VIDEO Copiii expuși la fake news dezvoltă anxietate – aproape jumătate dintre copiii cu vârsta între 8 și 17 ani verifică uneori, rar sau deloc informațiile găsite pe internet, arată un studiu Salvați Copiii / Cum le vorbim copiilor despre Fake News? – conferință online

828 de vizualizări
Aproape 80% dintre copiii cu vârsta între 8 și 17 ani utilizează Internetul zilnic timp de cel putin trei ore, în afara orelor de școală, procentul celor care petrec între una și două ore pe zi fiind de 19 %, în timp ce copiii care folosesc internetul mai puțin de o ora pe zi este de 3%, potrivit rezultatelor cercetării sociologice realizată de Salvați Copiii, privind folosirea internetului de către copii și adolescenți, care poate fi accesată pe portalul Ora de Net al Organizației Salvați Copiii, www.oradenet.ro.

84 % dintre copii și adolescenți utilizează Internetul pentru a urmări conținut postat de alți utilizatori, 70% dintre ei îl folosesc pentru a se juca, 67% pentru a folosi rețelele sociale, în timp ce 46 % accesează internetul pentru a se informa despre situații și fenomene de actualitate, mai arată raportul citat.

Paginile web găsite folosind Google si paginile de știri sunt principalele surse de informare a copiilor, urmate de discuțiile cu prietenii sau rețelele sociale. Aproape 50 % dintre copii afirmă că informația este adevărată când corespunde cu ce știu deja. Această situație este mai întâlnită în rândul adolescenților și a copiilor din mediul urban.

Mediul online reprezintă principala sursă de informare pentru copii, revoluționând modul în care comunicăm, învățăm, lucrăm,  ne raportăm la lume și la noi înșine. De multe ori, copii și adolescenții accesază site-uri, bloguri sau rețele de socializare unde citesc informații false, contrafăcute, cu scopul de a induce în eroare cititorii, de a genera anxietate, teamă sau reacții și comportamente care să fie în interesul celor care le produc și lansează. Mai mult decât atât, 22% dintre copii și tineri cred că la televizor sau în publicațiile de știri nu pot fi difuzate știri false

Specialiștii de la linia de consiliere a programului Ora de net, consiliază gratuit atât părinții, profesorii, cât și copiii minori, pentru a-i ajuta sa gestioneze corect problematica știrilor contrafăcute care circula în mediul online și impactul emoțional pe care acestea le pot avea.

Adolescenții își exprimp îngrijorarea cu privire la efectele emoționale pe care le au informațiile din presă – în special cele care au legătură cu starea de bine a familiei.

Cum pot să o conving pe bunica mea să nu mai creadă toate știrile? Urmărește toate anunțurile prin care se promovează medicamente minune și premii uriașe. Nici bunica, dar nici părinții mei nu se pricep sa folosească internetul, cred ca ce e pe internet e adevărat! Cum să le explic?

Alexandra, în vârstă de 14 ani.

Organizația Salvați Copiii și NEPI RockCastle lansează o serie de activități interactive gratuite, pentru părinți și copii, prin conferința „Cum le vorbim copiilor despre Fake News?”, transmisă LIVE pe paginile de Facebook „Salvați Copiii România” și Ora de Net.

Evenimentul s-a adresat profesioniștilor în educație, asistență socială și protecția copiilor, părinților care vor să învețe cum să recunoască situațiile periculoase și să comunice cu copiii lor despre riscuri și prevenție.

Cine sunt speakerii:

  • Bogdan Oprea, Cadru universitar, Universitatea București
  • Anca Dobrean, psiholog, Cadru universitar, UBB Cluj
  • Ileana Rotaru, Universitatea de Vest, conf. univ. dr., Facultatea de Științe Politice, Filosofie și Științele Comunicării
  • Mihai Craiu, conf. dr., Institutul Național pentru Sănătatea Mamei și Copilului „Alessandrescu – Rusescu”;
  • Dana Rogoz, actriță și creator de conținut
  • Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv „Salvați Copiii”

Scopul conferinței este reprezentat de atragere a atenției asupra modului în care știrile înșelătoare îi afectează pe cei mici, pentru a identifica tipurile de conținut înșelător pe care copiii îl pot întâlni online, accentuând totodată rolului gândirii critice în combaterea dezinformării online.

În acest context, lansăm seria de workshopuri online si offline „Cum le vorbim copiilor despre Fake News?”, prin care abordăm, din unghiuri diferite, atât din perspectiva specialiștilor, profesori și psihologi, cât și a influencerilor, tema știrilor contrafăcute, căutând soluții și recomandări pentru a încuraja gândirea critică a copiilor și sfaturi pentru părinți. 

Pentru a contribui la o informare corectă și pentru ca elevii să învețe despre rolul gândirii critice în combaterea dezinformării, concomitent cu dezvoltarea abilităților de a căuta și filtra corect informația, Organizația Salvați Copiii lansează și un pachet de resurse ce conține: ghiduri pentru cadrele didactice, planuri de lecție, prezentări, fișe de lucru pentru elevi și materiale video explicative. Acestea pot fi descărcate de la  www.oradenet.ro/initiativa2022 și au rolul să sprijine cadrele didactice și elevii din învățământul preuniversitar din România în derularea activităților propuse în cadrul inițiativei educaționale „Rolul gândirii critice în combarerea dezinformării online”, derulată în perioada 9 mai – 9 iunie 2022. 

