ca sa zic asa…indoctrinat maxim fara a vedea un viitor. Imi cer scuze dar asta e adevarul. Propun materii care ajuta copiii in viata nu tapenii inventat in mare parte. Astrofizica ta nu va ajuta nici un copil sa faca un ban de paine pe viitor. Nu meriti sa scrii asa ceva…nu meriti sa fii in postura in care sa spui asa ceva…pt. ca esti un incapabil…incapabil de a deduce ce e bine si ce e rau in viata. Iar pe de alta parte religia, ii va ajuta sa separe binele de rau in viata asta…chiar daca pt. tine ateule suna ciudat si e de ras…pt. ca stiu ca asa gandesti. Tarziu am inteles si eu asta dar am inteles’o. Se pare ca tu nu. Sa ma ierte Dumnezeu dar tu nu meriti sa spui asa ceva…mi’e rusine de tine pt. ca debitezi tampenii…pt. ca impartim aceasi specie…umana.

    1. ” religia, ii va ajuta sa separe binele de rau in viata asta…chiar daca pt. tine ateule suna ciudat si e de ras…pt. ca stiu ca asa gandesti.”
      Asta e perspectiva dumneavoastra.
      Explicatia pentru care vorbiti asa e simpla: misery likes company. Vreti ca toti sa fie indoctrinati ca sa va simtiti bine pentru ca si dvs. sunteti indoctrinat, sa nu cumva sa vedeti ca se poate si altfel. Va e ciuda ca altii nu se balacesc in acelasi noroi medieval ca dumneavoastra. Va vad invidia. Viata nu e egala cu suferinta, iar bine si raul sunt notiuni subiective. Functional si nefunctional insa sunt notiuni care pot fi folosite pentru a caracteriza foarte multe categorii de concepte, atitudini, evenimente, emotii, etc.
      Asta e perspectiva mea.
      Aveti monopol pe perspectiva? Pe realitate? Pe cunoastere?
      Pana una alta, sunteti un strain pe care nu il duce capul sa faca o cariera dintr-o stiinta, oricare ar fi aia. Si va este ciuda pe cei care pot si vor sa faca asta. Sictir.

  3. Huseni…plin de huseni care isi dau cu parerea si olteni orbiti de bani. Acum sa trecem in registrul elevat: plin de huseni!

  4. proiect în dezbatere
    10%DIN P. I. B.
    pt trecerea de la ed funcțională la ed morala.
    scop:dezvoltarea armonioasa a individului (împlinit ca ființă, înțelegere funcționala, acces la creația științifica și artistica)
    3 ANI PREGATITORI. studiu limbaje prin joc
    12 ANI OBLIGATORII
    1 EDUCATOR-10 ELEVI
    PRINCIPIU:înțelegerea fenomenelor nu memorare mecanica
    MATERII:
    LIMBAJE:matern, străin, vizual, muzical, corporal
    STIINTE:mate, fizica, geografie, chimie, biologie
    ISTORII:naționala, universala, arte vizuale, arte spectacol, religiilor
    SPORTURI:atletism, echipa, lupte, înot, optionale
    DIN ANUL5:se introduc materii opționale funcție de profil
    TESTARE:(fara note) națională trimestriala
    LICEE URBANE SPECIALIZATE(asigurare transport) asigura pregătire medie
    RECUPERARI:în vacante
    PROFESORI SPECIALIZATI+ARTIȘTI CU JUMĂTATE DE NORMA
    BAC:7 materii
    SCOLI NOI DOTATE
    CL. 1-6 dimineața
    CL. 7-12 după masa
    FINANTARE:
    6% lege
    4% eradicarea coruptiei(min. 13%din PIB)
    MANUALE adaptate
    Scopului
    PROFESORII VOR DEZVOLTA SISTEMUL
    “o societate postmoderna își pune aceasta problema”
    prof dr arh M. C DONICI
    20 ani elev
    30 ani PROF

  5. Din păcate, din start, termenul folosit pentru aceste ore este greșit. În norme, se pare, se numește ORTODOXIE…. Ca părinții și ong-urile care apără drepturile copiilor să nu se alarmeze a fost îndulcit termenul… Eu aș fi fost de acord cu predarea RELIGIEI ca materie deoarece poate erau predate și alte forme de prosternare și îndobitocire a claselor așa, ca exemplificare…

  6. Ar trebui sa vedeți cu cata dezaprobare primesc elevii umanisti orele de matematica, fizica, chimie…
    Religie măcar fac o mica parte din elevi, cei care vor, restul pleacă sa se agite pe la Mall…
    Domnul care deplânge numărul mic de ore de fizica la clasele care nu sunt de real, se pare ca nu cunoaște asa ceva.

