Dan Petre, D&D Research: Educația financiară ar trebui să înceapă de la 4-5 ani, cu gestionarea jucăriilor. Pentru tineri, banii se convertesc direct în experiențe

703 vizualizări
Foto: Pixabay.com
Educația finaciară începe, prin programe auxiliare și materii suplimentare, opționale, abia la școală. Pentru unii, chiar dupa 14 ani, spun specialiștii. Potrivit psihologului Dan Petre, fondator al companiei de cercetare D&D Research, ”educaţia financiara ar trebui sa inceapa mult mai devreme, la 4-5 ani, cu gestionarea jucariilor”.

Comportamentul financiar al românului este influențat în foarte mare măsură de ceea ce învață în copilărie, ca dealtfel, orice comportament uman. La un eveniment despre economia comportamentală, organizat de BCR, psihologul și conferențiarul universitar Dan Petre a spus că în cercetările pe care le-a făcut în ultimii ani a identificat un paradox.

FOTO: Facebook
  • Cele doua extreme ale ciclurilor de viață în relația cu banii sunt la începutul vieții și la finalul vieții. Şi paradoxul este în felul următor: oamenii care sunt spre finalul vieţii şi care au acumulat experienţe de viaţă şi cunoştinţe despre bani, îşi spun “cel mai mult mi-aş dori să fiu din nou tânăr, cu knowledge-ul pe care îl am acum ca să-mi gestionez altfel banii pe care i-am avut, oricât de puţini ar fi fost ei”. Tinerii sunt fix invers: banii se convertesc direct în cealaltă valută forte, care este timpul, respectiv experienţele”. 

“copilul înţelege, chiar şi la 5 ani, extraordinar de bine şi ce înseamnă trocul, şi ce înseamnă economisirea”

FOTO: Facebook

Laura Mihăilă, head of marketing la BCR, a povestit experiența pe care a avut-o prin programele de educație financiară pe care banca le desfășoară sau pe care le susține. “Noi am mers anul acesta la peste 100 de mii de oameni, de la vârste de 4-5 ani, în grădiniţe, până la adulţi şi am fost inclusiv în grădiniţe, educând copii în legătură cu lucruri foarte principiale şi lucruri simple, pe care ei pot să le înţeleagă. Şi ceea ce cred că ne-a surprins cel mai mult este faptul că copilul înţelege, chiar şi la 5 ani, extraordinar de bine şi ce înseamnă trocul, şi ce înseamnă economisirea, şi ce înseamnă capacitatea lui de a economisi o îngheţată ca să-şi ia o bicicletă. Copiii sunt incredibili în a înţelege nişte mecanisme pe care ulterior, ca adult, deja ai cărări bătucite, pe care deja te-ai obişnuit să le faci, ţi-e greu să te dezobişnuieşti.

Un factor esenţial este educaţia şi implicarea părinţilor

Totul pornește însă din casă. din familie, din obiceiurile și faptele pe care copilul le vede și le trăiește acasă, cu ai lui, spune Rodica Ianole, Conferențiar la Facultatea de Administrație și Afaceri, din Universitatea București. ”Copii înţeleg mecanismul, dar sigur că vor face în esenţă, cel puţin la 5 ani, cam ce văd împrejur, nu şi cam ce înţeleg de fapt şi-atunci dacă nu există o explicitare a acestor mecanisme ei le vor interpreta aşa cum le vor auzi.”

Izvorul de bani trebuie explicat

Auzeam un copilaş chiar pe aici pe Calea Victoriei care o întreba pe mama lui cum ies banii din zidul respectiv, la bancomat”, a povestit Rodica Ianole. ”Şi-atunci e esenţial să poţi să pui lucrul ăsta într-o formă care să fie înţeleasă, dacă nu, e un izvor acolo şi-atunci sigur că avem o problemă.

FOTO: BCR

România este pe ultimele locuri în Europa la gradul de bancarizare a populației, doar 60% dintre locuitori având un cont bancar, față de 98% în țările nordice sau în Ungaria, de exemplu. Cât despre educația financiară, doar 22% dintre români cunosc termeni bancari de bază și știu ce înseamnă, comparativ cu media Uniunii Europene, 55%, potrivit stirileprotv.ro.

FOTO: pixaby.com


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Biblioteca școlară virtuală Edulib este online, dar încă nu permite acces la lecții sau la alte instrumente, la cinci ani după ce a fost anunțată / Sunt promise teste de măsurare a “alfabetizării funcționale a elevilor” și un “roboțel” bazat pe inteligență artificială, numit Ioana

Biblioteca Școlară Virtuală, proiect prevăzut de Legea educației încă din 2011, lansat de minister acum cinci ani și care ar fi trebuit finalizat anul trecut, cu o finanțare europeană de…
Vezi articolul

Ministrul Educației anunță că va ține cont de scenariul privind descentralizarea deciziei de deschidere a școlilor în funcție de rata incidenței de COVID-19 la nivel local, propus de Consiliul Național al Elevilor

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, anunță că va ține cont de scenariul privind descentralizarea deciziei de deschidere a școlilor în funcție de rata incidenței de COVID-19 la nivel local, propus de…
Vezi articolul

Condițiile de admitere la Rezidențiat 2023 se înăspresc prin creșterea pragului minim la 130 de întrebări cu răspuns corect, față de 120 cât era anul trecut – proiect / Propunerea invocă „ridicarea nivelului de selecție“, deși a mai fost o încercare similară eșuată în 2022, când 600 de locuri au rămas neocupate

Pragul de admitere la examenul de rezidențiat în 2023 crește la 65% din punctajul maxim realizat la nivel naţional pentru cele 200 de întrebări, pentru fiecare domeniu, față de pragul…
Vezi articolul