Ora de Net (Safer Internet) este un program sprijinit de Comisia Europeană, prin programul Connecting Europe Facility, care cuprinde centre naţionale active în Uniunea Europeană, având ca obiectiv comun promovarea utilizării în condiţii de mai mare siguranţă a Internet-ului şi a noilor tehnologii online de către copii. 

Organizaţia Salvaţi Copiii România a participat la programul de finanţare al Comisiei Europene şi a câştigat licitaţia de proiect, asumându-şi din 2008 rolul de Coordonator Național Mai multe informații despre inițiativă:www.oradenet.ro/initiativa2022 

Mai multe informații detaliate despre Organizația Salvați Copiii și proiectul Ora de Net sunt disponibile pe www.oradenet.ro şi www.salvaticopiii.ro.

Despre Organizaţia Salvaţi Copiii 

De 31 de ani, Salvați Copiii România construiește programe sociale, politici publice și practici solide în beneficiul copilului din România. Expertiza și complexitatea proiectelor la nivel național fac din organizație o instituție socială esențială, al cărei rol este medierea între societatea și autoritatea publică, în beneficiul copilului. În cele peste trei decenii de activitate, Salvați Copiii a intervenit activ în societate, identificând soluții concrete pentru protejarea și sprijinirea copiilor vulnerabili, și a militat, în același timp, pentru o colaborare viabilă cu autoritățile decidente, pentru asigurarea interesului superior al copilului. Salvați Copiii și-a asumat rolul de supraveghere vigilentă a autorităților publice, în așa fel încât acestea să implementeze politici publice de durată care să corecteze cauzele care duc la vulnerabilizarea copiilor.Totodată, organizația a reușit să creeze rețele active de solidaritate, prin încurajarea responsabilității sociale a companiilor și a societății, în sens larg. 

În calitate de membru al Save the Children, cea mai mare organizaţie independentă din lume care promovează drepturile copilului şi care cuprinde 30 de membri şi desfăşoară programe în peste 120 de ţări, VIZIUNEA noastră este o lume care respectă, pentru fiecare copil, dreptul său la supraviețuire, educație, protecție și participare, asumându-ne MISIUNEA de a obţine progrese importante privind modul în care copiii sunt trataţi şi producerea schimbărilor imediate şi de durată în viaţa acestora. Peste 2.570.000 de copii au fost implicați în programele și campaniile Organizației Salvați Copiii.

Despre NEPI Rockcastle 

NEPI Rockcastle este principalul investitor și dezvoltator de proprietăți comerciale din Europa Centrală și de Est. Grupul deține un portofoliu excepțional de proprietăți cu poziție cheie în România, Polonia, Slovacia, Croația, Bulgaria, Ungaria, Cehia, Serbia și Lituania, și se dezvoltă în continuare printr-un program de expansiune pe alte piețe din Europa Centrală și de Est.  

Cu o prezență de 14 ani pe piața autohtonă, NEPI Rockcastle contribuie la poziționarea României în fața investitorilor străini, ca mediu solid de business. La nivel local, NEPI Rockcastle deține 20 de centre comerciale în cele mai importante orașe din țară și 7 strip mall-uri. Centrele comerciale din portofoliul local sunt:  Mega Mall, Promenada Mall, Shopping City Sibiu, Promenada Sibiu, Shopping City Timișoara, City Park Mall Constanta, Brăila Mall, Shopping City Galați, Shopping City Târgu-Jiu, Severin Shopping Center, Shopping City Deva, Shopping City Piatra Neamț, Shopping City Satu Mare, Shopping City Râmnicu Vâlcea, Shopping City Buzau, Shopping City Târgu Mureș, Vulcan Value Centre, Iris Titan Shopping Center și Pitești Retail Park.  

În 2021, compania a devenit membru European Council of Shopping Places (ECSP) și U.S. Green Building Council (USGBC). ECSP este asociația europeană pentru retail care oferă o voce unitară unei industrii care proiectează, creează, finanțează, dezvoltă și administrează locuri ancorate în zona retail. În cadrul USGBC, NEPI Rockcastle, prin statutul de Gold Member, își consolidează poziția de lider în industria de retail real estate, prin transformarea proprietăților în domeniul dezvoltării durabile a construcțiilor, reducând astfel impactului asupra mediului.  


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

Subiecte Simulare clasa a VIII-a: Poezie de Șt. O. Iosif și compunere despre o întâmplare la muzeu, printre subiectele de la Limba și literatura română, simularea evaluării naționale 2019

Subiectele de Limba română pe care elevii de clasa a VIII-a le-au avut de rezolvat la simularea din această dimineață sunt structurate în două mari cerințe. Primul subiect le cere…
Vezi articolul

Triaj epidemiologic – ce înseamnă, cine îl face și ce boli au descoperit medicii anul trecut, după vacanța de iarnă

Triajul epidemiologic în școli și grădinițe este, teoretic, un consult sumar al copilului pentru supravegherea stării de sănătate în colectivități. Acesta se practică după fiecare vacanță școlară în creșe, grădinițe,…
Vezi articolul