  7. Orele de religie se pot desfasura in institutii de profil (licee teologice), la fel cum informatica se poate studia in liceele cu profil Informatica, muzica in liceele de muzica, desen / pictura in liceele de arte plastice, sportul in liceele sportive, etc. A face o struto-camila din invatamant, nu cred ca eo abordare corecta care sa duca la rezultate si la educatie solida a tinerei generatii, iar asta sa vazut in ultimii 20-25 de ani. A combina una cu alta nu este o metoda corecta, fiindca sunt rare cazuri in care elevii pot excela la o sau alta dintre materii din cauza unei programe incarcate. Nu sunt la zi cu organizarea scolilor din romania, nu stiu daca in zilele noastre mai exista impartirea real / uman, dar aceasta varianta ar ajuta la o orientare mai corecta si mai apropiata de aptitudiniile si inclinatiilor elevilor. Nu toti elevii au aptitudini artistice, lingvistice, dar pot avea aptitudini tehnice si invers. A-i forta pe toti sa-si insuseasca toate materiile la gramada, nu reprezinta decat o frana in evolutia invatamantului si o pierdut de timp, care este in defavoarea elevilor. Mai pe scurt, rezultatul final este ca fiecare elev in parte va sti cate ceva vag din fiecare materie studiata, dar niciodata nu va fi suficient de bun si eficient, pentru drumul pe care va dori sa-l urmeze. Dar poate ma insel

  8. Aveti perfecta dreptate , de ce trebuie sa pună în relație antagonica, ora de religie cu ora de fizica !? Il admir pe domnul Cristian Presura si cred ca aici a căzut intr-o capcana … Ultima carte a dumnealui ,,,Care e diferența…,, spune altceva despre subiect . Cartea este foarte bună și te pune mult pe gânduri și chiar pe studiu .

  9. Domnul fizician a descoperit tainele Universului! Mai întâi să dăm acces la educație tuturor tinerilor din România și să-i ținem acolo până pot păși în viață cu un bagaj solid. Penibilă poziția domnului fizician. Sunt mulți oameni de știință care sunt credincioși, dacă dă search pe net se informează si domnia sa fizicianul!

    1. Pai de ce nu ne dai ceva nume concrete. Religia nu te educa si nu iti da nici un bagaj solid. Iti da doar un bagaj penibil, trebuie sa crezi in hocus pocus si atat. Restul e can can.

  10. Domnule fizician. Se pare ca dumneavoasta si alti cativa iluminati v-ati pierdut sufletul catre necuratul. Astazi stiinta a iesit din calea bio-etica…in numele progresului tehnic se propune ciparea indivizilor si aruncarea lor intr-un univers virtual…un fel de infern digital controlat de niste masinarii create de niste bolnavi mintali. Ati auzit de H+? Stiinta pe care o predicati voi astia fara teama de Dumnezeu nu ajuta cu adevarat pe nimeni, poate doar va crea o ferma de legume umane sau mai bine zi Transhumane. Dumnezeu sa aiba mila si de sufletele voastre ratacite.

  11. Mai întâi: îl rugăm pe domnul fizician Cristian Presură să facă și să coordoneze elaborarea noilor manuale de fizică de la toate clasele. Va găsi exact informațiile potrivite pentru fiecare nivel și tip de școală.
    Apoi: cu respect pentru toți profesorii, există unele materii care la liceu chiar nu mai au sens în varianta de disciplină ci doar ca activitate extra-școlară dar serios luată în seamă; adică religia este oricum opțională și ar trebui la liceu să fie istoria religiilor. Muzica e de făcut în școală dar nu pentru note ci pentru bucuria de face muzică după ore; desen, la fel, în varianta tehnic sau oricare altă variantă cu implicații practice, design de orice fel care are implicații pentru viața cotidiană și din nou, ca Ateliere de după ore, relaxante și interesante. Fizica însă chiar e necesară, așa cum spune domnul Presură: este disciplina cu cel mai mare progres și impact practic în lumea actuală.
    Profesorii de religie, desen și muzică pot fi plătiți la fel pentru activitatea lor care nu trebuie să se justifice cu note ci cu evenimente culturale (legate de tradiții și religioase dar nu de pupat moaște), spectacole pentru muzicieni, expoziții pentru pictori. Nu trebuie să se teamă nimeni că va rămâne fără muncă, doar trebuie mai bine gândită distribuirea muncii, regândit totul cu mintea limpede. Dar nu există asta… Va dura încă…

  12. Fizica NU este un obiect de STUDIU ABSTRACT domnilor ! Fizica este stiinta care studiaza fenomenele din natura si pe baza observatiilor facute acestor fenomene sunt explicate folosind concepte din matematica .In concluzie FIZICA ESTE O STIINTA A NATURII SI NU UN DERIVAT AL MATEMATICII ABSTRACTE.
    O alta problema majora in intelegerea acestei stiinte este lLIPSA LOGICI in prezentare feniomenelor fizice ,la care adaugam lipsa integrarii lexplicatiilor ogice in viata normala a fenomenelor naturale.Nu este logic sa incepi cu OPTICA si apoi sa ajungi la Mecanica …etc .,la fel cum nu este logic sa prezinti fenomenele fizice naturale doar ca si ecuatii matematice.Se pare ca domnii profesori care au intocmit acele manuale alternative si au vazut doar interesele materiale.
    Cartea domnului Presura ,FIZICA POVESTITA,este o carte deosebita,BUNA – CHIAR FOARTE BUNA in comparatie cu ” manualele alternative” scoase pe banda doar din interese materiale.
    Problema orelor de RELIGIE in sistemul preuniversitar vine din viziunea ingusta ,din abordarea cu rea intentie si o slaba ( uneori liosa) de cunoastere a Fenomenului Religios de catre cei care ataca orbeste si ignorant Invataturile Moral -Spirifual -Religioase Incepand cu necunoasterea Istoriei evolutiei Fenomenului Religios ( cam toata lumea incurca Crestinismul Ortodox cu cel Catolic si ca urmare atribuie faptele si actiunile efectuate de Biserica Catolica ca fiind ale Bisericii Ortodoxe) , cu limitarea obsesiva doar la invataturile Crestinismului in dauna altor Invataturi moral spirituale ( Daoism – care ne a dat Teoria Binara astazi folosita in IT,Brahmanism -care prezjnta sisteme de educatie social admiinistrativa si atributiile membrilor in societate ,Budism – care ne a prezentat modul de producere si respectiv de evitare a suferintei umane corelat cu actiunile umane individuale).Chiar daca ne am limita doar la invataturile crestine,abordarea prezentarii in scoli a Fenomenului religios s a facut si se face doar in maniera comunista ,uitand ca iinceputurile teoriei crestinismului pornesc de la iideea de a trai conform unor reguli ,fie ele chiar si cele 10 Porunci ,si nu de a demonstra existenta materiala a lui Dumnezeu .Ba mai mult in Teoria crestina exista o afirmatie care recomanda Studiul si Cercetarea: “…cercetati toate cate vi s au dat,dar opriti va pentru voi doar cele folositoare….”.

    1. Minunat, observă tu găurile negre și fenomenele din fizica cuantică, apoi fă niște desene după ce ai văzut, să le bage editurile în manualele lor, te umpli de bani!

      1. Cred ca sunteti un derivat slab,acetic as zice.Pana la gaurile negre – multe aflate in tigvele noastre,datorita unei slabe capacitati de compilare- oamenii trebuie sa posede un mic bagaj de cultura generala.Iar pentru cei care …dovedesc abulitati si aptitudini deosebite intr un domeniu,se impune crearea de conditii mai diferite pentru aprofundare,macar ceva cercuri tematice.Dar deocamdata suferim de ignoranta si suntem plini de orgoliu, incapabili sa gandim pe termen lung. Cred ca eliminarea analfabetilor cu diplome ,omniprezenti azi,se poate realiza strict cu insusirea notiunilor de morala si demnitate …care cam apar in cartile de istorie si spiritualitate.Cat despre gaurile negre…..macar sa avem ce sa mancam dupa totalitarismul si noua inchizitie medicala .

    2. Salut acest punct de vedere; genială ar fi o abordare interdisciplinară, poate chiar transdisciplinară; în fizică nu se găsește, oare, un principiu care în ,religie” este ,,cu ce dai, cu aceea primești?” cum am putea, oare, să redescoperim chiar de la școală că în Universul acesta există o legătură în toate? Intr-o zi în care am văzut că elevilor le era greu să priceapă ,,diateza reflexivă” mi-a venit ideea să o iau pe la ,,reflexia luminii” și s-au prins; pe când înca se mai făcea contragerea și expansiunea frazei, am luat-o pe la ,,a plus b totul la pătrat” și invers; tot pe aici este o referire la un celebru fizician – da – însă ce-ar fi să începem nu de la eșecurile lui școlare, ci de la faptul că știa să își pună întrebări, lucru pe care puțini copii îl mai fac – în fine, să auzim de bine

      1. Omul este un subiect complex,nu trebuie disecat si impartit sau catalogat dupa interesele materiale ale unor grupuri (politice,economice,etc). Doar ca ” ideea de control ” a unor grupuri a dus la spargerea omului ca intreg ,in bucatele mici care ” cred dansii ca pot fi controlate”.Si uite asa avem azi fenomene de segregare in masa, de excluziuni sociale,de manipulari ale alegerilor pe care fiecare individ ar trebui sa le faca sub semnul liberului arbitru si nu sub magia ” influencerilor” sau mai grav ….a celor de tipul ” Cambridge Analityca, Facebook,…samd”. Spun aceasta ca sa mai stavilim si din avantul olteanului nostru ,Dl.Presura, care si a format educatia cea sanatoasa chiar pe langa Biserica din satul bunicilor ,dar a preferat sa o schimbe cu influenta data de “intelectualitatea olandeza” care monteaza pisoare la 1 metru de zidurile bisericilor, aceeasi intelectualitate care a pus bazele comertului cu sclavi si facand un zoom asupra Philips (eu sunt un fan al acestei firme btw) … ,aceasta firma detinea singurul studio de productie cinematografica din Europa si il vinde ,chipurile ca nu produceau cat vroiau”sefii”. Nu trebuie uitat nici participarea Philips la adunarea marilor grei din industrie ,in urma careia se decide ca toate bunurile fabricate de dansii sa aiba ” o viata limitata”.Concluzionand …sa dam fizicii ce este al fizicii,religiei ceea ce apartine religiei si bineinteles omului sa i redam dreptul la “liberul arbitru”.Despre importanta istoriei….nu are loc acum in discutie.

  13. D-le Presura, dar noi suntem in evul mediu pe-aici si noua asa ne place. De ce ne deranjati? Ne place religia la scoala de nu mai putem, se si face religie, avem si profesori competenti care stiu voia lui Dumnezeu pentru ceilalti, dar pentru ei nu, ca sunt smeriti rau. Ce stiinte, ce cunoastere? Fereasca Dumnezeu! Noua ne place sa fim cretini, n-avem interogatii si nici alt disconfort.

  14. Domnule Presura, poti sa treci in banca. N-ai inteles nimic despre ce se intampla in jurul tau. Peste 10 ani vei purta poate o casca neuralinnk in cap si vei predica minunea stiintei celor din jur. Ar trebui sa iti amintesti cum era cand erai copil si bunicii nu iti predicau 5G ul ca fiind salvatorul omenirii.

    1. Atât suntem de lipsiți de respect față de oamenii inteligenți, prin care evoluează de fapt omenirea, încât îi spunem, semeți, domnului Cristian Presură ” poți să treci în bancă”.
      Cum ziceați? Că peste zece ani…ce?
      Fizica e satana, nu?
      Am înțeles, mai ușor cu științele, că ajungem cu casca aia neuralinnk pe capul nostru cel deștept. Nici îngerul nostru păzitor nu ne mai scoate din belea!

      1. Fascinatia unei cunoasteri stiintifice in acest caz a fizicii, fara un model poderat de bioetica si religie naste monstri gen H+, Transhumani, modificari genetice…etc…Omul dumnezeu…sa fii tu sanatos cand te va obliga firma care lucrezi sa iti bage un cip 5G in cap sa vada de cate ori mergi la toaleta de ex…Tu poti sa mai studiezi ceva fizica daca crezi ca e asa interesant.

  15. Cultura generală. Este bine ca Petru viitorul adult să fie cât mai vastă. Dar aceasta este asimilată de fiecare tânăr în funcție de capacitatea personală a fiecăruia, dar trebuie ținut cont și de aptitudinile personale a elevului.
    Vă rog să urmăriți cazul Albert Einstein (ca să fim în domeniul fizicii). Ca elev, per toate materiile din școală, era mediocru. Prin studiile ce le-a făcut după terminarea școlilor, în domeniul compatibil cu aptitudinea lui, interesul pentru fizică a scos la iveală ditamai savantul.
    Eu zic că religia în școli este foarte necesară pentru șlefuirea discernământului viitorului adult.
    Pentru cultura generală este foarte necesară programa din care să nu lipsească limba română, limbi străine, matematica, geografia, ISTORIA, fizica, chimia, muzica sportul și toate cele ce sunt necesare.
    Acum, ținând cont de aptitudinile fiecărui elev în parte, ar fi necesar să se înființeze cât mai multe cercuri de studiu (fizică, chimie, matematică, muzică etc.) cu accesul necondiționat al celor doritori.

    1. domnule habar nu ai nimic legat despre Einstein, nu a fost deloc mediocru în scoală, este o informație rostogolită aiurea fără să fie reală.

  16. Domnule ,consilier in educatie ,problema nu trebuie pusa ,care dintre profesori raman sau nu cu ore ,conform planurilor cadru,a respectarii legii care prevede 25 ore pe saptamana la inv.gimnazial,30 ore pe saptamana la inv.liceal.Important este ca sistemul de invatamant sa sa fie reformat total,elevii conform planului cadru sa stea mai putine ore la cursuri ,program scolara la inv.gimnazial sa fie mai accesibila ,iar la inv.liceal programa si planul cadru sa fie intocmite in functie de profilul si specialitatea claselor de liceu.Nu inteleg ce sustineti,elevii sa stea 40 ore la scoala ,ca profesorii- adultii sistemului nu pot merge sa predea la scoli din mediul rural sau sa se reprofileze si sa recalifice .

  17. În România științele naturii se studiază pentru sunt în programă. Elevii nu așteaptă orele fizică sau de chimie cu plăcere. Și nici nu au de ce să o facă! Nici măcar în școlile cele mai bune din orașe nu există laboratoare moderne dotate la nivelul secolului XXI. Nu poți să predai astăzi fizică, chimie sau biologie doar cu o bucată de cretă și o tablă. Legat de ora de religie, mă întreb, spre exemplu, cum se împacă ceea ce spune profesorul de biologie despre apariția omului pe Pământ cu ceea ce îi spune profesorul de religie? Ce va fi în capul copilului? Religia ar trebui predată în biserică și doar pentru cei care doresc să o studieze. Nu avem nicio șansă șă ne dezvoltăm scoțând pe bandă rulantă, în fiecare an, mii și mii de absolvenți de filologie, științe sociale și teologie(în fiecare județ avem cel puți un seminar teologic). Liceele tehnologice sunt…vai de capul lor.

  18. Domnule Presură,am citit si am ramas incantata de sfaturile si abordarea dumneavoastra pentru studierea fizicii.Asa trebuie procedat pentru toate disciplinile de studiu,numarul de ore de curs si programa sa fie diferentiate,in functie de profilul si specialitatea de la invatamantul liceal.Felicitari si jos palaria pentru oamenii valorosi ca dumneavoastra.Religia este clar ca NU trebuie sa existe ca disciplina obligatorie la clasele aVa-aXIIIa.Politicieni lasati slugarnicia si intelegerile.cu reprezentantii bisericii.Planurile cadru din invatamant ,pentru toate ,,nivelurile” de invatamant , sa aiba la baza interesele elevilor,nu ale profesorilor si bisericii.

  19. Ce atâta fizica, matematica… științe în general?! Pupători de oase ne trebuie, sa trăiască cu salariul minim, sa fie prosti și bolnavi, sa se întoarcă spre popi ca să ii ‘indrume’ ei spre adevărată cunoaștere…

  20. Nu înțeleg ce a avut domnul Presura cu ora de religie, fix această ora îl oprește pe dânsul să revoluționeze orele de fizică.
    Nepunând la socoteală, că voalat, jignește profesorii de religie, inducând ideea ca la ore se face altceva decât religie. Până la urmă dânsul ar trebui sa se bucure, copiii pun întrebări, par vii iar dansul poate sa intervină cu ora de fizică sa lămurească cu precizie lucrurile, într-un dialog, chiar si cu ora de religie.

    1. Și cu ce ajută orele de religie? În afară de mărirea mediei elevilor.
      Cu fizica și restul științelor ne-am dezvoltat până în punctul ăsta. Religia doar ne-a încetinit și continuă să o facă.
      Și de ce orele de religie includ doar ortodoxismul? Nu e cumva discriminare față de ceilalți elevi care aparțin altor religii?

    2. Aveti perfecta dreptate , de ce trebuie sa pună în relație antagonica, ora de religie cu ora de fizica !? Il admir pe domnul Cristian Presura si cred ca aici a căzut intr-o capcana … Ultima carte a dumnealui ,,,Care e diferența…,, spune altceva despre subiect . Cartea este foarte bună și te pune mult pe gânduri și chiar pe studiu .

    3. Cand zici profesori de religie te referi la niste popi ? Trebuie sa fii si oleaca transparent la creier sa nu realizezi inoportunitatea predari religiei concomitent cu a fizicii. Adica la ora de religie vine individul ala macabru in negru sa le povesteasca copiilor cum sta treaba cu hocus pocus si universul apare si profesorul de fizica in alta ora incearca sa foloseasca logica si bunul simt legata de aparitia materiei. Dupa cum a remarcat si altcineva …
      ” profesorii de religie ” , ha ha ha, bun bancul asta.

  21. Ca de obicei incepe lupta de ,, clasă” cu invective si fără cercetări empirice.
    Nu cei care predau religia doresc reducerea nr. de ore de fizică, sau de informatică sau de educație tehnologică sau arte.
    Teoretic și reciproca ar trebui sa fie valabilă.

    De asemenea când reducerea afectează mii de norme ar trebui sa se prezinte o alternativă pentru personalul afectat.
    Asa ar fi normal.

    Învrăjbirea si ura in cancelarii nu rezolvă problema si nici nu aduc valoare adăugată actului educațional.

    1. Domnule “Consilier Educațional”, dvs ar trebui să o știți cel mai bine:

      Școala este locul menit educației elevilor, nicidecum locul unde profesorii au și ei un loc de muncă.

      Dar poate ne explicați dvs de ce dvs vi se pare Metafizica mai importantă decât Fizica.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Radiografia carierei de profesor în țara analfabetismului funcțional: cadrele didactice din România sunt, statistic, cel mai puțin stresate din Europa, au o dorință “unică” de a munci în străinătate și evită excesul în propria formare profesională – raport Eurydice

Profesorii din România manifestă cel mai scăzut nivel de stres din Europa, iar când sunt stresați, motivele țin de munca administrativă și răspunderea pentru rezultatele elevilor. Dar cu munca administrativă…
Vezi articolul

Pandemia, traversată “sub deviza mediocrității” / “Aceste măsuri modeste, unele gestionate iresponsabil, sunt în contrast cu discursurile triumfaliste” ale României Educate – analiza unui ONG asupra primelor șase luni din mandatul ministrului Cîmpeanu

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, al doilea cel mai vizibil ministru, după premierul Cîțu, are un mandat care pentru început poate fi asociat, între altele, cu “cel mai mic procent din…
Vezi articolul

De unde începe România, ca țară UE, noul deceniu în educație: cele mai slabe rezultate europene la jumătate dintre obiectivele-cheie de întărire a școlii până în 2030, mult în urmă și la celelalte ținte – Monitorul educației și formării 2021

România are performanța cea mai slabă din Uniunea Europeană la trei din șase indicatori-cheie privind educația, iar la restul trei – printre cele mai slabe în UE, potrivit “Monitorului educației…
Vezi articolul

Peste jumătate dintre elevii de gimnaziu și liceu din România iau în calcul să plece din țară – sondaj Salvați Copiii. Educația este unul dintre motivele principale / Scade dramatic toleranța față de colegii cu probleme de sănătate mintală

Mai bine de jumătate dintre copiii care urmează studii de gimnaziu sau liceu din România iau în calcul să plece din România pentru un timp sau definitiv, iar o treime…
Vezi articolul